REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska niedościgniona w Europie pod względem wykorzystania autogazu

Hubert Krawczyk
Polska niedościgniona w Europie pod względem wykorzystania autogazu
Polska niedościgniona w Europie pod względem wykorzystania autogazu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To nie tajemnica, że Polacy od dawna uwielbiają autogaz, który jest bardzo tanią alternatywą dla benzyny i oleju napędowego. Francuzi natomiast najbardziej cenią sobie olej napędowy, a Cypryjczycy benzynę.

Według najnowszych statystyk opublikowanych przez Eurostat za rok 2016, Polska z wynikiem 16% znalazła się na pierwszej pozycji w Europie pod względem udziału alternatywnych paliw (autogazu). Drugie miejsce zajęła Litwa z wynikiem 10%, a trzecie egzekwo Włochy i Łotwa 8%. W raporcie Eurostat uwzględniono 24 kraje UE.

REKLAMA

Gdzie w Europie jeździ najwięcej „diesli” i „benzyniaków”?

Według raportu największy w Europie udział benzyny w zasilaniu samochodów występował na Cyprze (86%), w Finlandii (75%) i na Węgrzech (70%). Natomiast w przypadku oleju napędowego największe jego wykorzystanie było we Francji (69%), na Litwie (65%), w Luksemburgu (64%), Belgii (60%), Austrii i Hiszpanii (po 57%) w Portugalii (54%) i Łotwie (53%).

Za co Polacy lubią LPG?

Ceny paliw w Polsce w ostatnich latach regularnie pną się ku górze. Rząd zamiast zahamować tą tendencję to wprowadza coraz to nowe podatki, które w konsekwencji doliczane są do ostatecznej ceny, którą znajdziemy na dystrybutorze podczas tankowania. Polacy w gruncie rzeczy nie lubią przepłacać, a jak wiadomo w naszym kraju autogaz jest niemal o połowę tańszy od benzyny, nie wspominając już o ropie. Nawet przy założeniu, że dany samochód średnio na gazie pali o 20% więcej niż na benzynie i montaż instalacji gazowej zwykle kosztuje kilka tysięcy to w zależności od samochodu, zwrot poniesionych kosztów, następuje zazwyczaj po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Dalsza jazda to już czysta oszczędność. Dlatego autogaz w naszym kraju cieszy się tak dużą popularnością i jest najtańszą alternatywą dla benzyny czy ropy.

Taksówkarze wiedzą najlepiej!

REKLAMA

Najlepszym dowodem, że gaz się opłaca są pojazdy przeznaczone na taksówki. Praktycznie każdy z nich wyposażony jest w instalację gazową i zasilany autogazem. Obecnie sama technologia instalacji gazowych poszła na tyle do przodu, że zarzuty związane z gorszą dynamiką samochodu na gazie są nieaktualne. Problem ten popularny był w poprzednich generacjach instalacji. Od czasu wprowadzenia najnowszych instalacji gazowych z bezpośrednim wtryskiem gazu, samochody na gazie mają taką samą dynamikę jak na benzynie.

Co więcej dodatkowo autogazem mogą być zasilane również samochody hybrydowe (wykorzystujące silnik benzynowy i elektryczny). W takim przypadku w warunkach miejskich (gdzie samochód zasilany jest energią elektryczną i gazem) przejechanie 100km może kosztować nawet w granicach 12 zł. Co jest obłędnie niskim wynikiem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

    W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

    Gołoledź na drogach w tym tygodniu. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    REKLAMA

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA