REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus to jeden z najpopularniejszych modeli w klasie kompaktów i jeden z najważniejszych w gamie Forda. Sprawdziliśmy, jak jeździ najnowsza odsłona Focusa w wersji kombi napędzana przez nowy silnik wysokoprężny 1.5 TDCI o mocy 120 KM.

Focus obecnie sprzedawany w salonach Forda to tak naprawdę gruntownie zmodernizowana trzecia generacja modelu. Gruntownie, bo oprócz zachowawczych aczkolwiek zauważalnych  modyfikacji w wyglądzie nadwozia, producent zdecydował się na przeprojektowanie wnętrza, zainstalowanie nowej generacji systemu pokładowego, zastosowanie wyższej jakości materiałów wykończeniowych oraz zmiany konstrukcyjne mające na celu zmniejszenie wagi pojazdu, zmianę właściwości układu kierowniczego, pracy układu zawieszenia, czy wyciszenie przedziału pasażerskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Złośliwi wypominają, że przednia część nadwozia najnowszego Focusa jest łudząco podobna do szlachetnego Astona Martina. Rzeczywiście, przód nowego Forda przywodzi na myśl modele brytyjskiej marki, ale nie zmienia to faktu, że prezentuje się bardzo ładnie. W tylnej części nadwozia kombi, projektanci ograniczyli się jedynie do przeprojektowania lamp i modyfikację zderzaka.

Za to wraz z modernizacją wyglądu nadwozia zaoferowano nową, bardziej wyrazistą gamę kolorystyczną.

REKLAMA

Zobacz też: Test Seat Leon 1.4 TSI 150 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – wnętrze

Główne zmiany w przedziale pasażerskim obejmują tablicę przyrządów. Przede wszystkim zrezygnowano z dużej ilości przycisków na konsoli centralnej i zastosowano lepszej jakości materiały wykończeniowe. Ponadto, za dopłatą jest dostępny system multimedialny SYNC 2. Opracowany przez Forda zaawansowany system komunikacji obejmuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system kontroli głosowej, który steruje funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych.

Rzeczywiście, komputer rozpoznaje dużą ilość słów, niestety póki co brak obsługi komend w języku polskim, co mimo zaawansowania systemu rozczarowuje i ogranicza jego użyteczność na polskim rynku.

Cieszy przestronność wnętrza. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, a kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Szeroki zakres regulacji fotela oraz kolumny kierowniczej ułatwiają znalezienie optymalnej pozycji osobom o różnym wzroście.

Na tylnej kanapie miejsca jest mniej niż z przodu, ale także i tam wyższe osoby nie będą narzekały na ciasnotę.

Z ciekawostek - producent wyposażył tylne drzwi w system wysuwanych osłon, które chronią krawędzie przed uszkodzeniami powstającymi w przypadku uderzeń o ścianę lub sąsiedni pojazd.

Bagażnik w Focusie kombi ma pojemność 490 l ale to w przypadku, gdy zrezygnujemy z koła dojazdowego. W przeciwnym razie przestrzeń na pakunki maleje o 14 l.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 4x4 kombi: uniwersalna maszyna

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – napęd/układ jezdny

Pod maskę recenzowanego egzemplarza Forda Focusa kombi, trafił nowy silnik wysokoprężny. Jednostka ma pojemność 1,5 l i rozwija moc maksymalną 120 KM przy 3600 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min.

W praktyce, nowy silnik Diesla spisuje się zaskakująco dobrze, łącząc bardzo ograniczone zapotrzebowanie na paliwo i wystarczającą dynamikę.

Według danych producenta 120-konny Focus przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,7 s. To wynik przeciętny dla tej klasy pojazdów, ale Ford wyróżnia się niezłą elastycznością.

W efekcie przyspieszanie nawet od wysokich prędkości nie stanowi dla niego problemu. Jazda Focusem po autostradzie z wysoką prędkością jest komfortowa. Podróżując na szóstym biegu we wnętrzu jest cicho, a zużycie paliwa nie przekracza 7,2 l oleju napędowego na 100 km. Z kolei podczas jazdy w ruchu miejskim auto nie „spala” więcej niż 5,5 l na 100 km. To bardzo dobry wynik.

Znakiem rozpoznawczym modelu Focus są dobre właściwości jezdne i wysoka jakość prowadzenia. W najnowszym modelu konstruktorzy przeprojektowali zawieszenie i układ kierowniczy, m.in. w taki sposób by zredukować obroty kołem kierownicy podczas jazdy po krętych drogach.

Rzeczywiście w praktyce układ kierowniczy pracuje inaczej niż w wersji sprzed modernizacji ale wciąż zapewnia kierowcy doskonałą precyzję prowadzenia.

Układ zawieszenia działa sprężyście i pewnie utrzymuje pojazd w ryzach, bez względu na to, czy pokonujemy zakręt po nierównej nawierzchni, czy gładkiej jak przysłowiowa powierzchnia stołu.

Z kolei w codziennej, miejskiej eksploatacji manewry ułatwia niewielki promień skrętu (średnica zawracania to 10,4 m).

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – podsumowanie

Najnowsza generacja Forda Focusa wciąż oferuje to, za co model zdobył uznanie motoryzacyjnego światka – ponadprzeciętnie dobre właściwości jezdne i jakość prowadzenia.

Producent zrezygnował z przeładowanej przyciskami konsoli centralnej na rzecz prostszej obsługi. Szkoda, że opcjonalnego systemu multimedialnego nie można obsługiwać polskimi komendami głosowymi.

Nieźle Focus wypada pod względem ceny. Podstawowa wersja wyposażeniowa opisywanej odmiany silnikowej kosztuje 83 140 zł. Spoglądając w stronę konkurencji, to o 1000 zł drożej od słabszego, 105-konnego Volkswagena Golfa i 3000 zł taniej od również słabszego 115-konnego Peugeota 308. Przy czym, o ile Golf jest wyposażony podobnie do Focusa, o tyle Peugeot odrobinę bogaciej.

Niemniej w przypadku Focusa nie można narzekać na poziom wyposażenia standardowego podstawowej wersji ze 120-konnym silnikiem Diesla, bo znajdziemy tam m.in. klimatyzację, światła do jazdy dziennej, system Ford My Key (można zaprogramować m.in. maksymalną prędkość powyżej, której auto się nie rozpędzi), elektrycznie sterowane przednie szyby, skórzaną kierownicę, czy radio z sześcioma głośnikami.  Bardziej wymagający nabywcy mają możliwość dobrania wyposażenia z obszernej listy dodatków.

Zobacz też: Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!

Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – dane techniczne

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1499 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 120 KM/3600 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 270 Nm/1750-2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 490/1516 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 456/149,2/149,2 cm
Rozstaw osi 264,8 cm
V-max 193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Zużycie paliwa* 4,3/3,4/3,8 l/100 km
Cena od 83 140 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Ford Focus 2014 kombi
Ford
Ford Focus 2014 kombi
Ford
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Ford
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Ford
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA