Akcyza na gaz do samochodów - w planach podwyżka
REKLAMA
REKLAMA
Zmiany podatku akcyzowego możliwe w listopadzie
Obecnie na gaz CNG nie jest nałożony podatek akcyzowy. Jest to z jednej strony efekt protestów, z drugiej lobbowania Rządu w KE. Jednak pierwszego listopada mija okres przejściowy, na który zgodziła się KE i tym samym trzeba będzie nałożyć podatek na gaz CNG. Z jednej strony wróży to wzrost cen, z drugiej - jak słuchać głosy z branży paliwowej - pozwoli to na rozwój runku gazu CNG w Polsce. Niepewność związana z brakiem określonej stawki podatku odstrasza inwestorów od inwestowania w stacje paliw CNG.
REKLAMA
Zobacz też: W 2013 r. wzrost cen benzyny wyhamuje
Akcyza na CNG to nie jedyna zmiana
REKLAMA
– W Komisji Europejskiej trwają już prace nad nową dyrektywą dotyczącą podatków, w tym podatku akcyzowego, która niestety na końcu daje nam bardzo gwałtowny wzrost obciążeń podatkowych, jeśli oczywiście ten projekt w kształcie, w którym teraz znajduje się pod pracami Komisji, zostałby przyjęty – tłumaczy Urszula Cieślak, gość konferencji Nafta Chemia 2013.
Komisja Europejska chce, aby opodatkowanie paliw, w tym gazu CNG, było uzależnione od emisji CO2 i ich wartości energetycznej. Polska sprzeciwia się proponowanym zmianom. Wprowadzenie tych rozwiązań oznaczałoby praktyce, że państwa członkowskie będą zmuszone podnieść preferencyjne stawki akcyzy na gaz. Dotyczy to zarówno gazu CNG, jak i bardzo u nas popularnego LPG.
Zobacz też: Test Mazda CX-5: Pochwała konsekwencji
– Dzisiaj minimum unijne dla gazu to jest 125 euro na 1000 kg, natomiast projekt docelowo zakłada, że akcyza mogłaby wzrosnąć do poziomu 600 euro za tonę. To powoduje, że ten rynek, który osiągnął pewien stopnień nasycenia, przestał się rozwijać. Podwyżka oznacza, że nie ma zachęt do dalszego rozwoju rynku – mówi analityczka BM Reflex.
REKLAMA
Z danych PGNiG wynika, że obecnie w Polsce jest około 1700 pojazdów, w których paliwem jest sprężony gaz ziemny. Są to m.in. autobusy komunikacji publicznej. Najwięcej jeździ ich w Rzeszowie (40), Tarnowie (32), Radomiu (25) i w Tychach (19). Gaz CNG jest używany także we flotach pojazdów m.in. Poczty Polskiej, jak również w firmach taksówkowych.
Z danych koncernu gazowego wynika także, że na terenie kraju działa obecnie 28 ogólnodostępnych stacji tankowania, gdzie można nabyć CNG. Koszt tego paliwa to 2,89 zł brutto za m3. Przeciętnie samochód spala tyle m3 CNG, co litrów benzyny czy diesla na każde przejechane 100 km.
Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!
Źródło: Newseria
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.