REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat 500C: Wspomnień czar!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza wersja Fiata 500C jest wręcz rozbrajająca. Jak na pojazd miejski, jest absurdalnie droga. Ale dawka radości, którą 500C dostarcza kierowcy jest tak duża, że nawet największy malkontent cieszy się z tego auta jak dziecko.

Pierwowzorem konstrukcji Fiata 500C jest Fiat 500 z płóciennym dachem produkowany w latach 50. Stąd najnowsza generacja „Pięćsetki” C nie jest typowym kabrioletem z całkowicie rozkładaną powierzchnia dachu wraz z bocznymi słupkami. Nie mniej, mały Fiat z rozkładanym dachem prezentuje się niezwykle uroczo i zarazem elegancko.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

O wyglądzie Fiata 500 napisano już wiele. Fakt, jest to jeden z najpiękniejszych samochodów dostępnych na polskim rynku. W sylwetce Fiata 500C „cieszy oko” niemal każdy detal. Wygląd nadwozia można dodatkowo spersonalizować i wedle własnych upodobań nadać Fiacikowi wygląd bardziej nowoczesny lub bardziej nawiązujący do poprzednika. W widocznym na zdjęciach egzemplarzu jednym z elementów personalizacji jest utrzymana w stylizacji retro chromowana listwa na przednim pasie pomiędzy światłami.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat 500

Spoglądając na gabaryty zewnętrze większość odnosi wrażenie, że 500C to auto, którym damy radę zaparkować nawet w luce pod balkonem. Rzeczywiście nadwozie ma długość jedynie 354,6 cm, szerokość 162,7 cm i wysokość 148,8 cm, a średnica zwracania pomiędzy krawężnikami wynosi 9,3 m. To w zupełności wystarczy do sprawnego parkowania i manewrowania w zatłoczonych miastach.

REKLAMA

Typowo dla aut miejskich 500C ma niewielki bagażnik. Przy normalnym położeniu tylnej kanapy przestrzeń na pakunki ma objętość 182 l, a możliwości przewozowe dość znacznie ogranicza mały otwór załadunku. Dlatego wsadzenie do bagażnika dużej walizki może się okazać nie lada wyzwaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie

Przedział pasażerski Fiata 500C nie różni się od tego z odmiany z blaszanym dachem. Niektóre elementy wnętrza testowanej wersji zostały wykończone brązową skórą podobnie do fragmentów foteli i tylnej kanapy.
Piękna, nawiązująca do klasycznego stylu tablica przyrządów częściowo została pomalowana na biało, a częściowo w kolorze nadwozia. W połączeniu z ogromnym, obszytym białą skórą kołem kierownicy prezentuje się niezwykle efektownie i zdobywa przychylne uwagi nawet tych, którzy zauważą, że zarówno duży prędkościomierz, jak i mały wyświetlacz wkomponowany w jego tarczę są w gruncie rzeczy dość nieczytelne.

Zobacz też: Test Volkswagen Polo 1.2 TSI: Uroczy… Volkswagen?

Do pozycji za kierownicą Fiata 500C trzeba się przyzwyczaić. Fotel został umieszczony wysoko nad podłogą, w rezultacie kierowca ma wrażenie, że siedzi na krześle. Jednak taka pozycja mimo, że budzi sprzeciw miłośników sportowych aut, w których siedzi się bardzo nisko z nogami wyprostowanymi ma swoje zalety – wygodę. Zajmowanie miejsca i wysiadanie z foteli 500C jest ułatwione właśnie za sprawą wysoko umieszczonych siedzisk.

Fotel kierowcy widocznego na zdjęciach Fiata teoretycznie dał się regulować na wysokość. W praktyce zakres regulacji okazał się mocno ograniczony. Wysokość siedzenia kierowcy da się bowiem regulować jedynie poprzez kąt pochylenia siedziska fotela. Dokładając do tego tylko jednopłaszczyznową regulację kierownicy, żeby zająć odpowiednią pozycję w 500C kierowca musi się sporo nagimnastykować z ustawieniem kątów pochylenia oparcia i siedziska. Ale koniec końców, w Fiacie 500C da się wygodnie usiąść, nawet spędzić na fotelach kilka godzin i to nawet gdy jest się dość dużym mężczyzną.

Najbardziej zaskakująca jest jednak ilość przestrzeni, jaką dysponują pasażerowie tylnej kanapy. Większość osób od razu skreśla funkcjonalność tylnych miejsc w tak małym aucie. Tymczasem nie będzie przesadą stwierdzenie, że na tylnej kanapie Fiata 500C swobodnie usiądą dwie dorosłe osoby i nie będą narzekały na brak miejsca.

Zobacz też: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Prezentowana na zdjęciach odmiana Lounge to podstawowa wersja wyposażeniowa „Pięćsetki Ce”. Bez dopłaty otrzymamy (oprócz elektrycznie rozkładanego dachu) czujniki parkowania z tyłu, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, piętnastocalowe obręcze ze stopów lekkich, manualną klimatyzację, czyli całkiem nieźle.

Napęd

Do redakcyjnej recenzji trafiła odmiana 500C z jedynym dostępnym w gamie silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,3 l, rozwijającym moc maksymalną 95 KM i dysponującym momentem obrotowym 200 Nm dostępnym od 1500 obr./min.

Mały diesel jest dość głośny, ale żwawy i oszczędny. Ochoczo przyspiesza od dolnych zakresów obrotów. Jest też bardzo elastyczny. I mimo, że „na papierze” osiągi „Pięćsetki” nie wyglądają porywająco (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,7 s) to subiektywne odczucia kierowcy są dużo bardziej emocjonujące. Podczas dynamicznego przyspieszania z odkrytym dachem i szumem wiatru w uszach testowany Fiat 500C wydawał się autem niezwykle szybkim.

Zobacz też: Test Honda CR-Z: elektroszok

Sprawiający wrażenie dynamicznego wysokoprężny silnik Fiata 500C spala w ruchu miejskim ok. 6-6,5 l/100 km. To nieco więcej niż podaje producent, ale nadal bardzo niewiele, co niewątpliwie czyni jazdę 500C przyjemniejszą.

Mimo rozstawu osi spotykanego jedynie w autach dla dzieci  - 230 cm, Fiat 500C jest autem, które dość komfortowo pokonuje wszelkie nierówności nawierzchni. Głównie za sprawa stosunkowo miękkiego nastawu zawieszenia.
Z kolei miękkie zawieszenie skutkuje dość znacznymi przechyłami nadwozia podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. I nie chodzi o przesadną podsterowność, auto radzi sobie na ciasnych łukach zupełnie przyzwoicie.

Jazda „Pięćsetką” z odkrytym dachem to sama radość.  Po całkowitym rozsunięciu dachu podróżującym na przednich fotelach nie będą doskwierały nadmierne podmuchy powietrza. Mimo to, można dokupić do Pięćsetki tzw. windshot, czyli wiatrochron.

Podsumowanie

Fiat 500C nigdy nie miał spełniać roli takiej, jaką musiał spełnić jego poprzednik. Nie miał być autem dla ludu. Nie łudźmy się niewielkimi gabarytami, „Pięćsetka” to stylowy, modny gadżet dla ludzi którzy nie „ciułają” pieniędzy na samochód.  

Podstawowa odmiana Fiata 500C kosztuje 62 tys. zł. Wersja z dieslem kosztuje 73 tys. zł. Jak za auto miejskie, te ceny to fanaberia. Ale biorąc pod uwagę niezwykłość Fiata 500C oraz fakt, że jest to samochód, który daje kierowcy nieprawdopodobnie dużą dawkę radości podczas jazdy, porównywalną z jazdą szybkim supersamochodem cena zaczyna schodzić na drugi plan, a Fiat 500C dumnie trafia na listę aut, które w życiu trzeba mieć.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta: Piękna Włoszka

Dane techniczne:

Fiat 500C 1.3 Multijet Lounge

Typ silnika

turbodiesel

Pojemność

1 248 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

95 KM/4000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

200 Nm/1500 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man. 5-bieg

Pojemność bagażnika

185 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

354,6/162,7/148,8 cm

Rozstaw osi

230 cm

V-max.

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,7 s.

Zużycie paliwa*

5/3,3/3,9 l/100 km

Cena

Od 59 500

*miasto/trasa/cykl mieszany

Zawieszenie Fiata 500C zaskakująco komfortowo tłumi nierówności nawierzchni.
moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Do wyposażenia Fiata 500C można dokupić windshot'a, czyli osłonę przeciwwiatrową.
moto.wieszjak.pl
Nadwozie Fiata 500C dość mocno się przechyla podczas dynamicznej jazdy po łukach.
moto.wieszjak.pl
Fiat 500C to synonim radości z jazdy.
moto.wieszjak.pl
Automatyczna klimatyzacja to wyposażenie opcjonalne Fiata 500C.
moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów w stylu retro to wizytówka Fiata 500. Całość jest urocza, ale wskaźniki niezbyt czytelne.
moto.wieszjak.pl
Fotele Fiata 500C mimo niewielkiego zakresu regulacji są wygodna, ale do pozycji za kieronicą trzeba się przyzwyczaić.
moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Fiata 500C usiądą bez narzekań dwie dorosłe osoby.
moto.wieszjak.pl
Niewielkie zagłówki tylnej kanapy Fiata 500C po wysunięciu przestają zawadzać pasażerom.
moto.wieszjak.pl
Dach Fiata 500C rozsuwa się w dwóch fazach. W pierwszej zatrzymuje się przed tylna szybą.
moto.wieszjak.pl
W drugiej zsuwa się w dół do samego końca, jednak trzecie światło stop jest nadal widoczne.
moto.wieszjak.pl
Bagażnik Fiata 500C ma objętość ok. 180 l. Otwór załadunku jest niewielki.
moto.wieszjak.pl
Wysokoprężny silnik o mocy 95 KM pracuje dość głośno, ale jest oszczędny i dynamiczny.
moto.wieszjak.pl
Materiałowy dach dodaje Fiatowi 500C szlachetności.
moto.wieszjak.pl
Chromowana listwa na przednim pasie Fiata 500C to element personalizacji nadwozia.
moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA