Test Skoda Octavia Tour: wybór z rozsądku
REKLAMA
REKLAMA
Skoda Octavia Tour wydaje się bardzo atrakcyjną propozycją na rynku aut kompaktowych. W przystępnej cenie dostajemy jednego z największych kompaktów w klasie. Jedynymi minusami są gorsze wykończenie, dość archaiczny wygląd oraz ograniczony wybór jednostek napędowych w porównaniu do droższej o około 10 tys zł Octavii II po face liftingu.
REKLAMA
Nadwozie
Gabaryty Skody Octavii Tour nie różnią się od dostępnej w sprzedaży Octavii II, jednak sylwetka Toura nieco już trąci myszką. Starego typu reflektory, klamki i lusterka boczne w czarnym kolorze, dość stara gama kolorystyczna, to wszystko sprawia, że Octavia Tour, mimo że nowa to wygląda w porównaniu do Octavii II po liftingu jak auto z poprzedniej dekady. Jednak z drugiej strony stonowany wygląd nie pozbawił Octavii praktyczności.
Wnętrze/wyposażenie
Po zajęciu miejsca za kierownicą Skody Octavii Tour na pewno większość kierowców nie będzie narzekać na brak przestrzeni. Niestety w oczy rzucają się twarde i średniej jakości materiały wykończeniowe. Kierownica z tworzywa sztucznego i plastikowa dźwignia zmiany biegów sprawiają wrażenie taniości. Z drugiej strony wzorcowo uporządkowaną tablicę przyrządów uatrakcyjniają nieco wyświetlacze – komputera pokładowego (dopłata 600 zł) oraz radioodtwarzacza (dopłata 1600 zł).
Zobacz też: Opinie kierowców o Skoda Octavia
REKLAMA
Na fotelach Skody Octavii Tour siedzi się bardzo wygodnie, a widoczność z miejsca kierowcy jest dobra. Octavia Tour mimo uboższego wykończenia wnętrza nie straciła praktyczności. Pojemność bagażnika w wersji Limuzyna (liftback) wynosi 585 l, a jego wykorzystanie ułatwia wysoko unoszona pokrywa bagażnika. W wyposażeniu standardowym Octavii Tour znajdziemy m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, dwupłaszczyznową regulację kierownicy, regulację wysokości fotela kierowcy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, czyli nie za wiele.
Manualna klimatyzacja wymaga dopłaty aż 4500 zł, elektrycznie sterowane szyby z przodu 900 zł, kurtyny powietrzne 1600 zł, kluczyk ze zdalnym sterowaniem centralnego zamka 500 zł. Podczas konfiguracji wyposażenia warto wziąć pod uwagę dodatkowe pakiety wyposażenia.
Napęd
Do napędu widocznej na zdjęciach Octavii Tour posłużył dobrze znany silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 102 KM. Według danych producenta Octavia Tour ze wspomnianą jednostka napędową rozpędza się od 0 do 100 km/h w 12,3 s, a zużycie paliwa w ruchu miejskim wynosi 9,6 l.
W praktyce czterocylindrowy silnik benzynowy dość sprawnie napędza ważącą 1195 kg Octavię Tour, ale wyraźny przyrost dynamiki czuć, gdy wskazówka obrotomierza minie 3500 obr./min. Wtedy też w aucie robi się dość głośno. Dźwignia sześciobiegowej manualnej przekładni precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia, a układ kierowniczy jest precyzyjny. Zawieszenie dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności i zachowuje bezpieczną sztywność podczas dynamicznej jazdy po zakrętach.
Zobacz też: Test Skoda Yeti: Yeti Przyjaciel
Oprócz wspomnianej zbyt dużej hałaśliwości jednostki napędowej w górnych zakresach obrotów jednostka napędowa wykazuje spore zapotrzebowane na paliwo. Podczas jazd testowych w ruchu miejskim Octavia Tour spalała średnio 10-11 l/100 km, w trasie spalanie spadało do ok. 7 l/100 km. Warto wspomnieć, że silnik dostaje trochę zadyszki podczas przyspieszania z wyższych prędkości w czasie jazdy z pełnym załadunkiem i kompletem pasażerów.
Podsumowanie
REKLAMA
Skoda Octavia Tour to bardzo dobra propozycja dla osób szukających niedrogiego i dużego auta, które sprawdzi się w roli głównego pojazdu rodzinnego. Przestrzeń bagażowa Octavii Tour umożliwi spakowanie bez kompromisów rodziny nawet na dłuższy wyjazd, a wnętrze jest wystarczająco komfortowe nawet na dłuższych trasach.
Trzeba będzie jedynie przymknąć oko na ospałość Octavii Tour. Jeżeli kogoś zniechęca stosunkowo wysokie zużycie paliwa w ruchu miejskim może skorzystać z oferty zamontowania instalacji LPG w autoryzowanej stacji obsługi. Tym bardziej, że w obecnej ofercie promocyjnej instalacja LPG zakładana jest gratis (normalnie kosztuje 4200 zł).
Dane techniczne
Długość: 4572 mm
Szerokość: 1769 mm
Wysokość: 1468 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Masa: 1210 kg
Pojemność bagażnika: 605 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1655 litrów
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przód
Typ silnika: benzynowy
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1595 ccm
Moc silnika: 102 KM/5600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 148 Nm/3800 obr/min
Prędkość maksymalna: 189 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 sekund
Zużycie paliwa (w litrach): 9,7/5,6/7,2 (miasto/trasa/średnia)















REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA