REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Hyundai Elantra: sedan dla oszczędnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Hyundai Elantra
Hyundai Elantra

REKLAMA

REKLAMA

Z czym kojarzy się przeciętnemu zjadaczowi chleba Hyundai Elantra? Z szarym, niewyróżniającym się i tanim w utrzymaniu samochodem. Najnowsza generacja Elantry odgradza się wysokim murem od aut, które Hyundai sprzedawał w Polsce jeszcze kilka lat temu. Widać i czuć to już po kilku chwilach spędzonych za kierownicą piątej generacji Hyundaia Elantry.

Stylizacyjnie nowy Hyundai wpisuje się w design całej marki. Design wnętrza i karoserii jest spójny. Patrząc od przodu bardzo łatwo pomylić Elantre z modelem i 30, bądź i40.

REKLAMA

REKLAMA

Wnętrze wykonano w bardzo staranny sposób, a dobrane materiały nie wzbudzały zastrzeżeń. To co mnie zaskoczyło przy pierwszym otwarciu drzwi to, że testowy egzemplarz wyposażony był w tapicerkę z elementami skórzanymi i cztery podgrzewane fotele. Szczerze, nie spodziewałem się tego w koreańskim samochodzie, który konkuruje na naszym rynku z Mitsubishi Lancer czy Toyota Corolla sedan. Miejsca na każdym z foteli było pod dostatkiem. Na brak przestrzeni nad głową będą mogli jedynie narzekać pasażerowie o wzroście powyżej 190 cm, ponieważ ładna i modna linia nadwozia stylizowana na coupe nie jest sprzymierzeńcem wysokich pasażerów.

Zobacz też: Test Ssangyong Korando: Korea kontratakuje

Bagażnik Elantry jest całkiem spory, a dostęp do niego bezproblemowy.

REKLAMA

Cały pakiet wyposażenia w wersji GLS można opisać jako bardzo bogaty, jak za tą cenę. Obejmuje takie elementy jak: dwustrefowa klimatyzacja, półskórzaną tapicerkę, 4 elektryczne szyby, elektryczne lusterka, komputer pokładowy, który podpowiada właściwy moment na zmianę biegu, 4 podgrzewane fotele, wejście AUX i USB. W tej klasie pojazdu nie jest to standardem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To czego mi zabrakło to kolorowej nawigacji i radia, które wyświetlałoby informacje na temat stacji i muzyki jakiej słuchamy, a nie tylko częstotliwość jaką odbieramy.

Testowaną Elantrę napędzała wolnossąca jednostka o pojemności 1.6 litra, mocy 132 KM i maksymalnym momencie obrotowym  równym 158 Nm. Jest to jedyna wersja silnikowa z jaką jest oferowana Elantra.

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Silnik ten wydaje się być wystarczający i według mnie zaspokoi potrzeby i wymagania większości kierowców. Optymalne przełożenia skrzyni biegów niewątpliwie wpłynęły na bardzo niskie zużycie paliwa. W ruchu miejskim oscylowało ono w granicach 7,5 l na 100 km, w trasie Elantra zużywała średnio o około litr mniej. Warto podkreślić, że zużycie to osiągnięto bez gorliwego oszczędzania i z włączoną klimatyzacją.

To co zwróciło moją uwagę to również duża elastyczność jednostki napędowej. Przyspieszanie z prędkości 60 km/h na szóstym biegu, do 100 km/h nie trwało wieczność i silnik radził sobie z takimi obciążeniami dosyć dobrze, nawet przy komplecie pasażerów. W Elantrze należałoby dopracować natomiast zawieszenie. Jest ono zbyt miękkie i trudne do wyczucia. Inżynierowie ewidentnie postawili na komfort i jakość wybierania nierówności, nie skupiając się na precyzji prowadzenia. Najwyraźniej to czuć, gdy przejeżdżamy po długich poprzecznych nierównościach jak np. tory tramwajowe, kiedy samochód miał tendencję do bujania i dobijania zawieszeniem.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 1,8 TSI 150 KM Family: Pogromczyni mitów

Najnowszy Hyundai Elantra jest starannie wykonanym i bogato wyposażonym autem. Po stronie minusów Elantry należy wymienić zawieszenie, a także fakt, że w ofercie brakuje przynajmniej jednego silnika diesla, co byłoby ukłonem do wielbicieli jednostek zasilanych olejem napędowym. Jednak biorąc pod uwagę cenę samochodu, który w najbogatszej wersji kosztuje około 70 tyś zł, nie należy narzekać. Według mnie, na tle konkurencji w postaci Toyoty Corolli sedan, Mitsubishi Lancera czy Chevrolet Cruze najnowsza generacja Hyundaia Elantry nie wypada najgorzej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA