REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - 2016) – wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Jakubiec
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Phaeton, mimo iż nie osiągnął rynkowego sukcesu stanowi ciekawą alternatywę w gronie luksusowych limuzyn. W porównaniu do klasowych rywali używanego Phaetona cechuje trwałość i relatywnie niska cena.

Debiutujący w 2002 roku Volkswagen Phaeton był najbardziej luksusowym modelem w całej historii firmy. Powstał pod rządami Ferdinanda Piecha, któremu przyświecała idea stworzenia najbardziej zaawansowanej technicznie limuzyny segmentu F. Wyzwanie było ogromne – Phaeton musiał konkurować z Mercedesem klasy S W220, BMW serii 7 E65 i Audi A8 D3. Auto z Wolfsburga miało przekonać klientów stonowaną linią nadwozia, bogatym wyposażeniem, a przede wszystkim ceną niższą od konkurentów. W praktyce okazało się, że przywiązanie klientów do marek „Premium” było zbyt silne. Choć sprzedaż modelu była poniżej oczekiwań Volkswagen konsekwentnie modernizował auto. Łącznie przeprowadzono aż 3 faceliftingi.

REKLAMA

Zobacz też: Używane limuzyny premium za 50 000 zł

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Auto w podstawowej odmianie (standardowy rozstaw osi) mierzyło 5055 mm, od 2010 roku 5059 mm. Dostępna była także wersja przedłużana LONG z rozstawem osi i długością całkowitą powiększoną o 12 cm. Wygląd zewnętrzny auta przypomina nieco Passata B5 w wersji XXL. Linie są eleganckie, a zarazem dyskretne. Niewprawne oko może pomylić Phaetona z mniejszym „bratem”. Przedział pasażerski podobnie jak w innych autach segmentu nie pozostawia wiele do życzenia. Zastosowano materiały najwyższej jakości. Spasowanie jest idealne, a dzięki bardzo dużej wytrzymałości skrętnej nadwozia do uszu pasażerów nie dostają się żadne trzaski. Deska rozdzielcza jest prosta i elegancka. Wyposażenie auta obejmowało telefon, nawigację satelitarną z 7-calowym wyświetlaczem, telewizor, podgrzewane i wentylowane fotele, czterostrefową klimatyzację ochładzającą wnętrze pojazdu bez odczuwalnego podmuchu powietrza, system kontroli wilgotności powietrza, fotele z 12 lub 18-punktową regulacją, skórzaną tapicerkę i pneumatyczne zawieszenia Airmotion. W 2007 roku zaprezentowano auto po face liftingu. Zastosowano lampy z technologią diod LED, nowe zderzaki, system multimedialny z nawigacją i  czytnikiem DVD oraz tempomat adaptacyjny. Rok później ponownie wprowadzono zmiany, które objęły wprowadzony wcześniej system multimedialny - zwiększono rozmiar pamięci do 30GB, wprowadzono szybki mobilny Internet w technologii UMTS, kamerę cofania oraz ceramiczne hamulce w topowej wersji. W 2010 roku przeprowadzono trzeci facelifting w ramach, którego zmieniono atrapę chłodnicy, zamontowano nowe reflektory biksenonowe doświetlające zakręty, światła przeciwmgielne w technologii LED oraz zestaw głośnomówiący. Auto od początku produkcji, bez względu na rozstaw osi, można było skonfigurować w wersji 4 lub 5-cio osobowej.

Zobacz też: Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse W220

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) - technika

Na początku produkcji model oferowany był z 3 silnikami benzynowymi i jednym silnikiem diesla. Gama silników benzynowych składała się z: motoru 3.2 V6 (241 KM), 4.2 V8 (335 KM) oraz 6.0 W12 (420 KM). Jedyny silnik diesla miał pojemność 4.9 litra V10 i moc 313 KM. Najsłabszy silnik był seryjnie łączony z manualną skrzynią biegów i napędzał przednią oś. Pozostałe jednostki seryjnie dysponowały napędem na 4 koła 4Motion – bliźniaczy z napędem Audi wykorzystującym mechanizmy różnicowe Torsen, oraz posiadały automatyczne skrzynie biegów. W 2005 roku wycofano diesla V10 i zastąpiono go jednostką V6 o pojemności 3 litrów i mocy od 225 do 240 KM.  Ciekawostkę stanowi fakt, że innowacyjny system klimatyzacji testowano w bardzo trudnych warunkach. Auto musiało (w wersji W12) przez 24 godziny poruszać się bez przerwy (poza tankowaniem) z prędkością 300 km / h w temperaturze zewnętrznej sięgającej 50 ˚C utrzymując przy tym temperaturę 22 ˚C wewnątrz. Auto standardowo wyposażone było w pneumatyczne zawieszenie.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) - słabe strony

Ze względu na niewielką popularność modelu ciężko jest określić typowe usterki tego modelu. Z raportu DEKRY, którego wycinek przedstawiamy poniżej wynika, że w kategorii aut segmentu F, o przebiegu 100 – 150 tysięcy kilometrów używany Volkswagen Phaeton wypada ponadprzeciętnie dobrze.

Rodzaj usterki

Eegzemplarze z usterką (Phaeton)

Egzemplarze z usterką (segment F)

Układ kierowniczy

5,1 %

11,8 %

Silnik z osprzętem

6,7 %

7,0 %

Karoseria i wnętrze

2,5 %

2,2 %

Układ hamulcowy

6,2 %

8,6 %

Układ elektryczny

13,3 %

14,3 %

Ze względu na naszpikowanie systemami wspomagania kierowcy najczęściej awariom ulega układ elektryczny. Wpływ masy widać także na przykładzie zużycia elementów układu hamulcowego i zawieszenia. Często wymianom podlegają tarcze i klocki hamulcowe oraz wahacze zawieszenia. Cena wahacza wynosi (w zależności od producenta) od 200 do 1000 zł. Najwięcej problemów, sprawiał silnik wysokoprężny o pojemności 4,9 litra – oznaczenie 5.0 V10 TDI. Został wycofany w 2005 roku, a jego miejsce zastąpił 3.0 V6 TDI, znany między innymi z Audi A4,A6 i A8. Ze względu na mniejsze rozmiary i mniejszą liczbę cylindrów jego obsługa serwisowa jest  mniej pracochłonna i tańsza. Wszystkie silniki są paliwożerne. Diesle zużywają średnio 9-13 litrów ON na każde przejechane 100 kilometrów, natomiast silniki benzynowe od 12,5 do nawet 20 litrów (wersja W12). Alternatywą jest założenie instalacji gazowej. Co ciekawe, według użytkowników silnik V8 zasilany LPG zużywa mniej paliwa niż motor V6. Koszt założenia instalacji gazowej jest wysoki i w zależności od komponentów i liczby cylindrów silnika waha się od 3000 do nawet 6000 zł.

Ceny części:

  • Tarcza hamulcowa przednia Bosch – od 400 zł
  • Klocki hamulcowe przednie Ferodo – od 500 zł
  • Tarcza hamulcowa tylna Bosch – od 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne Ferodo – od 250 zł

Zobacz też: Jak wybrać luksusowe auto?

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) - podsumowanie

Używany Volkswagen Phaeton stanowi ciekawą alternatywę dla niemieckiej konkurencji w segmencie aut luksusowych. Ze względu na niską podaż ceny są atrakcyjne. Wykonanie i wyposażenie auta stoi na najwyższym poziomie. Ze względu na bardzo wysokie koszty obsługi lepiej zrezygnować z silników 5.0 V10 TDI oraz 6.0 W12. Osobom zależącym na możliwie najekonomiczniejszym wariancie polecić można silnik 3.0 V6 TDI. Motor ten dostępny jest w modelach Audi, dzięki temu znalezienie części zamiennych nie będzie stanowiło problemu, a naprawy silnika można zlecić niezależnemu serwisowi. Dla wielbicieli silników benzynowych godny polecenia wydaje się być silnik 4.2 V8 znany z modelu Audi A8. Silnik ten dobrze znosi zasilanie LPG. Bez względu na wybór wersji silnikowej należy spodziewać się wysokich kosztów utrzymania. Skomplikowane usterki naprawimy jedynie w autoryzowanych serwisach mających dostęp do narzędzi przeznaczonych do tego modelu. Poszukując tak luksusowego i rzadkiego auta należy dokładnie sprawdzać historię serwisową oglądanego egzemplarza.

Ceny modelu w porównaniu do konkurencji (w tys. złotych)

Rocznik / model

Volkswagen Phaeton

Audi A8 (D3)

BMW serii 7 (E65)

Mercedes klasy S (W220/W221)

2003

40 - 60

40 - 60

35 - 70

30 - 80

2005

50 - 70

55 - 90

50 - 100

50 - 100

2007

60 - 80

70 - 140

70 - 150

80 - 200

Volkswagen Phaeton
newspress.co.uk
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA