REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Nowa Lancia Ypsilon

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Charakterystyczny
Charakterystyczny "grill" nowej Lancii Ypsilon przywodzi na myśl stylizację Chryslera. Tymczasem to typowy akcent stylizacyjny dla modeli Lancii z lat 30stych XX w. Fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Lancia Ypsilon ma trudne zadanie. Musi przekonać do siebie wymagających klientów szukających produktów z klasy premium. Czy małe auto ma na to szanse?

Lacia wprowadza do sprzedaży najmłodsze i najmniejsze dziecko – produkowany w zakładzie w Tychach model Ypsilon.

REKLAMA

Lancia Ypsilon to przedstawiciel segmentu B, czyli jego naturalnymi konkurentami są takie modele jak Toyota Yaris, czy Opel Corsa. Według producenta Lancia Ypsilon ma być świetną propozycją dla osób, wymagających, które chcą kupić pojazd miejski, ale jednocześnie nabyć produkt z segmentu premium. Zerkając w cennik, rzeczywiście bez trudu pozycjonujemy Ypsilona na wyższej półce- cena bazowego modelu zaczyna się od 44 900 zł. Ale, czy to auto rzeczywiście jest premium?

Nadwozie

REKLAMA

Sylwetka Ypsilona zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurentów. Elegancji nietuzinkowemu nadwoziu dodają m.in. chromowane klamki, czy duża kratownica chłodnicy z dumnie błyszczącym logo producenta. Złośliwi twierdzą, że wspomniana osłona chłodnicy nazbyt przypomina stylizację amerykańskiego Chryslera, którego pakiet kontrolny przejął niedawno FIAT (właściciel marki Lancia). Tymczasem charakterystyczna (również dla aut amerykańskich) atrapa chłodnicy to nawiązanie do stylizacji modeli Lancii z pierwszej połowy XX w., czyli „powrót do korzeni”.

W tylnej części nadwozia uwagę przykuwają ładnie zaprojektowane lampy, przywodzące na myśl te z większego modelu Lancii – Delty. Spoglądając na Ypsilona z boku, trudno na pierwszy „rzut oka” dostrzec, że jest to auto pięciodrzwiowe. Projektanci zastosowali modny ostatnio zabieg ukrycia klamek tylnych drzwi w krawędziach okien.

Zobacz również: Opinie kierowców o Lancia Ypsylon

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Przedział pasażerski Lancii Ypsilon został wykończony na dobrym poziomie, z dobrych materiałów ale niestety, odstających od klasy premium. Przestronność w kabinie jest przeciętna w tej klasie. Nie wszystkim przypadnie do gustu stylizacja górnej części konsoli centralnej, na której umieszczono kanciasty panel z zestawem wskaźników. Pozostała część tablicy przyrządów prezentuje się ładnie. Nie można nic zarzucić ergonomii. 
Fotele kierowcy i pasażera są sprężyste, ale większym pasażerom może doskwierać zbyt wąskie oparcie. Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra.
Słabo Lancia Ypsilon wypada pod względem pojemności bagażnika – 217 l to niewiele, nawet jak na auto segmentu B.

W wyposażeniu standardowym najuboższej odmiany Silver, nie znajdziemy radioodtwarzacza, klimatyzacji, czy nawet elektrycznie regulowanych lusterek. Może Lancia bierze przykład z innych producentów samochodów klasy Premium, np. BMW, dla których tego typu praktyki są typowe.

Napęd

Konstrukcyjnie Ypsilon jest oparty o platformę Fiata Punto. W gamie jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon znalazły się dwa silniki benzynowe − 69-konny 1.2 Fire EVO II i 85-konny 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konny turbodiesel 1.3 MultiJet II. Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (na benzynę i LPG).

Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ nowy Ypsilon z podstawowym, ośmiozaworowym silnikiem benzynowym 1,2/69 KM. Jednostka napędowa bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy w ruchu miejskim. Silnik pracuje cicho, a w dolnych zakresach obrotów ma wystarczający do płynnej, spokojnej jazdy moment obrotowy. Ale nie ma się co oszukiwać, Lancia ze wspomnianym napędem nie jest autem, które wygra sprint spod świateł. Według danych producenta 69-konny Ypsilon rozpędza się od 0 do 100 km/h w 14,5 s.

Kiepska dynamika auta nie jest problemem podczas eksploatacji w ruchu miejskim, ale słabość jednostki ma znaczenie podczas jazdy poza miastem, na trasach szybkiego ruchu. Przy prędkościach przekraczających 100 km/h silnik wyraźnie dostaje zadyszki, w efekcie rozpędzanie się od prędkości mniej więcej 110 km/h trwa irytująco długo. Co więcej przy prędkości około 130 km/h w aucie robi się głośno, głównie przez donośny odgłos szumu powietrza. Wtedy też Ypsilon ma problem z utrzymaniem prędkości podczas podjazdów na wzniesienia.
Mimo niewielkiego rozstawu osi (niespełna 239 cm) zawieszenie Ypsilona miękko tłumi wszelkiego rodzaju nierówności nawierzchni, a podczas jazdy po nierównościach w aucie nie trzęsie.
Całkiem nieźle Ypsilon wypada pod względem zużycia paliwa, w ruchu miejskim podczas dynamicznych jazd testowych osiągaliśmy wynik w granicach 7,5 l/100 km.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Podsumowanie

Lancia Ypsilon może się podobać. Jedną z pierwszych klientek tego modelu Lancii jest aktorka Marta Żmuda-Trzebiatowska, miłośniczka marki. Mimo, że tworzywa zastosowane we wnętrzu nie są najwyższej jakości, tak jak byśmy się tego spodziewali po aucie klasy premium, Ypsilon jest samochodem bardzo komfortowym. Dodatkowo ma swój indywidualny styl, a wysoka cena zakupu z pewnością uczyni z tego modelu auto dość rzadkie na polskich drogach. A to dla wielu kierowców może być największym atutem tego auta.

Dzięki ukrytym klamkom tylnych drzwi, nadwozie nowej Lancii Ypsilon wygląda jak by było trzydrzwiowe. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Atrakyjny wzór obręczy kół to jeden z akcentów wyrózniających nową Lancię Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
W gamie jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon znajdzie się niebawem silnik zasilany gazem LPG. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Zawieszenie nowej Lancii Ypsilon jest zestrojone miękko. Fot. Lancia
Reflektory ksenonowe to wyposażenie opcjonalne nowej Lancii Ypsilon. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Tablica przyrządów nowej Lancii Ypsilon jest ciekawa pod względem stylizacyjnym. Nie każdemu przypadnie do gustu wygląd górnej części środkowej konsoli. Fot. Lancia
Przedział pasażerski nowej Lancii Ypsilon jest zaskakująco przestronny. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA