REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic

Tomasz Korniejew
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic

REKLAMA

REKLAMA

Największy model w gamie Nissana może być napędzany małym silnikiem Diesla o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 130 KM. Zaskakujące. Z tym większą ciekawością, sprawdziliśmy, jak jeździ wersja napędzana przez jednostkę wysokoprężną współpracującą z bezstopniową skrzynią Xtronic.

Największy model Nissana – X-Trail, wzbudza kontrowersje. Malkontenci zarzucają designerom odejście od klasycznego, kanciastego kształtu nadwozia jakim wyróżniała się poprzednia generacja modelu. X-Trail stał się łudząco podobny do mniejszego brata – Qashqaia, zatem o żadnym wyróżnianiu się nie może być mowy.

REKLAMA

REKLAMA

Niemniej, będąc obiektywnym, trzeba przyznać, że największy Nissan prezentuje się nieźle. I choć wyglądem nie uwodzi już miłośników wypraw na dalekie bezdroża, dobrze komponuje się z miejską architekturą.

SUV-y, czy Crossovery (także te największe), kupują najczęściej mieszkańcy miast, którzy nigdy nie zjeżdżają z asfaltowych dróg.

Nie powinno nikogo dziwić, że producenci samochodów tworząc ofertę, starają się trafić w gusta jak największej rzeszy potencjalnych klientów. To tłumaczy metamorfozę X-Traila z ascetycznej „terenówki” w pogromcę bulwarów.

REKLAMA

Zobacz też: Test Nissan X-Trail dCi 130 KM All Mode 4x4 i

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic - przestronność i wygoda

Przedział pasażerki nowego Nissana jest przestronny. Tablica przyrządów, jakby skopiowana z modelu Qashqai wygląda ładnie i jest przejrzysta. Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest dobra. Ale gdzieniegdzie „kuleje” dokładność montażu poszczególnych elementów.

Fotele przednie są wygodne, sprzyjają długim podróżom. Nikt nie będzie miał problemu, by za kierownicą X-Traila zająć odpowiednią pozycję. Przestrzeni jest tam pod dostatkiem.

Sporo miejsca znajdziemy także z tyłu. Tylna kanapa jest przesuwana, co umożliwia dostosowanie objętości bagażnika i miejsca na nogi pasażerów wedle aktualnych potrzeb. Za 4000 zł można wyposażyć Nissana w dwa dodatkowe fotele chowane w podłodze bagażnika. W opcji pięcioosobowej (bez foteli), bagażnik ma pojemność 550 l, sporo, choć załadunek pakunków utrudnia wysoki próg.

Recenzowany egzemplarz został wyposażony w system kamer 360 st. ze zintegrowanym systemem nawigacji (standard dla najbogatszej odmiany Tekna, dopłata 6000 zł dla wersji Acenta, niedostępny w podstawowej odmianie), które znaczenie ułatwiają parkingowe manewry.

W gamie jednostek napędowych modelu X-Trail znalazły się dwa silniki. Wysokoprężny i benzynowy. Oba, mają pojemność 1,6 l, ale różne moce. Silnik Diesla jest słabszy, rozwija moc maksymalną 130 KM, silnik benzynowy – 163 KM.

Biorąc pod uwagę fakt, że waga X-Traila waha się od ok. 1500 do 1600 kg, można mieć wątpliwości co do efektywności proponowanych dla największego Nissana jednostek napędowych.

Jakby tego było mało, do redakcji trafił egzemplarz wyposażony w jednostkę wysokoprężną oraz bezstopniową przekładnię Xtronic. Przy czym zastosowanie „automatu”, jednocześnie uniemożliwia zainstalowanie napędu na obie osie. Zatem do recenzji dostaliśmy egzemplarz ze słabym silnikiem Diesla, nie lubianą skrzynią bezstopniową i napędem na przednią oś…

Jednak wrażenia z jazdy były dla nas zaskakujące.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic  - wrażenia z jazdy

Według danych producenta, wspomniany zestaw rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,4 s i może się pojechać z maksymalną prędkością 180 km/h. Szału nie ma.

Jednak subiektywne odczucia prowadzącego są znacznie lepsze niż mogłyby na to wskazywać suche dane.

Największą niespodzianką jest sprawne działanie bezstopniowej przekładni. Tak naprawdę, konstruktorzy dołożyli wszelkich starań, by mechanizm imitował pracę, klasycznej zautomatyzowanej skrzyni biegów. W efekcie podczas przyspieszania, komputer steruje obrotami silnika, tak, jakby zmieniane były poszczególne przełożenia (można je nawet zmieniać samodzielnie (!)). O tym, że nie mamy do czynienia ze skrzynią zautomatyzowaną świadczy jedynie zwłoka, przy wkręcaniu silnika na wysokie obroty po zdecydowanym wciśnięciu gazu (tzw. Kick down). Chwila „zawahania” mechanizmu bywa irytująca.

Na szczęście X-Trail, pewnie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotów. Dzięki temu, dynamika w zakresie prędkości do 140 km/h jest wystarczająca. Np. gdy zajdzie potrzeba żwawego przyspieszenia od 100 km/h do 140 km/h podczas jazdy po autostradzie, duży Nissan zrobi to całkiem sprawnie. Odczuwalne problemy z dynamiką (i zbyt donośnym szumem powietrza) zaczynają się powyżej prędkości 140 km/h.

Cieszy też stosunkowo niskie zużycie paliwa. W ruchu miejskim japoński SUV zużywa ok. 8,8-9,2 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazdy po autostradzie, z prędkością ok. 140 km/h zużycie paliwa maleje do około 7,2 l na 100 km. Nieźle.

Zawieszenie Nissana X-Trail zestrojono miękko. To w połączeniu z dużym rozstawem osi, sprawia że we wnętrzu nie są odczuwane różnego rodzaju niedoskonałości nawierzchni. Ale podczas jazdy po nierównej drodze daje o sobie znać niedokładność montażu. Z zakamarków wnętrza dobiegają różnego rodzaju odgłosy.

M.in. miękkie zawieszenie jest przyczyną tego, że samochód ma tendencję do dość mocnych przechyłów nadwozia podczas gwałtownych skrętów. Ale X-Trail jest jednocześnie przewidywalny w prowadzeniu i kierowca odpowiednio wcześniej dostaje informację o nadchodzącej podsterowności.

Zobacz też: Test Nissan Note II 1.5 dCi: 3,6 l paliwa na 100 km!

Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic  - podsumowanie

Nissan z silnikiem Diesla i bezstopniową przekładnią przekonuje do siebie przede wszystkim komfortem. Samochód jest wygodny w codziennym użytkowaniu. Dzięki wyższemu zawieszeniu (ale nie za wysokiemu) wygodnie się do niego wsiada i wygodnie się z niego wysiada. Zwiększony prześwit ułatwia forsowanie wysokich krawężników, a komfortowe zawieszenie sprawdza się podczas jazdy po nierównych drogach.

Samochód dobrze radzi sobie również podczas jazdy po autostradzie, zwłaszcza z użyciem tempomatu. Przy stałej prędkości 130-140 km/h we wnętrzu jest względnie cicho, a zużycie paliwa pozwala na przejechanie znacznych odległości bez potrzeby ponownego tankowania.

Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

Minusami X-Traila są niewątpliwie niedociągnięcia w jakości montażu, brak w ofercie mocniejszych jednostek napędowych i brak możliwości wyposażenia auta w napęd na obie osie w zestawieniu z „automatem”. I cena.

Najtańsza odmiana z bezstopniową skrzynią biegów kosztuje 121 900 zł. Sporo. Najbogatsza – 144 400 zł, przy czym wyposażona jest praktycznie we wszystkie dodatki z listy opcji, oprócz dodatkowych foteli trzeciego rzędu.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic - dane techniczne

Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 130 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm/1750 obr./min.
Napęd na przednią oś
Skrzynia biegów bezstopniowa
Pojemność bagażnika 550 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 464,3/182/169,5 cm
Rozstaw osi 270,6 cm
V-max 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Zużycie paliwa* 5,8/4,7/5,1 l/100 km
Cena od 121 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic
Nissan
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA