REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.

Tomasz Korniejew
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus to jeden z najpopularniejszych modeli w klasie kompaktów i jeden z najważniejszych w gamie Forda. Sprawdziliśmy, jak jeździ najnowsza odsłona Focusa w wersji kombi napędzana przez nowy silnik wysokoprężny 1.5 TDCI o mocy 120 KM.

Focus obecnie sprzedawany w salonach Forda to tak naprawdę gruntownie zmodernizowana trzecia generacja modelu. Gruntownie, bo oprócz zachowawczych aczkolwiek zauważalnych  modyfikacji w wyglądzie nadwozia, producent zdecydował się na przeprojektowanie wnętrza, zainstalowanie nowej generacji systemu pokładowego, zastosowanie wyższej jakości materiałów wykończeniowych oraz zmiany konstrukcyjne mające na celu zmniejszenie wagi pojazdu, zmianę właściwości układu kierowniczego, pracy układu zawieszenia, czy wyciszenie przedziału pasażerskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Złośliwi wypominają, że przednia część nadwozia najnowszego Focusa jest łudząco podobna do szlachetnego Astona Martina. Rzeczywiście, przód nowego Forda przywodzi na myśl modele brytyjskiej marki, ale nie zmienia to faktu, że prezentuje się bardzo ładnie. W tylnej części nadwozia kombi, projektanci ograniczyli się jedynie do przeprojektowania lamp i modyfikację zderzaka.

Za to wraz z modernizacją wyglądu nadwozia zaoferowano nową, bardziej wyrazistą gamę kolorystyczną.

REKLAMA

Zobacz też: Test Seat Leon 1.4 TSI 150 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – wnętrze

Główne zmiany w przedziale pasażerskim obejmują tablicę przyrządów. Przede wszystkim zrezygnowano z dużej ilości przycisków na konsoli centralnej i zastosowano lepszej jakości materiały wykończeniowe. Ponadto, za dopłatą jest dostępny system multimedialny SYNC 2. Opracowany przez Forda zaawansowany system komunikacji obejmuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system kontroli głosowej, który steruje funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych.

Rzeczywiście, komputer rozpoznaje dużą ilość słów, niestety póki co brak obsługi komend w języku polskim, co mimo zaawansowania systemu rozczarowuje i ogranicza jego użyteczność na polskim rynku.

Cieszy przestronność wnętrza. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, a kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Szeroki zakres regulacji fotela oraz kolumny kierowniczej ułatwiają znalezienie optymalnej pozycji osobom o różnym wzroście.

Na tylnej kanapie miejsca jest mniej niż z przodu, ale także i tam wyższe osoby nie będą narzekały na ciasnotę.

Z ciekawostek - producent wyposażył tylne drzwi w system wysuwanych osłon, które chronią krawędzie przed uszkodzeniami powstającymi w przypadku uderzeń o ścianę lub sąsiedni pojazd.

Bagażnik w Focusie kombi ma pojemność 490 l ale to w przypadku, gdy zrezygnujemy z koła dojazdowego. W przeciwnym razie przestrzeń na pakunki maleje o 14 l.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 4x4 kombi: uniwersalna maszyna

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – napęd/układ jezdny

Pod maskę recenzowanego egzemplarza Forda Focusa kombi, trafił nowy silnik wysokoprężny. Jednostka ma pojemność 1,5 l i rozwija moc maksymalną 120 KM przy 3600 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min.

W praktyce, nowy silnik Diesla spisuje się zaskakująco dobrze, łącząc bardzo ograniczone zapotrzebowanie na paliwo i wystarczającą dynamikę.

Według danych producenta 120-konny Focus przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,7 s. To wynik przeciętny dla tej klasy pojazdów, ale Ford wyróżnia się niezłą elastycznością.

W efekcie przyspieszanie nawet od wysokich prędkości nie stanowi dla niego problemu. Jazda Focusem po autostradzie z wysoką prędkością jest komfortowa. Podróżując na szóstym biegu we wnętrzu jest cicho, a zużycie paliwa nie przekracza 7,2 l oleju napędowego na 100 km. Z kolei podczas jazdy w ruchu miejskim auto nie „spala” więcej niż 5,5 l na 100 km. To bardzo dobry wynik.

Znakiem rozpoznawczym modelu Focus są dobre właściwości jezdne i wysoka jakość prowadzenia. W najnowszym modelu konstruktorzy przeprojektowali zawieszenie i układ kierowniczy, m.in. w taki sposób by zredukować obroty kołem kierownicy podczas jazdy po krętych drogach.

Rzeczywiście w praktyce układ kierowniczy pracuje inaczej niż w wersji sprzed modernizacji ale wciąż zapewnia kierowcy doskonałą precyzję prowadzenia.

Układ zawieszenia działa sprężyście i pewnie utrzymuje pojazd w ryzach, bez względu na to, czy pokonujemy zakręt po nierównej nawierzchni, czy gładkiej jak przysłowiowa powierzchnia stołu.

Z kolei w codziennej, miejskiej eksploatacji manewry ułatwia niewielki promień skrętu (średnica zawracania to 10,4 m).

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – podsumowanie

Najnowsza generacja Forda Focusa wciąż oferuje to, za co model zdobył uznanie motoryzacyjnego światka – ponadprzeciętnie dobre właściwości jezdne i jakość prowadzenia.

Producent zrezygnował z przeładowanej przyciskami konsoli centralnej na rzecz prostszej obsługi. Szkoda, że opcjonalnego systemu multimedialnego nie można obsługiwać polskimi komendami głosowymi.

Nieźle Focus wypada pod względem ceny. Podstawowa wersja wyposażeniowa opisywanej odmiany silnikowej kosztuje 83 140 zł. Spoglądając w stronę konkurencji, to o 1000 zł drożej od słabszego, 105-konnego Volkswagena Golfa i 3000 zł taniej od również słabszego 115-konnego Peugeota 308. Przy czym, o ile Golf jest wyposażony podobnie do Focusa, o tyle Peugeot odrobinę bogaciej.

Niemniej w przypadku Focusa nie można narzekać na poziom wyposażenia standardowego podstawowej wersji ze 120-konnym silnikiem Diesla, bo znajdziemy tam m.in. klimatyzację, światła do jazdy dziennej, system Ford My Key (można zaprogramować m.in. maksymalną prędkość powyżej, której auto się nie rozpędzi), elektrycznie sterowane przednie szyby, skórzaną kierownicę, czy radio z sześcioma głośnikami.  Bardziej wymagający nabywcy mają możliwość dobrania wyposażenia z obszernej listy dodatków.

Zobacz też: Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!

Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man. – dane techniczne

Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1499 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 120 KM/3600 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 270 Nm/1750-2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 490/1516 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 456/149,2/149,2 cm
Rozstaw osi 264,8 cm
V-max 193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Zużycie paliwa* 4,3/3,4/3,8 l/100 km
Cena od 83 140 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Ford Focus 2014 kombi
Ford
Ford Focus 2014 kombi
Ford
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Kamil Fraszkiewicz
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Ford
Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.
Ford
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA