REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko

Jakub Tujaka
Skoda uzyskała 5 gwiazdek w teście zderzeniowym NCAP Fot. Moto.wieszjak.pl
Skoda uzyskała 5 gwiazdek w teście zderzeniowym NCAP Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Aktualnie oferowany model to już druga generacja Skody Fabii. W gamie modelowej miejskiej „Czeszki” znajdziemy odmianę hatchback, kombi, usportowione RS, Scout, a także proekologiczną Skodę Fabię GreenLine.

Skoda Fabia, niepozorne, auto łączy w sobie kilka cech, które pozwalają wyprzedzać konkurencję w rankingach sprzedaży. Zaletami Fabii są: technologiczne pokrewieństwo z Volkswagenem Polo, szeroka gama jednostek napędowych, ogromna ilość opcji, w które Fabia może być wyposażona, a także nieźle skalkulowana cena podstawowej wersji wynosząca 33 900 złotych.

REKLAMA

Do testu redakcyjnego wypożyczyliśmy proekologiczną Skodę Fabię GreenLine wyposażoną w trzycylindrowego turbodiesla o mocy 75 KM. Kilka zielonych listków i naklejek GreenLine na karoserii to nie jedyne zewnętrzne elementy różniące ekofabię od jej mniej dbających o środowisko sióstr. W celu zmniejszenia emisji szkodliwych substancji i zużycia paliwa, w aucie zamontowano system Start-Stop, węższe opony o mniejszych oporach toczenia, a także elementy poprawiające aerodynamikę jak spojler nad tylną szybą i obniżone zawieszenie.

Napęd/Zawieszenie

Trzycylindrowa jednostka TDI o pojemności 1,2 litra w Skodzie Fabii, wyposażona w filtr cząstek stałych generuje moc 75 KM i maksymalny moment obrotowy równy 180 Nm. W przeciwieństwie do wersji RS osiągi w tym przypadku nie są najważniejsze. Jednostka ta rozpędza Fabię od 0 do 100 km/h w 14,2 sekundy, a prędkość maksymalna według zapewnień producenta wynosi 172 km/h. Istotne jest to, ile pali mała Skoda.

Zobacz również: Opinie kierowców o Skoda Fabia

REKLAMA

Przedstawiciele i sprzedawcy firmy obiecują, że najmniejszy GreenLine w ofercie potrafi przejechać 100 kilometrów spalając średnio 3,4 litra oleju napędowego, a pewien ekspert zszedł nawet do średniej równej 2,2 litra (o tym wyczynie przeczytasz tutaj). Jednak w czasie normalnego użytkowania auta w czasie testu komputer pokładowy wskazywał wartość średniego spalania od około 4,5 do 5 litrów. Poza miastem delikatnie traktując pedał gazu bez problemu można przejechać 100 kilometrów na 4 litrach. Ogromny wpływ na zużycie paliwa ma zatem styl jazdy i wyłączenie urządzeń pokładowych takich jak klimatyzacja i radio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małym apetytem na paliwo trzycylindrowa jednostka musi wynagrodzić dość hałaśliwą pracę. Po uruchomieniu zimnego silnika do kabiny przedostaje się charakterystyczny dla diesla dźwięk, ale po rozgrzaniu jednostka napędowa cichnie i przestaje przeszkadzać. Ratunkiem dla uszu kierowcy i pasażerów jest seryjnie montowany w GreenLinie system Start-Stop, który wyłącza silnik w czasie postoju np. na światłach.

Zobacz również: Test Mitsubishi i-MiEV – najdroższe auto do miasta

Fabię z tym silnikiem pod maską spokojnie można potraktować jako samochód miejski, którym można pojechać na weekend czy wakacje. Pod warunkiem, że nie planujemy zabrać na pokład kompletu pasażerów i ich bagażu. Wtedy moc 75 KM może okazać się niewystarczająca do bezstresowego wyprzedzania. 

Obniżone zawieszenie ekologicznej Skody nie wpłynęło znacząco na zachowanie auta. Fabia prowadzi się pewnie i nie wychyla się w zakrętach. Precyzyjny układ kierowniczy pozwala kierowcy poczuć się pewnie i komfortowo.


Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Skoda Fabia GreenLine zaskakuje przestronnością. Kierowca i pasażer nie będą mieli powodów do narzekania. Przednie fotele są dostatecznie duże i wygodne. Pasażerowie tylnej kanapy zwrócą uwagę na niskie oparcie, ale nie należy zapominać, że mamy do czynienia z autem z segmentu B, a tu możliwość przewiezienia pięciu osób dalej niż kilka kilometrów to już sukces. 

Bagażnik pięciodrzwiowej Fabii ma pojemność 315 litrów i pod tym względem Skoda również należy do czołówki segmentu. Mamy także możliwość złożenia tylnej kanapy uzyskując 1180 litrową przestrzeń. Ergonomii i jakości wykonania inni producenci mogą Fabii zazdrościć, ponieważ wewnątrz auta wszystko jest na swoim miejscu. Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest prosty i funkcjonalny.

Zobacz również: Skoda Fabia- którą wersję wybrać? Poradnik kupującego

Testowany egzemplarz został doposażony w wyświetlacz MAXI-DOT za 650 zł, wielofunkcyjną 4-ramienną skórzaną kierownicę obsługującą radio, która z małym pakietem skórzanym kosztuje 1 200 zł, radioodtwarzacz Swing 2 DIN z odtwarzaczem CD+MP3+AUX IN za 1300 zł, klimatyzację automatyczną (Climatronic) - z funkcją chłodzenia schowka, która kosztuje 3600 zł, a także czujnik parkowania z tyłu (600 zł), podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej (250 zł) i przednie reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów (450 zł) podniosły cenę Fabii do 64 250 złotych (całkowity koszt wyposażenia opcjonalnego to 8550 zł).

Większość dodatków, w które została wyposażona testowana Fabia są zasilane prądem, a co za tym idzie bezpośrednio wpływają na zwiększenie zużycia paliwa. Jedyną sensowną opcją z wyżej wymienionych jest klimatyzacja, ponieważ ułatwi ona późniejszą odsprzedaż auta. Dlatego wydanie ponad 5 tysięcy złotych na dodatki mija się z celem, ponieważ miejskie auto za 64 tysiące złotych przestaje być konkurencyjne.

Podsumowanie

Skoda Fabia GreenLine to przykład auta, które wpisuje się w modę na ekologię i nie traci przy tym na praktyczności czy własnościach jezdnych. Nie ma jednak szans na to, żeby wersja GreenLine stała się najpopularniejszą Fabią ze względu na wysoką cenę. Aby stać się właścicielem Fabii w wersji GreenLine w podstawowej wersji należy przeznaczyć na zakup 55 700 złotych.

Priorytetem dla klientów zainteresowanych Fabią GreenLine jest oszczędność i dlatego droga Fabia Greenline raczej będzie rzadkością na polskich drogach.

Zobacz również: Skoda Yeti: konstrukcja wszechstronna

Dane techniczne

Długość: 4000 mm

Szerokość: 1886 mm

Wysokość: 1498 mm

Rozstaw osi: 2465 mm

Masa: 1128 kg

Pojemność bagażnika: 315 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1180 litrów

Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 3

Pojemnośc silnika: 1199 ccm

Moc silnika: 75 KM/4200 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 180 Nm/2000 obr/min

Prędkość maksymalna: 172 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,2 sekundy

Zużycie paliwa: 4,1/3,0/3,4 (miasto/trasa/średnia)(według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Cena podstawowej wersji Fabii wynosi 33 900 złotych Fot. Moto.wieszjak.pl
Małym apetytem na paliwo trzycylindrowa jednostka musi wynagrodzić dość hałaśliwą pracę Fot. Moto.wieszjak.pl
Małe logo Greenline na tylnej klapie mówi że mamy do czynienia z wersją ekologiczną Fot. Moto.wieszjak.pl
Fabia jest wyposażona w światła do jazdy dziennej Fot. Moto.wieszjak.pl
Mimo niewielkich rozmiarów Fabii pasażerowie tylnej kanapy podróżują wygodnie Fot. Moto.wieszjak.pl
Pasażer i kierowca nie mogą narzekać na brak miejsca, kabina jest obszerna Fot. Moto.wieszjak.pl
System Start-Stop możemy wyłączyć. Przycisk znajduje się pomiędzy fotelami Fot. Moto.wieszjak.pl
Ergonomii i jakości wykonania inni producenci mogą Fabii zazdrościć Fot. Moto.wieszjak.pl
Ilość schowków we wnętrzu i ich rozmiar pozwala na wypady Fabią, również poza miasto Fot. Moto.wieszjak.pl
Fabryczne radio zapewnią przyzwoitą jakość dźwięku, odwatrza również format mp3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Panel Climatronic jest prosty w obsludze a wyświetlacze czytelne Fot. Moto.wieszjak.pl
Testowany egzemplarz został doposażony w wyświetlacz MAXI-DOT za 650 zł Fot. Moto.wieszjak.pl
Sterowanie radiem w kierownicy znajduje się pod ręką i jest intuicyjne Fot. Moto.wieszjak.pl
Za kierownicą Fabii siedzi się wysoko, jak w Vanie, ilość miejsca nad głowami jest Fot. Moto.wieszjak.pl
Aby stać się właścicielem Fabii w wersji GreenLine w podstawowej wersji należy przeznaczyć na zakup 55 700 złotych Fot. Moto.wieszjak.pl
Fabia Greenline wpisuje się w modę na ekologię i nie traci przy tym na praktyczności Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA