REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?

Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?
Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?
Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?
wirestock
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie zimą to nie tylko kwestia naciśnięcia na pedał w samochodzie. To też czas reakcji, sposób hamowania, prędkość czy nawet ustawienie fotela. Sprawdźcie, o czym pamiętać wytracając prędkość podczas jazdy po ośnieżonej drodze.

Sezon zimowy w Polsce trwa. I momentami oznacza naprawdę trudne warunki drogowe. Kluczowe jest zatem przypominanie zasad bezpiecznej jazdy w czasie opadów śniegu czy marznącego deszczu. Jak kierowca powinien hamować w takich warunkach?

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie oznacza bezpieczną prędkość

REKLAMA

Hamowanie jest procesem. Ten zaczyna się od momentu dostrzeżenia zagrożenia. Kolejnym krokiem jest przeniesienie nogi na pedał hamulca i jego naciśnięcie. Czas reakcji przeciętnie wynosi od 1 do nawet 2. sekund. Wydaje się zatem krótki. Taki krótki jednak nie jest, bo w czasie jednej sekundy auto poruszające się z prędkością 50 km/h pokonuje 14 metrów. To prawie tyle, ile wynosi długość TIR-a. Przy prędkości 100 km/h dystans rośnie już do 28 metrów.

To z kolei prowadzi do dwóch wniosków. Zanim kierowca naciśnie hamulec, odległość od miejsca zagrożenia zmniejszy się drastycznie. Dodatkowo do bezpiecznego hamowania w pierwszej kolejności potrzebne jest dostosowanie prędkości do warunków drogowych.

Kierowcy często bagatelizują pozycję za kierownicą. Ta natomiast ma ogromny wpływ na jakość hamowania. Wpływa na czas reakcji i siłę, z jaką wciskamy pedał hamulca. Czego się wystrzegać? Przede wszystkim pozycji w połowie leżącej!

Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?

REKLAMA

Prędkość ma potężne znaczenie. Liczy się nawet ustawienie fotela. Kluczem do sukcesu jest także prawidłowe rozpoczęcie hamowania. Nieprawidłowe może bowiem dodatkowo wydłużyć drogę potrzebną do zatrzymania. Na czym polega prawidłowe hamowanie?

Wciąż mało który kierowca posiada umiejętność takiego hamowania. Często kierujący zapominają o wciśnięciu sprzęgła, wciskają hamulec zbyt lekko, odpuszczają hamulec w momencie włączenia się systemu ABS, a to są podstawowe błędy. Niewciśnięcie sprzęgła może pogorszyć możliwość sterowania autem oraz wydłużyć drogę hamowania. W sytuacji awaryjnej należy bezzwłocznie z maksymalną siłą wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła w przypadku skrzyni manualnej, a sam hamulec w przypadku skrzyni automatycznej, pamiętając, żeby hamulec trzymać z całej siły aż do zatrzymania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hamulec pulsuje? Nie bój się. To tylko ABS

Na śliskiej drodze zaraz po naciśnięciu pedału hamulca ten zaczyna wibrować czy też pulsować. Kierowcy często sądzą, że jest to wynik awarii lub błędu i hamulec puszczają. To jednak potężny błąd! Po pierwsze dlatego, że wydłuża drogę hamowania. Po drugie dlatego, że po ponownym wciśnięciu pedału sytuacja z pewnością się powtórzy.

Pulsowanie hamulca po jego naciśnięciu nie oznacza jednak awarii. Wynika to z włączenia się układu ABS. ABS, który próbuje sprawić, że pojazd w czasie hamowania nadal będzie sterowny. Nie dojdzie do zablokowania kół. Takiego zachowania pedału hamulca nie należy się zatem bać. Nie należy też pod żadnym pozorem zwalniać nogi z pedału.

Hamowanie na śniegu na letnich oponach

Opony letnie nie są dostosowane do pracy na mrozach. Na początek ich mieszanka gumowa staje się twarda jak kamień. Praktycznie nie pracuje na nawierzchni. Kolejny problem do listy dopisuje w miarę gładki bieżnik. Ten nie ma się nawet jak "zaczepić" na śniegu czy lodzie. A kierowcy, którzy nie zmieniają opon na zimę lub robią to zbyt późno, powinni wiedzieć o jeszcze jednym.

Jeśli spowodujemy wypadek, jadąc na letnich oponach, albo weźmiemy w nim udział, to pomimo poruszania się z prędkością dostosowaną do warunków panujących zimą na drodze, możemy ponieść konsekwencje takiego niedbalstwa i ignorowania możliwych zagrożeń. Te będą dotyczyć współudziału w zdarzeniu, mandatu czy problemów z wypłatą odszkodowania z AC – dodał Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    REKLAMA

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    REKLAMA

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    REKLAMA