REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany samochód elektryczny: czy warto go kupić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używany samochód elektryczny: czy warto go kupić?
Używany samochód elektryczny: czy warto go kupić?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Używany samochód elektryczny: czy warto go kupić? Oto pytanie, które postawiliśmy przed tym materiałem. Sprawdźmy argumenty za i przeciw.
rozwiń >

Jakie ma zalety używany samochód elektryczny?

Ekologia w motoryzacji zdecydowanie jest w modzie. Nie ma się zatem co dziwić, że kierowcy coraz chętniej patrzą w stronę samochodów elektrycznych zarówno nowych, jak i używanych. Tylko czy zakup elektryka z drugiej ręki to dobry pomysł? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Bo są przypadki, w których oferta może być naprawdę atrakcyjna. Są też sytuacje, w których e-pojazd stanie się miną i skarbonką.

REKLAMA

Używany samochód elektryczny to tani serwis

Na początek może pozytywy. Czemu warto kupić używanych samochód elektryczny? Powodów jest kilka. Pojazdy takie są tańsze w eksploatacji. Mają często niższe stawki OC, serwis ograniczony do wymiany filtrów i oleju w przekładni, a do tego brak tak awaryjnych elementów, jak wtryskiwacze, turbosprężarki, koła dwumasowe, sprzęgła, alternatory, rozruszniki czy paski napędowe. To spore oszczędności w całym cyklu eksploatacji auta!

Używany samochód elektryczny, czyli buspas i darmowe parkowanie

Poza tym warto pamiętać o przywilejach dla kierowców elektryków, które w Polsce są cały czas aktualne. Przykład? Każdy mieszkaniec większego miasta doceni możliwość jazdy buspasem. To oznacza, że nie trzeba stać w korkach i można zaoszczędzić każdego dnia dobre kilkadziesiąt minut w godzinach szczytu. Cenną zaletą jest też możliwość parkowania w strefie płatnego parkowania za darmo. Nie trzeba przejmować się opłatami podczas parkowania pod biurem. Wystarczą zielone tablice rejestracyjne.

Ile kosztuje ładowanie używanego elektryka?

Bardzo często mówi się o tym, że samochód elektryczny ma też tańsze paliwo. Pojawiają się wyliczenia mówiące o koszcie przejechania 100 km wynoszącym jakieś 7 do 10 zł. Patrząc na rosnące ceny prądu to może się oczywiście zmienić. Koszt pokonania 100 km elektrykiem wzrośnie. Warto jednak pamiętać o tym, że nadal przy marketach nie brakuje darmowych ładowarek. A to oznacza, że po dwugodzinnych zakupach możecie dostać darmowe "tankowanie" elektryka. Zawsze kolejna oszczędność!

Używany samochód elektryczny: czy warto go kupić? To zależy od baterii

REKLAMA

Największy znak zapytania w przypadku zakupu używanego samochodu elektrycznego dotyczy niestety stanu akumulatora. To najszybciej zużywający się element pojazdu i prawdopodobnie najdroższy. Nowy akumulator do Nissana Leafa potrafi kosztować nawet 80 tys. zł! Dlatego przed zakupem auta warto zabrać je do specjalisty na pełną diagnostykę baterii. Ten musi ocenić jej stan, stopień zużycia i pojemność. Przy skrajnie zużytym akumulatorze może się okazać, że na pełnym ładowaniu pojazd pokona np. tylko 60 czy 70 km...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupując używany samochód elektryczny uważajcie na atrakcyjne oferty cenowe. Czasami da się kupić kilkuletniego elektryka za grosze. Tyle że elektryka bez baterii... Takie oferty często dotyczą pojazdów sprowadzonych.

Czy warto kupić używanego elektryka? A skąd wziąć dla niego prąd?

Na koniec jeszcze jedna wada. Bo elektryka trzeba mieć jeszcze gdzie ładować. No właśnie... Problemu nie mają właściciele domków. Mogą wyprowadzić gniazdko lub zamontować wallboxa w garażu. Co z właścicielami mieszkania? Nawet własne miejsce w garażu nie daje gwarancji sukcesu. Bo gdy nie ma źródła prądu i licznika, trzeba przeprowadzić audyt energetyczny bloku, uzyskać zgodę wspólnoty, zielone światło od zakładu energetycznego i... przeprowadzić przewód do garażu, zamontować licznik i wallboxa. To trwa i może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA