REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.

Tomasz Korniejew
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus to jeden z najpopularniejszych modeli w klasie kompaktów i jeden z najważniejszych w gamie Forda. Sprawdziliśmy, jak jeździ najnowsza odsłona Focusa w wersji kombi napędzana przez nowy silnik wysokoprężny 1.5 TDCI o mocy 120 KM.

Focus obecnie sprzedawany w salonach Forda to tak naprawdę gruntownie zmodernizowana trzecia generacja modelu. Gruntownie, bo oprócz zachowawczych aczkolwiek zauważalnych  modyfikacji w wyglądzie nadwozia, producent zdecydował się na przeprojektowanie wnętrza, zainstalowanie nowej generacji systemu pokładowego, zastosowanie wyższej jakości materiałów wykończeniowych oraz zmiany konstrukcyjne mające na celu zmniejszenie wagi pojazdu, zmianę właściwości układu kierowniczego, pracy układu zawieszenia, czy wyciszenie przedziału pasażerskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Złośliwi wypominają, że przednia część nadwozia najnowszego Focusa jest łudząco podobna do szlachetnego Astona Martina. Rzeczywiście, przód nowego Forda przywodzi na myśl modele brytyjskiej marki, ale nie zmienia to faktu, że prezentuje się bardzo ładnie. W tylnej części nadwozia kombi, projektanci ograniczyli się jedynie do przeprojektowania lamp i modyfikację zderzaka.

Za to wraz z modernizacją wyglądu nadwozia zaoferowano nową, bardziej wyrazistą gamę kolorystyczną.

REKLAMA

Zobacz też: Test Seat Leon 1.4 TSI 150 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – wnętrze

Główne zmiany w przedziale pasażerskim obejmują tablicę przyrządów. Przede wszystkim zrezygnowano z dużej ilości przycisków na konsoli centralnej i zastosowano lepszej jakości materiały wykończeniowe. Ponadto, za dopłatą jest dostępny system multimedialny SYNC 2. Opracowany przez Forda zaawansowany system komunikacji obejmuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system kontroli głosowej, który steruje funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych.

Rzeczywiście, komputer rozpoznaje dużą ilość słów, niestety póki co brak obsługi komend w języku polskim, co mimo zaawansowania systemu rozczarowuje i ogranicza jego użyteczność na polskim rynku.

Cieszy przestronność wnętrza. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, a kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Szeroki zakres regulacji fotela oraz kolumny kierowniczej ułatwiają znalezienie optymalnej pozycji osobom o różnym wzroście.

Na tylnej kanapie miejsca jest mniej niż z przodu, ale także i tam wyższe osoby nie będą narzekały na ciasnotę.

Z ciekawostek - producent wyposażył tylne drzwi w system wysuwanych osłon, które chronią krawędzie przed uszkodzeniami powstającymi w przypadku uderzeń o ścianę lub sąsiedni pojazd.

Bagażnik w Focusie kombi ma pojemność 490 l ale to w przypadku, gdy zrezygnujemy z koła dojazdowego. W przeciwnym razie przestrzeń na pakunki maleje o 14 l.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 4x4 kombi: uniwersalna maszyna

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – napęd/układ jezdny

Pod maskę recenzowanego egzemplarza Forda Focusa kombi, trafił nowy silnik wysokoprężny. Jednostka ma pojemność 1,5 l i rozwija moc maksymalną 120 KM przy 3600 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min.

W praktyce, nowy silnik Diesla spisuje się zaskakująco dobrze, łącząc bardzo ograniczone zapotrzebowanie na paliwo i wystarczającą dynamikę.

Według danych producenta 120-konny Focus przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,7 s. To wynik przeciętny dla tej klasy pojazdów, ale Ford wyróżnia się niezłą elastycznością.

W efekcie przyspieszanie nawet od wysokich prędkości nie stanowi dla niego problemu. Jazda Focusem po autostradzie z wysoką prędkością jest komfortowa. Podróżując na szóstym biegu we wnętrzu jest cicho, a zużycie paliwa nie przekracza 7,2 l oleju napędowego na 100 km. Z kolei podczas jazdy w ruchu miejskim auto nie „spala” więcej niż 5,5 l na 100 km. To bardzo dobry wynik.

Znakiem rozpoznawczym modelu Focus są dobre właściwości jezdne i wysoka jakość prowadzenia. W najnowszym modelu konstruktorzy przeprojektowali zawieszenie i układ kierowniczy, m.in. w taki sposób by zredukować obroty kołem kierownicy podczas jazdy po krętych drogach.

Rzeczywiście w praktyce układ kierowniczy pracuje inaczej niż w wersji sprzed modernizacji ale wciąż zapewnia kierowcy doskonałą precyzję prowadzenia.

Układ zawieszenia działa sprężyście i pewnie utrzymuje pojazd w ryzach, bez względu na to, czy pokonujemy zakręt po nierównej nawierzchni, czy gładkiej jak przysłowiowa powierzchnia stołu.

Z kolei w codziennej, miejskiej eksploatacji manewry ułatwia niewielki promień skrętu (średnica zawracania to 10,4 m).

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – podsumowanie

Najnowsza generacja Forda Focusa wciąż oferuje to, za co model zdobył uznanie motoryzacyjnego światka – ponadprzeciętnie dobre właściwości jezdne i jakość prowadzenia.

Producent zrezygnował z przeładowanej przyciskami konsoli centralnej na rzecz prostszej obsługi. Szkoda, że opcjonalnego systemu multimedialnego nie można obsługiwać polskimi komendami głosowymi.

Nieźle Focus wypada pod względem ceny. Podstawowa wersja wyposażeniowa opisywanej odmiany silnikowej kosztuje 83 140 zł. Spoglądając w stronę konkurencji, to o 1000 zł drożej od słabszego, 105-konnego Volkswagena Golfa i 3000 zł taniej od również słabszego 115-konnego Peugeota 308. Przy czym, o ile Golf jest wyposażony podobnie do Focusa, o tyle Peugeot odrobinę bogaciej.

Niemniej w przypadku Focusa nie można narzekać na poziom wyposażenia standardowego podstawowej wersji ze 120-konnym silnikiem Diesla, bo znajdziemy tam m.in. klimatyzację, światła do jazdy dziennej, system Ford My Key (można zaprogramować m.in. maksymalną prędkość powyżej, której auto się nie rozpędzi), elektrycznie sterowane przednie szyby, skórzaną kierownicę, czy radio z sześcioma głośnikami.  Bardziej wymagający nabywcy mają możliwość dobrania wyposażenia z obszernej listy dodatków.

Zobacz też: Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!

Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – dane techniczne

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1499 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 120 KM/3600 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 270 Nm/1750-2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 490/1516 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 456/149,2/149,2 cm
Rozstaw osi 264,8 cm
V-max 193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Zużycie paliwa* 4,3/3,4/3,8 l/100 km
Cena od 83 140 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Ford Focus 2014 kombi
Ford
Ford Focus 2014 kombi
Ford
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Ford
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Ford
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA