REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Kia Sportage IV (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używane Kia Sportage IV awarie, Używane Kia Sportage IV, Kia Sportage IV
Używane Kia Sportage IV (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Sportage IV wygląda jak przyrodni brat Cayenne. I choć odwołanie do luksusu dla SUV-a może być ważne, odwołanie do Porsche nie zbudowało sukcesu tego modelu. Za niego odpowiada coś innego. To rozsądne auto. Sprawdź czemu.

rozwiń >

Czwarta generacja Sportage miała zwiastować jedną rzecz. Mocne pójście w kierunku klienta europejskiego. Właśnie dlatego auto zostało zaprojektowane w centrum projektowym marki we Frankfurcie, a jego linię nadwozia narysował sam Peter Schreyer. Ten sam, który zaprojektował wcześniej m.in. pierwszą generację Audi TT. To brzmi jak świetna rekomendacja. Niestety nie wszystko poszło tak dobrze. Przynajmniej nie na polu estetycznym.

REKLAMA

Kia Sportage IV, czyli prawie-Cayenne made in Frankfurt

REKLAMA

TT-ka była niezaprzeczalnym sukcesem Pana Schreyer. Jej design do dziś stanowi wzór. Wygląd Sportage IV był już jednak raczej dyskusyjny. Jak na moje oko, auto prezentuje się trochę jak brzydsza wersja Porsche Cayenne. Tylko czy to przeszkadzało kierowcom? W żadnym razie! Roczna sprzedaż modelu tylko w Europie oscylowała w granicy 130 tys. sztuk. To oznacza potężny sukces.

Pocieszenie? Wystarczy wsiąść za kierownicę auta. Z pozycji fotela kierowcy karoserii nie widać. Widać za to prostą, ale przemyślaną konsolę, która została wykończona zaskakująco dobrymi materiałami wykończeniowymi. Piszę zaskakująco, bo do czasu Sportage IV jakość wcale nie była taka oczywista w Kii. Rozstaw osi SUV-a to 2670 mm. Podobne wartości mają hatchbacki segmentu C. Tyle że w Sportage siedzi się dużo wyżej. I to naprawdę robi różnicę. W aucie komfortowo mogą podróżować nawet czterej dorośli pasażerowie. Bagażnik mieści od 491 do 1492 litrów. To dobry wynik.

Test Kia Sportage 1.6 T- GDI 7DCT AWD GT Line

Test Kia Sportage 1.6 T- GDI 7DCT AWD GT Line

Kia Sportage IV 1.6 GDI. Dwie wersje benzyniaka

REKLAMA

Kabina używanej Kii Sportage IV jest zaskakująco dobrze wykonana. W tym aucie więcej rzeczy jednak zaskakuje. Kolejna dotyczy palety silnikowej. Wiecie, jaka jest najpopularniejsza jednostka pod maską używanego SUV-a Kii? To motor... 1.6 GDI. Tak, benzyniak! Jednostka pochodząca z serii Gamma oferuje 132 konie mocy. Niech jednak wartość ta nikogo nie zwiedzie. To typowy wolnossak. Uwielbia wysokie obroty. Na niskich reaguje na wciśnięcie gazu bardzo długo. A na tym wady tej jednostki się nie kończą. Nie jest ona również przesadnie oszczędna. W mieście spala dobre 9 litrów paliwa.

Dużo rzadsza, ale mimo wszystko łatwo dostępna, jest też wersja doładowana. Turbosprężarka zwiększa moc do 177 koni, a moment obrotowy do 265 Nm. Przy podobnej "oszczędności" jak w wersji wolnossącej, Sportage 1.6 T-GDI okazuje się dużo bardziej dynamiczny. Osiąga pierwszą setkę w 9,2 sekundy. Słabsza wersja potrzebuje 11,5 sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik GDI z serii Gamma jest najpopularniejszą jednostką napędową pod maską Kii Sportage IV. A to o tyle dobra informacja, że motor okazuje się trwały. Lista charakterystycznych usterek w jego przypadku praktycznie nie istnieje. Spisuje się bezawaryjnie, oczywiście pod warunkiem, że kierowca pamięta o dwóch rzeczach:

  • konieczne jest skrócenie interwału wymiany oleju do 10, maksymalnie 15 tys. km. W przeciwnym razie może dojść do obrócenia panewek lub wyciągnięcia łańcucha rozrządu.
  • tankowaniu paliwa wysokiej jakości. To silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wtryskiwacze są precyzyjne, ale mocno wrażliwe na jakiekolwiek zanieczyszczenia.

Używana Kia Sportage IV z dieslem. Jaki jest wybór na rynku?

Kia Sportage IV z dieslem w przypadku polskiego rynku wtórnego najczęściej oznacza model napędzany silnikiem 1.7 CRDi. 115 koni nie brzmi imponująco, mimo wszystko auto oferuje dobrą dynamikę. Osiąga 100 km/h w 11,5 sekundy. A do tego potrafi jeździć na kropelce. W trasie wprawny kierowca spokojnie zejdzie ze spalaniem w okolice 4,5 litra. W mieście wynik ten będzie o jakieś 2 litry wyższy. Awarie Sportage 1.7 CRDi? Usterki dotyczą głównie zaworu EGR. Miejskiej eksploatacji nie wytrzymuje też filtr cząstek stałych – to jednak charakterystyczne dla wszystkich diesli z DPF-em. Diesel 1.7 CRDi miał również niezwykle rzadką wersję o mocy 141 koni mechanicznych. Ta jest sporadycznie spotykana na rynku wtórnym.

Dużo trudniej jest kupić Kię napędzaną 2-litrowym dieslem CRDi. Jeżeli taki egzemplarz znajdzie się w ogłoszeniu, prawie zawsze mowa o wersji 185-konnej, a nie 136-konnej. Motor jest świetnie znany fanom koreańskiej motoryzacji. Pomijając wytrzymujące 100 tys. km koło pasowe na wale korbowym, jednostka cieszy się opinią trwałej. Gorzej z oszczędnością...

Ważne

Diesel nierówno pracuje lub nie chce odpalić? To nie jego wina, a wina sitka w zbiorniku paliwa. To mogło się zapchać. Poza tym czasami kierowcy Kii zwracają uwagę na niską trwałość świec żarowych.

W modelach poliftingowych pojawił się natomiast nowy diesel 1.6 CRDi. Był dostępny w dwóch wariantach mocy – 115- i 136-konnym. Popularniejszy na rynku wtórnym jest ten drugi. Ciekawostka? To właśnie motor 1.6 CRDi miał pod maską swojego auta raper Kękę. I nie był z niego szczególnie zadowolony. Historię tego pojazdu poznacie w tekście dissa przygotowanego przez radomskiego twórcę.

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Kia Sportage IV: jaki silnik wybrać?

Zdecydowanie najbezpieczniejszym wybór stanowi wolnossący benzyniak sparowany z manualną przekładnią. Diesle wypadają dobrze pod względem bezawaryjności. Niech to jednak nie uśpi czujności kupującego. Oglądany egzemplarz warto dokładnie sprawdzić. Szczególnie gdy kierowca decyduje się na model z dolnej części przedziału cenowego. Ropniak nadal jest nowoczesną konstrukcją, która ma serię drogich w naprawie dodatków, a w tym wtrysk typu common rail, doładowanie i często koło dwumasowe. Często, bo np. 115-konny wariant motoru 1.7 CRDi nie posiadał tłumika drgań skrętnych przy sprzęgle.

Choć Kia Sportage IV nie była off-roaderem, niektóre jej wersje otrzymywały napęd na cztery koła. Był to oczywiście układ sterowany elektronicznie z dołączaną tylną osią. Opcja była dostępna z motorem 1.6 T-GDI, 2.0 CRDi i 1.6 CRDi.

Awarie używanej Kii Sportage IV. To się psuje w SUV-ie

Słabym punktem Kii Sportage IV jest elektronika. Kierowcy skarżą się na zawieszający się system multimedialny lub kamerę cofania, ewentualnie bezzasadne błędy zapisane przez sterownik silnika. Zdarzają się też problemy z oświetleniem. Podczas zakupu używanej Kii Sportage IV lepiej unikać przekładni DCT. W niej dość szybko uszkadza się zestaw sprzęgieł. Te były często wymieniane jeszcze na gwarancji. Na forach pojawiają się też doniesienia o delikatnym lakierze, na którym niezwykle szybko powstają drobne zarysowania.

Ważne

Opinie są różne. Nie brakuje użytkowników Sportage IV, którzy są zadowoleni z zakupu. Nie brakuje też takich, jak raper Kękę, którzy byli zadowoleni... inaczej.

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Używane Kia Sportage IV – podsumowanie:

Muszę się przyznać, że nie jestem przesadnym fanem koreańskiej motoryzacji. A właściwie to nie byłem. Główne moje wątpliwości dotyczyły jakości tych aut. I Sportage IV jako pierwszy model Kii je rozwiał. SUV nie podobał mi się stylistycznie. Zdobył jednak duże plusy za sposób wykończenia kabiny i prowadzenia. Z punktu widzenia rynku wtórnego zalet ma jeszcze więcej. Bo to samochód, którego eksploatacja nie kosztuje majątku i to samochód, który może bez większych awarii jeździć latami. To z kolei już brzmi jak naprawdę rozsądny wybór na rynku wtórnym.

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

Test nowa Kia Sportage 1.7 CRDi 115 KM 2WD

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

REKLAMA

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA