REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia 4x4 kombi: uniwersalna maszyna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia w wersji kombi to auto cieszące się ogromnym zainteresowaniem na polskim rynku. Samochód z pogranicza segmentów C i D, łączy przestronność pojazdów klasy średniej z ceną aut kompaktowych. Ogromny bagażnik, przestronne wnętrze i obszerna paleta silników to najważniejsze walory czeskiego kombi. Jakiś czas temu dołączył do nich nowy atrybut – napęd na cztery koła.

Skoda Octavia z napędem 4x4

Skoda Octavia kombi w wersji z napędem koła nie różni się w sposób widoczny od innych odmian. Spoglądając na jej nadwozie, nie dostrzeżemy zatem żadnych plastikowych listew ochronnych na zderzakach, imitacji osłony podwozia czy poszerzonych nadkoli. Nawet prześwit auta nie uległ zwiększeniu (ma on 139 mm). Jedynie logo 4x4 umieszczone po prawej stronie klapy bagażnik pozwala odróżnić  wersję z napędem wszystkich kół od innych odmian.

REKLAMA

Skoda Octavia z napędem 4x4 i silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM

Skoda

Istotniejszych zmian nie dostrzeżemy także we wnętrzu. Skoda Octavia 4x4 to ta sama Octavia do jakich przyzwyczaił nas czeski producent – wystarczająca przestronna by w obu rzędach siedzeń wygodnie podróżowali pasażerowie o wzroście nawet 190 cm, z pokaźnych rozmiarów, 610-litrowym bagażnikiem (który może zostać wyposażony w specjalną gumową wykładzinę ułatwiającą czyszczenie kufra), przejrzystym kokpitem wykonanym z miękkich i przyjemnych w dotyku plastików oraz szeregiem nowoczesnych gadżetów. Imponuje przede wszystkim ogromny, świetnie reagujący na dotyk 8-calowy ekran systemu nawigacyjnego COLUMBUS, który nie dość, że prezentuje wysokiej rozdzielczości grafiki, to na dodatek reaguje na ruchy ręki kiedy ta zbliża się do ekranu. W czasie korzystania np. z nawigacji na ekranie nie ma niczego poza mapą, a odpowiednie okno menu do zarządzania nią albo innymi funkcjami systemu pojawia się dopiero, gdy zbliżymy rękę do ekranu. Dzięki temu obraz jest większy i bardziej czytelny.

Zobacz też: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI 220 KM DSG

REKLAMA

Przyjemne wrażenia z jazdy zapewnia także opcjonalny system audio marki Canton o mocy 570 Wat. Prezentuje dobrej jakości dźwięk, a przy tym wymaga relatywnie niskiej dopłaty – zaledwie 1900 zł. System muzyczny może ukazać swoje wszystkie walory także dzięki temu, że auto jest dobrze wyciszone i nawet w czasie jazdy z autostradowymi prędkościami szumy powietrza opływającego auto są niewielkie.

Jedną z ciekawszych funkcji jaką oferuje Skoda Octavia jest wybór profilu jazdy. Dostępne są cztery tryby (ECO, Normal, Sport i Individual), które wpływają na siłę wspomagania kierownicy oraz reakcję silnika na gaz. A żywiołowość tego ostatniego jest faktycznie mocno uzależniona od wybranego profilu. Najmniejszą ochotę do jazdy motor prezentuje w trybie ECO. Auto niezwykle spokojnie nabiera prędkości i trudno uwierzyć kierowcy, że pod maską Skody pracuje 2-litrowy silnik z serii TDI o mocy 140 KM. Kosztem osiągów można jednak uzyskać spalanie w mieście na poziomie 6,3 l oleju napędowego na 100 km. Dopiero w trybie Normal i Sport jednostka napędowa pracuje tak jak ma przykazane. Spontanicznie reaguje na gaz już od 1800 obr./min by pokazać pełnię swych możliwości przy 2500 obr./min. Nawet z kompletem 4 osób i ich bagażem, Octavia rozpędza się bardzo energicznie. Spalanie w mieście wzrasta do ok. 7,0 litrów na 100 km, co nadal jest dobrym wynikiem jak na kombi z napędem 4x4.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wysoka dynamika jazdy, nawet na mokrej nawierzchni, jest zasługą m.in. nowego systemu napędu na cztery koła. Octavia III 4x4 otrzymała bowiem najnowsze sprzęgło Haldex piątej generacji. W porównaniu do Haldexa 4 na którym bazowała poprzednia Octavia 4x4, nowy układ jest lżejszy o 1,4 kg i choć pozbawiony jest akumulatora ciśnienia, to jeszcze szybciej przenosi moment obrotowy na koła. Z tego powodu nie ma problemu aby nowa Skoda Octavia kombi 4x4 rozpędziła się od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,7 sekundy. Bardzo dobre osiągi to również efekt niskiej masy pojazdu (1380 kg), dobrze zestopniowanej i niezwykle precyzyjnie działającej skrzyni biegów oraz seryjnej, elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS.

Zawieszenie Octavii 4x4 zestrojono pod kątem komfortu, dlatego auto całkiem sprawnie radzi sobie z pokonywaniem miejskich studzienek i drobnych poprzecznych nierówności. Dźwięk pracującego zawieszenia jest przyjemnie wytłumiony, a drgania i wstrząsy są niwelowane do akceptowalnych wartości. Na ostrych zakrętach auto ma tendencję do odczuwalnych przechyłów, które dodatkowo są potęgowane przez nieduże opony o wysokim jak na dzisiejsze standardy profilu (205/55 R16). Układ kierowniczy pracuje z przyjemnym, lekkim oporem, a przy tym całkiem nieźle przekazuje informacje o poziomie przyczepności przednich kół do drogi.

Zobacz też: Kia Cee’d 1.0 T-GDI GT Line – wrażenia z jazdy

Pod względem ceny Octavia III generacji prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Atrakcyjnie jak na europejskie warunki płacowe. Podstawowa wersja kombi z silnikiem 1.2 TSI 85 KM kosztuje 65 250 zł i w standardzie posiada 6 poduszek powietrznych, komplet systemów stabilizacji toru jazdy, manualną klimatyzację, radio, elektrycznie sterowane przednie szyby, relingi dachowe, światła do jazdy dziennej czy halogeny. Niestety, najtańsza odmiana Octavii kombi z napędem 4x4 kosztuje aż 94 600 zł, bowiem dostępna jest w wyższym pakiecie wyposażenia i łączona jest z mocniejszym 105-konnym silnikiem diesla 1.6 TDI. Prezentowany egzemplarz to wersja Elegance z najmocniejszym silnikiem Diesla. Doposażona w liczne dodatki jak m.in. w nawigację, system automatycznego parkowania, reflektory bi-ksenowe, radio Canton kosztuje aż 130 700 zł.

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA