Używany Lancia Kappa (1994-2001) - rządowa limuzyna
REKLAMA
REKLAMA
Lancia Kappa zastąpiła w 1994 oku Themę. W Polsce kojarzona jest głównie jako limuzyna rządowa z lat 90-tych. Dzisiaj pomimo zaawansowanego wieku, nadal oferuje ponadprzeciętny komfort i elegancką stylistykę. Jeśli ktoś nie ma zasobnego portfela, a na widok niemieckich oklepanych limuzyn odwraca głowę, niech zainteresuje się tym włoskim autem.
REKLAMA
Lancia Kappa: nadwozie
Zobacz też: Używane Volvo S80 (1998 – 2006) – typowe usterki
Bryła samochodu jest elegancka i prosta. W latach 90-tych prezentowała się bardzo atrakcyjnie. Nie można powiedzieć żeby dziś było inaczej. Proste linie nadwoziowe długo się starzeją. Kappa niedługo stanie się ciekawym youngtimerem (zwłaszcza Coupe). Miejsca jest tutaj pod dostatkiem. Korozja może się już pojawiać, zwłaszcza w najstarszych egzemplarzach, ale najczęściej jest to wynik źle przeprowadzonej naprawy blacharskiej. Na rynku spotkamy 3 wersje nadwoziowe: sedan, kombi oraz poszukiwane Coupe.
Lancia Kappa: wnętrze
Zobacz też: Używane BMW serii 7 E38 (1994 – 2001) – usterki
Wnętrze wykończono w barokowym stylu. Drewniane wstawki w połączeniu ze "skórą" bądź jasnym welurem dają wrażenie luksusu i przepychu. Same tworzywa wykorzystane do zbudowania deski rozdzielczej są przeciętnej jakości. Należy jednak pamiętać, że większość aut które obecnie możemy obejrzeć przejechały wiele setek tysięcy kilometrów. Przetarcia i „wyślizgana” kierownica nie powinny zatem dziwić. Możliwości załadunkowe także są zadowalające. 525 litrów w sedanie, 505 w kombi wydaje się być dobrą wartością nawet jak na dzisiejsze standardy.
Lancia Kappa: silniki
Zobacz też: Używany Saab 9-5 (1997 – 2010) – usterki
Paleta silników występujących w Lancii jest bardzo szeroka. Każdy napęd jest zaawansowany technicznie i zapewnia autu dobre osiągi.
Lancia Kappa: benzynowe
Zobacz też: Używane Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – wady i zalety
Gamę jednostek benzynowych otwiera 2.0 20v. Już ten podstawowy silnik zapewnia dobre doznania w trakcie jazdy. Dla bardziej wymagających przygotowano wolnossące, pięciocylindrowe 2.4 20v oraz doładowane 2.0 16v (4 cylindry) i 2.0 20v (5 cylindrów). Wisienką na torcie jest trzylitrowy benzyniak V6 o mocy 204 koni. Niestety każdy z tych silników oprócz 3 litrowego ma poważną wadę konstrukcyjną. Z powodu niewystarczającego smarowania może dojść w nich do zatarcia panewek wału korbowego. Oczywiście grozi to uszkodzeniem jednostki, a remont kapitalny wyniesie ok. 5 tys. zł. Po zakupie prewencyjnie lepiej je po prostu wymienić na nowe. Koszt takiej operacji to ok. 1000 zł, ale pozwoli nam na spokojną i bezstresową eksploatację. Warto wlewać trochę więcej oleju ponad stan maksymalny na bagnecie aby więcej oleju smarowało nieszczęsne panewki. Bo motory Lancii potrafią wprawić w dobry nastrój. Są bardzo mocne, pięknie brzmią (5 i 6 cylindrów) i oprócz wspomnianego ryzyka awarii są stosunkowo trwałe. Niestety przy „ciężkiej nodze” potrafią spalić nawet 15l benzyny na 100 kilometrów.
silnik | moc [KM] | moment obrotowy [Nm] | 0-100km/h [s] | v-max [km/h] | śr.spalanie [l/100km] |
2.0 | 146 | 185 | 9,8 | 205 | 9,2 |
2.0 20v | 155 | 186 | 9,3 | 210 | 9,4 |
2.0 16v Turbo | 205 | 280 | 7,8 | 232 | 10,1 |
2.0 20v Turbo | 220 | 310 | 7,3 | 244 | 10,7 |
2.4 20v | 175 | 220 | 8,7 | 218 | 10,4 |
3.0 24v | 204 | 270 | 8,1 | 220 | 11,2 |
Lancia Kappa: diesle
Zobacz też: Używany Lexus IS ( 1999 – 2005 ) – wady i zalety
Pod maski Kappy trafiły tylko 2 diesle. A właściwie dwie wersje tej samej konstrukcji. Pierwsza to 2.4 TD o mocy 124 KM, a druga 2.4 JTD 136 konna. To ta sama pięciocylindrowa jednostka, którą wyposażono później we wtrysk common rail. Konstrukcja ta jest trwała. Problemem jest to, że na rynku wtórnym nie ma praktycznie egzemplarzy z silnikami wysokoprężnymi o rozsądnych przebiegach. Większość pokonała już tyle kilometrów, że jest najzwyczajniej zajeżdżona. Jeśli znajdziemy zadbany egzemplarz powinniśmy cieszyć się w miarę bezawaryjną jazdą i dużymi wydatkami na paliwo…Spalanie rzędu 9l/100km nie jest niczym nadzwyczajnym.
silnik | moc [KM] | moment obrotowy [Nm] | 0-100km/h [s] | v-max [km/h] | śr. spalanie |
2.4 TDS | 124 | 250 | 12,6 | 190 | 7,5 |
2.4 JTD | 136 | 305 | 10 | 200 | 7,2 |
Lancia Kappa: zawieszenie
Zobacz też: Używany Saab 9-3 (1998-2002) - wady i zalety
Zawieszenie zestrojono w taki sposób aby zapewnić jak najlepszy komfort podróżującemu. W końcu naturalnym środowiskiem Lancii jest autostrada, a nie tor wyścigowy. Kiepsko wypada jego trwałość. Często trzeba wymieniać elementy gumowe, zawieść potrafią wahacze. Szczególną uwagę należy zwrócić na amortyzatory samopoziomujące się w wersji kombi. Generalnie są w kiepskim stanie a koszt jednego to nawet 2 tys. zł.
Lancia Kappa: elektronika
Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze
Kappy są dość bogato wyposażone w elektronikę. Z racji wieku potrafi ona szwankować. Najczęściej dochodzi do awarii centralnego zamka. Podczas dużego nasłonecznienia nieczytelny bywa wyświetlacz na desce centralnej. Reflektory pojazdu mogłyby lepiej oświetlać drogę przed kierowcą.
Lancia Kappa: części dla wersji 2.0 20v Turbo
części | cena [PLN] |
filtr oleju | od 20 |
filtr powietrza | od 45 |
zestaw paska rozrządu | od 452 |
panewka wału korbowego | od 220 |
wahacz przód | od 437 |
amortyzator | od 340 |
sprzęgło | od 851 |
Podsumowanie
Lancia Kappa to niezwykle interesujące auto. Mimo, że ma swoje lata warto się nim zainteresować. Jego potężna sylwetka ciągle prezentuje się atrakcyjnie, a silniki jeśli są zadbane pozwalają odrobinę szaleństwa. Niestety ryzyko awarii jest stosunkowo duże. Sama radość z posiadania mniej popularnego auta jest jednak niemierzalna, zwłaszcza w wersji Coupe, której produkcję ograniczono do nico ponad 3,5 tys. wyprodukowanych egzemplarzy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.