REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Rio: satysfakcja gwarantowana

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Rio „nie musi się wstydzić” parkując obok cenionych liderów segmentu B. Najnowsza generacja miejskiej KII nie odstaje od nich ani poziomem wykończenia, ani komfortem jazdy. Co więcej, wygrywa z konkurencją, nadal bardzo istotną dla polskich kierowców ceną.

Nowe Rio wygląda świetnie. Zwłaszcza, gdy spoglądamy na najbogatszą odmianę XL wyposażoną m.in. w modne światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Obły, wręcz jajowaty kształt koreańskiego mieszczucha wpisuje się w gusta europejskich kierowców. W tylnej części nadwozia zwracają uwagę duże i ładnie wkomponowane lampy, a cała sylwetka przekonuje do siebie zgrabnymi proporcjami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Rio

Wnętrze

Przedział pasażerski Kii Rio nie niweluje pozytywnego wrażenia jakie stwarza wygląd samochodu. Wnętrze jest przestronne i wykonane z materiałów niezłej jakości. Na przednich fotelach i tylnej kanapie siedzi się wygodnie, nawet podczas dłuższych podróży. W prezentowanej odmianie XL kierownica oraz dźwignia zmiany biegów zostały obszyte miłą w dotyku skórą.
Ciekawie prezentuje się tablica przyrządów małej Kii. Jest stosunkowo prosta, przejrzysta (choć szkoda, że brakuje analogowego wskaźnika temperatury silnika) i wykonana z niezłej jakości tworzyw, ale nie brakuje jej ciekawych smaczków. Takim smaczkiem jest np. konsola centralna, którą wyposażono w nietypowe duże przyciski służące do obsługi panelu klimatyzacji i nawiewów. Całość jest praktyczna i wygląda dobrze.
Przedział bagażowy Kii Rio ma regularny kształt i objętość 288 l i można go powiększyć składając tylną kanapę do ponad 900 l.
Opisywana wersja Kii Rio – XL została wyposażona w wiele praktycznych dodatków niewymagających dopłaty. W wyposażeniu standardowym znalazła się m.in. automatyczna klimatyzacja z funkcja chłodzenia schowka, radioodtwarzacz CD z MP3, elektrycznie składane i regulowane lusterka boczne, bluetooth, czy komputer pokładowy. Jak na auto segmentu B to całkiem nieźle. Czego zatem brakuje? Skromnie wygląda lista wyposażenia dodatkowego, na której zabrakło reflektorów ksenonowych, czy nawigacji.

Zobacz też: Test Toyota Yaris: nowy wymiar

REKLAMA

Napęd

Gama silnikowa Kii Rio obejmuje trzy jednostki napędowe – dwie czterocylindrowe, benzynowe oraz jedną trzycylindrową, wysokoprężną.
Pod maską opisywanej Kii pracował podstawowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i mocy 85 KM.
Według danych producenta ważąca ok. 1050 kg Kia przyspiesza od 0 do 100 km/h 13,1 s i może się rozpędzić do 172 km/h. Zgodnie z danymi producenta zużywa w ruchu miejskim 6 l benzyny na 100 km.
W praktyce, mimo że wspomniana jednostka napędowa nie rozpieszcza dynamiką (zwłaszcza w niższym zakresie obrotów) nie irytuje to kierowcy. Prawdą jest, że to samochód w dużej mierze wymusza styl jazdy, a spokojna natura Rio działa kojąco na największych fanów sprintów spod świateł. Zużycie paliwa w ruchu miejskim oscylowało wokół 7 l/100 km.
Oprócz umiarkowanego zużycia paliwa sporym plusem jest bardzo dobre wyciszenie jednostki napędowej Kii.
Zawieszenie koreańskiego malucha komfortowo (pod względem sprężystości) tłumi nierówności nawierzchni, ale z drugiej strony najechaniu na ubytek asfaltu zazwyczaj towarzyszy donośny odgłos pracy zawieszenia.
Układ kierowniczy Rio zapewnia kierowcy  wygodę prowadzenia zarówno podczas manewrów, jak i podczas jazdy z wyższymi prędkościami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo: z nutką szaleństwa

Podsumowanie

Atrakcyjna stylizacja Kii Rio z pewnością przysporzy jej zwolenników. Tym bardziej, że koreański maluch został wykończony z dokładnością, którą docenią europejscy kierowcy. Minusem opisywanej wersji jest dość głośna praca zawieszenia. Na siłę można też wskazać niedostatki w dynamice jednostki napędowej, choć tak jak wspomnieliśmy w tekście w przypadku Rio słaba dynamika nie przeszkadza. Tym bardziej, że auto mało pali, a jazda nim jest komfortowa.
Wyjątkowi malkontenci zachęcamy do zerknięcia w cennik. Za opisywaną pięciodrzwiową, najbogatszą odmianę Rio – XL z silnikiem o pojemności 1,2 l trzeba zapłacić  ok. 50 tys. zł. Z kolei wersja napędzana silnikiem benzynowym o mocy 109 KM jest droższa o 3 tys. zł. Za najtańszą odmianę Rio trzeba zapłacić 38 tys. zł.

Zobacz też: Test Fiat 500C: Wspomnień czar!

Dane techniczne:

Kia Rio 1.2 DOHC XL

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 248 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

85 KM/6000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

121 Nm/4000 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man.  5-bieg

Pojemność bagażnika

288 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

404,5/172/145,5 cm

Rozstaw osi

257 cm

V-max

172 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

13,1 s.

Zużycie paliwa*

6/4,3/5 l/100km

Cena

Od  48 990 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Kia Rio - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - tył podczas jazdy
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - podczas jazdy
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - przód
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - widok z boku
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - sylwetka tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - przód
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - "zegary"
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - konsola centralna
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - konsola centralna
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - konsola centralna
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - fotele
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - lampa tylna
Moto.wieszjak.pl
Kia Rio - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA