REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy litr benzyny może kosztować 2 złote?

Subskrybuj nas na Youtube
paliwo
paliwo
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od czego uzależniona jest cena jednego litra paliwa? Jakie czynniki o tym decydują? Jakie podatki mają na to wpływ?

Co wpływa na cenę paliw?

Detaliczne ceny paliw na krajowych stacjach, nie osiągają już tak ekstremalnych wartości, jak w 2012 roku. Wtedy za 1 litr benzyny Pb 95 trzeba było zapłacić ponad 5,50 zł. Dzięki spadkowi notowań ropy na światowych rynkach, polscy kierowcy za 1 litr benzyny bezołowiowej (95 oktanów) obecnie płacą 4,39 zł (dane serwisu e-petrol.pl z 18 maja 2016 r.). Analogiczna cena oleju napędowego to 4,06 zł. Warto zdawać sobie sprawę, że większość tych cen stanowią podatki oraz opłaty. Gdyby sprzedaż paliw nie była opodatkowana, to za 1 litr benzyny Pb 95 płacilibyśmy około 1,80 zł - 2,00 zł.

REKLAMA

Zobacz też: Jakość paliw w Polsce

Wszystkie podatki oraz opłaty stanowią około 55% - 60% ostatecznej ceny paliwa

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak duży jest udział wszystkich dodatkowych obciążeń w detalicznej cenie 1 litra paliwa. Dla budżetu państwa, sprzedaż paliw płynnych stanowi wyjątkowo dobre źródło dochodów fiskalnych. Można oszacować, że wszystkie podatki i opłaty stanowią około 55% - 60% ostatecznej ceny paliwa na stacji benzynowej. Według danych firmy BM REFLEX, struktura cenowa dla 1 litra benzyny Eurosuper 95 przedstawia się następująco:

  • 36% - udział akcyzy
  • 3% - udział opłaty paliwowej
  • 19% - udział podatku VAT
  • 42% - koszt zakupu paliwa w rafinerii
  • 0,33% - marża detaliczna sprzedawcy

Zobacz też: Jazda na oleju rzepakowym - o czym trzeba wiedzieć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku oleju napędowego, akcyza stanowi 30% ceny detalicznej. Pozostałe składniki ceny są następujące:

  • 7% - udział opłaty paliwowej
  • 19% - udział podatku VAT
  • 44% - koszt zakupu paliwa w rafinerii
  • 0,34% - marża detaliczna sprzedawcy

Warto mieć świadomość tego, że poprzez wysoki poziom opodatkowania paliw płynnych, państwo wpływa na ceny wielu innych dóbr i usług. Przykładem może być chociażby koszt podstawowych artykułów żywnościowych (np. chleba) i biletów w komunikacji autobusowej.

Zobacz też: Czy wodór to bezpieczne paliwo?

Radykalna obniżka akcyzy na paliwo wydaje się mało prawdopodobna, gdyż wpływy z tego podatku są znaczące dla budżetu i wynoszą ok. 25 mld zł rocznie. Można oszacować, że wszystkie wpływy z tytułu sprzedaży paliwa (VAT + akcyza) stanowią około 15% dochodów budżetu centralnego. Dodatkowo Polska musi utrzymywać stawki podatku akcyzowego na minimalnym poziomie ustalonym przez Unię Europejską. Stawki akcyzy stosowane w naszym kraju, są bliskie minimalnym wartościom, które wyznacza UE.

Źródło: materiały prasowe Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA