REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Jaguar E-Pace: pierwsza jazda

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejszy z SUV-ów brytyjskiego producenta niedawno trafił na rynek, a my już mieliśmy okazję zasiąść za jego kierownicą. Jak sprawuje się Jaguar E-Pace? Jakie ma wady i zalety?

REKLAMA

Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

Jaguar E-Pace powstał jako odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Małe SUV-y są modne i pożądane, a popyt na tego typu pojazdy nie tylko nie słabnie, a nawet stale rośnie. Nic więc dziwnego, że większość producentów aut chce mieć taki model w swojej gamie, dlatego Jaguar nie jest wyjątkiem. Młodszy i mniejszy brat Jaguara F-Pace ma za zadanie powalczyć z takimi rywalami, jak m.in. BMW Serii 1, Mercedes GLA, Audi Q3 oraz wchodzącym na ring Volvo XC40.

Wygląd nowego Jaguara E-Pace to jego bardzo duży atut. To auto jest po prostu ładne i wiele osób obraca za nim głowę. Przód brytyjskiego SUV-a nawiązuje do Jaguara F-Type'a, dlatego przedni pas i reflektory wyglądają jakby zostały przeniesione wprost ze sportowego coupe. To bardzo dobry ruch ze strony stylistów, ponieważ F-Type jest jednym z najpiękniejszych aut na świecie. Z profilu E-Pace'a widać, że projektanci starali się nadać karoserii modny obecnie kształt czterodrzwiowego coupe, na co wskazuje wyraźnie opadająca linia dachu oraz unosząca się dolna linia bocznych szyb. Tył prezentuje się masywnie, a to przede wszystkim przez małą szybę w klapie bagażnika i duże wąskie lampy, także przywodzące na myśl te z F-Type'a. Na tle niemieckich konkurentów „Baby Jag” pod względem designu wypada znakomicie.

Równie ciekawie jest we wnętrzu. Brytyjczycy postawili na połączenie konserwatywno-nowoczesnej stylistyki ze sportową nutką. Deska rozdzielcza jest prosta, można nawet powiedzieć minimalistyczna, ale na konsoli centralnej nie zabrakło przycisków i pokręteł, które większość producentów próbuje zastąpić dotykowymi panelami, tłumacząc się modą. Na szczęście ludzie z Jaguara poszli pod prąd i zdecydowali się na tradycyjne rozwiązania, o wiele łatwiejsze w obsłudze podczas codziennej eksploatacji. Szczególnie urzekło mnie podświetlenie przycisków w kolorze mięty, dzięki czemu w kabinie pasażerskiej panował elegancki klimat. Fotele są bardzo wygodne, aczkolwiek oferują przeciętne trzymanie boczne, a pasażerom zasiadającym z przodu nie powinno brakować przestrzeni. Z tyłu sytuacja wygląda gorzej – dorosłe osoby mogą narzekać na brak miejsca na kolana, gdy z przodu zasiądą wysocy pasażerowie. Ewidentnie czuć, że projektanci stworzyli ten model pod wymagania rodziny z dziećmi. Kierowca doceni świetnie leżącą w dłoniach trójramienną kierownicę z grubym wieńcem i dodatkowymi łopatkami do zmiany biegów, należącą do wyposażenia standardowego wersji First Edition. Odmiana ta wyróżnia się również fantastyczną podsufitką wykonaną z zamszu – uwaga, głaskanie jej uzależnia! System multimedialny z 10-calowym wyświetlaczem działa sprawnie i jest prosty w obsłudze. Bagażnik ma pojemność 577 litrów, aczkolwiek odniosłem wrażenie, że może to być pojemność liczona już do dachu.

Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

A jak Jaguar E-Pace sprawuje się na drogach? Do testu otrzymałem egzemplarz wyposażony w 2-litrowego turbodiesla, generującego 180 KM i 430 Nm. Motor połączono z 9-biegową przekładnią automatyczną, przekazującą napęd na wszystkie koła. Tu trzeba od razu wspomnieć, że przez większość czasu napędzane są koła przednie, a jedynie w razie konieczności „dołączają” się koła tylne. Co ciekawe, inżynierowie starali się tak zestroić podwozie, by auto zachowywało się jak samochód tylnonapędowy. Po części faktycznie tak jest. E-Pace bardzo rzadko bywa podsterowny, za to zwinność pojazdu po prostu zaskakuje. Zwłaszcza wtedy, gdy uświadomimy sobie, że Jaguar waży aż 1843 kg. Na zakrętach niemal w ogóle tego nie czuć i wydaje się, że auto zachowuje się jakby doskonale wiedziało jak dokładnie mamy zamiar pojechać. Niestety są też minusy – zawieszenie jest sztywne, a niskoprofilowe opony nie są dobrym rozwiązaniem na polskie drogi. Taka charakterystyka podwozia przypadnie do gustu osobom lubiącym dynamiczną jazdę bez patrzenia na komfort podróży, jednak wystarczy zjechać na mniej uczęszczane drogi, by zacząć obawiać się o stan własnego kręgosłupa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety, za świetnym prowadzeniem nie nadąża układ napędowy. Turbodiesel przeciętnie radzi sobie z napędzaniem auta – wystarczy wspomnieć, że od 0 do 100 km/h samochód rozpędza się w 9,4 s (rywale są szybsi w sprincie). Przy komplecie pasażerów na pokładzie czas wyprzedzania innych użytkowników dróg wyraźnie się wydłuża i aż chciałoby się wyczarować te dodatkowe konie mechaniczne i niutonometry. Na szczęście motor został dobrze wygłuszony, a przekładnia automatyczna prawdopodobnie czyta w myślach kierowcy, bowiem pracuje perfekcyjnie. Potknięcia zdarzają się jej jedynie przy tzw. kick-downie – czasami trzeba dość długo czekać, aż komputer wychwyci sygnał i zredukuje o odpowiednią liczbę biegów. W pozostałych przypadkach „automat” bardzo szybko i płynnie zmienia przełożenia, przez co nawet nie chce się korzystać z manetek do manualnej zmiany biegów.

Łukasz Kuźmiuk

Gama jednostek napędowych obejmuje jeszcze cztery motory - wszystkie dwulitrowe z turbodoładowaniem. Oprócz turbodiesla zamontowanego w testowanym egzemplarzu klienci mogą wybrać także jednostki wysokoprężne o mocy 150 KM lub 240 KM. Z kolei silniki benzynowe mają moc 249 KM lub 300 KM. W zależności od konfiguracji motory mogą być połączone z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub 9-biegowymi przekładniami automatycznymi, natomiast napęd może być przekazywany na przednią lub obie osie.

Czas na podsumowanie. Nowy Jaugar E-Pace to piękne auto, które ma za zadanie odebrać klientów Audi, Mercedesowi i BMW. Pod względem stylistycznym E-Pace deklasuje rywali, a prowadzenie brytyjskiego SUV-a daje dużo radości z jazdy, pomimo wysokiej masy pojazdu. Szkoda, że 180-konny turbodiesel przeciętnie daje sobie radę z rozpędzaniem auta, przez co lepiej wybrać mocniejszą jednostkę napędową, jednak na plus należy zaliczyć świetnie pracującą automatyczną skrzynię biegów. Wnętrze samochodu jest eleganckie i zachęca do zajęcia miejsca w kabinie pasażerskiej, jednak przestrzeni dla osób zasiadających z tyłu mogłoby być nieco więcej. Zawieszenie mogłoby być miększe, ponieważ sztywno zestrojone podwozie potrafi dać się we znak na polskich nierównych drogach. Czy Jaguar E-Pace ma szansę na sukces? Moim zdaniem tak, ponieważ jest na tyle nietuzinkowy i charakterystyczny, że wyróżnia się na tle niemieckich przeciwników. Audi Q3, Mercedesów GLA i BMW X1 jeździ po Polsce tysiące, a przecież warto czasami być indywidualistą.

Jaguar E-Pace - cennik

Wersja wyposażenia E-Pace

Silnik/Wersja

E- Pace

S

SE

HSE

2.0 i4D 150 KM FWD

145 900 zł

170 200 zł

-

-

2.0 i4D 150 KM AWD

157 400 zł

181 700 zł

-

-

2.0 i4D 150 KM AWD AT

168 500 zł

192 800 zł

210 300 zł

228 200 zł

2.0 i4D 180 KM AWD

167 000 zł

191 300 zł

-

-

2.0 i4D 180 KM AWD AT

178 100 zł

202 500 zł

219 900 zł

237 800 zł

2.0 i4D 240 KM AWD AT

-

226 300 zł

243 800 zł

261 700 zł

2.0 i4P 249 KM AWD AT

179 900 zł

204 200 zł

221 600 zł

239 500 zł

2.0 i4P 300 KM AWD AT

-

228 000 zł

245 500 zł

263 400 zł

Wersja wyposażenia R-Dynamic

Silnik/Wersja

R-Dynamic

S

SE

HSE

2.0 i4D 150 KM FWD

159 700 zł

183 000 zł

-

-

2.0 i4D 150 KM AWD

171 100 zł

195 500 zł

-

-

2.0 i4D 150 KM AWD AT

182 300 zł

206 600 zł

224 000 zł

241 900 zł

2.0 i4D 180 KM AWD

180 800 zł

205 100 zł

-

-

2.0 i4D 180 KM AWD AT

191 900 zł

216 200 zł

233 700 zł

251 600 zł

2.0 i4D 240 KM AWD AT

-

240 100 zł

257 600 zł

275 500 zł

2.0 i4P 249 KM AWD AT

193 600 zł

217 900 zł

235 400 zł

253 300 zł

2.0 i4P 300 KM AWD AT

-

241 800 zł

259 200 zł

277 100 zł

Wersja wyposażenia First Edition

Silnik/Wersja

First Edition

2.0 i4D 180 KM AWD AT

273 200 zł

2.0 i4P 249 KM AWD AT

274 900 zł

Jaguar E-Pace 2.0 i4D 180 KM - dane techniczne

Silnik 1999 cm³ turbodiesel, R4
Moc maksymalna 180 KM  przy 4000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 430 Nm przy 1750 obr./min.
Skrzynia biegów 9-biegowa, automatyczna
Napęd Na obie osie
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony 235/55 R19
Pojemność bagażnika 577 l
Pojemność zbiornika paliwa 55,7 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4395/1984/1649 mm
Rozstaw osi 2681 mm
Masa własna 1843
Spalanie: miasto/trasa/średnie (katalogowe) 6,5 l/5,1 l/5,6 l na 100 km
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Cena wersji podstawowej D150 FWD M6: 145 900 zł
Cena wersji testowej D180 First Edition: 273 200 zł
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Jaguar E-Pace / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA