REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Soul: w duchu praktyczności

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kia Soul to z pozoru auto, w którym niebanalny wygląd wziął górę nad praktycznością nadwozia. Tymczasem okazuje się, że nietuzinkowy Soul to jedno z najpraktyczniejszych aut w klasie.

W błędzie są ci, którym wydaje się że Kia Soul to samochód, który ma głównie za zadanie przyciągać wzrok wyglądem i podkreślać indywidualność jego właściciela. Faktycznie, nietuzinkowe, nieco kanciaste nadwozie, które trudno jednoznacznie zakwalifikować do konkretnego segmentu pojazdów sugeruje, że Soul to typowy miejski Fun Car. Jednak za wyglądem karoserii Kii Soul kryją się z jednej strony oszczędne jednostki napędowe, a z drugiej bardzo przestronne wnętrze i przedział bagażowy.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Nadwozie Kii Soul przypomina bryłę samochodu terenowego. Dość wysoko poprowadzona linia maski, równa linia dachu oraz ostro ścięty tył nadają bryle regularnego kształtu. Ciekawym akcentem stylizacyjnym Kii Soul jest zwężająca się ku tyłowi linia okien. Najmniej ciekawie Soul wygląda, gdy spoglądamy na niego z tyłu. Dość ciasno rozstawione lampy tylne oraz stosunkowo niewielka pokrywa bagażnika przypominają bardziej tył auta dostawczego niż króla miejskich arterii. Tak czy inaczej wygląd Soula jest ciekawy, choć nie każdemu przypadnie do gustu.

Zgodnie z obecnie panującą nomenklaturą Soul zaliczany jest do grona kompaktowych Crossoverów, cokolwiek to znaczy.

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o KIA Soul

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie Kii Soul

Przedział pasażerski Kii Soul jest przepastny i nie ma w tym stwierdzeniu krzty przesady. Nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekali na brak przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu. Na tylnej kanapie miejsca na nogi jest mniej więcej tyle ile w autach segmentu D produkowanych w połowie lat 90 tych ubiegłego wieku, czyli dużo.
Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra we wszystkich kierunkach, a manewry ułatwia fakt, że zza kierownicy widać krawędź maski silnika. Wielu kierowców narzeka, że we współcześnie produkowanych autach maska jest niewidoczna.

Fotele są wygodne, zapewniają odpowiednie podparcie także boczne i nawet na dłuższych trasach nie męczą kręgosłupa.
Projektanci zadbali o to, żeby wnętrze Kii Soul współgrało z design’em karoserii. W efekcie tablica przyrządów w testowanym przez nas egzemplarzu (najbogatsza odmiana XL) wykończona została w dwóch kolorach – czarnym i czerwonym, a boczki drzwi materiałem imitującym skórę (w kolorze czerwonym). Całość wygląda atrakcyjnie. Na konsoli centralnej Kii Soula wygospodarowano miejsce na wyświetlacz zestawu audio. Duży plus dla projektantów za czytelny i ładnie podświetlony zestaw wskaźników. Na dole prędkościomierza umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego.

Według danych producenta objętość przedziału bagażowego Soul’a wynosi 340 l. To z pozoru przeciętna pojemność wśród aut podobnej wielkości, jednak do bagażnika Soula da się zapakować bardzo dużo pakunków. Jak to możliwe? Wystarczy usunąć spod podłogi bagażnika umieszczoną tam półeczkę. Dzięki temu przedział bagażowy znacząco się pogłębia. W efekcie uzyskujemy w bagażniku przestrzeń, do której możemy załadować kilka sporych walizek, składany wózek i wanienkę. Imponujące.
Bardzo dobrze wypada Soul pod względem wyposażenia. Widoczny na zdjęciu egzemplarz wyposażony m.in. w osiemnastocalowe obręcze kół, automatyczną klimatyzację, koło kierownicy obszyte skórą, relingi dachowe, elektrycznie regulowane lusterka i szyby w czterech drzwiach, wielofunkcyjną kierownicę, czy poduszki kurtynowe.

Napęd Kii Soul

Pod maską prezentowanej Kii Soul pracował czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 124 KM przy 6300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki to 156 Nm dostępne przy 4200 obr./min. Według danych producenta prezentowany na zdjęciach Soul przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11 s i może się rozpędzić do 177 km/h.

W praktyce dynamiczna jazda Kią wymaga używania górnych pól obrotomierza, w zakresie obrotów do ok. 2200 obr./min. auto jest wyjątkowo ospałe jednak w przypadku tego modelu nie wpływa to na irytację kierowcy. Soul swoim charakterem nie wymusza na prowadzącym dynamicznego stylu jazdy, więc jego nieco leniwy charakter nie wywołuje zniecierpliwienia. Z drugiej strony, gdy zaczniemy „wkręcać” silnik na wyższe obroty dynamika auta jest zadowalająca i to nawet podczas jazdy z kompletem pasażerów.

Widoczny na fotografiach Soul został wyposażony w manualną, pięciobiegową skrzynię biegów. Dźwignia przekładni ma dość krótki skok i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia.
Soul prowadzi się pewnie, choć auto podczas jazdy po zakrętach ma tendencje do podsterowności, a na nierównej nawierzchni nawet do nadsterowności. Jest to efekt z jednej strony przedniego napędu (w ofercie nie ma opcji napędu na obie osie) oraz dość twardo zestrojonego zawieszenia, które w połączeniu z bardzo dużymi felgami i oponami o niskim profilu ujemnie wpływają na komfort tłumienia nierówności.

Nieźle Soul wypada pod względem zużycia paliwa. W ruchu miejskim auto zużywało średnio 8-9 l/100 km. Biorąc pod uwagę masę pojazdu – 1254 kg to przyzwoity wynik.

Zobacz również: Kia Soul – którą wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Podstawowa wersja Kii Soul dostępna jest od 49 500 zł. Opisywana najbogatsza odmiana Soula kosztuje ok. 9 tys. zł więcej – 58 500 zł. Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie samochodu oraz zaskakująco obszerne wnętrze i przedział bagażowy Soul wydaje się bardzo dobrą propozycją dla osób szukających praktycznego i nietuzinkowego auta, które z jednej strony będzie poręczne w codziennej miejskiej eksploatacji, a z drugie sprawdzi się w roli pojazdu rodzinnego. Z drugiej strony dla wielu kierowców kierujących się podczas zakupu auta wspomnianymi kryteriami wygląd Soula może się okazać zbyt awangardowy.

Kia Soul 1.6 CRDi, nawet 11% taniej. Sprawdź teraz!

Linia nadwozia Kii Soul jest nietuzinkowa. Ale wbrew pozorom to bardzo praktyczne auto. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części nadwozia najwięcej kontrowersji wzbudza kształt lamp Kii Soul Fot. Moto.wieszjak.pl
Mimo dużych kół i opon o niskim profilu Kią Soul podróżuje się całkiem komortowo. Fot. Moto.wieszjak.pl
Prowadzenie Kii Soul jest przyjemne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Obsługa tablicy przyrządów Kii Soul jest intuicyjna. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na konsoli centralnej Kii Soul zamontowano m.in. wyświetlacz zestawu audio. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wskaźniki - prędkościomierz i obrotomierz Kii Soul są czytelne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Kierownica z przyciskami sterującymi m.in. zestawem audio to wyposażenie bogatszych wersji Kii Soul Fot. Moto.wieszjak.pl
Kierownica z przyciskami sterującymi m.in. zestawem audio to wyposażenie bogatszych wersji Kii Soul Fot. Moto.wieszjak.pl
Wykończenie Kii Soul nie wzbudza zastrzeżeń. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Kii Soul jest wygodny. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ilość miejsca na tylnej kanapie Kii Soul jest zaskakująco duża. Fot. Moto.wieszjak.pl
Charakterystyczne reflektory Kii Soul. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Kii Soul wygląda na niezbyt pojemny. Jednak po wyjęciu dolnej półki przestrzeń bagazowa ogromnie się powiększa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA