REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia III 1.0 MPI

Skoda Fabia III 1.0 MPI
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Fabia III przeszła na pierwszy rzut oka niewielkie zmiany. Jednak po zajęciu miejsca w kabinie auta łatwo zauważyć, że producent chciał upodobnić mniejszy model do bardziej reprezentacyjnej Octavii a nawet Superba. Jakie wrażenia pozostawiła po sobie prawie najtańsza wersja Fabii z silnikiem 1.0 MPI?

Skoda Fabia III

Skoda Fabia to niezwykle chętnie wybierany przez Polaków samochód z segmentu B. Oczekiwania wobec nowej, III już wersji tego modelu były spore, dlatego byliśmy niezwykle ciekawi jak spiszę się ona na tle poprzednika. Wbrew oklepanym standardom, postanowiliśmy sprawdzić jej prawie najtańszą odmianę Ambition z silnikiem 1.0 MPI 60 KM, doposażoną jedynie w radio Swing, pełnowymiarowe koło zapasowe, dywaniki i pakiet MIXX. Cena takiego egzemplarza to równe 45 880 zł. Moim zdaniem wersja ta może cieszyć się dużym zainteresowaniem wśród polskich klientów indywidualnych, choć uważam, że konfigurację tę warto by lekko zmodyfikować.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie nowej Fabii wyraźnie się zmieniło. Obłości ustąpiły miejsca prostym kształtom, a jego gabaryty zmalały. Przede wszystkim zmniejszyła się wysokość karoserii (o 31 mm) i delikatnie jej długość (o 8 mm). Na znaczeniu zyskały za to szerokość nadwozia (aż o 90 mm) i minimalnie rozstaw osi (o 5 mm).  Wyraźnie spadła też masa pojazdu (nawet o 65 kg w zależności od wersji).  Ta specyficzna mieszanka wzrostów i spadków wymiarów nadwozia Fabii III została okraszona niezłym, choć nie rewolucyjnym projektem stylizacyjnym. O tym, że jest to auto niższej klasy cenowej przypominają z zewnątrz przednie reflektory halogenowe, które emitują wyraźnie żółte światło. Ich skuteczność w czasie nocnej jazdy jest przeciętna i szkoda, że Skoda nie oferuje w standardzie lamp soczewkowych (opcja za 900 zł).

Wnętrze

Wnętrze auta przekonuje do siebie ponad przeciętną przestronnością zarówno w przednim jak i tylnym rzędzie siedzeń oraz dużym bagażnikiem (330 litrów to prawie tyle w autach kompaktowych). Deska rozdzielcza jest wykona z twardych, choć dobrze wyglądających plastików, które na dużych nierównościach lubią nieco zatrzeszczeć (okolice podszybia). Przełączniki są czytelne i ergonomicznie ulokowane, choć regulacja wysokości świateł jest zasłonięta kierownicą. Bardzo dobre opinie zebrał dotykowy, 5-calowy ekran radia Swing, który ma bardzo dobrą rozdzielczość i świetnie reaguje na dotyk. Warto podkreślić, że Skoda jako jeden z nielicznych producentów oferuje komputer pokładowy informujący m.in. o temperaturze oleju, który pozwala określi moment w którym silnik osiągnął faktyczną temperaturę roboczą.

Zobacz też: Diesel zasilany LPG - test długodystansowy

REKLAMA

Fotel kierowcy jest przyjemnie sprężysty, ale jego siedzisko jest nieco za krótkie, przez co jazda w trasie nie jest najwygodniejsza. Warto rozważyć zakup sportowych foteli ze zintegrowanymi zagłówkami, które oferują wyższy komfort podróży  i zdecydowanie lepsze trzymanie ciała w zakrętach (850 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W aucie nie brakuje też miejsc na gadżety i drobne przedmioty. Godne pochwały są zwłaszcza uchwyty na 1,5 litrowe butelki umieszczone w przednich drzwiach czy wyjmowane śmietniczki w tylnych. Niezwykle przydatny okazuje się także uchwyt na telefon umieszczony w formie przenośnej popielniczki na tunelu środkowym.

Kabina jest dość przeciętnie odizolowana od hałasu z zewnątrz. Czuć to zwłaszcza na trasie, gdy jadąc z prędkością powyżej 120 km/h szum powietrza opływającego auto zaczyna przeszkadzać w rozmowie. Dodatkowo sprawę pogarsza fakt, że auto posiada tylko 5-stopniową, dość krótko zestopniowaną skrzynię biegów, przez co przy 140 km/h silnik ma już ponad 4000 obr./min.

Skoda Fabia z silnikiem 1.0 MPI o mocy 60 KM

Pod maską prezentowanego egzemplarza Skody Fabii pracował wolnossący silnik 1.0 MPI o mocy 60 KM. Ta trzycylindrowa jednostka napędowa sprawdza się w mieście, ale poza nim wyraźnie traci zapał do pracy. Dużo lepiej pod tym względem sprawdza się jej 75-konny wariant. Łatwiej wkręca się na obroty i spokojnie radzi sobie z rozpędzeniem auta do prędkości 120 km/h. Tyle wystarczy aby wyprzedzić większą ciężarówkę na trasie. Przy komplecie osób na pokładzie oba silniki dostają zadyszki, więc jednostkę 1.0 MPI 75 KM trzeba traktować jako napęd dla auta użytkowanego przez 2 osoby. Zużycie paliwa w obu wersjach jest podobne i wynosi ok. 6,8-7 l/100 km w mieście oraz 5,6 l poza nim. Średnio Fabia III zużyła w teście 6,3 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Opel Corsa 5d 1.4 90 KM

Niezłą stroną Fabii III są jej hamulce. Co prawda droga hamowania na poziomie ok. 41m nie jest powodem do chluby, ale pedał hamulca działa bardzo stanowczo i szybko, przez co skróceniu ulega czas pomiędzy wciśnięciem pedała a dalszą reakcją całego układu hamulcowego.

Prowadzenie

W zakrętach Fabia III zachowuje się poprawnie, choć przy gwałtownych manewrach jej nadwozie lubi się mocniej wychylić. Na szczęście lekka konstrukcja auto powoduje, że nie reaguje ono nerwowo na nagłe zmiany kierunki jazdy i cały czas trzyma obrany przez kierowcę tor jazdy. W opcji jest dostępne sportowe zawieszenie (550 zł). Zaletą standardowego zawieszenia jest fakt, że nieźle wybiera nierówności na drodze. Sportowe zawieszenie (opcja) mogłoby negatywnie odbić się na komforcie jazdy, a w tej klasie aut nie jest to wskazane.

Pozytywne oceny zebrał nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy Fabii. Pracuje precyzyjnie, a siła wspomagania płynnie się zmienia w zależności od prędkości pojazdu. Entuzjastom bardziej dynamicznej jazdy zabraknie jednak bezpośredniości znanej chociażby z przekładni Forda Fiesty.

Cena i wyposażenie

Jak wspominałem na początku recenzji, do testu otrzymaliśmy Skoda Fabię w wersji Ambition doposażoną w pakiet Audio (radio Swing, Bluetooth, 2 dodatkowe głośniki z tyłu, skórzana kierownica wielofunkcyjna), pełnowymiarowe koło zapasowe, dywaniki i pakiet MIXX (alufelgi 15-calowe, czujniki parkowania z tyłu, czujnik zmierzchu). Odmiana ta w standardzie ma klimatyzację manualną, 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, przyciemniane szyby i komplet systemów bezpieczeństwa. Moim zdaniem warto jednak rozważyć doposażenie auta w sportowe fotele za 950 zł (znacznie bardziej wygodne na co dzień), tempomat za 600 zł (chyba, że auto będzie używane wyłącznie w mieście) i ewentualnie automatyczną klimatyzację  za 1400 zł (większa wygoda użytkowania, relatywnei nieduża dopłata). Cena tak skonfigurowanego egzemplarza podniesie się do 48 830 zł.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.

Opinia

Skoda Fabia III to auto, które choć nie jest w stanie zapewnić takich wrażeń za kierownicą jak Ford Fiesta, ma własne, niezaprzeczalne atuty. Jest przestronna w obu rzędach siedzeń, ma bardzo duży jak na ten segment bagażnik, a przy tym jej konstrukcja sprawia wrażenie dojrzałej i dopracowanej. Zawieszenie nieźle wybiera nierówności, układ kierowniczy pracuje bardzo przewidywalnie, a prosty technicznie silnik, jest oszczędny i wystarczająco dynamiczny do miejskiej jazdy. Jeśli auto ma jednak jeździć na trasie lepiej wybrać co najmniej wersję 75-konną, która chętnie wkręca się na obroty, a zużywa w zasadzie tyle samo paliwa.

Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA