Używany Volkswagen Phaeton (2002 - 2016) – wady i zalety
REKLAMA
REKLAMA
Debiutujący w 2002 roku Volkswagen Phaeton był najbardziej luksusowym modelem w całej historii firmy. Powstał pod rządami Ferdinanda Piecha, któremu przyświecała idea stworzenia najbardziej zaawansowanej technicznie limuzyny segmentu F. Wyzwanie było ogromne – Phaeton musiał konkurować z Mercedesem klasy S W220, BMW serii 7 E65 i Audi A8 D3. Auto z Wolfsburga miało przekonać klientów stonowaną linią nadwozia, bogatym wyposażeniem, a przede wszystkim ceną niższą od konkurentów. W praktyce okazało się, że przywiązanie klientów do marek „Premium” było zbyt silne. Choć sprzedaż modelu była poniżej oczekiwań Volkswagen konsekwentnie modernizował auto. Łącznie przeprowadzono aż 3 faceliftingi.
REKLAMA
Zobacz też: Używane limuzyny premium za 50 000 zł
Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wygląd zewnętrzny i wnętrze
Auto w podstawowej odmianie (standardowy rozstaw osi) mierzyło 5055 mm, od 2010 roku 5059 mm. Dostępna była także wersja przedłużana LONG z rozstawem osi i długością całkowitą powiększoną o 12 cm. Wygląd zewnętrzny auta przypomina nieco Passata B5 w wersji XXL. Linie są eleganckie, a zarazem dyskretne. Niewprawne oko może pomylić Phaetona z mniejszym „bratem”. Przedział pasażerski podobnie jak w innych autach segmentu nie pozostawia wiele do życzenia. Zastosowano materiały najwyższej jakości. Spasowanie jest idealne, a dzięki bardzo dużej wytrzymałości skrętnej nadwozia do uszu pasażerów nie dostają się żadne trzaski. Deska rozdzielcza jest prosta i elegancka. Wyposażenie auta obejmowało telefon, nawigację satelitarną z 7-calowym wyświetlaczem, telewizor, podgrzewane i wentylowane fotele, czterostrefową klimatyzację ochładzającą wnętrze pojazdu bez odczuwalnego podmuchu powietrza, system kontroli wilgotności powietrza, fotele z 12 lub 18-punktową regulacją, skórzaną tapicerkę i pneumatyczne zawieszenia Airmotion. W 2007 roku zaprezentowano auto po face liftingu. Zastosowano lampy z technologią diod LED, nowe zderzaki, system multimedialny z nawigacją i czytnikiem DVD oraz tempomat adaptacyjny. Rok później ponownie wprowadzono zmiany, które objęły wprowadzony wcześniej system multimedialny - zwiększono rozmiar pamięci do 30GB, wprowadzono szybki mobilny Internet w technologii UMTS, kamerę cofania oraz ceramiczne hamulce w topowej wersji. W 2010 roku przeprowadzono trzeci facelifting w ramach, którego zmieniono atrapę chłodnicy, zamontowano nowe reflektory biksenonowe doświetlające zakręty, światła przeciwmgielne w technologii LED oraz zestaw głośnomówiący. Auto od początku produkcji, bez względu na rozstaw osi, można było skonfigurować w wersji 4 lub 5-cio osobowej.
Zobacz też: Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse W220
Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) - technika
Na początku produkcji model oferowany był z 3 silnikami benzynowymi i jednym silnikiem diesla. Gama silników benzynowych składała się z: motoru 3.2 V6 (241 KM), 4.2 V8 (335 KM) oraz 6.0 W12 (420 KM). Jedyny silnik diesla miał pojemność 4.9 litra V10 i moc 313 KM. Najsłabszy silnik był seryjnie łączony z manualną skrzynią biegów i napędzał przednią oś. Pozostałe jednostki seryjnie dysponowały napędem na 4 koła 4Motion – bliźniaczy z napędem Audi wykorzystującym mechanizmy różnicowe Torsen, oraz posiadały automatyczne skrzynie biegów. W 2005 roku wycofano diesla V10 i zastąpiono go jednostką V6 o pojemności 3 litrów i mocy od 225 do 240 KM. Ciekawostkę stanowi fakt, że innowacyjny system klimatyzacji testowano w bardzo trudnych warunkach. Auto musiało (w wersji W12) przez 24 godziny poruszać się bez przerwy (poza tankowaniem) z prędkością 300 km / h w temperaturze zewnętrznej sięgającej 50 ˚C utrzymując przy tym temperaturę 22 ˚C wewnątrz. Auto standardowo wyposażone było w pneumatyczne zawieszenie.
Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?
Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) - słabe strony
Ze względu na niewielką popularność modelu ciężko jest określić typowe usterki tego modelu. Z raportu DEKRY, którego wycinek przedstawiamy poniżej wynika, że w kategorii aut segmentu F, o przebiegu 100 – 150 tysięcy kilometrów używany Volkswagen Phaeton wypada ponadprzeciętnie dobrze.
Rodzaj usterki |
Eegzemplarze z usterką (Phaeton) |
Egzemplarze z usterką (segment F) |
Układ kierowniczy |
5,1 % |
11,8 % |
Silnik z osprzętem |
6,7 % |
7,0 % |
Karoseria i wnętrze |
2,5 % |
2,2 % |
Układ hamulcowy |
6,2 % |
8,6 % |
Układ elektryczny |
13,3 % |
14,3 % |
Ze względu na naszpikowanie systemami wspomagania kierowcy najczęściej awariom ulega układ elektryczny. Wpływ masy widać także na przykładzie zużycia elementów układu hamulcowego i zawieszenia. Często wymianom podlegają tarcze i klocki hamulcowe oraz wahacze zawieszenia. Cena wahacza wynosi (w zależności od producenta) od 200 do 1000 zł. Najwięcej problemów, sprawiał silnik wysokoprężny o pojemności 4,9 litra – oznaczenie 5.0 V10 TDI. Został wycofany w 2005 roku, a jego miejsce zastąpił 3.0 V6 TDI, znany między innymi z Audi A4,A6 i A8. Ze względu na mniejsze rozmiary i mniejszą liczbę cylindrów jego obsługa serwisowa jest mniej pracochłonna i tańsza. Wszystkie silniki są paliwożerne. Diesle zużywają średnio 9-13 litrów ON na każde przejechane 100 kilometrów, natomiast silniki benzynowe od 12,5 do nawet 20 litrów (wersja W12). Alternatywą jest założenie instalacji gazowej. Co ciekawe, według użytkowników silnik V8 zasilany LPG zużywa mniej paliwa niż motor V6. Koszt założenia instalacji gazowej jest wysoki i w zależności od komponentów i liczby cylindrów silnika waha się od 3000 do nawet 6000 zł.
Ceny części:
- Tarcza hamulcowa przednia Bosch – od 400 zł
- Klocki hamulcowe przednie Ferodo – od 500 zł
- Tarcza hamulcowa tylna Bosch – od 200 zł
- Klocki hamulcowe tylne Ferodo – od 250 zł
Zobacz też: Jak wybrać luksusowe auto?
Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) - podsumowanie
Używany Volkswagen Phaeton stanowi ciekawą alternatywę dla niemieckiej konkurencji w segmencie aut luksusowych. Ze względu na niską podaż ceny są atrakcyjne. Wykonanie i wyposażenie auta stoi na najwyższym poziomie. Ze względu na bardzo wysokie koszty obsługi lepiej zrezygnować z silników 5.0 V10 TDI oraz 6.0 W12. Osobom zależącym na możliwie najekonomiczniejszym wariancie polecić można silnik 3.0 V6 TDI. Motor ten dostępny jest w modelach Audi, dzięki temu znalezienie części zamiennych nie będzie stanowiło problemu, a naprawy silnika można zlecić niezależnemu serwisowi. Dla wielbicieli silników benzynowych godny polecenia wydaje się być silnik 4.2 V8 znany z modelu Audi A8. Silnik ten dobrze znosi zasilanie LPG. Bez względu na wybór wersji silnikowej należy spodziewać się wysokich kosztów utrzymania. Skomplikowane usterki naprawimy jedynie w autoryzowanych serwisach mających dostęp do narzędzi przeznaczonych do tego modelu. Poszukując tak luksusowego i rzadkiego auta należy dokładnie sprawdzać historię serwisową oglądanego egzemplarza.
Ceny modelu w porównaniu do konkurencji (w tys. złotych)
Rocznik / model |
Volkswagen Phaeton |
Audi A8 (D3) |
BMW serii 7 (E65) |
Mercedes klasy S (W220/W221) |
2003 |
40 - 60 |
40 - 60 |
35 - 70 |
30 - 80 |
2005 |
50 - 70 |
55 - 90 |
50 - 100 |
50 - 100 |
2007 |
60 - 80 |
70 - 140 |
70 - 150 |
80 - 200 |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.