REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych
Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Stacja ładowania w firmie

REKLAMA

Planując flotę w firmie należy koniecznie uwzględnić dostęp do infrastruktury ładowania. Własne punkty ładowania, dostępne pod siedzibą firmy, są rozwiązaniem znacznie tańszym dla przedsiębiorcy ze względu na dużo niższe koszty energii elektrycznej niż na publicznych stacjach. Przy dużych flotach własne zaplecze staje się wręcz koniecznością, nie tylko ze względu na koszty, ale też efektywne wykorzystanie zasobów firmy i czasu pracowników. 

REKLAMA

 – Na bieżące potrzeby biura wystarczają już ładowarki o średniej mocy ładowania, czyli do 22 kW, które umożliwiają naładowanie samochodu do optymalnego poziomu baterii w około 2 godziny. Warto podkreślić, że na co dzień, do jazdy na bliskie odległości, na przykład po mieście, bateria nie musi być naładowana do pełna, w zupełności wystarczy 50% – mówi Agnieszka Engelbrecht, Ekspert ds. Zrównoważonej Mobilności w Nivette Fleet Management. – Oprócz stacji ładowania w siedzibie firmy pracodawca ma możliwość pomóc pracownikowi w instalacji wallboxa, czyli urządzenia do ładowania w domu o mocy do 22 kW. Takie urządzenie jest w stanie naładować do pełna baterię o pojemności około 80 kWh średnio w 4 godziny, jednak jego montaż pod domem wiąże się z formalnościami. Pewnym rozwiązaniem jest też ładowanie baterii z domowego gniazdka elektrycznego, jednak jest to proces bardzo powolny, dla wspomnianej baterii może trwać około 40 godzin. Warto dodać, że są to czasy szacunkowe, zakładające ładowanie zupełnie rozładowanej baterii do osiągnięcia 100% pojemności.

Szkolenie z użytkowania samochodów elektrycznych

REKLAMA

Zasięg pojazdów na prąd zależny jest od pojemności baterii oraz od temperatury otoczenia, stylu jazdy i używanych funkcji, np. nawiewu. Dlatego fleet manager powinien zorganizować szkolenia obejmujące sposób użytkowania samochodów elektrycznych, wskazówki dotyczące ładowania oraz planowanie tras przy pomocy odpowiednich aplikacji. Zarządca floty ma do dyspozycji także urządzenia telematyczne, które przekazują wszelkie dane dotyczące użytkowania danego samochodu, dzięki czemu może na bieżąco udzielać pracownikom wskazówek doskonalących jazdę.

Wiele kontrowersji dotyczy kosztów eksploatacyjnych aut zasilanych prądem, a tymczasem wprowadzenie do floty samochodów BEV może przynieść firmie wymierne oszczędności. Ładowanie samochodu elektrycznego na ładowarkach firmowych czy domowych będzie tańsze niż tankowanie paliwa. To także pewna redukcja kosztów serwisowania ze względu na mniejszą liczbę elementów, które należy wymieniać lub które ulegają awariom. Wyższe koszty mogą być spowodowane koniecznością wymiany baterii, która jest jedną z najdroższych części samochodu elektrycznego, jednak producenci rozwiązują ten problem wydłużonym czasem gwarancji na ten element.

Jak przekonać do zmian

Kolejnym istotnym wyzwaniem, ale zupełnie innej natury, jest nastawienie użytkowników samochodów do zmian. – To właśnie przekonanie ludzi do korzystania z aut na prąd jest kluczowe w procesie elektryfikacji flot. Dlatego podstawą tego procesu powinno być umożliwienie pracownikom fizycznego zapoznania się z autami elektrycznymi, z ich specyfiką, różnicami w porównaniu z autami spalinowymi, korzyściami, a także ze zmianami w planowaniu podróży i codziennych przyzwyczajeniach – podkreśla Agnieszka Engelbrecht.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele aspektów elektromobilności wymaga jeszcze poprawy, aby mogła w pełni konkurować z transportem paliwowym, ale są obszary dające już teraz firmom korzyści. Nadal koszt zakupu aut na prąd jest wyższy niż ich odpowiedników spalinowych, jednak potencjalne oszczędności związane z ich użytkowaniem, korzyści podatkowe, dotacje, benefity miejskie oraz redukcja śladu węglowego mogą przekonać przedsiębiorców do wejścia w elektromobilność.

 Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA