REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Zanim Ford wprowadził na europejski rynek nowego SUV-a odrobił lekcje. Dlatego Ford Kuga to samochód, który bardzo dobrze wpisuje się w gusta Europejczyków.

Producent podszedł do sprawy ostrożnie. Z jednej strony kilka lat temu sprzedaż aut segmentu SUV na Starym Kontynencie dynamicznie rosła, z drugiej złe doświadczenia ze sprzedażą pochodzącego z amerykańskiego rynku Forda Maverick sprawiły, że szefowie Forda podeszli do sprawy wprowadzenia do oferty w Europie nowego SUV-a z dystansem. Zaczęli od obserwacji poczynań konkurencji i bogatsi o nowe doświadczenia zaoferowali Europejczykom Kugę.

REKLAMA

Nadwozie

REKLAMA

Sylwetka Forda Kuga jest proporcjonalna i dynamiczna. Zaprojektowana w typowym dla Forda stylu Kinetic Design. Na pierwszy rzut oka SUV Forda wydaje się autem stosunkowo niewielkim, ale okazuje się, że jest większy niż mocni konkurenci w klasie – RAV4 , czy Tiguan.

Do redakcyjnej oceny dostaliśmy egzemplarz w modnym białym kolorze (Ice white) z czarnym panoramicznym dachem (dopłata 3000 zł). Takie zestawienie kolorów ładnie współgra z dynamiczną linią nadwozia Forda Kugi. W przedniej części nadwozia szlachetności dodają sylwetce ksenonowe reflektory (dopłata 3000 zł) ukryte za przezroczystymi kloszami reflektorów oraz przetłoczenia na masce. W tylnej części nadwozia zadziorności Kudze dodają dwie końcówki wydechów wyprowadzone po bokach pod zderzakiem. Wsiadanie oraz wysiadanie z auta ułatwiają szeroko otwierane drzwi. Co więcej drzwi są lekkie, co podnosi komfort użytkowania auta.

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Do konstrukcji Forda Kugi wykorzystano płytę podłogową z Forda Focusa. Dlatego ilość przestrzeni w przedziale pasażerskim jest podobna do ilości przestrzeni w przeciętnym aucie kompaktowym. „Zegary” Kugi są niemal identyczne do tych znanych z Forda Focusa, ale tablica przyrządów wygląd już inaczej. Jakość materiałów wykończeniowych jest przeciętna dla tej klasy pojazdów, nie można nic zarzucić dokładności montażu. Obszyta skórą kierownica jest przyjemna w dotyku. Konstruktorzy obszyli też materiałem górną część boczków drzwi – w miejscu, w którym kierowcy często opierają łokieć. Dzięki temu podparcie jest wygodne.

Obsługa tablicy przyrządów nie sprawia problemów. W widocznym na zdjęciu egzemplarzu Kugi zainstalowano system nawigacji satelitarnej CD/SD PLUS z kamerą ułatwiającą parkowanie tyłem z 7” kolorowym ekranem dotykowym, radioodtwarzaczem płyt CD/MP3, dodatkowym gniazdem AUX, ośmioma głośnikami, joystickiem przy kierownicy. System kosztuje ok. 7000 zł, a wspomniany wyświetlacz umieszczono na górze środkowej konsoli, a informacje które są na nim wyświetlane są czytelne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opinie kierowców o Ford Kuga

Dobrze, że w Kudze Ford nadal stosuje sprawdzone urządzenie którym jest – z wyglądu nieco toporny – ale sprawdzający się świetnie w praktyce, joystick do sterowania m.in. zestawem audio.

Niezbyt wygodnym rozwiązaniem we wnętrzu Kugi jest umieszczenie przycisku (wyposażenie standardowe) służącego do uruchomiania i wyłączania jednostki napędowej na górze środkowej konsoli. Używanie guzika znajdującego się w tak odległym miejscu jest zwyczajnie nie wygodne.
Wyżsi kierowcy narzekają też na krótkie siedzisko fotela, natomiast gdy zamienią się miejscami z pasażerami tylnej kanapy doskwiera im również zbyt mała ilość przestrzeni nad głową.
Rozczarowaniem jest przestrzeń bagażowa przy normalnym położeniu siedzeń. Bagażnik o pojemności 360 l to w tej klasie stanowczo za mało. I mało pocieszający jest fakt, że po rozłożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa się do 1405 l.


Napęd

Fordem Kugą jeździ się przyjemnie. Dużo w tym zasługi precyzyjnego układu kierowniczego oraz dość sztywnego zawieszenia. Kuga to SUV, który w prowadzeniu przypomina zbierającego pochwały za świetne właściwości jezdne Focusa. I mamy tu na myśli zarówno czułość układu kierowniczego, jak i wyczucie gabarytów pojazdu podczas manewrów.

Kierowca Forda Kugi czuje się pewnie także podczas dynamicznej jazdy po krętych drogach.
Pod maską prezentowanego na zdjęciach Forda Kugi pracował wysokoprężny silnik o pojemności 2 l, rozwijający moc maksymalną 163 KM. Silnik wyposażono w układ Common Rail. Jak na dzisiejsze standardy jednostka pracuje o drobinę zbyt głośno, ale wykazuje wysoką kulturą pracy i dobrą elastyczność. Według danych producenta ważąca 1597 kg Kuga rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s. W testowanym egzemplarzu zainstalowano bardzo sprawną sześciobiegową, zautomatyzowaną przekładnię PowerShift, co na dłuższą metę jest rozwiązaniem bardzo wygodnym.

Niestety maksymalny moment obrotowy (340 Nm) dostępny jest w silniku Kugi od 2000 obr./min., co przekłada się na ospałość auta podczas ruszania. Jest to szczególnie irytujące w przypadku, gdy chcemy szybko zjechać ze skrzyżowania. Wtedy po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu do końca następuje chwila, w której auto się jakby „zastanawia”, czy ruszyć, czy nie. Po przekroczeniu 2000 obr./min samochód ochoczo wyrywa do przodu. Nie sprawia za to żadnych problemów Kudze przyspieszanie od wyższych prędkości, na przykład podczas wyprzedzania.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan

Testowana Kuga została wyposażona w napęd na obie osie oparty na mechanizmie Haldex trzeciej generacji. Działa to w ten sposób, że w zależności od uślizgu kół komputer sterujący rozdziela przekazywanie napędu pomiędzy przednią i tylną osią do maksymalnego stosunku 50/50. W normalnych warunkach komputer kieruje napęd na oś przednią tylko w razie potrzeby dołączając napęd tylnej osi. 

Nie trudno się więc domyśleć, że Kuga nie jest konstrukcją stworzona do eksploatowania w ciężkim terenie ale świetnie sprawdzi się na ośnieżonych drogach, zaśnieżonych miejscach parkingowych lub na grząskiej polnej drodze. To co ucieszy większość kierowców to umiarkowane spalanie. Podczas spokojnej, płynnej jazy w ruchu miejskim Kuga spalała ok. 9,2 l oleju napędowego na 100 km. Jeżdżąc nieco dynamicznej zużycie paliwa wzrastało do ok. 10 l/100 km.

Podsumowanie

Ford Kuga to jeden z najładniejszych SUV-ów dostępnych w sprzedaży na polskim rynku. Najtańsza dostępna wersja z napędem na jedną oś i silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 KM kosztuje 106 900 zł. Opisywana odmiana (najbogatsza wersja Titanium) z mocniejszym dieslem i napędem na obie osie dostępna jest od 126 100 zł. Wraz z dodatkowym wyposażeniem testowana Kuga kosztuje aż 148 450 zł. Ale SUV Forda oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, jest bogato wyposażony to na dodatek nieźle jeździ. I co z tego, że za podobną kwotę można kupić przestronniejsze, pakowniejsze i szybsze Mondeo. Nie dla wszystkich kierowców prędkość i duży bagażnik są najważniejsze.

Dane techniczne:

Długość: 4 443 mm

Szerokość: 1 842 mm

Wysokość: 1 710 mm

Rozstaw osi: 2 690 mm

Masa: 1 597 kg

Pojemność bagażnika: 360 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1 405 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: 4x4

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1 997 ccm

Moc silnika: 163 KM/3750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm/2000/min

Prędkość maksymalna: 192 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 sekundy

Zużycie paliwa: 8,5/5,8/6,8 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Kolorowy wyświetlacz z zestawem nawigacjisażenie opcjonalne Forda Kuga. Fot. Moto.wieszjak.pl
Aluminiowe obręcze kół to standardowe wyposażnie odmiany Titanium Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Sportowego sznytu w tylnej części nadwozia Forda Kuga dodają dwie końcówki wydechu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Forda Kuga prowadzi się zaskakująco dobrze, jak auto osobowe. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Forda Kuga jest czytelna. Przeszkadza tylko niewygodnie umieszczony przycisk uruchamiania silnika (na górze środkowej konsoli). Fot. Moto.wieszjak.pl
"Zegary" Forda Kugi są podobne do tych z Focusa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przycisk uruchamiania i wyłączania silnika w Fordzie Kuga umieszczono dość daleko od kierowcy - pomiędzy nawiewami na środkowej konsoli. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przekładnia PowerShift pracuje bez zarzutu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotele przednie Forda Kuga ją zbyt krótkie siedziska. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Forda Kuga siedzi się wygodnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Forda Kuga ma objętość 360 l. Fot. Moto.wieszjak.pl
Reflektory ksenonowe w Fordzie Kuga wymagają dopłat 3 tys. zł. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA