REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA


Zanim Ford wprowadził na europejski rynek nowego SUV-a odrobił lekcje. Dlatego Ford Kuga to samochód, który bardzo dobrze wpisuje się w gusta Europejczyków.

Producent podszedł do sprawy ostrożnie. Z jednej strony kilka lat temu sprzedaż aut segmentu SUV na Starym Kontynencie dynamicznie rosła, z drugiej złe doświadczenia ze sprzedażą pochodzącego z amerykańskiego rynku Forda Maverick sprawiły, że szefowie Forda podeszli do sprawy wprowadzenia do oferty w Europie nowego SUV-a z dystansem. Zaczęli od obserwacji poczynań konkurencji i bogatsi o nowe doświadczenia zaoferowali Europejczykom Kugę.

REKLAMA

Nadwozie

REKLAMA

Sylwetka Forda Kuga jest proporcjonalna i dynamiczna. Zaprojektowana w typowym dla Forda stylu Kinetic Design. Na pierwszy rzut oka SUV Forda wydaje się autem stosunkowo niewielkim, ale okazuje się, że jest większy niż mocni konkurenci w klasie – RAV4 , czy Tiguan.

Do redakcyjnej oceny dostaliśmy egzemplarz w modnym białym kolorze (Ice white) z czarnym panoramicznym dachem (dopłata 3000 zł). Takie zestawienie kolorów ładnie współgra z dynamiczną linią nadwozia Forda Kugi. W przedniej części nadwozia szlachetności dodają sylwetce ksenonowe reflektory (dopłata 3000 zł) ukryte za przezroczystymi kloszami reflektorów oraz przetłoczenia na masce. W tylnej części nadwozia zadziorności Kudze dodają dwie końcówki wydechów wyprowadzone po bokach pod zderzakiem. Wsiadanie oraz wysiadanie z auta ułatwiają szeroko otwierane drzwi. Co więcej drzwi są lekkie, co podnosi komfort użytkowania auta.

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Do konstrukcji Forda Kugi wykorzystano płytę podłogową z Forda Focusa. Dlatego ilość przestrzeni w przedziale pasażerskim jest podobna do ilości przestrzeni w przeciętnym aucie kompaktowym. „Zegary” Kugi są niemal identyczne do tych znanych z Forda Focusa, ale tablica przyrządów wygląd już inaczej. Jakość materiałów wykończeniowych jest przeciętna dla tej klasy pojazdów, nie można nic zarzucić dokładności montażu. Obszyta skórą kierownica jest przyjemna w dotyku. Konstruktorzy obszyli też materiałem górną część boczków drzwi – w miejscu, w którym kierowcy często opierają łokieć. Dzięki temu podparcie jest wygodne.

Obsługa tablicy przyrządów nie sprawia problemów. W widocznym na zdjęciu egzemplarzu Kugi zainstalowano system nawigacji satelitarnej CD/SD PLUS z kamerą ułatwiającą parkowanie tyłem z 7” kolorowym ekranem dotykowym, radioodtwarzaczem płyt CD/MP3, dodatkowym gniazdem AUX, ośmioma głośnikami, joystickiem przy kierownicy. System kosztuje ok. 7000 zł, a wspomniany wyświetlacz umieszczono na górze środkowej konsoli, a informacje które są na nim wyświetlane są czytelne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opinie kierowców o Ford Kuga

Dobrze, że w Kudze Ford nadal stosuje sprawdzone urządzenie którym jest – z wyglądu nieco toporny – ale sprawdzający się świetnie w praktyce, joystick do sterowania m.in. zestawem audio.

Niezbyt wygodnym rozwiązaniem we wnętrzu Kugi jest umieszczenie przycisku (wyposażenie standardowe) służącego do uruchomiania i wyłączania jednostki napędowej na górze środkowej konsoli. Używanie guzika znajdującego się w tak odległym miejscu jest zwyczajnie nie wygodne.
Wyżsi kierowcy narzekają też na krótkie siedzisko fotela, natomiast gdy zamienią się miejscami z pasażerami tylnej kanapy doskwiera im również zbyt mała ilość przestrzeni nad głową.
Rozczarowaniem jest przestrzeń bagażowa przy normalnym położeniu siedzeń. Bagażnik o pojemności 360 l to w tej klasie stanowczo za mało. I mało pocieszający jest fakt, że po rozłożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa się do 1405 l.


Napęd

Fordem Kugą jeździ się przyjemnie. Dużo w tym zasługi precyzyjnego układu kierowniczego oraz dość sztywnego zawieszenia. Kuga to SUV, który w prowadzeniu przypomina zbierającego pochwały za świetne właściwości jezdne Focusa. I mamy tu na myśli zarówno czułość układu kierowniczego, jak i wyczucie gabarytów pojazdu podczas manewrów.

Kierowca Forda Kugi czuje się pewnie także podczas dynamicznej jazdy po krętych drogach.
Pod maską prezentowanego na zdjęciach Forda Kugi pracował wysokoprężny silnik o pojemności 2 l, rozwijający moc maksymalną 163 KM. Silnik wyposażono w układ Common Rail. Jak na dzisiejsze standardy jednostka pracuje o drobinę zbyt głośno, ale wykazuje wysoką kulturą pracy i dobrą elastyczność. Według danych producenta ważąca 1597 kg Kuga rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s. W testowanym egzemplarzu zainstalowano bardzo sprawną sześciobiegową, zautomatyzowaną przekładnię PowerShift, co na dłuższą metę jest rozwiązaniem bardzo wygodnym.

Niestety maksymalny moment obrotowy (340 Nm) dostępny jest w silniku Kugi od 2000 obr./min., co przekłada się na ospałość auta podczas ruszania. Jest to szczególnie irytujące w przypadku, gdy chcemy szybko zjechać ze skrzyżowania. Wtedy po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu do końca następuje chwila, w której auto się jakby „zastanawia”, czy ruszyć, czy nie. Po przekroczeniu 2000 obr./min samochód ochoczo wyrywa do przodu. Nie sprawia za to żadnych problemów Kudze przyspieszanie od wyższych prędkości, na przykład podczas wyprzedzania.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan

Testowana Kuga została wyposażona w napęd na obie osie oparty na mechanizmie Haldex trzeciej generacji. Działa to w ten sposób, że w zależności od uślizgu kół komputer sterujący rozdziela przekazywanie napędu pomiędzy przednią i tylną osią do maksymalnego stosunku 50/50. W normalnych warunkach komputer kieruje napęd na oś przednią tylko w razie potrzeby dołączając napęd tylnej osi. 

Nie trudno się więc domyśleć, że Kuga nie jest konstrukcją stworzona do eksploatowania w ciężkim terenie ale świetnie sprawdzi się na ośnieżonych drogach, zaśnieżonych miejscach parkingowych lub na grząskiej polnej drodze. To co ucieszy większość kierowców to umiarkowane spalanie. Podczas spokojnej, płynnej jazy w ruchu miejskim Kuga spalała ok. 9,2 l oleju napędowego na 100 km. Jeżdżąc nieco dynamicznej zużycie paliwa wzrastało do ok. 10 l/100 km.

Podsumowanie

Ford Kuga to jeden z najładniejszych SUV-ów dostępnych w sprzedaży na polskim rynku. Najtańsza dostępna wersja z napędem na jedną oś i silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 KM kosztuje 106 900 zł. Opisywana odmiana (najbogatsza wersja Titanium) z mocniejszym dieslem i napędem na obie osie dostępna jest od 126 100 zł. Wraz z dodatkowym wyposażeniem testowana Kuga kosztuje aż 148 450 zł. Ale SUV Forda oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, jest bogato wyposażony to na dodatek nieźle jeździ. I co z tego, że za podobną kwotę można kupić przestronniejsze, pakowniejsze i szybsze Mondeo. Nie dla wszystkich kierowców prędkość i duży bagażnik są najważniejsze.

Dane techniczne:

Długość: 4 443 mm

Szerokość: 1 842 mm

Wysokość: 1 710 mm

Rozstaw osi: 2 690 mm

Masa: 1 597 kg

Pojemność bagażnika: 360 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1 405 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: 4x4

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1 997 ccm

Moc silnika: 163 KM/3750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm/2000/min

Prędkość maksymalna: 192 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 sekundy

Zużycie paliwa: 8,5/5,8/6,8 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Kolorowy wyświetlacz z zestawem nawigacjisażenie opcjonalne Forda Kuga. Fot. Moto.wieszjak.pl
Aluminiowe obręcze kół to standardowe wyposażnie odmiany Titanium Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Sportowego sznytu w tylnej części nadwozia Forda Kuga dodają dwie końcówki wydechu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Forda Kuga prowadzi się zaskakująco dobrze, jak auto osobowe. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Forda Kuga jest czytelna. Przeszkadza tylko niewygodnie umieszczony przycisk uruchamiania silnika (na górze środkowej konsoli). Fot. Moto.wieszjak.pl
"Zegary" Forda Kugi są podobne do tych z Focusa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przycisk uruchamiania i wyłączania silnika w Fordzie Kuga umieszczono dość daleko od kierowcy - pomiędzy nawiewami na środkowej konsoli. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przekładnia PowerShift pracuje bez zarzutu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotele przednie Forda Kuga ją zbyt krótkie siedziska. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Forda Kuga siedzi się wygodnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Forda Kuga ma objętość 360 l. Fot. Moto.wieszjak.pl
Reflektory ksenonowe w Fordzie Kuga wymagają dopłat 3 tys. zł. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA