Test Skoda Octavia 4x4 kombi: uniwersalna maszyna
REKLAMA
REKLAMA
Skoda Octavia z napędem 4x4
Skoda Octavia kombi w wersji z napędem koła nie różni się w sposób widoczny od innych odmian. Spoglądając na jej nadwozie, nie dostrzeżemy zatem żadnych plastikowych listew ochronnych na zderzakach, imitacji osłony podwozia czy poszerzonych nadkoli. Nawet prześwit auta nie uległ zwiększeniu (ma on 139 mm). Jedynie logo 4x4 umieszczone po prawej stronie klapy bagażnik pozwala odróżnić wersję z napędem wszystkich kół od innych odmian.
REKLAMA
Istotniejszych zmian nie dostrzeżemy także we wnętrzu. Skoda Octavia 4x4 to ta sama Octavia do jakich przyzwyczaił nas czeski producent – wystarczająca przestronna by w obu rzędach siedzeń wygodnie podróżowali pasażerowie o wzroście nawet 190 cm, z pokaźnych rozmiarów, 610-litrowym bagażnikiem (który może zostać wyposażony w specjalną gumową wykładzinę ułatwiającą czyszczenie kufra), przejrzystym kokpitem wykonanym z miękkich i przyjemnych w dotyku plastików oraz szeregiem nowoczesnych gadżetów. Imponuje przede wszystkim ogromny, świetnie reagujący na dotyk 8-calowy ekran systemu nawigacyjnego COLUMBUS, który nie dość, że prezentuje wysokiej rozdzielczości grafiki, to na dodatek reaguje na ruchy ręki kiedy ta zbliża się do ekranu. W czasie korzystania np. z nawigacji na ekranie nie ma niczego poza mapą, a odpowiednie okno menu do zarządzania nią albo innymi funkcjami systemu pojawia się dopiero, gdy zbliżymy rękę do ekranu. Dzięki temu obraz jest większy i bardziej czytelny.
Zobacz też: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI 220 KM DSG
REKLAMA
Przyjemne wrażenia z jazdy zapewnia także opcjonalny system audio marki Canton o mocy 570 Wat. Prezentuje dobrej jakości dźwięk, a przy tym wymaga relatywnie niskiej dopłaty – zaledwie 1900 zł. System muzyczny może ukazać swoje wszystkie walory także dzięki temu, że auto jest dobrze wyciszone i nawet w czasie jazdy z autostradowymi prędkościami szumy powietrza opływającego auto są niewielkie.
Jedną z ciekawszych funkcji jaką oferuje Skoda Octavia jest wybór profilu jazdy. Dostępne są cztery tryby (ECO, Normal, Sport i Individual), które wpływają na siłę wspomagania kierownicy oraz reakcję silnika na gaz. A żywiołowość tego ostatniego jest faktycznie mocno uzależniona od wybranego profilu. Najmniejszą ochotę do jazdy motor prezentuje w trybie ECO. Auto niezwykle spokojnie nabiera prędkości i trudno uwierzyć kierowcy, że pod maską Skody pracuje 2-litrowy silnik z serii TDI o mocy 140 KM. Kosztem osiągów można jednak uzyskać spalanie w mieście na poziomie 6,3 l oleju napędowego na 100 km. Dopiero w trybie Normal i Sport jednostka napędowa pracuje tak jak ma przykazane. Spontanicznie reaguje na gaz już od 1800 obr./min by pokazać pełnię swych możliwości przy 2500 obr./min. Nawet z kompletem 4 osób i ich bagażem, Octavia rozpędza się bardzo energicznie. Spalanie w mieście wzrasta do ok. 7,0 litrów na 100 km, co nadal jest dobrym wynikiem jak na kombi z napędem 4x4.
REKLAMA
Wysoka dynamika jazdy, nawet na mokrej nawierzchni, jest zasługą m.in. nowego systemu napędu na cztery koła. Octavia III 4x4 otrzymała bowiem najnowsze sprzęgło Haldex piątej generacji. W porównaniu do Haldexa 4 na którym bazowała poprzednia Octavia 4x4, nowy układ jest lżejszy o 1,4 kg i choć pozbawiony jest akumulatora ciśnienia, to jeszcze szybciej przenosi moment obrotowy na koła. Z tego powodu nie ma problemu aby nowa Skoda Octavia kombi 4x4 rozpędziła się od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,7 sekundy. Bardzo dobre osiągi to również efekt niskiej masy pojazdu (1380 kg), dobrze zestopniowanej i niezwykle precyzyjnie działającej skrzyni biegów oraz seryjnej, elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS.
Zawieszenie Octavii 4x4 zestrojono pod kątem komfortu, dlatego auto całkiem sprawnie radzi sobie z pokonywaniem miejskich studzienek i drobnych poprzecznych nierówności. Dźwięk pracującego zawieszenia jest przyjemnie wytłumiony, a drgania i wstrząsy są niwelowane do akceptowalnych wartości. Na ostrych zakrętach auto ma tendencję do odczuwalnych przechyłów, które dodatkowo są potęgowane przez nieduże opony o wysokim jak na dzisiejsze standardy profilu (205/55 R16). Układ kierowniczy pracuje z przyjemnym, lekkim oporem, a przy tym całkiem nieźle przekazuje informacje o poziomie przyczepności przednich kół do drogi.
Zobacz też: Kia Cee’d 1.0 T-GDI GT Line – wrażenia z jazdy
Pod względem ceny Octavia III generacji prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Atrakcyjnie jak na europejskie warunki płacowe. Podstawowa wersja kombi z silnikiem 1.2 TSI 85 KM kosztuje 65 250 zł i w standardzie posiada 6 poduszek powietrznych, komplet systemów stabilizacji toru jazdy, manualną klimatyzację, radio, elektrycznie sterowane przednie szyby, relingi dachowe, światła do jazdy dziennej czy halogeny. Niestety, najtańsza odmiana Octavii kombi z napędem 4x4 kosztuje aż 94 600 zł, bowiem dostępna jest w wyższym pakiecie wyposażenia i łączona jest z mocniejszym 105-konnym silnikiem diesla 1.6 TDI. Prezentowany egzemplarz to wersja Elegance z najmocniejszym silnikiem Diesla. Doposażona w liczne dodatki jak m.in. w nawigację, system automatycznego parkowania, reflektory bi-ksenowe, radio Canton kosztuje aż 130 700 zł.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.