Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje
REKLAMA
REKLAMA
Powtarzanie wytartych sloganów na temat urody tej Alfy i po raz tysięczny przyrównywanie jej do kobiety trąci myszką. Ale warto zwrócić uwagę, że urok Giulietty nie kończy się jedynie na atrakcyjnej bryle nadwozia. To również, a może przede wszystkim zgrabnie skomponowana gra szczegółów. Wkomponowanie reflektorów, odpowiednio sprofilowane przetłoczenia, niebanalna stylizacja odpowiednio dużych felg, wygląd tylnych lamp, obniżone zawieszenie, dyskretne spojlery. Każdy z tych elementów odpowiednio podkreśla urok Giulietty, która zapewne właśnie w takiej odsłonie po raz pierwszy powstała w wyobraźni projektantów. Dodatkowej pikanterii sylwetce najmocniejszej Giulietty dodaje absurdalnie drogi (kosztuje 8 tys. zł) jak na tę klasę pojazdów lakier. Spełnia on podwójną rolę. Po pierwsze świetnie dopełnia kształt karoserii, po drugie swoją dość ekskluzywną ceną przyjemnie łechcze ego właściciela.
REKLAMA
Zobacz też: Opinie kierowców o Alfa Romeo Giulietta
Wnętrze/wyposażenie
REKLAMA
Przedział pasażerski Giulietty zaskakuje przestronnością. Nie chodzi o to, że Alfa oferuje ponadprzeciętnie dużą ilość miejsca dla pasażerów lecz o fakt, że spoglądając na samochód z zewnątrz odnieśliśmy wrażenie, że środek ma wyjątkowo ciasny, zwłaszcza z tyłu. Tymczasem miejsca w Giuliettcie jest sporo, nawet na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby.
Wnętrze odmiany Quadrifoglio Verde wygląda rasowo. Sportowy sznyt Alfy QV podkreślają m.in. aluminiowe nakładki na pedały, kierownica z czerwonym szwem, panel tablicy przyrządów wykonany ze szczotkowanego aluminium oraz robiące wrażenie (nie tylko w Alfie) czarne słupki przy przedniej szybie oraz czarna podsufitka. Testowany egzemplarz został dodatkowo wyposażony w skórzaną tapicerkę.
Fotel kierowcy Giulietty ciasno obejmuje ciało prowadzącego i zapewnia dobre podparcie podczas szybkiej jazdy po zakrętach.
Zobacz też: Test Mercedes C Coupe: luksus, sport i styl
Wnętrze sprawia wrażenie solidnego, jest wykonane z materiałów dobrej jakości i spasowanych z dokładnością.
Możliwości przewozowe sportowej Giulietty nie ustępują egzemplarzom ze słabszymi jednostkami napędowymi. We wszystkich przypadkach bagażnik ma objętość 350 l. To co może przeszkadzać przy pakowaniu do stosunkowo wysoki próg załadunku.
Oprócz wspomnianych smaczków z zakresu wykończenia wnętrza nabywca odmiany Quadrifoglio Verde bez konieczności dopłaty otrzyma m.in. 17 lub 18-sto calowe obręcze kół, obniżone zawieszenie, przyciemnione wykończenie reflektorów, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, czy rozbudowany zestaw Audio.
Napęd/układ jezdny
Najmocniejszą Giuliettę napędza turbodoładowany silnik benzynowy o śmiesznie małej pojemności – 1750 cm3, ale rozwijający imponującą moc 235 KM i dysponujący momentem obrotowym 340 Nm dostępnych od 1900 obr./min.
Według zapewnień producenta Giulietta QV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,8 s. Nieźle.
Zobacz też: Test Honda CR-Z: elektroszok
REKLAMA
W praktyce piękna włoszka ma w sobie dwie natury. Wszystko za sprawą standardowego systemu DNA, którego przełącznik umieszczony jest na dole pod konsolą centralną.
Wspomniany system daje możliwość nastawienia charakterystyki pracy układu kierowniczego, zawieszenia oraz reakcji na gaz. W rezultacie, gdy system ustawiony jest w pozycji Normal, Alfa mało pali, ale – bądźmy szczerzy – irytuje ospałością. Tryb All Weather podobno jest pomocny na śliskich nawierzchniach, ale zabawa na suchej nawierzchni zaczyna się po włączeniu trybu Dynamic, który usztywnia pracę zawieszenia, układu kierowniczego oraz dezaktywuje system kontroli trakcji.
Auto dynamicznie reaguje na operowanie gazem, a układ kierowniczy daje poczucie kontroli nad torem jazdy. Prezentowana Alfa została wyposażona w system Q2, czyli znaną z innych modeli producenta tzw.” szperę”, co ułatwia m.in. szybkie pokonywanie ciasnych łuków, a auto sprawia wrażenie jakby miało napęd na obie osie.
Zobacz też: Test Volvo C30 D4 R-Design: Wiking z ADHD
Za to zastrzeżenia budzi precyzyjność dźwigni zmiany biegów. Poza tym jazda Guliettą to sama radość, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę zużycie paliwa. W stosunku do osiągów samochodu spalanie na poziomie 13-14 /100 km podczas – owszem – dynamicznej jazdy w ruchu miejskim należy uznać za przyzwoite.
Podsumowanie
Żeby kupić Alfę Romeo Giuliettę QV trzeba wydać minimum 106 900 zł. Za tyle można stać się właścicielem VW Golfa GTI, który oferuje podobne osiągi, ale jego stylizacja jest bardziej stonowana.
Cena zakupu jest więc spora, ale Alfa odwdzięcza się właścicielowi sporą dawką pozytywnych emocji nie tylko podczas jazdy. Uśmiech właściciela pojawia także podczas samego spoglądania na Auto. Bo przecież już sama myśl o tym, że Quadrifoglio Verde w tym snobistyczny kolorze jest nasza poprawia humor nawet po najcięższym dniu.
Dane techniczne
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi 16v 235 KM Q2 Quadrifoglio Verde | |
Typ silnika | benzyna |
Pojemność | 1 742 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Maksymalna moc | 235 KM/5500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 340 Nm/1900 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg |
Pojemność bagażnika | 350 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 435,1/179,8/146,5 cm |
Rozstaw osi | 263,4 cm |
V-max. | 242 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,8 s. |
Zużycie paliwa* | 10,8/5,8/7,6 l/100 km |
Cena | Od 100 900 |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA