REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test długodystansowy Fiat 500 diesel z instalacją LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Fiat 500 Diesel z instalacją LPG - rozpoczynamy test długodystansowy.
Fiat 500 Diesel z instalacją LPG - rozpoczynamy test długodystansowy.
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nasz testowy Fiat 500 diesel z instalacją LPG przejechał jak dotąd ok. 2200 km. Pierwsze próby zużycia paliwa prezentują się zachęcająco.

Instalacja Vela Diesel Elpigaz – jak to działa?

Instalacja LPG przeznaczona dla samochodów z silnikiem Diesla, opracowana przez polskiego producenta Elpigaz, działa na zasadzie podobnej do nowoczesnych sekwencyjnych instalacji gazowych.

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo jest zasysane do cylindrów (po wcześniejszym wtrysku do kolektora dolotowego) w postaci mieszanki paliwowo powietrznej.

Jednak zastąpienie oleju napędowego gazem LPG występuje w tym przypadku w mniejszym stopniu niż w silnikach benzynowych.

Stopień skomplikowania konstrukcji najnowocześniejszych silników wysokoprężnych, np. występującego w Fiacie silnika 1,3 Multijet pozwala na zastąpienie zasilania olejem napędowym w 15-25 %. Oznacza to, że samochód podczas jazdy wciąż zużywa olej napędowy, choć w ilościach o 15-25% mniejszych niż w przypadku egzemplarzy niewyposażonych w instalację LPG.

REKLAMA

Zobacz też: Diesel zasilany LPG - test długodystansowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instalacja Vela Diesel Elpigaz – jak się sprawuje w praktyce?

Mniejsze (niż w przypadku zestawów z silnikami benzynowymi) zużycie gazu LPG pozwala na wyposażenie instalacji w mniejszy zbiornik gazu. W bagażniku redakcyjnego Fiata 500 Multijet zamontowano zbiornik o objętości 20 l. Butlę można napełnić w 80% objętości.

Czy jazda z instalacją Vela Diesel jest w jakimś stopniu uciążliwa? Czy instalacja LPG daje o sobie znać?

Zobacz też: Wrangler Diesel zasilany LPG wystartuje w rajdzie off-roadowym!

Wręcz przeciwnie.

Jednostka napędowa uruchamia się w trybie zasilanym olejem napędowym. Komputer sterujący uruchamia system zasilania LPG po odpowiednim rozgrzaniu silnika. Załączenie instalacji objawia się wyraźnym… zwiększeniem dynamiki!

Kultura i odgłos pracy jednostki napędowej pozostają na niezmienionym poziomie, jednak znacznie wzrasta elastyczność silnika, wzrasta również dynamika przyspieszania.

Przez pierwsze 2200 km, które przejechaliśmy redakcyjnym Fiatem, mierzyliśmy zużycie paliwa głównie w warunkach miejskich. Przy czym nie stosowaliśmy zasad ekojazdy. Większość odcinków pokonywaliśmy dynamicznie, lub poruszając się w korkach z wyłączonym systemem start&stop.

W trudnych, miejskich warunkach udało nam się przejechać ok. 560 km na jednym baku. Średnie zużycie paliwa wyniosło odpowiednio: 2,06 l na 100 km (LPG) oraz 5,55 l na 100 km (ON).

Podczas mniej dynamicznych jazd w ruchu miejskim, zużycie oleju napędowego spada do 4,8 l na 100 km, a LPG do 1,8 l na 100 km.

Duże oszczędności można uzyskać podróżując w trasie. Po przejechaniu około 80 km w gęstym ruchu miejskim, wyjechaliśmy na drogę szybkiego ruchu. Pędząc z dozwoloną prędkością autostradową uzyskaliśmy zasięg na jednym baku wynoszący 750 km. Wynik zużycia paliwa był dużo lepszy od tego, który uzyskaliśmy w warunkach miejskich i wyniósł 3,7 l na 100 km w przypadku oleju napędowego oraz 1,7 l na 100 km w przypadku LPG.

Kolejny odcinek testu: Test długodystansowy: Jak się sprawuje instalacja LPG podczas siarczystych mrozów?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA