Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko

Jakub Tujaka
Skoda uzyskała 5 gwiazdek w teście zderzeniowym NCAP Fot. Moto.wieszjak.pl
Skoda uzyskała 5 gwiazdek w teście zderzeniowym NCAP Fot. Moto.wieszjak.pl
Aktualnie oferowany model to już druga generacja Skody Fabii. W gamie modelowej miejskiej „Czeszki” znajdziemy odmianę hatchback, kombi, usportowione RS, Scout, a także proekologiczną Skodę Fabię GreenLine.

Skoda Fabia, niepozorne, auto łączy w sobie kilka cech, które pozwalają wyprzedzać konkurencję w rankingach sprzedaży. Zaletami Fabii są: technologiczne pokrewieństwo z Volkswagenem Polo, szeroka gama jednostek napędowych, ogromna ilość opcji, w które Fabia może być wyposażona, a także nieźle skalkulowana cena podstawowej wersji wynosząca 33 900 złotych.

Do testu redakcyjnego wypożyczyliśmy proekologiczną Skodę Fabię GreenLine wyposażoną w trzycylindrowego turbodiesla o mocy 75 KM. Kilka zielonych listków i naklejek GreenLine na karoserii to nie jedyne zewnętrzne elementy różniące ekofabię od jej mniej dbających o środowisko sióstr. W celu zmniejszenia emisji szkodliwych substancji i zużycia paliwa, w aucie zamontowano system Start-Stop, węższe opony o mniejszych oporach toczenia, a także elementy poprawiające aerodynamikę jak spojler nad tylną szybą i obniżone zawieszenie.

Napęd/Zawieszenie

Trzycylindrowa jednostka TDI o pojemności 1,2 litra w Skodzie Fabii, wyposażona w filtr cząstek stałych generuje moc 75 KM i maksymalny moment obrotowy równy 180 Nm. W przeciwieństwie do wersji RS osiągi w tym przypadku nie są najważniejsze. Jednostka ta rozpędza Fabię od 0 do 100 km/h w 14,2 sekundy, a prędkość maksymalna według zapewnień producenta wynosi 172 km/h. Istotne jest to, ile pali mała Skoda.

Zobacz również: Opinie kierowców o Skoda Fabia

Przedstawiciele i sprzedawcy firmy obiecują, że najmniejszy GreenLine w ofercie potrafi przejechać 100 kilometrów spalając średnio 3,4 litra oleju napędowego, a pewien ekspert zszedł nawet do średniej równej 2,2 litra (o tym wyczynie przeczytasz tutaj). Jednak w czasie normalnego użytkowania auta w czasie testu komputer pokładowy wskazywał wartość średniego spalania od około 4,5 do 5 litrów. Poza miastem delikatnie traktując pedał gazu bez problemu można przejechać 100 kilometrów na 4 litrach. Ogromny wpływ na zużycie paliwa ma zatem styl jazdy i wyłączenie urządzeń pokładowych takich jak klimatyzacja i radio.

Małym apetytem na paliwo trzycylindrowa jednostka musi wynagrodzić dość hałaśliwą pracę. Po uruchomieniu zimnego silnika do kabiny przedostaje się charakterystyczny dla diesla dźwięk, ale po rozgrzaniu jednostka napędowa cichnie i przestaje przeszkadzać. Ratunkiem dla uszu kierowcy i pasażerów jest seryjnie montowany w GreenLinie system Start-Stop, który wyłącza silnik w czasie postoju np. na światłach.

Zobacz również: Test Mitsubishi i-MiEV – najdroższe auto do miasta

Fabię z tym silnikiem pod maską spokojnie można potraktować jako samochód miejski, którym można pojechać na weekend czy wakacje. Pod warunkiem, że nie planujemy zabrać na pokład kompletu pasażerów i ich bagażu. Wtedy moc 75 KM może okazać się niewystarczająca do bezstresowego wyprzedzania. 

Obniżone zawieszenie ekologicznej Skody nie wpłynęło znacząco na zachowanie auta. Fabia prowadzi się pewnie i nie wychyla się w zakrętach. Precyzyjny układ kierowniczy pozwala kierowcy poczuć się pewnie i komfortowo.


Wnętrze/wyposażenie

Skoda Fabia GreenLine zaskakuje przestronnością. Kierowca i pasażer nie będą mieli powodów do narzekania. Przednie fotele są dostatecznie duże i wygodne. Pasażerowie tylnej kanapy zwrócą uwagę na niskie oparcie, ale nie należy zapominać, że mamy do czynienia z autem z segmentu B, a tu możliwość przewiezienia pięciu osób dalej niż kilka kilometrów to już sukces. 

Bagażnik pięciodrzwiowej Fabii ma pojemność 315 litrów i pod tym względem Skoda również należy do czołówki segmentu. Mamy także możliwość złożenia tylnej kanapy uzyskując 1180 litrową przestrzeń. Ergonomii i jakości wykonania inni producenci mogą Fabii zazdrościć, ponieważ wewnątrz auta wszystko jest na swoim miejscu. Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest prosty i funkcjonalny.

Zobacz również: Skoda Fabia- którą wersję wybrać? Poradnik kupującego

Testowany egzemplarz został doposażony w wyświetlacz MAXI-DOT za 650 zł, wielofunkcyjną 4-ramienną skórzaną kierownicę obsługującą radio, która z małym pakietem skórzanym kosztuje 1 200 zł, radioodtwarzacz Swing 2 DIN z odtwarzaczem CD+MP3+AUX IN za 1300 zł, klimatyzację automatyczną (Climatronic) - z funkcją chłodzenia schowka, która kosztuje 3600 zł, a także czujnik parkowania z tyłu (600 zł), podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej (250 zł) i przednie reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów (450 zł) podniosły cenę Fabii do 64 250 złotych (całkowity koszt wyposażenia opcjonalnego to 8550 zł).

Większość dodatków, w które została wyposażona testowana Fabia są zasilane prądem, a co za tym idzie bezpośrednio wpływają na zwiększenie zużycia paliwa. Jedyną sensowną opcją z wyżej wymienionych jest klimatyzacja, ponieważ ułatwi ona późniejszą odsprzedaż auta. Dlatego wydanie ponad 5 tysięcy złotych na dodatki mija się z celem, ponieważ miejskie auto za 64 tysiące złotych przestaje być konkurencyjne.

Podsumowanie

Skoda Fabia GreenLine to przykład auta, które wpisuje się w modę na ekologię i nie traci przy tym na praktyczności czy własnościach jezdnych. Nie ma jednak szans na to, żeby wersja GreenLine stała się najpopularniejszą Fabią ze względu na wysoką cenę. Aby stać się właścicielem Fabii w wersji GreenLine w podstawowej wersji należy przeznaczyć na zakup 55 700 złotych.

Priorytetem dla klientów zainteresowanych Fabią GreenLine jest oszczędność i dlatego droga Fabia Greenline raczej będzie rzadkością na polskich drogach.

Zobacz również: Skoda Yeti: konstrukcja wszechstronna

Dane techniczne

Długość: 4000 mm

Szerokość: 1886 mm

Wysokość: 1498 mm

Rozstaw osi: 2465 mm

Masa: 1128 kg

Pojemność bagażnika: 315 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1180 litrów

Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 3

Pojemnośc silnika: 1199 ccm

Moc silnika: 75 KM/4200 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 180 Nm/2000 obr/min

Prędkość maksymalna: 172 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,2 sekundy

Zużycie paliwa: 4,1/3,0/3,4 (miasto/trasa/średnia)(według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Cena podstawowej wersji Fabii wynosi 33 900 złotych Fot. Moto.wieszjak.pl
Małym apetytem na paliwo trzycylindrowa jednostka musi wynagrodzić dość hałaśliwą pracę Fot. Moto.wieszjak.pl
Małe logo Greenline na tylnej klapie mówi że mamy do czynienia z wersją ekologiczną Fot. Moto.wieszjak.pl
Fabia jest wyposażona w światła do jazdy dziennej Fot. Moto.wieszjak.pl
Mimo niewielkich rozmiarów Fabii pasażerowie tylnej kanapy podróżują wygodnie Fot. Moto.wieszjak.pl
Pasażer i kierowca nie mogą narzekać na brak miejsca, kabina jest obszerna Fot. Moto.wieszjak.pl
System Start-Stop możemy wyłączyć. Przycisk znajduje się pomiędzy fotelami Fot. Moto.wieszjak.pl
Ergonomii i jakości wykonania inni producenci mogą Fabii zazdrościć Fot. Moto.wieszjak.pl
Ilość schowków we wnętrzu i ich rozmiar pozwala na wypady Fabią, również poza miasto Fot. Moto.wieszjak.pl
Fabryczne radio zapewnią przyzwoitą jakość dźwięku, odwatrza również format mp3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Panel Climatronic jest prosty w obsludze a wyświetlacze czytelne Fot. Moto.wieszjak.pl
Testowany egzemplarz został doposażony w wyświetlacz MAXI-DOT za 650 zł Fot. Moto.wieszjak.pl
Sterowanie radiem w kierownicy znajduje się pod ręką i jest intuicyjne Fot. Moto.wieszjak.pl
Za kierownicą Fabii siedzi się wysoko, jak w Vanie, ilość miejsca nad głowami jest Fot. Moto.wieszjak.pl
Aby stać się właścicielem Fabii w wersji GreenLine w podstawowej wersji należy przeznaczyć na zakup 55 700 złotych Fot. Moto.wieszjak.pl
Fabia Greenline wpisuje się w modę na ekologię i nie traci przy tym na praktyczności Fot. Moto.wieszjak.pl
Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.