REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Soul: w duchu praktyczności

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kia Soul to z pozoru auto, w którym niebanalny wygląd wziął górę nad praktycznością nadwozia. Tymczasem okazuje się, że nietuzinkowy Soul to jedno z najpraktyczniejszych aut w klasie.

W błędzie są ci, którym wydaje się że Kia Soul to samochód, który ma głównie za zadanie przyciągać wzrok wyglądem i podkreślać indywidualność jego właściciela. Faktycznie, nietuzinkowe, nieco kanciaste nadwozie, które trudno jednoznacznie zakwalifikować do konkretnego segmentu pojazdów sugeruje, że Soul to typowy miejski Fun Car. Jednak za wyglądem karoserii Kii Soul kryją się z jednej strony oszczędne jednostki napędowe, a z drugiej bardzo przestronne wnętrze i przedział bagażowy.

REKLAMA

Nadwozie

Nadwozie Kii Soul przypomina bryłę samochodu terenowego. Dość wysoko poprowadzona linia maski, równa linia dachu oraz ostro ścięty tył nadają bryle regularnego kształtu. Ciekawym akcentem stylizacyjnym Kii Soul jest zwężająca się ku tyłowi linia okien. Najmniej ciekawie Soul wygląda, gdy spoglądamy na niego z tyłu. Dość ciasno rozstawione lampy tylne oraz stosunkowo niewielka pokrywa bagażnika przypominają bardziej tył auta dostawczego niż króla miejskich arterii. Tak czy inaczej wygląd Soula jest ciekawy, choć nie każdemu przypadnie do gustu.

Zgodnie z obecnie panującą nomenklaturą Soul zaliczany jest do grona kompaktowych Crossoverów, cokolwiek to znaczy.

Zobacz również: Opinie kierowców o KIA Soul

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie Kii Soul

REKLAMA

Przedział pasażerski Kii Soul jest przepastny i nie ma w tym stwierdzeniu krzty przesady. Nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekali na brak przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu. Na tylnej kanapie miejsca na nogi jest mniej więcej tyle ile w autach segmentu D produkowanych w połowie lat 90 tych ubiegłego wieku, czyli dużo.
Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra we wszystkich kierunkach, a manewry ułatwia fakt, że zza kierownicy widać krawędź maski silnika. Wielu kierowców narzeka, że we współcześnie produkowanych autach maska jest niewidoczna.

Fotele są wygodne, zapewniają odpowiednie podparcie także boczne i nawet na dłuższych trasach nie męczą kręgosłupa.
Projektanci zadbali o to, żeby wnętrze Kii Soul współgrało z design’em karoserii. W efekcie tablica przyrządów w testowanym przez nas egzemplarzu (najbogatsza odmiana XL) wykończona została w dwóch kolorach – czarnym i czerwonym, a boczki drzwi materiałem imitującym skórę (w kolorze czerwonym). Całość wygląda atrakcyjnie. Na konsoli centralnej Kii Soula wygospodarowano miejsce na wyświetlacz zestawu audio. Duży plus dla projektantów za czytelny i ładnie podświetlony zestaw wskaźników. Na dole prędkościomierza umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego.

Według danych producenta objętość przedziału bagażowego Soul’a wynosi 340 l. To z pozoru przeciętna pojemność wśród aut podobnej wielkości, jednak do bagażnika Soula da się zapakować bardzo dużo pakunków. Jak to możliwe? Wystarczy usunąć spod podłogi bagażnika umieszczoną tam półeczkę. Dzięki temu przedział bagażowy znacząco się pogłębia. W efekcie uzyskujemy w bagażniku przestrzeń, do której możemy załadować kilka sporych walizek, składany wózek i wanienkę. Imponujące.
Bardzo dobrze wypada Soul pod względem wyposażenia. Widoczny na zdjęciu egzemplarz wyposażony m.in. w osiemnastocalowe obręcze kół, automatyczną klimatyzację, koło kierownicy obszyte skórą, relingi dachowe, elektrycznie regulowane lusterka i szyby w czterech drzwiach, wielofunkcyjną kierownicę, czy poduszki kurtynowe.

Napęd Kii Soul

REKLAMA

Pod maską prezentowanej Kii Soul pracował czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 124 KM przy 6300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki to 156 Nm dostępne przy 4200 obr./min. Według danych producenta prezentowany na zdjęciach Soul przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11 s i może się rozpędzić do 177 km/h.

W praktyce dynamiczna jazda Kią wymaga używania górnych pól obrotomierza, w zakresie obrotów do ok. 2200 obr./min. auto jest wyjątkowo ospałe jednak w przypadku tego modelu nie wpływa to na irytację kierowcy. Soul swoim charakterem nie wymusza na prowadzącym dynamicznego stylu jazdy, więc jego nieco leniwy charakter nie wywołuje zniecierpliwienia. Z drugiej strony, gdy zaczniemy „wkręcać” silnik na wyższe obroty dynamika auta jest zadowalająca i to nawet podczas jazdy z kompletem pasażerów.

Widoczny na fotografiach Soul został wyposażony w manualną, pięciobiegową skrzynię biegów. Dźwignia przekładni ma dość krótki skok i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia.
Soul prowadzi się pewnie, choć auto podczas jazdy po zakrętach ma tendencje do podsterowności, a na nierównej nawierzchni nawet do nadsterowności. Jest to efekt z jednej strony przedniego napędu (w ofercie nie ma opcji napędu na obie osie) oraz dość twardo zestrojonego zawieszenia, które w połączeniu z bardzo dużymi felgami i oponami o niskim profilu ujemnie wpływają na komfort tłumienia nierówności.

Nieźle Soul wypada pod względem zużycia paliwa. W ruchu miejskim auto zużywało średnio 8-9 l/100 km. Biorąc pod uwagę masę pojazdu – 1254 kg to przyzwoity wynik.

Zobacz również: Kia Soul – którą wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Podstawowa wersja Kii Soul dostępna jest od 49 500 zł. Opisywana najbogatsza odmiana Soula kosztuje ok. 9 tys. zł więcej – 58 500 zł. Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie samochodu oraz zaskakująco obszerne wnętrze i przedział bagażowy Soul wydaje się bardzo dobrą propozycją dla osób szukających praktycznego i nietuzinkowego auta, które z jednej strony będzie poręczne w codziennej miejskiej eksploatacji, a z drugie sprawdzi się w roli pojazdu rodzinnego. Z drugiej strony dla wielu kierowców kierujących się podczas zakupu auta wspomnianymi kryteriami wygląd Soula może się okazać zbyt awangardowy.

Kia Soul 1.6 CRDi, nawet 11% taniej. Sprawdź teraz!

Linia nadwozia Kii Soul jest nietuzinkowa. Ale wbrew pozorom to bardzo praktyczne auto. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części nadwozia najwięcej kontrowersji wzbudza kształt lamp Kii Soul Fot. Moto.wieszjak.pl
Mimo dużych kół i opon o niskim profilu Kią Soul podróżuje się całkiem komortowo. Fot. Moto.wieszjak.pl
Prowadzenie Kii Soul jest przyjemne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Obsługa tablicy przyrządów Kii Soul jest intuicyjna. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na konsoli centralnej Kii Soul zamontowano m.in. wyświetlacz zestawu audio. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wskaźniki - prędkościomierz i obrotomierz Kii Soul są czytelne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Kierownica z przyciskami sterującymi m.in. zestawem audio to wyposażenie bogatszych wersji Kii Soul Fot. Moto.wieszjak.pl
Kierownica z przyciskami sterującymi m.in. zestawem audio to wyposażenie bogatszych wersji Kii Soul Fot. Moto.wieszjak.pl
Wykończenie Kii Soul nie wzbudza zastrzeżeń. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Kii Soul jest wygodny. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ilość miejsca na tylnej kanapie Kii Soul jest zaskakująco duża. Fot. Moto.wieszjak.pl
Charakterystyczne reflektory Kii Soul. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Kii Soul wygląda na niezbyt pojemny. Jednak po wyjęciu dolnej półki przestrzeń bagazowa ogromnie się powiększa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA