REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Kia Sportage IV (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

Używane Kia Sportage IV awarie, Używane Kia Sportage IV, Kia Sportage IV
Używane Kia Sportage IV (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Sportage IV wygląda jak przyrodni brat Cayenne. I choć odwołanie do luksusu dla SUV-a może być ważne, odwołanie do Porsche nie zbudowało sukcesu tego modelu. Za niego odpowiada coś innego. To rozsądne auto. Sprawdź czemu.
rozwiń >

Czwarta generacja Sportage miała zwiastować jedną rzecz. Mocne pójście w kierunku klienta europejskiego. Właśnie dlatego auto zostało zaprojektowane w centrum projektowym marki we Frankfurcie, a jego linię nadwozia narysował sam Peter Schreyer. Ten sam, który zaprojektował wcześniej m.in. pierwszą generację Audi TT. To brzmi jak świetna rekomendacja. Niestety nie wszystko poszło tak dobrze. Przynajmniej nie na polu estetycznym.

REKLAMA

Kia Sportage IV, czyli prawie-Cayenne made in Frankfurt

REKLAMA

TT-ka była niezaprzeczalnym sukcesem Pana Schreyer. Jej design do dziś stanowi wzór. Wygląd Sportage IV był już jednak raczej dyskusyjny. Jak na moje oko, auto prezentuje się trochę jak brzydsza wersja Porsche Cayenne. Tylko czy to przeszkadzało kierowcom? W żadnym razie! Roczna sprzedaż modelu tylko w Europie oscylowała w granicy 130 tys. sztuk. To oznacza potężny sukces.

Pocieszenie? Wystarczy wsiąść za kierownicę auta. Z pozycji fotela kierowcy karoserii nie widać. Widać za to prostą, ale przemyślaną konsolę, która została wykończona zaskakująco dobrymi materiałami wykończeniowymi. Piszę zaskakująco, bo do czasu Sportage IV jakość wcale nie była taka oczywista w Kii. Rozstaw osi SUV-a to 2670 mm. Podobne wartości mają hatchbacki segmentu C. Tyle że w Sportage siedzi się dużo wyżej. I to naprawdę robi różnicę. W aucie komfortowo mogą podróżować nawet czterej dorośli pasażerowie. Bagażnik mieści od 491 do 1492 litrów. To dobry wynik.

Test Kia Sportage 1.6 T- GDI 7DCT AWD GT Line

Test Kia Sportage 1.6 T- GDI 7DCT AWD GT Line

Test Kia Sportage 1.6 T- GDI 7DCT AWD GT Line

Kia Sportage IV 1.6 GDI. Dwie wersje benzyniaka

REKLAMA

Kabina używanej Kii Sportage IV jest zaskakująco dobrze wykonana. W tym aucie więcej rzeczy jednak zaskakuje. Kolejna dotyczy palety silnikowej. Wiecie, jaka jest najpopularniejsza jednostka pod maską używanego SUV-a Kii? To motor... 1.6 GDI. Tak, benzyniak! Jednostka pochodząca z serii Gamma oferuje 132 konie mocy. Niech jednak wartość ta nikogo nie zwiedzie. To typowy wolnossak. Uwielbia wysokie obroty. Na niskich reaguje na wciśnięcie gazu bardzo długo. A na tym wady tej jednostki się nie kończą. Nie jest ona również przesadnie oszczędna. W mieście spala dobre 9 litrów paliwa.

Dużo rzadsza, ale mimo wszystko łatwo dostępna, jest też wersja doładowana. Turbosprężarka zwiększa moc do 177 koni, a moment obrotowy do 265 Nm. Przy podobnej "oszczędności" jak w wersji wolnossącej, Sportage 1.6 T-GDI okazuje się dużo bardziej dynamiczny. Osiąga pierwszą setkę w 9,2 sekundy. Słabsza wersja potrzebuje 11,5 sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik GDI z serii Gamma jest najpopularniejszą jednostką napędową pod maską Kii Sportage IV. A to o tyle dobra informacja, że motor okazuje się trwały. Lista charakterystycznych usterek w jego przypadku praktycznie nie istnieje. Spisuje się bezawaryjnie, oczywiście pod warunkiem, że kierowca pamięta o dwóch rzeczach:

  • konieczne jest skrócenie interwału wymiany oleju do 10, maksymalnie 15 tys. km. W przeciwnym razie może dojść do obrócenia panewek lub wyciągnięcia łańcucha rozrządu.
  • tankowaniu paliwa wysokiej jakości. To silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wtryskiwacze są precyzyjne, ale mocno wrażliwe na jakiekolwiek zanieczyszczenia.

Używana Kia Sportage IV z dieslem. Jaki jest wybór na rynku?

Kia Sportage IV z dieslem w przypadku polskiego rynku wtórnego najczęściej oznacza model napędzany silnikiem 1.7 CRDi. 115 koni nie brzmi imponująco, mimo wszystko auto oferuje dobrą dynamikę. Osiąga 100 km/h w 11,5 sekundy. A do tego potrafi jeździć na kropelce. W trasie wprawny kierowca spokojnie zejdzie ze spalaniem w okolice 4,5 litra. W mieście wynik ten będzie o jakieś 2 litry wyższy. Awarie Sportage 1.7 CRDi? Usterki dotyczą głównie zaworu EGR. Miejskiej eksploatacji nie wytrzymuje też filtr cząstek stałych – to jednak charakterystyczne dla wszystkich diesli z DPF-em. Diesel 1.7 CRDi miał również niezwykle rzadką wersję o mocy 141 koni mechanicznych. Ta jest sporadycznie spotykana na rynku wtórnym.

Dużo trudniej jest kupić Kię napędzaną 2-litrowym dieslem CRDi. Jeżeli taki egzemplarz znajdzie się w ogłoszeniu, prawie zawsze mowa o wersji 185-konnej, a nie 136-konnej. Motor jest świetnie znany fanom koreańskiej motoryzacji. Pomijając wytrzymujące 100 tys. km koło pasowe na wale korbowym, jednostka cieszy się opinią trwałej. Gorzej z oszczędnością...

Ważne

Diesel nierówno pracuje lub nie chce odpalić? To nie jego wina, a wina sitka w zbiorniku paliwa. To mogło się zapchać. Poza tym czasami kierowcy Kii zwracają uwagę na niską trwałość świec żarowych.

W modelach poliftingowych pojawił się natomiast nowy diesel 1.6 CRDi. Był dostępny w dwóch wariantach mocy – 115- i 136-konnym. Popularniejszy na rynku wtórnym jest ten drugi. Ciekawostka? To właśnie motor 1.6 CRDi miał pod maską swojego auta raper Kękę. I nie był z niego szczególnie zadowolony. Historię tego pojazdu poznacie w tekście dissa przygotowanego przez radomskiego twórcę.

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Kia Sportage IV: jaki silnik wybrać?

Zdecydowanie najbezpieczniejszym wybór stanowi wolnossący benzyniak sparowany z manualną przekładnią. Diesle wypadają dobrze pod względem bezawaryjności. Niech to jednak nie uśpi czujności kupującego. Oglądany egzemplarz warto dokładnie sprawdzić. Szczególnie gdy kierowca decyduje się na model z dolnej części przedziału cenowego. Ropniak nadal jest nowoczesną konstrukcją, która ma serię drogich w naprawie dodatków, a w tym wtrysk typu common rail, doładowanie i często koło dwumasowe. Często, bo np. 115-konny wariant motoru 1.7 CRDi nie posiadał tłumika drgań skrętnych przy sprzęgle.

Choć Kia Sportage IV nie była off-roaderem, niektóre jej wersje otrzymywały napęd na cztery koła. Był to oczywiście układ sterowany elektronicznie z dołączaną tylną osią. Opcja była dostępna z motorem 1.6 T-GDI, 2.0 CRDi i 1.6 CRDi.

Awarie używanej Kii Sportage IV. To się psuje w SUV-ie

Słabym punktem Kii Sportage IV jest elektronika. Kierowcy skarżą się na zawieszający się system multimedialny lub kamerę cofania, ewentualnie bezzasadne błędy zapisane przez sterownik silnika. Zdarzają się też problemy z oświetleniem. Podczas zakupu używanej Kii Sportage IV lepiej unikać przekładni DCT. W niej dość szybko uszkadza się zestaw sprzęgieł. Te były często wymieniane jeszcze na gwarancji. Na forach pojawiają się też doniesienia o delikatnym lakierze, na którym niezwykle szybko powstają drobne zarysowania.

Ważne

Opinie są różne. Nie brakuje użytkowników Sportage IV, którzy są zadowoleni z zakupu. Nie brakuje też takich, jak raper Kękę, którzy byli zadowoleni... inaczej.

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Używane Kia Sportage IV – podsumowanie:

Muszę się przyznać, że nie jestem przesadnym fanem koreańskiej motoryzacji. A właściwie to nie byłem. Główne moje wątpliwości dotyczyły jakości tych aut. I Sportage IV jako pierwszy model Kii je rozwiał. SUV nie podobał mi się stylistycznie. Zdobył jednak duże plusy za sposób wykończenia kabiny i prowadzenia. Z punktu widzenia rynku wtórnego zalet ma jeszcze więcej. Bo to samochód, którego eksploatacja nie kosztuje majątku i to samochód, który może bez większych awarii jeździć latami. To z kolei już brzmi jak naprawdę rozsądny wybór na rynku wtórnym.

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA