REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy transporcie leków?

Transport leków – jak chronić nietypowy ładunek?
Transport leków – jak chronić nietypowy ładunek?
ARRA

REKLAMA

REKLAMA

Według statystyk Polacy to naród lekomanów, stąd transport leków w naszym kraju jest stosunkowo popularny. Na co zwrócić uwagę podczas transportu farmaceutyków i po czym poznać, że spedytor właściwie zajmie się takim ładunkiem?

Transport farmaceutyków wymaga uprawnień

Produkty farmaceutyczne charakteryzuje wysoka wrażliwość na czynniki zewnętrze. Chodzi tu zarówno o działanie spowodowane zjawiskami atmosferycznymi, takimi jak zmiany temperatury i wilgotności, jak i o bezpieczeństwo ładunku. Z tego względu obsługa farmaceutyków obłożona jest bardzo restrykcyjnymi i rygorystycznymi przepisami. Uwarunkowania prawne i obostrzenia wymagają wdrożenia dedykowanych dla tego typu ładunku rozwiązań, które wykluczają obsługę przez niewyspecjalizowaną firmę transportową.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

- Leki i produkty farmaceutyczne stanowią ładunek z grupy tzw. podwyższonego ryzyka. Transport tak wrażliwych produktów wymaga od firmy wdrożenia unikalnych rozwiązań zapewniających utrzymanie właściwej temperatury i wilgotności w trakcie przewozu ładunku, dopełnienia procedur dotyczących zabezpieczenia przed ingerencją czynników niepożądanych oraz odizolowania od kontaktu osób nieuprawnionych – mówi Artur Ratajczak właściciel firmy transportowej ARRA, która jako pierwsza w Polsce uzyskała certyfikat GDP.

Tego typu rozwiązania wymagają specjalistycznego przygotowania i potwierdzonych uprawnień, bez których nie ma pewności w obszarze gwarancji bezpieczeństwa ładunku odpowiedzialnego za ochronę zdrowia i życia. Tak jak w przypadku producenta leków oraz firmy odpowiedzialnej za ich magazynowanie, firma transportowa powinna uzyskać przewidziane prawem zezwolenia i licencje pozwalające na realizację tego typu zleceń. Niemniej ważne jest przeszkolenie kierowców odpowiedzialnych za ładunek w trakcie transportu z punku A do punktu B. To kierowca, za sprawą specjalistycznych urządzeń monitorujących temperaturę ładunku jest osobą mogącą zareagować we właściwy sposób na ochronę leków. Kierowca również ma za zadanie utrzymać na trasie przewozu przewidziane systemy bezpieczeństwa niedopuszczające do naruszenia warunków przewozu ładunku przez niepożądane czynniki zewnętrzne.

REKLAMA

Zobacz też: Elektroniczny rejestr przedsiębiorców transportu drogowego - kiedy start?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikat GDP – Good Distribution Practice

Najbardziej restrykcyjnym certyfikatem gwarantującym najwyższy poziom świadczenia usług z zakresu nietypowego i wrażliwego ładunku jakim są leki jest certyfikat GDP – Good Distribution Practice. Jest to dokument, poświadczający wdrożenie i stałe utrzymywanie rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i utrzymywania jakości obrotu lekami oraz farmaceutykami. Chociaż GDP stanowi standard w przypadku produkcji i składowania farmaceutyków, to znacznie rzadziej spotyka się firmy transportowe, które uzyskały ten certyfikat.

- GDP to system jakościowy dedykowany firmom, zajmującym się magazynowaniem i transportem leków. Jest to równocześnie system uznawany międzynarodowo jako potwierdzenie spełnienia standardów odpowiadających tym, które utrzymują producenci w ramach własnego zbioru zasad skupionych w obrębie GDP – dobrych praktyk produkcyjnych – tłumaczy Artur Ratajczak z firmy Arra.

Zobacz też: Zakaz przejazdu przez Łódź ciężarówek powyżej 12 t

System GDP określa dokładne zasady zarządzania całym łańcuchem dostaw, dzięki czemu możliwe jest zagwarantowanie dobrej jakości produktów z zakresu opieki zdrowotnej. Certyfikacja dobrych praktyk dystrybucyjnych przyznawana jest wyłącznie firmom, których pracownicy przeszli rygorystyczne szkolenie z zakresu dokumentacji, ochrony i oceny ryzyka. Dodatkowo firma musi zagwarantować wdrożenie technologicznych rozwiązań odpowiedzialnych za utrzymanie uznawanej na całym świecie struktury jakościowej organizacji. Chodzi tu więc o przysposobienie pracowników, parku maszyn i infrastruktury do realizacji takich elementów jak mapowanie temperatury i organizacja logistyczna, zarządzanie łańcuchem chłodniczym, zmiana opakowań, oznakowań i zarządzanie dokumentacją oraz reakcji na sytuacje kryzysowe lub typowe problemy stojące na drodze do ochrony jakości ładunku. Przez dobrą praktykę dystrybucyjną można więc rozumieć wybór firmy realizującej transport zgodnie z wymaganiami dotyczącymi jakości produkcji, planowego wykorzystania, właściwej dokumentacji oraz zmniejszenia do minimum ryzyka obniżenia jakości produktu.

Technologie transportu na straży jakości

Wymagania technologiczne określone w ramach GDP muszą dotyczyć również kluczowego elementu łańcucha dostaw jakim są pojazdy. Niezależnie od dystansu, jaki pokonuje ładunek przewożony drogą lotniczą czy morską, prędzej czy później wymagać będzie transportu drogowego.

- Łańcuch dostaw zrealizowany zgodnie z zasadami GDP bardzo trudno realizować w przypadku przewozu drogą morską czy powietrzną, ponieważ ośrodki załadunku i rozładunku w rodzaju portów i lotnisk muszą również spełniać określone certyfikatem wymogi gwarantujące bezpieczeństwo leków. Z tego powodu na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w przypadku farmaceutyków, dominuje transport drogą lądową – dodaje Artur Ratajczak z Arra.

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

W zależności od typu farmaceutyków wymagane jest wykorzystanie samochodów dostosowanych do utrzymywania stałego środowiska gwarantującego utrzymanie jakości leków. Firmy transportowe realizujące spedycję według norm GDP stosują więc zróżnicowane technologie w rodzaju specjalistycznej zabudowy dopuszczającej transport w jednym ładunku towarów wymagających zróżnicowanej temperatury. Dodatkowo samochody muszą być wyposażone w systemy monitoringu temperatury i wilgoci w czasie rzeczywistym, który umożliwia reakcję w przypadku jakichkolwiek zmian środowiska ładunku. W przypadku leków z grupy tzw. niebezpiecznych, jak np. leki cytostatyczne, konieczne jest zastosowanie wydzielonych i dodatkowo zabezpieczonych pojemników spełniających normy określone przepisami prawa. Transport drogowy powinien charakteryzować się elastycznością i być realizowany przez samochody dostosowane do transportu od jednej do kilkudziesięciu palet. Dzięki zastosowaniu tych wszystkich technologii spedycji lądowej firmy transportowe z certyfikatem GDP mogą realizować zlecenia z zakresu importu leków na terenie całej Europy.

Źródło: Materiały prasowe Arra

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA