REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic

REKLAMA

REKLAMA

Największy model w gamie Nissana może być napędzany małym silnikiem Diesla o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 130 KM. Zaskakujące. Z tym większą ciekawością, sprawdziliśmy, jak jeździ wersja napędzana przez jednostkę wysokoprężną współpracującą z bezstopniową skrzynią Xtronic.

Największy model Nissana – X-Trail, wzbudza kontrowersje. Malkontenci zarzucają designerom odejście od klasycznego, kanciastego kształtu nadwozia jakim wyróżniała się poprzednia generacja modelu. X-Trail stał się łudząco podobny do mniejszego brata – Qashqaia, zatem o żadnym wyróżnianiu się nie może być mowy.

REKLAMA

REKLAMA

Niemniej, będąc obiektywnym, trzeba przyznać, że największy Nissan prezentuje się nieźle. I choć wyglądem nie uwodzi już miłośników wypraw na dalekie bezdroża, dobrze komponuje się z miejską architekturą.

SUV-y, czy Crossovery (także te największe), kupują najczęściej mieszkańcy miast, którzy nigdy nie zjeżdżają z asfaltowych dróg.

Nie powinno nikogo dziwić, że producenci samochodów tworząc ofertę, starają się trafić w gusta jak największej rzeszy potencjalnych klientów. To tłumaczy metamorfozę X-Traila z ascetycznej „terenówki” w pogromcę bulwarów.

REKLAMA

Zobacz też: Test Nissan X-Trail dCi 130 KM All Mode 4x4 i

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic - przestronność i wygoda

Przedział pasażerki nowego Nissana jest przestronny. Tablica przyrządów, jakby skopiowana z modelu Qashqai wygląda ładnie i jest przejrzysta. Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest dobra. Ale gdzieniegdzie „kuleje” dokładność montażu poszczególnych elementów.

Fotele przednie są wygodne, sprzyjają długim podróżom. Nikt nie będzie miał problemu, by za kierownicą X-Traila zająć odpowiednią pozycję. Przestrzeni jest tam pod dostatkiem.

Sporo miejsca znajdziemy także z tyłu. Tylna kanapa jest przesuwana, co umożliwia dostosowanie objętości bagażnika i miejsca na nogi pasażerów wedle aktualnych potrzeb. Za 4000 zł można wyposażyć Nissana w dwa dodatkowe fotele chowane w podłodze bagażnika. W opcji pięcioosobowej (bez foteli), bagażnik ma pojemność 550 l, sporo, choć załadunek pakunków utrudnia wysoki próg.

Recenzowany egzemplarz został wyposażony w system kamer 360 st. ze zintegrowanym systemem nawigacji (standard dla najbogatszej odmiany Tekna, dopłata 6000 zł dla wersji Acenta, niedostępny w podstawowej odmianie), które znaczenie ułatwiają parkingowe manewry.

W gamie jednostek napędowych modelu X-Trail znalazły się dwa silniki. Wysokoprężny i benzynowy. Oba, mają pojemność 1,6 l, ale różne moce. Silnik Diesla jest słabszy, rozwija moc maksymalną 130 KM, silnik benzynowy – 163 KM.

Biorąc pod uwagę fakt, że waga X-Traila waha się od ok. 1500 do 1600 kg, można mieć wątpliwości co do efektywności proponowanych dla największego Nissana jednostek napędowych.

Jakby tego było mało, do redakcji trafił egzemplarz wyposażony w jednostkę wysokoprężną oraz bezstopniową przekładnię Xtronic. Przy czym zastosowanie „automatu”, jednocześnie uniemożliwia zainstalowanie napędu na obie osie. Zatem do recenzji dostaliśmy egzemplarz ze słabym silnikiem Diesla, nie lubianą skrzynią bezstopniową i napędem na przednią oś…

Jednak wrażenia z jazdy były dla nas zaskakujące.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic  - wrażenia z jazdy

Według danych producenta, wspomniany zestaw rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,4 s i może się pojechać z maksymalną prędkością 180 km/h. Szału nie ma.

Jednak subiektywne odczucia prowadzącego są znacznie lepsze niż mogłyby na to wskazywać suche dane.

Największą niespodzianką jest sprawne działanie bezstopniowej przekładni. Tak naprawdę, konstruktorzy dołożyli wszelkich starań, by mechanizm imitował pracę, klasycznej zautomatyzowanej skrzyni biegów. W efekcie podczas przyspieszania, komputer steruje obrotami silnika, tak, jakby zmieniane były poszczególne przełożenia (można je nawet zmieniać samodzielnie (!)). O tym, że nie mamy do czynienia ze skrzynią zautomatyzowaną świadczy jedynie zwłoka, przy wkręcaniu silnika na wysokie obroty po zdecydowanym wciśnięciu gazu (tzw. Kick down). Chwila „zawahania” mechanizmu bywa irytująca.

Na szczęście X-Trail, pewnie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotów. Dzięki temu, dynamika w zakresie prędkości do 140 km/h jest wystarczająca. Np. gdy zajdzie potrzeba żwawego przyspieszenia od 100 km/h do 140 km/h podczas jazdy po autostradzie, duży Nissan zrobi to całkiem sprawnie. Odczuwalne problemy z dynamiką (i zbyt donośnym szumem powietrza) zaczynają się powyżej prędkości 140 km/h.

Cieszy też stosunkowo niskie zużycie paliwa. W ruchu miejskim japoński SUV zużywa ok. 8,8-9,2 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazdy po autostradzie, z prędkością ok. 140 km/h zużycie paliwa maleje do około 7,2 l na 100 km. Nieźle.

Zawieszenie Nissana X-Trail zestrojono miękko. To w połączeniu z dużym rozstawem osi, sprawia że we wnętrzu nie są odczuwane różnego rodzaju niedoskonałości nawierzchni. Ale podczas jazdy po nierównej drodze daje o sobie znać niedokładność montażu. Z zakamarków wnętrza dobiegają różnego rodzaju odgłosy.

M.in. miękkie zawieszenie jest przyczyną tego, że samochód ma tendencję do dość mocnych przechyłów nadwozia podczas gwałtownych skrętów. Ale X-Trail jest jednocześnie przewidywalny w prowadzeniu i kierowca odpowiednio wcześniej dostaje informację o nadchodzącej podsterowności.

Zobacz też: Test Nissan Note II 1.5 dCi: 3,6 l paliwa na 100 km!

Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic  - podsumowanie

Nissan z silnikiem Diesla i bezstopniową przekładnią przekonuje do siebie przede wszystkim komfortem. Samochód jest wygodny w codziennym użytkowaniu. Dzięki wyższemu zawieszeniu (ale nie za wysokiemu) wygodnie się do niego wsiada i wygodnie się z niego wysiada. Zwiększony prześwit ułatwia forsowanie wysokich krawężników, a komfortowe zawieszenie sprawdza się podczas jazdy po nierównych drogach.

Samochód dobrze radzi sobie również podczas jazdy po autostradzie, zwłaszcza z użyciem tempomatu. Przy stałej prędkości 130-140 km/h we wnętrzu jest względnie cicho, a zużycie paliwa pozwala na przejechanie znacznych odległości bez potrzeby ponownego tankowania.

Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

Minusami X-Traila są niewątpliwie niedociągnięcia w jakości montażu, brak w ofercie mocniejszych jednostek napędowych i brak możliwości wyposażenia auta w napęd na obie osie w zestawieniu z „automatem”. I cena.

Najtańsza odmiana z bezstopniową skrzynią biegów kosztuje 121 900 zł. Sporo. Najbogatsza – 144 400 zł, przy czym wyposażona jest praktycznie we wszystkie dodatki z listy opcji, oprócz dodatkowych foteli trzeciego rzędu.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic - dane techniczne

Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 130 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm/1750 obr./min.
Napęd na przednią oś
Skrzynia biegów bezstopniowa
Pojemność bagażnika 550 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 464,3/182/169,5 cm
Rozstaw osi 270,6 cm
V-max 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Zużycie paliwa* 5,8/4,7/5,1 l/100 km
Cena od 121 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA