REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA


Zanim Ford wprowadził na europejski rynek nowego SUV-a odrobił lekcje. Dlatego Ford Kuga to samochód, który bardzo dobrze wpisuje się w gusta Europejczyków.

Producent podszedł do sprawy ostrożnie. Z jednej strony kilka lat temu sprzedaż aut segmentu SUV na Starym Kontynencie dynamicznie rosła, z drugiej złe doświadczenia ze sprzedażą pochodzącego z amerykańskiego rynku Forda Maverick sprawiły, że szefowie Forda podeszli do sprawy wprowadzenia do oferty w Europie nowego SUV-a z dystansem. Zaczęli od obserwacji poczynań konkurencji i bogatsi o nowe doświadczenia zaoferowali Europejczykom Kugę.

REKLAMA

Nadwozie

REKLAMA

Sylwetka Forda Kuga jest proporcjonalna i dynamiczna. Zaprojektowana w typowym dla Forda stylu Kinetic Design. Na pierwszy rzut oka SUV Forda wydaje się autem stosunkowo niewielkim, ale okazuje się, że jest większy niż mocni konkurenci w klasie – RAV4 , czy Tiguan.

Do redakcyjnej oceny dostaliśmy egzemplarz w modnym białym kolorze (Ice white) z czarnym panoramicznym dachem (dopłata 3000 zł). Takie zestawienie kolorów ładnie współgra z dynamiczną linią nadwozia Forda Kugi. W przedniej części nadwozia szlachetności dodają sylwetce ksenonowe reflektory (dopłata 3000 zł) ukryte za przezroczystymi kloszami reflektorów oraz przetłoczenia na masce. W tylnej części nadwozia zadziorności Kudze dodają dwie końcówki wydechów wyprowadzone po bokach pod zderzakiem. Wsiadanie oraz wysiadanie z auta ułatwiają szeroko otwierane drzwi. Co więcej drzwi są lekkie, co podnosi komfort użytkowania auta.

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Do konstrukcji Forda Kugi wykorzystano płytę podłogową z Forda Focusa. Dlatego ilość przestrzeni w przedziale pasażerskim jest podobna do ilości przestrzeni w przeciętnym aucie kompaktowym. „Zegary” Kugi są niemal identyczne do tych znanych z Forda Focusa, ale tablica przyrządów wygląd już inaczej. Jakość materiałów wykończeniowych jest przeciętna dla tej klasy pojazdów, nie można nic zarzucić dokładności montażu. Obszyta skórą kierownica jest przyjemna w dotyku. Konstruktorzy obszyli też materiałem górną część boczków drzwi – w miejscu, w którym kierowcy często opierają łokieć. Dzięki temu podparcie jest wygodne.

Obsługa tablicy przyrządów nie sprawia problemów. W widocznym na zdjęciu egzemplarzu Kugi zainstalowano system nawigacji satelitarnej CD/SD PLUS z kamerą ułatwiającą parkowanie tyłem z 7” kolorowym ekranem dotykowym, radioodtwarzaczem płyt CD/MP3, dodatkowym gniazdem AUX, ośmioma głośnikami, joystickiem przy kierownicy. System kosztuje ok. 7000 zł, a wspomniany wyświetlacz umieszczono na górze środkowej konsoli, a informacje które są na nim wyświetlane są czytelne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opinie kierowców o Ford Kuga

Dobrze, że w Kudze Ford nadal stosuje sprawdzone urządzenie którym jest – z wyglądu nieco toporny – ale sprawdzający się świetnie w praktyce, joystick do sterowania m.in. zestawem audio.

Niezbyt wygodnym rozwiązaniem we wnętrzu Kugi jest umieszczenie przycisku (wyposażenie standardowe) służącego do uruchomiania i wyłączania jednostki napędowej na górze środkowej konsoli. Używanie guzika znajdującego się w tak odległym miejscu jest zwyczajnie nie wygodne.
Wyżsi kierowcy narzekają też na krótkie siedzisko fotela, natomiast gdy zamienią się miejscami z pasażerami tylnej kanapy doskwiera im również zbyt mała ilość przestrzeni nad głową.
Rozczarowaniem jest przestrzeń bagażowa przy normalnym położeniu siedzeń. Bagażnik o pojemności 360 l to w tej klasie stanowczo za mało. I mało pocieszający jest fakt, że po rozłożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa się do 1405 l.


Napęd

Fordem Kugą jeździ się przyjemnie. Dużo w tym zasługi precyzyjnego układu kierowniczego oraz dość sztywnego zawieszenia. Kuga to SUV, który w prowadzeniu przypomina zbierającego pochwały za świetne właściwości jezdne Focusa. I mamy tu na myśli zarówno czułość układu kierowniczego, jak i wyczucie gabarytów pojazdu podczas manewrów.

Kierowca Forda Kugi czuje się pewnie także podczas dynamicznej jazdy po krętych drogach.
Pod maską prezentowanego na zdjęciach Forda Kugi pracował wysokoprężny silnik o pojemności 2 l, rozwijający moc maksymalną 163 KM. Silnik wyposażono w układ Common Rail. Jak na dzisiejsze standardy jednostka pracuje o drobinę zbyt głośno, ale wykazuje wysoką kulturą pracy i dobrą elastyczność. Według danych producenta ważąca 1597 kg Kuga rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s. W testowanym egzemplarzu zainstalowano bardzo sprawną sześciobiegową, zautomatyzowaną przekładnię PowerShift, co na dłuższą metę jest rozwiązaniem bardzo wygodnym.

Niestety maksymalny moment obrotowy (340 Nm) dostępny jest w silniku Kugi od 2000 obr./min., co przekłada się na ospałość auta podczas ruszania. Jest to szczególnie irytujące w przypadku, gdy chcemy szybko zjechać ze skrzyżowania. Wtedy po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu do końca następuje chwila, w której auto się jakby „zastanawia”, czy ruszyć, czy nie. Po przekroczeniu 2000 obr./min samochód ochoczo wyrywa do przodu. Nie sprawia za to żadnych problemów Kudze przyspieszanie od wyższych prędkości, na przykład podczas wyprzedzania.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan

Testowana Kuga została wyposażona w napęd na obie osie oparty na mechanizmie Haldex trzeciej generacji. Działa to w ten sposób, że w zależności od uślizgu kół komputer sterujący rozdziela przekazywanie napędu pomiędzy przednią i tylną osią do maksymalnego stosunku 50/50. W normalnych warunkach komputer kieruje napęd na oś przednią tylko w razie potrzeby dołączając napęd tylnej osi. 

Nie trudno się więc domyśleć, że Kuga nie jest konstrukcją stworzona do eksploatowania w ciężkim terenie ale świetnie sprawdzi się na ośnieżonych drogach, zaśnieżonych miejscach parkingowych lub na grząskiej polnej drodze. To co ucieszy większość kierowców to umiarkowane spalanie. Podczas spokojnej, płynnej jazy w ruchu miejskim Kuga spalała ok. 9,2 l oleju napędowego na 100 km. Jeżdżąc nieco dynamicznej zużycie paliwa wzrastało do ok. 10 l/100 km.

Podsumowanie

Ford Kuga to jeden z najładniejszych SUV-ów dostępnych w sprzedaży na polskim rynku. Najtańsza dostępna wersja z napędem na jedną oś i silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 KM kosztuje 106 900 zł. Opisywana odmiana (najbogatsza wersja Titanium) z mocniejszym dieslem i napędem na obie osie dostępna jest od 126 100 zł. Wraz z dodatkowym wyposażeniem testowana Kuga kosztuje aż 148 450 zł. Ale SUV Forda oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, jest bogato wyposażony to na dodatek nieźle jeździ. I co z tego, że za podobną kwotę można kupić przestronniejsze, pakowniejsze i szybsze Mondeo. Nie dla wszystkich kierowców prędkość i duży bagażnik są najważniejsze.

Dane techniczne:

Długość: 4 443 mm

Szerokość: 1 842 mm

Wysokość: 1 710 mm

Rozstaw osi: 2 690 mm

Masa: 1 597 kg

Pojemność bagażnika: 360 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1 405 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: 4x4

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1 997 ccm

Moc silnika: 163 KM/3750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm/2000/min

Prędkość maksymalna: 192 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 sekundy

Zużycie paliwa: 8,5/5,8/6,8 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Kolorowy wyświetlacz z zestawem nawigacjisażenie opcjonalne Forda Kuga. Fot. Moto.wieszjak.pl
Aluminiowe obręcze kół to standardowe wyposażnie odmiany Titanium Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Sportowego sznytu w tylnej części nadwozia Forda Kuga dodają dwie końcówki wydechu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Forda Kuga prowadzi się zaskakująco dobrze, jak auto osobowe. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Forda Kuga jest czytelna. Przeszkadza tylko niewygodnie umieszczony przycisk uruchamiania silnika (na górze środkowej konsoli). Fot. Moto.wieszjak.pl
"Zegary" Forda Kugi są podobne do tych z Focusa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przycisk uruchamiania i wyłączania silnika w Fordzie Kuga umieszczono dość daleko od kierowcy - pomiędzy nawiewami na środkowej konsoli. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przekładnia PowerShift pracuje bez zarzutu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotele przednie Forda Kuga ją zbyt krótkie siedziska. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Forda Kuga siedzi się wygodnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Forda Kuga ma objętość 360 l. Fot. Moto.wieszjak.pl
Reflektory ksenonowe w Fordzie Kuga wymagają dopłat 3 tys. zł. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA