Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany
REKLAMA
REKLAMA
W środę, 20 listopada 2024 r. podczas posiedzenia Sejmu wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec odniósł się do implementowania dyrektywy europejskiej z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylająca dyrektywę 2000/30/WE. Przepisy te powinny być wdrożone do 2017 r, a stosowane od 2018 r.
REKLAMA
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany
Podczas posiedzenia Sejmu, poseł Tadeusz Tomaszewski (Lewica) zwrócił się do resortu infrastruktury z pytaniem dotyczącym nowelizacji rozporządzenia określającego wysokość opłaty za obowiązkowe badanie techniczne samochodu. Przypomniał, że kwota ta nie była waloryzowana od 20 lat i wynosi 98 zł + VAT. W Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace nad przygotowaniem projektu ustawy wdrażającej dyrektywę (...) oraz wniosku o jego wpisanie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Wniosek ten powinien zostać opracowany i złożony w najbliższym czasie – powiedział Bukowiec. Dodał, że wniosek o wpisanie do wykazu prac legislacyjnych rządu zostanie złożony jeszcze w tym roku. Projekt ten ma na celu uszczelnienie systemu badań technicznych, a także stworzenie spójnego systemu nadzoru nad prawidłowością badań, co skutkować ma eliminowaniem z ruchu pojazdów w złym stanie technicznym. W projekcie znaleźć się mają także przepisy wprowadzające nowy system szkolenia diagnostów, który będzie zapewniał im możliwość podnoszenia kompetencji. Bukowiec przekazał, że w projekcie znajdą się również rozwiązania urealniające wysokość opłaty za badanie techniczne i zapewniające jej regularną waloryzację. Wychodząc naprzeciw postulatom branży projekt zakłada systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie badania technicznego poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym, niezależnym od systemu badań technicznych wskaźnikiem, tak aby zapewnić cykliczną waloryzacje tych opłat. Niewątpliwie utrzymywanie wysokości opłat na niezmienionym od 20 lat poziomie nie odpowiada potrzebom zmieniającego się otoczenia gospodarczego przedsiębiorców – powiedział Bukowiec.
REKLAMA
REKLAMA