REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

samochód kobieta kierowca chłodnica awaria płyn chłodniczy układ chłodzenia silnika auto
Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Płyn chłodniczy w samochodzie nie może być przypadkowy

Płyn chłodniczy to podstawowy element układu chłodzenia silnika samochodu. Jest stosowany w układach chłodzenia zamiast wody ze względu na charakteryzującą go znacznie niższą temperaturę krzepnięcia oraz wyższą temperaturę wrzenia. Płyn chłodniczy reguluje temperaturę pracy silnika i chroni go przed przegrzewaniem, a zimą zabezpiecza przed zamarzaniem. Tworzy powłokę na przewodach chłodniczych, zapobiegając ich korozji oraz chroniąc je przed osadzaniem się kamienia.

REKLAMA

REKLAMA

Dobór optymalnego płynu chłodniczego jest niezwykle ważny i nie może być przypadkowy. Każdy kierowca powinien wiedzieć, że płyny chłodnicze, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika w samochodzie, różnią się pod wieloma względami. Dlatego ważne jest, aby dokonać wyboru zgodnie z specyfikacją producenta samochodu i warunkami, w jakich pojazd jest eksploatowany.

Typy płynów chłodniczych

W sprzedaży znajduje się kilka podstawowych typów płynów chłodniczych. Do najpopularniejszych rodzajów należą:

  • płyn IAT (Inorganic Additive Technology). Jest to najstarszy typ płynu chłodniczego. Płyny produkowane w technologii IAT zwykle charakteryzują się zielonym kolorem. Składają się z fosforanów i krzemianów, które chronią silnik przed korozją. Płyn jest stosunkowo tani, ale ma krótki okres użytkowania, zwykle około 2 lat;
  • płyn OAT (Organic Acid Technology). Jest to nowocześniejszy typ płynu chłodniczego, który wykorzystuje organiczne kwasy do ochrony przed korozją. Przeważnie ma kolor czerwony, pomarańczowy lub fioletowy. Jego okres użytkowania może wynosić nawet 5 lat. Płyn tego rodzaju może nie być odpowiedni do starszych samochodów;
  • płyn HOAT (Hybrid Organic Acid Technology). Ten płyn chłodniczy jest hybrydą pomiędzy IAT i OAT. Zawiera zarówno organiczne kwasy, jak i niektóre z nieorganicznych dodatków stosowanych w IAT. Płyn łączy właściwości płynów IAT i OAT, występuje w różnych kolorach, np. żółtym czy pomarańczowym. Płyn może być używany przez okres 5 lat, a zarazem może być stosowany we wszystkich typach samochodów.

Czy można mieszać płyny chłodnicze

Co do zasady nie należy mieszać ze sobą różnych typów płynów chłodniczych. Mieszanie może skutkować niezbyt przyjemnymi konsekwencjami. Mogą wytrącać się osady, które blokują przepływ płynów w układzie. Źle dobrane płyny chłodnicze mogą też przyspieszać korozję, co w dalszej perspektywie doprowadzi do niszczenia elementów układu chłodzenia, np. pompy wodnej czy chłodnicy. W niektórych przypadkach może to prowadzić do uszkodzenia silnika.

REKLAMA

W razie gdy zachodzi konieczność uzupełnienia płynu chłodniczego, a nie wiadomo, jaki płyn znajduje się w układzie chłodzenia, najlepiej użyć płynu uniwersalnego. Etykieta znajdująca się na pojemniku z uniwersalnym płynem chłodniczym zawiera informację, że można go mieszać ze wszystkimi dostępnymi płynami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupując płyn chłodniczy trzeba też zwrócić uwagę, czy jest to płyn gotowy do użycia. Jeśli jest to koncentrat płynu, wówczas należy go rozrobić z wodą w odpowiednich proporcjach. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA