REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota Yaris: nowy wymiar

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

W najnowszej generacji Toyoty Yaris nie znajdziemy charakterystycznych dla starszych odmian elektronicznych wyświetlaczy schowanych w tunelu na górze konsoli centralnej. Nie oznacza to, że nowy Yaris jest pozbawiony elektronicznych bajerów. Jego konstrukcja jest po prostu bardziej przemyślana.

Nadwozie

Najnowszy Yaris mierzy 388,5 cm długości, 169,5 cm szerokości oraz 151 cm wysokości, czyli gabarytami zewnętrznymi nie wyróżnia się zbytnio od konkurentów w swojej klasie. Nadwozie małej Toyoty zostało zaprojektowane zachowawczo, a jedynym nietuzinkowym rozwiązaniem rzucającym się w oczy gdy spoglądamy na Yarisa jest zainstalowanie jednej wycieraczki przedniej szyby. Przyglądając się szczegółom, w nadwoziu Yarisa zwracają uwagę masywne zderzaki oraz przedni pas nawiązujący stylizacją do większych modeli Toyoty.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyota Yaris

Wnętrze

Największą ewolucję Yarisa w stosunku do poprzednika widać po zajęciu miejsca w przedziale pasażerskim. To, co od razu „bije po oczach” to lepszej jakości materiały wykończeniowe i inaczej zaprojektowany kokpit. Ale czy lepsza jakość to tylko pierwsze wrażenie? Nie do końca. Tworzywa, z których została wykonana tablica przyrządów przywodzą na myśl bardziej konstrukcje europejskie niż japońskie. A do redakcyjnej recenzji trafiła najbogatsza odmiana Dynamic z tapicerką z wstawkami ze skóry. Z drugiej strony, gdy rozejrzymy się na boki już nie jest tak „różowo”. Boczki drzwi, zwłaszcza w tylnej części wykończono zwykłym czarnym plastikiem. Mimo, to w kategorii jakość wykończenia wnętrza nowy Yaris to milowy krok w stosunku do poprzedniej wersji.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo: z nutką szaleństwa

REKLAMA

Przedział pasażerski jest zaskakująco przestronny i nie ma w tym krzty przesady. Na tylnej kanapie swobodnie usiądą dwie dorosłe osoby i będą miały dużo miejsca na nogi oraz nad głowami.
Fotele i kanapa zapewniają dobre podparcie podczas podróży, obszytą skórą kierownicę trzyma się wygodnie.
Największymi zmianami w stosunku do poprzednika są tradycyjne analogowe „zegary” umieszczone za kołem kierownicy oraz duży kolorowy wyświetlacz systemu Toyota Touch, sprzężony z kamerą cofania (dostępny w standardzie od wersji wyposażeniowej SOL; cena od 49000 zł), zainstalowany na konsoli centralnej. Wspomniany system obejmuje m.in. funkcje personalizacji samochodu, rozbudowane statystki podróży oraz radioodtwarzacz CD z MP3 i WMA. Z kolei droższa odmiana systemu (dopłata 2100 zł) nazwana Toyota Touch&Go obejmuje ponadto nawigację satelitarną, integrację z Google local serach oraz aplikacje Facebook, SMS oraz prognozę pogody.
Bagażnik Toyoty Yaris ma objętość 286 l, czyli rozsądnie planując zmieszczą do niego bagaże na wakacyjny wyjazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Suzuki Swift A/T: Maluch w automacie

Napęd

W gamie jednostek napędowych nowej Toyoty Yaris znalazły się trzy silniki (w tym jeden wysokoprężny). Podstawowym źródłem napędu jest benzynowy silnik o pojemności 1 l rozwijający moc 69 KM. Z kolei diesel ma pojemność 1,4 l i moc maksymalną 90 KM.
Pod maską prezentowanego Yarisa pracowała najmocniejsza dostępna jednostka napędowa – benzynowy silnik o pojemności 1,33 l, rozwijający moc 99 KM.

Zobacz też: Test Honda Jazz: dobrze... i drogo

Jest to sprawne źródło napędu dla ważącej ok. 1020 kg Toyoty. Według danych producenta Yaris przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,7 s i może się rozpędzić do 175 km/h.
Warto zaznaczyć, że kierowcy ze sportową żyłką będą zmuszeni do „wkręcania” jednostki napędowej na wyższe obroty. W niższym zakresie obrotów silnik jest ospały. Ale nie dynamika jest najistotniejsza w aucie miejskim. W Yarisie z rozstawem osi wynoszącym 251 cm najbardziej zaskakuje komfort jazdy.
Toyota miękko tłumi nierówności nawierzchni zachowując zadowalającą kierowców lubiących dynamiczną jazdę po zakrętach sztywność zawieszenia. Dodatkowym plusem jest precyzyjnie trafiająca w poszczególne przełożenia dźwignia sześciobiegowej manualnej przekładni.

Zobacz też: Test Peugeot 207 SW: kombi z kosmosu

A minusy? Układ kierowniczy. Działa zbyt lekko, co owszem ułatwia parkingowe manewry, ale osłabia wyczucie auta podczas jazdy.
Jednym z ważniejszych plusów Yarisa jest niskie spalanie. W ruchu miejskim mała Toyota spalała średnio 7 – 7,5 l/100 km.

Podsumowanie

Najtańszy trzydrzwiowy Yaris jest dostępny od 41 tys. zł. Za najtańszą odmianę pięciodrzwiową trzeba zapłacić ok. 2 tys. zł więcej. W najuboższej odmianie na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in. boczne poduszki powietrzne, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Z kolei najtańszy, pięciodrzwiowy Yaris z opisywanym silnikiem benzynowym o mocy 99 KM kosztuje 46 500 zł.
Opisywana odmiana z najbogatszą wersją wyposażeniową Dynamic kosztuje 58 600 zł. To sporo, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że przyzwoicie wyposażona odmiana SOL (z manualną klimatyzacją, obszytą skórą kierownicą i systemem Toyota Touch) kosztuje 54 400 zł.
Toyota na polskim rynku nigdy do najtańszych ofert nie należała, ale wyższy koszt zakupu zwykle rekompensuje niska utrata wartości i w miarę bezawaryjna eksploatacja. A to biorąc pod uwagę praktyczność, komfort i ekonomiczny silnik nowego Yarisa czyni z niego ciekawą propozycję dla młodych małżeństw.

Zobacz też: Test Fiat Punto Evo: hot-hatch rozcieńczony

Dane techniczne:

Toyota Yaris 100 1,33 Dynamic

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 329 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

99 KM/6000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

125 Nm/4000 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man.  6-bieg

Pojemność bagażnika

286 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

388,5/169,5/151 cm

Rozstaw osi

251 cm

V-max

175 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

11,7 s.

Zużycie paliwa*

6,8/4,5/5,4 l/100km

Cena

Od  54 200 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Dość wysokie nadwozie Toyoty Yaris jest podatne na boczne podmuchy wiatru.
Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris
Moto.wieszjak.pl
Przednia część nadwozia Toyoty Yaris została upodobniona do większych modeli producenta.
Moto.wieszjak.pl
286 l przestrzeni bagażowej w Toyocie Yaris to nie jest imponujący wynik, ale przy rozsądnym rozplanowaniu bagaży spakujemy się na urlop.
Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris. Silnik o pojemności 1,33 l jest oszczędny, ale w dolnych zakresach obrotów mocno ospały.
Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy jest wygodny, nawet na dłuższych dystansach. Skórzane wstawki nie są dostępne w podstawowych wersjach wyposażenia.
Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Toyoty Yaris miejsca jest zaskakująco dużo.
Moto.wieszjak.pl
Nowość w Toyocie Yaris - tradycyjne analogowe "zegary". Są czytelne i podświetlone na pomarańczowo. Niestety brakuje wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.
Moto.wieszjak.pl
Wyświetlacz systemu Toyota Touch jest sprzężony z kamerą cofania. Ekran jest dotykowy i działa sprawnie.
Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Toyoty Yaris. Całość jest wykonana z materiałów dobrej jakości. Obsługa poszczególnych urządzeń jest intuicyjna.
Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA