REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Ypsilon III adresowana jest do osób ceniących styl i indywidualizm, a od auta oczekujących także wysokiej mobilności i funkcjonalności. Postanowiliśmy sprawdzić jak nowa Lancia spisuje się z najmocniejszym, dwucylindrowym silnikiem na rynku jakim jest TwinAir.

Lancia Ypsilon III: nadwozie

Lancia Ypsilon III generacji zadebiutowała na rynku w 2011 roku. Po raz pierwszy w historii tego modelu zastosowano w niej 5-drzwiowe nadwozie. Z racji klamek umieszczonych tuż przy oknach tylnych drzwi i mocno wznoszącej się ku górze linii szyb auto sprawia wrażenie samochodu 3-drzwiowego. Prezentowany model wyróżnia się także za sprawą dwubarwnej kolorystyki nadwozia, która podkreślając nietuzinkowy charakter pojazdu, nadaje mu oczekiwanego stylu i elegancji.

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: precyzja prowadzenia

Lancia Ypsilon III: wnętrze

Lancia Ypsilon III została zbudowana na płycie podłogowej identycznej jak w przypadku Fiata 500, Fiata Pandy III i Forda Ka. Rozstaw jej osi wynosi 2388 mm, a całkowita długość pojazdu to zaledwie 3842 cm.  W porównaniu do modnej 500-tki Lancia Ypsilon zyskała jednak większy ( o 5 l) bak paliwa i sporo więcej przestrzeni wewnątrz kabiny. Na przednich fotelach zmieszczą się nawet wysokie osoby, a z tyłu nie będą wadzić głową o sufit pasażerowie o wzroście do 180 cm. Tym ostatnim może jednak nieco brakować  swobody na wysokości kolan (jeśli z przodu usiądzie wysoka osoba). Bagażnik ma pojemność 245 litrów, co jak na gabaryty auta i przestronność kabiny jaką udało się uzyskać jest bardzo dobrym wynikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lancia Ypsilon III: deska rozdzielcza i materiały wykończeniowe

Dwubarwna deska rozdzielcza Lancii Ypsilon III wyróżnia się czytelnymi zegarami umieszczonymi w centralnej części kokpitu. Z początku ich położenie może dezorientować kierowcę goniącego wzrokiem po kabinie w poszukiwaniu np. aktualnej prędkości pojazdu, ale z czasem można się do tego pomysłu przyzwyczaić. Funkcjonalność kabiny zwiększa także lewarek skrzyni biegów umieszczony tuż pod ręką, duże przyciski i pokrętła na desce rozdzielczej oraz intuicyjna obsługa systemu audio (nieźle spisującego się w tak małym aucie). Tempomat (niedostępny w Fiacie 500) obsługiwany jest za pomocą dźwigni umieszczonej na kolumnie kierowniczej. Fotel kierowcy, wyposażony w podgrzewanie, jest wygodny na krótkich odcinkach w mieście lecz dłuższa jazda poza nim, za sprawą wyprostowanej pozycji, po prostu męczy. Brakuje też lepszego podparcia zarówno barków jak i ud. Materiały wykończeniowe są przeciętne, ale wyglądają dobrze, zwłaszcza w dwubarwnym zestawieniu. Szkoda, że wyciszenie kabiny jest słabe, zwłaszcza powyżej 110 km/h. Hałas przeszkadza w rozmowie.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Lancia Ypsilon III: silnik 0.9 TwinAir 85 KM

Pod maską dwubarwnej Lancii Ypsilon pracował dwucylindrowy, turbodoładowany silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 KM. Auto z tym silnikiem ma dwoistą naturę. W trybie ECO jednostka jest ospała, mało kulturalna (spore wibracje) i bardzo ekonomiczna (średnie spalanie w mieście 6,0 l, poza nim nawet 4,2 l/100 km). Po jego dezaktywacji Ypsilon gwałtownie zmienia swój charakter. Wciśnięciu gazu towarzyszy gwałtowne i wyraźnie odczuwalne przyspieszenie (0-100 kmh w 11,9 s), specyficzny acz rasowy warkot silnika oraz wzmożony apetyt motoru na paliwo (nawet 8,8 l/100 km w mieście). Zaskakuje witalność silnika powyżej 100 km/h. Mimo małej pojemności i niedużej mocy auto sprawnie przyspiesza do ok. 150 km/h. W przypadku tego silnika nie warto sugerować się suchymi danymi technicznymi. Auto jest bowiem nad wyraz żwawe i pełne wigoru już od 2000 obr./min.

Zobacz też: Porównanie silników TwinAir, TSI i EcoBoost

Lancia Ypsilon III: manualna skrzynia biegów

Z silnikiem nieźle współpracuje krótko zestopniowana, manualna skrzynia biegów. Precyzja wybierania poszczególnych biegów nie zawsze jest najwyższa, ale główną jej wadą jest brak szóstego biegu (w Punto TwinAir o nim nie zapomniano). Pomógł by on zredukować spalanie i zmniejszyć hałas w kabinie przy wyższych prędkościach.

Lancia Ypsilon III: układ kierowniczy i zawieszenie

Choć dosyć miękkie nastawy zawieszenia Lancii Ypsilon III, krótki rozstaw jej osi oraz mało bezpośredni układ kierowniczy nie zachęcają do szybkiej jazd po zakrętach, to mała Lancia potrafi pozytywnie zaskoczyć pod katem prowadzenia. W pierwszej fazie zakrętu nadwozie co prawda wyraźnie się przechyla, jednak po chwili ulega ono stabilizacji, a auto pewnie pokonuje łuk czy zakręt z prędkością nawet powyżej 130 km/h. Nie jest to auto typu GTI, ale w odpowiednich rękach potrafi zaskoczyć.

Lancia Ypsilon III: hamulce

W krytycznej sytuacji kierowca zawsze może liczyć na niezły układ hamulcowy, którego zdecydowanie użycie błyskawicznie uruchamia światła awaryjne. W przeciwieństwie do wielu aut tego segmentu (a nawet nieco większych) Lancia na każdej osi posiada tarcze hamulcowe. Z przodu mają one średnicę 257 mm, a z tyłu 203 mm. Pedał hamulca jest czuły, ale brakuje nieco większej siły hamowania zwłaszcza przy wyższych, autostradowych prędkościach.

Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych

Lancia Ypsilon III: codzienna eksploatacja

W codziennej, miejskiej jeździe Lancia Ypsilon przekonuje do siebie z kilku powodów. Jej filigranowe kształty z jednej strony nie nastręczają problemów z odnalezieniem miejsca parkingowego a z drugiej, stanowią modne uzupełnienie kobiecej kreacji. Co więcej płeć piękna doceni także system automatycznego parkowania równoległego, który w miejskiej przestrzeni spisuje się naprawdę dobrze. Świetna widoczność we wszystkich kierunkach, krótka maska i bardzo mała średnica zawracania (zaledwie 9,3 m) pozwalają zapanować nad autem w mieście nawet mało doświadczonym kierowcom.

Zobacz też: Fiat Panda III: kręty test na Sardynii

Lancia Ypsilon III: cena i wyposażenie

Lancia Ypsilon III nie należy do tanich aut. Najtańsza jej wersja z silnikiem TwinAir to wydatek min. 54 510 zł, a bogato wyposażona wersja Platinium  to co najmniej 60 510 zł. Egzemplarz testowy (wersja Platinium) oprócz standardowego dla tej odmiany pakietu rozwiązań obejmującego m.in. 4 poduszki powietrzne, automatyczną klimatyzację dwustrefową, pełną elektrykę szyb i lusterek czy skórzane wykończenie kierownicy i gałki zmiany biegów doposażony został jeszcze w kurtyny powietrzne, tempomat, półautomatyczny system parkowania czy dwubarwny kolor nadwozia. Cena tak skonfigurowanego egzemplarza oscyluje w granicy 70 tys. zł.

Lancia Ypsilon III: opinia

Lancia Ypsilon III zaskakuje niesztampowym projektem nadwozia, nad wyraz przestronnym wnętrzem oraz bardzo bogatym wyposażeniem. Silnik TwinAir jest co prawda mało kulturalny, ale we wprawnych rękach potrafi nadać autu niebywałą dynamikę. Aby spalanie turbodoładowanego silnika nie było nader duże warto jak najczęściej korzystać z trybu ECO, który pozwala wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa. Do największych mankamentów auta zaliczyć trzeba kiepskie wygłuszenie kabiny oraz mało precyzyjny układ kierowniczy. Przydałyby się także nieco sztywniejsze sprężyny w zawieszeniu. Cena auta nie należy do zbyt atrakcyjnych, co zawęża grono potencjalnych klientów i podnosi jednocześnie unikatowość tego modelu. Jeśli więc poszukujemy dla siebie auta o wyjątkowej stylizacji, niedużych gabarytach i wysokiej funkcjonalności, które nie zginie w otchłani przeciętności, to Ypsilon na pewno wart jest rozważenia. Zwłaszcza, gdy pod jego maską pracuje wyjątkowo nowatorski i zaawansowany technicznie silnik TwinAir.

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir: dane techniczne

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir 85 KM S&S
Typ silnika benzynowy z turbosprężarką
Pojemność 875 cm3
Układ cylindrów/zawory R2/8V
Maksymalna moc silnika 85 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 3841/1675/1517 mm
Rozstaw osi 2388 mm
Masa własna 975 kg
Maksymalna ładowność 535 kg (wersja 5 os.)
Średnica zawracania 9,3 m
V-max 176 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s
Zużycie paliwa wg producenta* 5,0/3,8/4,2 l
Pojemność bagażnika 245 l
Cena od 54 110 (Black&Red)
Cena prezentowanej wersji -
*miasto/trasa/cykl mieszany

Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA