REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia 4x4 kombi: uniwersalna maszyna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia w wersji kombi to auto cieszące się ogromnym zainteresowaniem na polskim rynku. Samochód z pogranicza segmentów C i D, łączy przestronność pojazdów klasy średniej z ceną aut kompaktowych. Ogromny bagażnik, przestronne wnętrze i obszerna paleta silników to najważniejsze walory czeskiego kombi. Jakiś czas temu dołączył do nich nowy atrybut – napęd na cztery koła.

Skoda Octavia z napędem 4x4

Skoda Octavia kombi w wersji z napędem koła nie różni się w sposób widoczny od innych odmian. Spoglądając na jej nadwozie, nie dostrzeżemy zatem żadnych plastikowych listew ochronnych na zderzakach, imitacji osłony podwozia czy poszerzonych nadkoli. Nawet prześwit auta nie uległ zwiększeniu (ma on 139 mm). Jedynie logo 4x4 umieszczone po prawej stronie klapy bagażnik pozwala odróżnić  wersję z napędem wszystkich kół od innych odmian.

REKLAMA

Skoda Octavia z napędem 4x4 i silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM

Skoda

Istotniejszych zmian nie dostrzeżemy także we wnętrzu. Skoda Octavia 4x4 to ta sama Octavia do jakich przyzwyczaił nas czeski producent – wystarczająca przestronna by w obu rzędach siedzeń wygodnie podróżowali pasażerowie o wzroście nawet 190 cm, z pokaźnych rozmiarów, 610-litrowym bagażnikiem (który może zostać wyposażony w specjalną gumową wykładzinę ułatwiającą czyszczenie kufra), przejrzystym kokpitem wykonanym z miękkich i przyjemnych w dotyku plastików oraz szeregiem nowoczesnych gadżetów. Imponuje przede wszystkim ogromny, świetnie reagujący na dotyk 8-calowy ekran systemu nawigacyjnego COLUMBUS, który nie dość, że prezentuje wysokiej rozdzielczości grafiki, to na dodatek reaguje na ruchy ręki kiedy ta zbliża się do ekranu. W czasie korzystania np. z nawigacji na ekranie nie ma niczego poza mapą, a odpowiednie okno menu do zarządzania nią albo innymi funkcjami systemu pojawia się dopiero, gdy zbliżymy rękę do ekranu. Dzięki temu obraz jest większy i bardziej czytelny.

Zobacz też: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI 220 KM DSG

REKLAMA

Przyjemne wrażenia z jazdy zapewnia także opcjonalny system audio marki Canton o mocy 570 Wat. Prezentuje dobrej jakości dźwięk, a przy tym wymaga relatywnie niskiej dopłaty – zaledwie 1900 zł. System muzyczny może ukazać swoje wszystkie walory także dzięki temu, że auto jest dobrze wyciszone i nawet w czasie jazdy z autostradowymi prędkościami szumy powietrza opływającego auto są niewielkie.

Jedną z ciekawszych funkcji jaką oferuje Skoda Octavia jest wybór profilu jazdy. Dostępne są cztery tryby (ECO, Normal, Sport i Individual), które wpływają na siłę wspomagania kierownicy oraz reakcję silnika na gaz. A żywiołowość tego ostatniego jest faktycznie mocno uzależniona od wybranego profilu. Najmniejszą ochotę do jazdy motor prezentuje w trybie ECO. Auto niezwykle spokojnie nabiera prędkości i trudno uwierzyć kierowcy, że pod maską Skody pracuje 2-litrowy silnik z serii TDI o mocy 140 KM. Kosztem osiągów można jednak uzyskać spalanie w mieście na poziomie 6,3 l oleju napędowego na 100 km. Dopiero w trybie Normal i Sport jednostka napędowa pracuje tak jak ma przykazane. Spontanicznie reaguje na gaz już od 1800 obr./min by pokazać pełnię swych możliwości przy 2500 obr./min. Nawet z kompletem 4 osób i ich bagażem, Octavia rozpędza się bardzo energicznie. Spalanie w mieście wzrasta do ok. 7,0 litrów na 100 km, co nadal jest dobrym wynikiem jak na kombi z napędem 4x4.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wysoka dynamika jazdy, nawet na mokrej nawierzchni, jest zasługą m.in. nowego systemu napędu na cztery koła. Octavia III 4x4 otrzymała bowiem najnowsze sprzęgło Haldex piątej generacji. W porównaniu do Haldexa 4 na którym bazowała poprzednia Octavia 4x4, nowy układ jest lżejszy o 1,4 kg i choć pozbawiony jest akumulatora ciśnienia, to jeszcze szybciej przenosi moment obrotowy na koła. Z tego powodu nie ma problemu aby nowa Skoda Octavia kombi 4x4 rozpędziła się od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,7 sekundy. Bardzo dobre osiągi to również efekt niskiej masy pojazdu (1380 kg), dobrze zestopniowanej i niezwykle precyzyjnie działającej skrzyni biegów oraz seryjnej, elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS.

Zawieszenie Octavii 4x4 zestrojono pod kątem komfortu, dlatego auto całkiem sprawnie radzi sobie z pokonywaniem miejskich studzienek i drobnych poprzecznych nierówności. Dźwięk pracującego zawieszenia jest przyjemnie wytłumiony, a drgania i wstrząsy są niwelowane do akceptowalnych wartości. Na ostrych zakrętach auto ma tendencję do odczuwalnych przechyłów, które dodatkowo są potęgowane przez nieduże opony o wysokim jak na dzisiejsze standardy profilu (205/55 R16). Układ kierowniczy pracuje z przyjemnym, lekkim oporem, a przy tym całkiem nieźle przekazuje informacje o poziomie przyczepności przednich kół do drogi.

Zobacz też: Kia Cee’d 1.0 T-GDI GT Line – wrażenia z jazdy

Pod względem ceny Octavia III generacji prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Atrakcyjnie jak na europejskie warunki płacowe. Podstawowa wersja kombi z silnikiem 1.2 TSI 85 KM kosztuje 65 250 zł i w standardzie posiada 6 poduszek powietrznych, komplet systemów stabilizacji toru jazdy, manualną klimatyzację, radio, elektrycznie sterowane przednie szyby, relingi dachowe, światła do jazdy dziennej czy halogeny. Niestety, najtańsza odmiana Octavii kombi z napędem 4x4 kosztuje aż 94 600 zł, bowiem dostępna jest w wyższym pakiecie wyposażenia i łączona jest z mocniejszym 105-konnym silnikiem diesla 1.6 TDI. Prezentowany egzemplarz to wersja Elegance z najmocniejszym silnikiem Diesla. Doposażona w liczne dodatki jak m.in. w nawigację, system automatycznego parkowania, reflektory bi-ksenowe, radio Canton kosztuje aż 130 700 zł.

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA