REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Nowa Lancia Ypsilon

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Charakterystyczny
Charakterystyczny "grill" nowej Lancii Ypsilon przywodzi na myśl stylizację Chryslera. Tymczasem to typowy akcent stylizacyjny dla modeli Lancii z lat 30stych XX w. Fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Lancia Ypsilon ma trudne zadanie. Musi przekonać do siebie wymagających klientów szukających produktów z klasy premium. Czy małe auto ma na to szanse?

Lacia wprowadza do sprzedaży najmłodsze i najmniejsze dziecko – produkowany w zakładzie w Tychach model Ypsilon.

REKLAMA

Lancia Ypsilon to przedstawiciel segmentu B, czyli jego naturalnymi konkurentami są takie modele jak Toyota Yaris, czy Opel Corsa. Według producenta Lancia Ypsilon ma być świetną propozycją dla osób, wymagających, które chcą kupić pojazd miejski, ale jednocześnie nabyć produkt z segmentu premium. Zerkając w cennik, rzeczywiście bez trudu pozycjonujemy Ypsilona na wyższej półce- cena bazowego modelu zaczyna się od 44 900 zł. Ale, czy to auto rzeczywiście jest premium?

Nadwozie

REKLAMA

Sylwetka Ypsilona zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurentów. Elegancji nietuzinkowemu nadwoziu dodają m.in. chromowane klamki, czy duża kratownica chłodnicy z dumnie błyszczącym logo producenta. Złośliwi twierdzą, że wspomniana osłona chłodnicy nazbyt przypomina stylizację amerykańskiego Chryslera, którego pakiet kontrolny przejął niedawno FIAT (właściciel marki Lancia). Tymczasem charakterystyczna (również dla aut amerykańskich) atrapa chłodnicy to nawiązanie do stylizacji modeli Lancii z pierwszej połowy XX w., czyli „powrót do korzeni”.

W tylnej części nadwozia uwagę przykuwają ładnie zaprojektowane lampy, przywodzące na myśl te z większego modelu Lancii – Delty. Spoglądając na Ypsilona z boku, trudno na pierwszy „rzut oka” dostrzec, że jest to auto pięciodrzwiowe. Projektanci zastosowali modny ostatnio zabieg ukrycia klamek tylnych drzwi w krawędziach okien.

Zobacz również: Opinie kierowców o Lancia Ypsylon

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Przedział pasażerski Lancii Ypsilon został wykończony na dobrym poziomie, z dobrych materiałów ale niestety, odstających od klasy premium. Przestronność w kabinie jest przeciętna w tej klasie. Nie wszystkim przypadnie do gustu stylizacja górnej części konsoli centralnej, na której umieszczono kanciasty panel z zestawem wskaźników. Pozostała część tablicy przyrządów prezentuje się ładnie. Nie można nic zarzucić ergonomii. 
Fotele kierowcy i pasażera są sprężyste, ale większym pasażerom może doskwierać zbyt wąskie oparcie. Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra.
Słabo Lancia Ypsilon wypada pod względem pojemności bagażnika – 217 l to niewiele, nawet jak na auto segmentu B.

W wyposażeniu standardowym najuboższej odmiany Silver, nie znajdziemy radioodtwarzacza, klimatyzacji, czy nawet elektrycznie regulowanych lusterek. Może Lancia bierze przykład z innych producentów samochodów klasy Premium, np. BMW, dla których tego typu praktyki są typowe.

Napęd

Konstrukcyjnie Ypsilon jest oparty o platformę Fiata Punto. W gamie jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon znalazły się dwa silniki benzynowe − 69-konny 1.2 Fire EVO II i 85-konny 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konny turbodiesel 1.3 MultiJet II. Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (na benzynę i LPG).

Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ nowy Ypsilon z podstawowym, ośmiozaworowym silnikiem benzynowym 1,2/69 KM. Jednostka napędowa bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy w ruchu miejskim. Silnik pracuje cicho, a w dolnych zakresach obrotów ma wystarczający do płynnej, spokojnej jazdy moment obrotowy. Ale nie ma się co oszukiwać, Lancia ze wspomnianym napędem nie jest autem, które wygra sprint spod świateł. Według danych producenta 69-konny Ypsilon rozpędza się od 0 do 100 km/h w 14,5 s.

Kiepska dynamika auta nie jest problemem podczas eksploatacji w ruchu miejskim, ale słabość jednostki ma znaczenie podczas jazdy poza miastem, na trasach szybkiego ruchu. Przy prędkościach przekraczających 100 km/h silnik wyraźnie dostaje zadyszki, w efekcie rozpędzanie się od prędkości mniej więcej 110 km/h trwa irytująco długo. Co więcej przy prędkości około 130 km/h w aucie robi się głośno, głównie przez donośny odgłos szumu powietrza. Wtedy też Ypsilon ma problem z utrzymaniem prędkości podczas podjazdów na wzniesienia.
Mimo niewielkiego rozstawu osi (niespełna 239 cm) zawieszenie Ypsilona miękko tłumi wszelkiego rodzaju nierówności nawierzchni, a podczas jazdy po nierównościach w aucie nie trzęsie.
Całkiem nieźle Ypsilon wypada pod względem zużycia paliwa, w ruchu miejskim podczas dynamicznych jazd testowych osiągaliśmy wynik w granicach 7,5 l/100 km.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Podsumowanie

Lancia Ypsilon może się podobać. Jedną z pierwszych klientek tego modelu Lancii jest aktorka Marta Żmuda-Trzebiatowska, miłośniczka marki. Mimo, że tworzywa zastosowane we wnętrzu nie są najwyższej jakości, tak jak byśmy się tego spodziewali po aucie klasy premium, Ypsilon jest samochodem bardzo komfortowym. Dodatkowo ma swój indywidualny styl, a wysoka cena zakupu z pewnością uczyni z tego modelu auto dość rzadkie na polskich drogach. A to dla wielu kierowców może być największym atutem tego auta.

Dzięki ukrytym klamkom tylnych drzwi, nadwozie nowej Lancii Ypsilon wygląda jak by było trzydrzwiowe. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Atrakyjny wzór obręczy kół to jeden z akcentów wyrózniających nową Lancię Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
W gamie jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon znajdzie się niebawem silnik zasilany gazem LPG. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Zawieszenie nowej Lancii Ypsilon jest zestrojone miękko. Fot. Lancia
Reflektory ksenonowe to wyposażenie opcjonalne nowej Lancii Ypsilon. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Tablica przyrządów nowej Lancii Ypsilon jest ciekawa pod względem stylizacyjnym. Nie każdemu przypadnie do gustu wygląd górnej części środkowej konsoli. Fot. Lancia
Przedział pasażerski nowej Lancii Ypsilon jest zaskakująco przestronny. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA