REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia III 1.0 MPI

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Fabia III przeszła na pierwszy rzut oka niewielkie zmiany. Jednak po zajęciu miejsca w kabinie auta łatwo zauważyć, że producent chciał upodobnić mniejszy model do bardziej reprezentacyjnej Octavii a nawet Superba. Jakie wrażenia pozostawiła po sobie prawie najtańsza wersja Fabii z silnikiem 1.0 MPI?

Skoda Fabia III

REKLAMA

Skoda Fabia to niezwykle chętnie wybierany przez Polaków samochód z segmentu B. Oczekiwania wobec nowej, III już wersji tego modelu były spore, dlatego byliśmy niezwykle ciekawi jak spiszę się ona na tle poprzednika. Wbrew oklepanym standardom, postanowiliśmy sprawdzić jej prawie najtańszą odmianę Ambition z silnikiem 1.0 MPI 60 KM, doposażoną jedynie w radio Swing, pełnowymiarowe koło zapasowe, dywaniki i pakiet MIXX. Cena takiego egzemplarza to równe 45 880 zł. Moim zdaniem wersja ta może cieszyć się dużym zainteresowaniem wśród polskich klientów indywidualnych, choć uważam, że konfigurację tę warto by lekko zmodyfikować.

REKLAMA

Nadwozie nowej Fabii wyraźnie się zmieniło. Obłości ustąpiły miejsca prostym kształtom, a jego gabaryty zmalały. Przede wszystkim zmniejszyła się wysokość karoserii (o 31 mm) i delikatnie jej długość (o 8 mm). Na znaczeniu zyskały za to szerokość nadwozia (aż o 90 mm) i minimalnie rozstaw osi (o 5 mm).  Wyraźnie spadła też masa pojazdu (nawet o 65 kg w zależności od wersji).  Ta specyficzna mieszanka wzrostów i spadków wymiarów nadwozia Fabii III została okraszona niezłym, choć nie rewolucyjnym projektem stylizacyjnym. O tym, że jest to auto niższej klasy cenowej przypominają z zewnątrz przednie reflektory halogenowe, które emitują wyraźnie żółte światło. Ich skuteczność w czasie nocnej jazdy jest przeciętna i szkoda, że Skoda nie oferuje w standardzie lamp soczewkowych (opcja za 900 zł).

Wnętrze

Wnętrze auta przekonuje do siebie ponad przeciętną przestronnością zarówno w przednim jak i tylnym rzędzie siedzeń oraz dużym bagażnikiem (330 litrów to prawie tyle w autach kompaktowych). Deska rozdzielcza jest wykona z twardych, choć dobrze wyglądających plastików, które na dużych nierównościach lubią nieco zatrzeszczeć (okolice podszybia). Przełączniki są czytelne i ergonomicznie ulokowane, choć regulacja wysokości świateł jest zasłonięta kierownicą. Bardzo dobre opinie zebrał dotykowy, 5-calowy ekran radia Swing, który ma bardzo dobrą rozdzielczość i świetnie reaguje na dotyk. Warto podkreślić, że Skoda jako jeden z nielicznych producentów oferuje komputer pokładowy informujący m.in. o temperaturze oleju, który pozwala określi moment w którym silnik osiągnął faktyczną temperaturę roboczą.

Zobacz też: Diesel zasilany LPG - test długodystansowy

REKLAMA

Fotel kierowcy jest przyjemnie sprężysty, ale jego siedzisko jest nieco za krótkie, przez co jazda w trasie nie jest najwygodniejsza. Warto rozważyć zakup sportowych foteli ze zintegrowanymi zagłówkami, które oferują wyższy komfort podróży  i zdecydowanie lepsze trzymanie ciała w zakrętach (850 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W aucie nie brakuje też miejsc na gadżety i drobne przedmioty. Godne pochwały są zwłaszcza uchwyty na 1,5 litrowe butelki umieszczone w przednich drzwiach czy wyjmowane śmietniczki w tylnych. Niezwykle przydatny okazuje się także uchwyt na telefon umieszczony w formie przenośnej popielniczki na tunelu środkowym.

Kabina jest dość przeciętnie odizolowana od hałasu z zewnątrz. Czuć to zwłaszcza na trasie, gdy jadąc z prędkością powyżej 120 km/h szum powietrza opływającego auto zaczyna przeszkadzać w rozmowie. Dodatkowo sprawę pogarsza fakt, że auto posiada tylko 5-stopniową, dość krótko zestopniowaną skrzynię biegów, przez co przy 140 km/h silnik ma już ponad 4000 obr./min.

Skoda Fabia z silnikiem 1.0 MPI o mocy 60 KM

Pod maską prezentowanego egzemplarza Skody Fabii pracował wolnossący silnik 1.0 MPI o mocy 60 KM. Ta trzycylindrowa jednostka napędowa sprawdza się w mieście, ale poza nim wyraźnie traci zapał do pracy. Dużo lepiej pod tym względem sprawdza się jej 75-konny wariant. Łatwiej wkręca się na obroty i spokojnie radzi sobie z rozpędzeniem auta do prędkości 120 km/h. Tyle wystarczy aby wyprzedzić większą ciężarówkę na trasie. Przy komplecie osób na pokładzie oba silniki dostają zadyszki, więc jednostkę 1.0 MPI 75 KM trzeba traktować jako napęd dla auta użytkowanego przez 2 osoby. Zużycie paliwa w obu wersjach jest podobne i wynosi ok. 6,8-7 l/100 km w mieście oraz 5,6 l poza nim. Średnio Fabia III zużyła w teście 6,3 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Opel Corsa 5d 1.4 90 KM

Niezłą stroną Fabii III są jej hamulce. Co prawda droga hamowania na poziomie ok. 41m nie jest powodem do chluby, ale pedał hamulca działa bardzo stanowczo i szybko, przez co skróceniu ulega czas pomiędzy wciśnięciem pedała a dalszą reakcją całego układu hamulcowego.

Prowadzenie

W zakrętach Fabia III zachowuje się poprawnie, choć przy gwałtownych manewrach jej nadwozie lubi się mocniej wychylić. Na szczęście lekka konstrukcja auto powoduje, że nie reaguje ono nerwowo na nagłe zmiany kierunki jazdy i cały czas trzyma obrany przez kierowcę tor jazdy. W opcji jest dostępne sportowe zawieszenie (550 zł). Zaletą standardowego zawieszenia jest fakt, że nieźle wybiera nierówności na drodze. Sportowe zawieszenie (opcja) mogłoby negatywnie odbić się na komforcie jazdy, a w tej klasie aut nie jest to wskazane.

Pozytywne oceny zebrał nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy Fabii. Pracuje precyzyjnie, a siła wspomagania płynnie się zmienia w zależności od prędkości pojazdu. Entuzjastom bardziej dynamicznej jazdy zabraknie jednak bezpośredniości znanej chociażby z przekładni Forda Fiesty.

Cena i wyposażenie

Jak wspominałem na początku recenzji, do testu otrzymaliśmy Skoda Fabię w wersji Ambition doposażoną w pakiet Audio (radio Swing, Bluetooth, 2 dodatkowe głośniki z tyłu, skórzana kierownica wielofunkcyjna), pełnowymiarowe koło zapasowe, dywaniki i pakiet MIXX (alufelgi 15-calowe, czujniki parkowania z tyłu, czujnik zmierzchu). Odmiana ta w standardzie ma klimatyzację manualną, 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, przyciemniane szyby i komplet systemów bezpieczeństwa. Moim zdaniem warto jednak rozważyć doposażenie auta w sportowe fotele za 950 zł (znacznie bardziej wygodne na co dzień), tempomat za 600 zł (chyba, że auto będzie używane wyłącznie w mieście) i ewentualnie automatyczną klimatyzację  za 1400 zł (większa wygoda użytkowania, relatywnei nieduża dopłata). Cena tak skonfigurowanego egzemplarza podniesie się do 48 830 zł.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.

Opinia

Skoda Fabia III to auto, które choć nie jest w stanie zapewnić takich wrażeń za kierownicą jak Ford Fiesta, ma własne, niezaprzeczalne atuty. Jest przestronna w obu rzędach siedzeń, ma bardzo duży jak na ten segment bagażnik, a przy tym jej konstrukcja sprawia wrażenie dojrzałej i dopracowanej. Zawieszenie nieźle wybiera nierówności, układ kierowniczy pracuje bardzo przewidywalnie, a prosty technicznie silnik, jest oszczędny i wystarczająco dynamiczny do miejskiej jazdy. Jeśli auto ma jednak jeździć na trasie lepiej wybrać co najmniej wersję 75-konną, która chętnie wkręca się na obroty, a zużywa w zasadzie tyle samo paliwa.

Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA