REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ford KA fot. Mototarget
Ford KA fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że Ford KA musi walczyć o uznanie klientów z młodszymi o kilka lat rywalami, wciąż zawstydza konkurentów m.in. świetnym układem jezdnym. Co więcej, z upływem czasu jego atrakcyjność znacznie zwiększyła zaskakująco niska cena.

Choć Ford KA jest obecny na rynku od kilku lat, wciąż prezentuje się świeżo. Trzydrzwiowemu nadwoziu nie brakuje proporcji, a w wersji z felgami ze stopów lekkich i zadziornym tylnym spojlerem prezentuje się nadzwyczaj atrakcyjnie.

REKLAMA

REKLAMA

Test Ford KA 1.2 69 KM – wnętrze

Przedział pasażerski wykończono tworzywami przeciętnej jakości ale nie sprawia wrażenia taniego. Plastikowa tablica przyrządów rozplanowana jest logicznie a poszczególne jej elementy spasowane z dokładnością.
Wprawni obserwatorzy dostrzegą w rozmieszczeniu przycisków sterowania szybami, czy modelu radia podobieństwo do bliźniaczego Fiata 500.
W przedniej części nadwozia przestrzeni jest sporo, choć wysoki kierowcy mogą kolanem dotykać do środkowej konsoli.
Fotele kierowcy i pasażera są wygodne, choć – jak to w samochodzie miejskim – siedziska są krótkie, co daje się we znaki podczas dłuższej podróży.
Z tyłu ilość miejsca ogranicza niska linia dachu oraz mała szerokość nadwozia. Niemniej osoby o średnim wzroście nie będą narzekały na brak przestrzeni nad głową, czy na kolana.
Niewielka tylna szyba i szerokie słupki C ograniczają widoczność do tyłu. Szkoda też, że konstruktorzy nie wyposażyli KA w większą ilość schowków na drobiazgi.

REKLAMA

Zobacz też: Test Nissan Micra 1.2 12V 80 KM Tekna: do miasta jak znalazł!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Ford KA – napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej najmniejszego Forda jest dostępna jedna jednostka napędowa o pojemności 1,2 l rozwijająca moc maksymalną 69 KM przy 5500 obr./min.
Ośmiozaworowy silnik z wielopunktowym wtryskiem jest sprawnym źródłem napędu dla ważącego 940 kg Forda.
W codziennej jeździe nie przeszkadza fakt, że auto nabiera wyraźnego wigoru dopiero po wkręceniu jednostki na wyższe obroty. Odpowiednio czuły układ kierowniczy oraz precyzyjnie działająca dźwignia pięciobiegowej manualnej przekładni sprawiają, że jakość prowadzenia małego Forda doceniają wprawieni kierowcy.
Jednak największym zaskoczeniem jest zawieszenie. Jest wystarczająco miękkie by sprawnie tłumić nierówności poprzeczne, a jednocześnie zapewnia odpowiednią stabilność pojazdu podczas szybszej jazdy po zakrętach.
Szkoda tylko, że po dużej przyjemności prowadzenia Ka czeka nas rozczarowanie związane z dość wysokim zużyciem paliwa. W ruchu miejskim mały Ford zużywa 7,8 l na 100 km. To sporo biorąc pod uwagę wielkość i przeznaczenie samochodu.


A jak Ford KA sprawuje się podczas jazdy w trasie?
Niestety, drogi szybkiego ruchu nie są środowiskiem, w którym pojazd „czuje się” dobrze. Czym innym jest dojazd do pracy krótkim odcinkiem obwodnicy miasta, a czym innym kilkugodzinna podróż. Ford KA najlepiej się sprawdza, gdy nie zmuszamy go do jazdy z wyższą prędkością niż 120 km/h. Co więcej auto wyraźnie traci wigor na wzniesieniach, a wyprzedzanie rozpędzonych do prędkości 80-90 km/h samochodów ciężarowych wymaga odpowiedniego zaplanowania.

Zobacz też: Test Volkswagen Up! 1.0 75 KM - dla mnie masz stajla!

Test Ford KA 1.2 69 KM – podsumowanie

Najtańszy Ford Ka jest dostępny za 26 900 zł. Za 2500 zł można dokupić pakiet obejmujący radioodtwarzacz CD z MP3 i klimatyzację. Biorąc pod uwagę właściwości jezdne modelu oraz fakt, że przedłużenie do 3 lat gwarancji na ten model kosztuje 270 zł, z łatwością można zapomnieć małemu Fordowi niewielkie niedociągnięcia.

Zobacz też: Test Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet


Ford KA 1.2 69 KM – dane techniczne

Ford KA 1.2 69 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1242 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 69 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 102 Nm/3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 224 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 362/165,8/150,5 cm
Rozstaw osi 230 cm
V-max 159 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,4 s
Zużycie paliwa* 5,8/4,4/4,9 l/100 km
Cena od 26 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Fot. Moto.wieszjak.pl Ford Ka
Fot. Moto.wieszjak.pl Ford Ka
Test Ford KA 1.2 69 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford KA 1.2 69 KM
Tomasz Korniejew
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA