REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

samochód kobieta kierowca chłodnica awaria płyn chłodniczy układ chłodzenia silnika auto
Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Płyn chłodniczy w samochodzie nie może być przypadkowy

Płyn chłodniczy to podstawowy element układu chłodzenia silnika samochodu. Jest stosowany w układach chłodzenia zamiast wody ze względu na charakteryzującą go znacznie niższą temperaturę krzepnięcia oraz wyższą temperaturę wrzenia. Płyn chłodniczy reguluje temperaturę pracy silnika i chroni go przed przegrzewaniem, a zimą zabezpiecza przed zamarzaniem. Tworzy powłokę na przewodach chłodniczych, zapobiegając ich korozji oraz chroniąc je przed osadzaniem się kamienia.

REKLAMA

REKLAMA

Dobór optymalnego płynu chłodniczego jest niezwykle ważny i nie może być przypadkowy. Każdy kierowca powinien wiedzieć, że płyny chłodnicze, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika w samochodzie, różnią się pod wieloma względami. Dlatego ważne jest, aby dokonać wyboru zgodnie z specyfikacją producenta samochodu i warunkami, w jakich pojazd jest eksploatowany.

Typy płynów chłodniczych

W sprzedaży znajduje się kilka podstawowych typów płynów chłodniczych. Do najpopularniejszych rodzajów należą:

  • płyn IAT (Inorganic Additive Technology). Jest to najstarszy typ płynu chłodniczego. Płyny produkowane w technologii IAT zwykle charakteryzują się zielonym kolorem. Składają się z fosforanów i krzemianów, które chronią silnik przed korozją. Płyn jest stosunkowo tani, ale ma krótki okres użytkowania, zwykle około 2 lat;
  • płyn OAT (Organic Acid Technology). Jest to nowocześniejszy typ płynu chłodniczego, który wykorzystuje organiczne kwasy do ochrony przed korozją. Przeważnie ma kolor czerwony, pomarańczowy lub fioletowy. Jego okres użytkowania może wynosić nawet 5 lat. Płyn tego rodzaju może nie być odpowiedni do starszych samochodów;
  • płyn HOAT (Hybrid Organic Acid Technology). Ten płyn chłodniczy jest hybrydą pomiędzy IAT i OAT. Zawiera zarówno organiczne kwasy, jak i niektóre z nieorganicznych dodatków stosowanych w IAT. Płyn łączy właściwości płynów IAT i OAT, występuje w różnych kolorach, np. żółtym czy pomarańczowym. Płyn może być używany przez okres 5 lat, a zarazem może być stosowany we wszystkich typach samochodów.

Czy można mieszać płyny chłodnicze

Co do zasady nie należy mieszać ze sobą różnych typów płynów chłodniczych. Mieszanie może skutkować niezbyt przyjemnymi konsekwencjami. Mogą wytrącać się osady, które blokują przepływ płynów w układzie. Źle dobrane płyny chłodnicze mogą też przyspieszać korozję, co w dalszej perspektywie doprowadzi do niszczenia elementów układu chłodzenia, np. pompy wodnej czy chłodnicy. W niektórych przypadkach może to prowadzić do uszkodzenia silnika.

REKLAMA

W razie gdy zachodzi konieczność uzupełnienia płynu chłodniczego, a nie wiadomo, jaki płyn znajduje się w układzie chłodzenia, najlepiej użyć płynu uniwersalnego. Etykieta znajdująca się na pojemniku z uniwersalnym płynem chłodniczym zawiera informację, że można go mieszać ze wszystkimi dostępnymi płynami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupując płyn chłodniczy trzeba też zwrócić uwagę, czy jest to płyn gotowy do użycia. Jeśli jest to koncentrat płynu, wówczas należy go rozrobić z wodą w odpowiednich proporcjach. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA