REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Hyundai Elantra: sedan dla oszczędnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Hyundai Elantra
Hyundai Elantra

REKLAMA

REKLAMA

Z czym kojarzy się przeciętnemu zjadaczowi chleba Hyundai Elantra? Z szarym, niewyróżniającym się i tanim w utrzymaniu samochodem. Najnowsza generacja Elantry odgradza się wysokim murem od aut, które Hyundai sprzedawał w Polsce jeszcze kilka lat temu. Widać i czuć to już po kilku chwilach spędzonych za kierownicą piątej generacji Hyundaia Elantry.

Stylizacyjnie nowy Hyundai wpisuje się w design całej marki. Design wnętrza i karoserii jest spójny. Patrząc od przodu bardzo łatwo pomylić Elantre z modelem i 30, bądź i40.

REKLAMA

Wnętrze wykonano w bardzo staranny sposób, a dobrane materiały nie wzbudzały zastrzeżeń. To co mnie zaskoczyło przy pierwszym otwarciu drzwi to, że testowy egzemplarz wyposażony był w tapicerkę z elementami skórzanymi i cztery podgrzewane fotele. Szczerze, nie spodziewałem się tego w koreańskim samochodzie, który konkuruje na naszym rynku z Mitsubishi Lancer czy Toyota Corolla sedan. Miejsca na każdym z foteli było pod dostatkiem. Na brak przestrzeni nad głową będą mogli jedynie narzekać pasażerowie o wzroście powyżej 190 cm, ponieważ ładna i modna linia nadwozia stylizowana na coupe nie jest sprzymierzeńcem wysokich pasażerów.

Zobacz też: Test Ssangyong Korando: Korea kontratakuje

Bagażnik Elantry jest całkiem spory, a dostęp do niego bezproblemowy.

Cały pakiet wyposażenia w wersji GLS można opisać jako bardzo bogaty, jak za tą cenę. Obejmuje takie elementy jak: dwustrefowa klimatyzacja, półskórzaną tapicerkę, 4 elektryczne szyby, elektryczne lusterka, komputer pokładowy, który podpowiada właściwy moment na zmianę biegu, 4 podgrzewane fotele, wejście AUX i USB. W tej klasie pojazdu nie jest to standardem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To czego mi zabrakło to kolorowej nawigacji i radia, które wyświetlałoby informacje na temat stacji i muzyki jakiej słuchamy, a nie tylko częstotliwość jaką odbieramy.

Testowaną Elantrę napędzała wolnossąca jednostka o pojemności 1.6 litra, mocy 132 KM i maksymalnym momencie obrotowym  równym 158 Nm. Jest to jedyna wersja silnikowa z jaką jest oferowana Elantra.

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

REKLAMA

Silnik ten wydaje się być wystarczający i według mnie zaspokoi potrzeby i wymagania większości kierowców. Optymalne przełożenia skrzyni biegów niewątpliwie wpłynęły na bardzo niskie zużycie paliwa. W ruchu miejskim oscylowało ono w granicach 7,5 l na 100 km, w trasie Elantra zużywała średnio o około litr mniej. Warto podkreślić, że zużycie to osiągnięto bez gorliwego oszczędzania i z włączoną klimatyzacją.

To co zwróciło moją uwagę to również duża elastyczność jednostki napędowej. Przyspieszanie z prędkości 60 km/h na szóstym biegu, do 100 km/h nie trwało wieczność i silnik radził sobie z takimi obciążeniami dosyć dobrze, nawet przy komplecie pasażerów. W Elantrze należałoby dopracować natomiast zawieszenie. Jest ono zbyt miękkie i trudne do wyczucia. Inżynierowie ewidentnie postawili na komfort i jakość wybierania nierówności, nie skupiając się na precyzji prowadzenia. Najwyraźniej to czuć, gdy przejeżdżamy po długich poprzecznych nierównościach jak np. tory tramwajowe, kiedy samochód miał tendencję do bujania i dobijania zawieszeniem.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 1,8 TSI 150 KM Family: Pogromczyni mitów

Najnowszy Hyundai Elantra jest starannie wykonanym i bogato wyposażonym autem. Po stronie minusów Elantry należy wymienić zawieszenie, a także fakt, że w ofercie brakuje przynajmniej jednego silnika diesla, co byłoby ukłonem do wielbicieli jednostek zasilanych olejem napędowym. Jednak biorąc pod uwagę cenę samochodu, który w najbogatszej wersji kosztuje około 70 tyś zł, nie należy narzekać. Według mnie, na tle konkurencji w postaci Toyoty Corolli sedan, Mitsubishi Lancera czy Chevrolet Cruze najnowsza generacja Hyundaia Elantry nie wypada najgorzej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA