Test Kia Picanto: Samochód roku 2011?
REKLAMA
REKLAMA
Kia Picanto pojawiła się na rynku w 2003 roku, a w 2007 przeszła facelifting. Po ośmiu latach zbierania doświadczeń na ulicach miast i torach wyścigowych (przygotowane do wyścigów Picanto startują w serii Kia Picanto Cup), Kia wprowadziła do sprzedaży drugą generację auta. Z założenia Picanto to małe auto miejskie w rozsądnej cenie i to właśnie przez pryzmat tej ceny będziemy spoglądać na wady i zalety małej Kii.
REKLAMA
Nadwozie
Kia Picanto z 2011 roku zrywa z pudełkowatym wizerunkiem poprzednika. Nadwozie jest pełne przetłoczeń i linii nadających karoserii dynamiczny wygląd. Przód auta jest zdominowany przez wielkie reflektory, które zachodzą daleko na maskę i błotniki auta. Masywny zderzak z trzema dużymi wlotami powietrza optycznie powiększa całe auto.
Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Picanto
Pięciodrzwiowe nadwozie dzięki niewielkim rozmiarom zewnętrznym nie sprawia problemów na zatłoczonych parkingach.
Styliści nie zapomnieli także o tyle Kii Picanto. Diodowe lampy tylne o ciekawym kształcie to nadal nowość w segmencie miejskich maluchów.
Masywnie wyglądające nadwozie wywołuje skrajne uczucia, jednak trzeba przyznać, że auto wyróżnia się z tłumu. Moim zdaniem na korzyść.
Wnętrze/wyposażenie
Jeśli komuś spodoba się wygląd zewnętrzny Kii Picanto, to wnętrze na pewno go nie rozczaruje. Testowany egzemplarz oprócz najwyższego standardu wyposażenia XL otrzymał pakiet RACE, na który składają się: elementy wnętrza w kolorze Piano Black, podgrzewane fotele obszyte skórą ekologiczną w kolorze czerwonym, multifunkcyjna kierownica i piętnastocalowe aluminiowe obręcze kół.
Dodatkowo o komfort podróżowania dbała automatyczna klimatyzacja, a o wrażenia akustyczne system multimedialny ze złączami iPod, USB i AUX.
To niewielkie auto wbrew pozorom zapewnia całkiem przyzwoitą ilość przestrzeni wewnątrz. W pierwszym rzędzie „statystyczny” Polak bez problemu spędzi nawet kilkugodzinną podróż na wystarczająco dużych fotelach, które mają dość szeroki zakres regulacji.
Zobacz też: Seat Ibiza ST: szlacheckie pochodzenie
Z tyłu można odczuć, że auto jest wąskie, jednak dwóm dorosłym osobom lub trójce dzieci będzie wygodnie. Nie zabraknie miejsca na nogi i nad głową.
Przestronna kabina pasażerska została uzyskana kosztem przestrzeni bagażowej, która w tym przypadku wynosi tylko 200 litrów. Po złożeniu foteli uzyskamy 870 litrów bagażnika, co pozwoli przewieźć większe pakunki.
Silnik/zawieszenie
Motor o pojemności 1,2 litra generuje moc 85 KM i 121 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego od 4 tys. obrotów. Jak na auto miejskie Picanto z tym silnikiem jest całkiem żwawe, ponieważ od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,4 sekundy.
REKLAMA
Jednostka 1,2 bardzo sprawnie radzi sobie z autem ważącym około 900 kg. Nie ma konieczności wkręcania silnika na wysokie obroty, ani częstego redukowania biegów. Dzięki temu zadowalające jest też zużycie paliwa. Picanto w trybie mieszanym pali około 5-6 litrów benzyny na 100 kilometrów. Jazda miejska „kosztuje” nieco ponad 6 litrów, a na pokonanie 100 kilometrów poza miastem mała Kia potrzebuje niecałe 5 litrów.
Tradycyjne rozwiązania zastosowano w zawieszeniu. Belka skrętna z tyłu zapewnia niezbędny do miejskiej jazdy komfort. Mniejsze nierówności są niemal nieodczuwalne wewnątrz auta. Krótki rozstaw osi jest wrażliwy na większe nierówności zwłaszcza w zakrętach, jednak w tej klasie aut jest to norma.
Jako zaletę Kii Picanto można wymienić także wyciszenie kabiny, ponieważ do uszu kierowcy i pasażerów nie docierają hałasy ani z komory silnika, ani z okolic kół.
W warunkach jazdy miejskiej ze stosowaniem ograniczeń prędkości dyktowanych przez przepisy Kia pozwala się wyczuć i prowadzi się pewnie.
Zobacz też: Kia Picanto - Jaką wybrać? Poradnik kupującego.
Podsumowanie
Kia Picanto wprowadzona do oferty w 2011 roku jest autem ciekawym stylizacyjnie i bardzo praktycznym. Najmocniejszy w ofercie silnik pozwala na oszczędną jazdę, ale w razie konieczności może też być dość dynamiczny. Bogate wyposażenie testowanego egzemplarza podnosi cenę auta z 29 900 (za wersję bazową), do niemal 45 tysięcy złotych (XL + Pakiet RACE).
Według mnie nowa Kia Picanto oferuje dobry stosunek ceny do jakości i do wyposażenia, co może przyczynić się do zwycięstwa w konkursie Car of the Year 2011.
Autosalon24.pl - Kia Soul 1.6 CRDi, nawet 11% taniej. Sprawdź teraz!
Dane techniczne:
Kia Picanto 1,2 85 KM XL RACE | |
Typ silnika | benzyna |
Pojemność | 1 248 mc3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/12 |
Maksymalna moc | 85 KM/6000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 121 Nm/400 obr./min. |
Napęd | przód |
Skrzynia biegów | man. 5-bieg |
Pojemność bagażnika | 200 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 359,5/159,5/148 cm |
Rozstaw osi | 238,5 cm |
V-max | 171 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s. |
Zużycie paliwa* | 5,8/3,8/4,5 l/100km |
Cena | Od 39 990 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.