REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Kia Sportage IV (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używane Kia Sportage IV awarie, Używane Kia Sportage IV, Kia Sportage IV
Używane Kia Sportage IV (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Sportage IV wygląda jak przyrodni brat Cayenne. I choć odwołanie do luksusu dla SUV-a może być ważne, odwołanie do Porsche nie zbudowało sukcesu tego modelu. Za niego odpowiada coś innego. To rozsądne auto. Sprawdź czemu.

rozwiń >

Czwarta generacja Sportage miała zwiastować jedną rzecz. Mocne pójście w kierunku klienta europejskiego. Właśnie dlatego auto zostało zaprojektowane w centrum projektowym marki we Frankfurcie, a jego linię nadwozia narysował sam Peter Schreyer. Ten sam, który zaprojektował wcześniej m.in. pierwszą generację Audi TT. To brzmi jak świetna rekomendacja. Niestety nie wszystko poszło tak dobrze. Przynajmniej nie na polu estetycznym.

REKLAMA

Kia Sportage IV, czyli prawie-Cayenne made in Frankfurt

REKLAMA

TT-ka była niezaprzeczalnym sukcesem Pana Schreyer. Jej design do dziś stanowi wzór. Wygląd Sportage IV był już jednak raczej dyskusyjny. Jak na moje oko, auto prezentuje się trochę jak brzydsza wersja Porsche Cayenne. Tylko czy to przeszkadzało kierowcom? W żadnym razie! Roczna sprzedaż modelu tylko w Europie oscylowała w granicy 130 tys. sztuk. To oznacza potężny sukces.

Pocieszenie? Wystarczy wsiąść za kierownicę auta. Z pozycji fotela kierowcy karoserii nie widać. Widać za to prostą, ale przemyślaną konsolę, która została wykończona zaskakująco dobrymi materiałami wykończeniowymi. Piszę zaskakująco, bo do czasu Sportage IV jakość wcale nie była taka oczywista w Kii. Rozstaw osi SUV-a to 2670 mm. Podobne wartości mają hatchbacki segmentu C. Tyle że w Sportage siedzi się dużo wyżej. I to naprawdę robi różnicę. W aucie komfortowo mogą podróżować nawet czterej dorośli pasażerowie. Bagażnik mieści od 491 do 1492 litrów. To dobry wynik.

Test Kia Sportage 1.6 T- GDI 7DCT AWD GT Line

Test Kia Sportage 1.6 T- GDI 7DCT AWD GT Line

Kia Sportage IV 1.6 GDI. Dwie wersje benzyniaka

REKLAMA

Kabina używanej Kii Sportage IV jest zaskakująco dobrze wykonana. W tym aucie więcej rzeczy jednak zaskakuje. Kolejna dotyczy palety silnikowej. Wiecie, jaka jest najpopularniejsza jednostka pod maską używanego SUV-a Kii? To motor... 1.6 GDI. Tak, benzyniak! Jednostka pochodząca z serii Gamma oferuje 132 konie mocy. Niech jednak wartość ta nikogo nie zwiedzie. To typowy wolnossak. Uwielbia wysokie obroty. Na niskich reaguje na wciśnięcie gazu bardzo długo. A na tym wady tej jednostki się nie kończą. Nie jest ona również przesadnie oszczędna. W mieście spala dobre 9 litrów paliwa.

Dużo rzadsza, ale mimo wszystko łatwo dostępna, jest też wersja doładowana. Turbosprężarka zwiększa moc do 177 koni, a moment obrotowy do 265 Nm. Przy podobnej "oszczędności" jak w wersji wolnossącej, Sportage 1.6 T-GDI okazuje się dużo bardziej dynamiczny. Osiąga pierwszą setkę w 9,2 sekundy. Słabsza wersja potrzebuje 11,5 sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik GDI z serii Gamma jest najpopularniejszą jednostką napędową pod maską Kii Sportage IV. A to o tyle dobra informacja, że motor okazuje się trwały. Lista charakterystycznych usterek w jego przypadku praktycznie nie istnieje. Spisuje się bezawaryjnie, oczywiście pod warunkiem, że kierowca pamięta o dwóch rzeczach:

  • konieczne jest skrócenie interwału wymiany oleju do 10, maksymalnie 15 tys. km. W przeciwnym razie może dojść do obrócenia panewek lub wyciągnięcia łańcucha rozrządu.
  • tankowaniu paliwa wysokiej jakości. To silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wtryskiwacze są precyzyjne, ale mocno wrażliwe na jakiekolwiek zanieczyszczenia.

Używana Kia Sportage IV z dieslem. Jaki jest wybór na rynku?

Kia Sportage IV z dieslem w przypadku polskiego rynku wtórnego najczęściej oznacza model napędzany silnikiem 1.7 CRDi. 115 koni nie brzmi imponująco, mimo wszystko auto oferuje dobrą dynamikę. Osiąga 100 km/h w 11,5 sekundy. A do tego potrafi jeździć na kropelce. W trasie wprawny kierowca spokojnie zejdzie ze spalaniem w okolice 4,5 litra. W mieście wynik ten będzie o jakieś 2 litry wyższy. Awarie Sportage 1.7 CRDi? Usterki dotyczą głównie zaworu EGR. Miejskiej eksploatacji nie wytrzymuje też filtr cząstek stałych – to jednak charakterystyczne dla wszystkich diesli z DPF-em. Diesel 1.7 CRDi miał również niezwykle rzadką wersję o mocy 141 koni mechanicznych. Ta jest sporadycznie spotykana na rynku wtórnym.

Dużo trudniej jest kupić Kię napędzaną 2-litrowym dieslem CRDi. Jeżeli taki egzemplarz znajdzie się w ogłoszeniu, prawie zawsze mowa o wersji 185-konnej, a nie 136-konnej. Motor jest świetnie znany fanom koreańskiej motoryzacji. Pomijając wytrzymujące 100 tys. km koło pasowe na wale korbowym, jednostka cieszy się opinią trwałej. Gorzej z oszczędnością...

Ważne

Diesel nierówno pracuje lub nie chce odpalić? To nie jego wina, a wina sitka w zbiorniku paliwa. To mogło się zapchać. Poza tym czasami kierowcy Kii zwracają uwagę na niską trwałość świec żarowych.

W modelach poliftingowych pojawił się natomiast nowy diesel 1.6 CRDi. Był dostępny w dwóch wariantach mocy – 115- i 136-konnym. Popularniejszy na rynku wtórnym jest ten drugi. Ciekawostka? To właśnie motor 1.6 CRDi miał pod maską swojego auta raper Kękę. I nie był z niego szczególnie zadowolony. Historię tego pojazdu poznacie w tekście dissa przygotowanego przez radomskiego twórcę.

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Kia Sportage IV: jaki silnik wybrać?

Zdecydowanie najbezpieczniejszym wybór stanowi wolnossący benzyniak sparowany z manualną przekładnią. Diesle wypadają dobrze pod względem bezawaryjności. Niech to jednak nie uśpi czujności kupującego. Oglądany egzemplarz warto dokładnie sprawdzić. Szczególnie gdy kierowca decyduje się na model z dolnej części przedziału cenowego. Ropniak nadal jest nowoczesną konstrukcją, która ma serię drogich w naprawie dodatków, a w tym wtrysk typu common rail, doładowanie i często koło dwumasowe. Często, bo np. 115-konny wariant motoru 1.7 CRDi nie posiadał tłumika drgań skrętnych przy sprzęgle.

Choć Kia Sportage IV nie była off-roaderem, niektóre jej wersje otrzymywały napęd na cztery koła. Był to oczywiście układ sterowany elektronicznie z dołączaną tylną osią. Opcja była dostępna z motorem 1.6 T-GDI, 2.0 CRDi i 1.6 CRDi.

Awarie używanej Kii Sportage IV. To się psuje w SUV-ie

Słabym punktem Kii Sportage IV jest elektronika. Kierowcy skarżą się na zawieszający się system multimedialny lub kamerę cofania, ewentualnie bezzasadne błędy zapisane przez sterownik silnika. Zdarzają się też problemy z oświetleniem. Podczas zakupu używanej Kii Sportage IV lepiej unikać przekładni DCT. W niej dość szybko uszkadza się zestaw sprzęgieł. Te były często wymieniane jeszcze na gwarancji. Na forach pojawiają się też doniesienia o delikatnym lakierze, na którym niezwykle szybko powstają drobne zarysowania.

Ważne

Opinie są różne. Nie brakuje użytkowników Sportage IV, którzy są zadowoleni z zakupu. Nie brakuje też takich, jak raper Kękę, którzy byli zadowoleni... inaczej.

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Używane Kia Sportage IV – podsumowanie:

Muszę się przyznać, że nie jestem przesadnym fanem koreańskiej motoryzacji. A właściwie to nie byłem. Główne moje wątpliwości dotyczyły jakości tych aut. I Sportage IV jako pierwszy model Kii je rozwiał. SUV nie podobał mi się stylistycznie. Zdobył jednak duże plusy za sposób wykończenia kabiny i prowadzenia. Z punktu widzenia rynku wtórnego zalet ma jeszcze więcej. Bo to samochód, którego eksploatacja nie kosztuje majątku i to samochód, który może bez większych awarii jeździć latami. To z kolei już brzmi jak naprawdę rozsądny wybór na rynku wtórnym.

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA