REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co oznaczają skróty AFL, ASR, ESP czy BAS?

Subskrybuj nas na Youtube
Co oznaczają skróty AFL, ASR, ESP czy BAS?  Fot. Newspress
Co oznaczają skróty AFL, ASR, ESP czy BAS? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Postęp technologiczny w motoryzacji zmusza użytkowników pojazdów do poszerzania znajomości nowych skrótów nazw skomplikowanych systemów. Co oznaczają niektóre z nich?

Skrót ASR

REKLAMA

Termin ABS (z ang. Anti-Lock Braking System) to jeden z najpopularniejszych i najprostszych skrótów, związanych z tematyką motoryzacyjną. Niemała część użytkowników pojazdów ma świadomość, że kryje się za nim układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. ABS pomaga uniknąć wielu charakterystycznych zjawisk, występujących po zablokowaniu kół, do których można zaliczyć utratę pełnej kontroli nad pojazdem, czy ściąganie samochodu na jedną stronę. System umożliwia skręcanie, czyli ominięcie przeszkody podczas pełnego hamowania. W autach bez ABS, w przypadku zablokowania kół ominięcie przeszkody jest niemożliwe, bo ich skręcanie nie powoduje zmiany kierunku. Wszystkie samochody, które zostały dopuszczone do ruchu po 1 maja 2004 r. na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w system ABS.

REKLAMA

Kolejny skrót używany w motoryzacji – ASR – bywa dla kierowców trudniejszą zagadką, tak ze względu na jego znaczenie, jak i zastosowanie. Tymczasem system kontroli trakcji ASR (z ang. Acceleration Slip Regulation) odpowiada za to, by nie dopuścić do nagłego poślizgu kół podczas wciskania przez kierowcę pedału gazu, czyli do tzw. buksowania. W momencie, gdy rozpoznany zostanie poślizg któregokolwiek
z kół, zmniejszana jest jego prędkość. Inne nazwy tego układu to DSC (z ang. Dynamic Stability Control) lub TCS (Traction Control System).

Zadaniem układu ESP (z ang. Electronic Stability Program) jest stabilizacja toru jazdy samochodu w czasie, gdy kierowca pokonuje zakręt. Przejmuje on wtedy kontrolę nad połączonymi ze sobą systemami ABS i ASR. Jeżeli czujniki wykryją tendencję do „wypadania” samochodu z zakrętu, system uaktywnia się samoczynnie i przyhamowuje jedno lub kilka kół. Producenci samochodów nazywają ten system również VSC (z ang. Vehicle Skid Control) lub STC (z ang. Stability Traction Control).

Zobacz też: Aplikacja do diagnozowania samochodów

Co oznacza skrót BAS?

REKLAMA

BAS (z ang. Brake Assist System) to z kolei system wspomagania hamowania, który w znacznym stopniu pomaga kierowcy w chwili wymagającej nagłego zatrzymania się samochodu. System ten, współpracując z układem ABS, w chwili gdy kierujący naciska gwałtownie pedał hamulca, zwiększa maksymalnie ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu pozwala na uzyskanie jak największej siły hamowania. W niektórych pojazdach wraz z uruchomieniem systemu BAS zaczynają pulsować również światła awaryjne, ostrzegając tym samym innych kierowców o nagłym hamowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nowoczesnych samochodach montuje się coraz częściej światła adaptacyjne. W tym kontekście używany jest często skrót AFL (z ang. Adaptive Forward Lighting) odnoszący się do technologii opracowanej przez markę Opel. Światła te pozwalają na odpowiednie doświetlenie pokonywanych zakrętów. Istnieją dwa główne typy świateł adaptacyjnych: umożliwiające statyczne doświetlanie zakrętów (gdzie prócz zwykłych świateł mogą się włączać dodatkowe, np. przeciwmgielne skierowane w bok zgodnie z ruchami kierownicy), a także dynamiczne doświetlanie zakrętów (gdzie snop światła padający z reflektora głównego podąża za ruchami kierownicy).

Zobacz też: Test Volkswagen Scirocco 2.0 TSI 220 KM DSG

ACC (z ang. Adaptive Cruise Control), zwany także ICC (z ang. Intelligent Cruise Control) to system określany jako adaptacyjny tempomat. Po ustaleniu prędkości, z jaką chcemy jechać i odległości od pojazdów przed nami, samoczynnie operuje on pedałami gazu i hamulca. System możemy wyłączyć poprzez użycie pedału hamulca, mocniejsze dodanie gazu lub poprzez sterowanie na kierownicy. ACC/ICC najlepiej sprawdza się podczas podróży po autostradach, a także drogach szybkiego ruchu.

– Nowoczesne systemy, które są montowane w dzisiejszych samochodach, pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Każdy kierowca powinien wiedzieć, jakie układy są zamontowane w jego pojeździe i poznać zasady ich działania. Dzięki temu nie tylko lepiej skorzysta z wielu funkcji, jakie one oferują, ale także będzie mógł porozumieć się z mechanikiem podczas naprawy czy serwisu pojazdu. Szczegółową wiedzę technologiczną można zostawić fachowcom, ale podstawowe informacje na temat motoryzacyjnych skrótów, wykraczające nieco poza ich nazwę i jej rozwinięcie naprawdę warto sobie przyswoić – komentuje Michał Tochowicz, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Źródło: Materiały prasowe ProfiAuto

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA