REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?
Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?
wirestock
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie zimą to nie tylko kwestia naciśnięcia na pedał w samochodzie. To też czas reakcji, sposób hamowania, prędkość czy nawet ustawienie fotela. Sprawdźcie, o czym pamiętać wytracając prędkość podczas jazdy po ośnieżonej drodze.

Sezon zimowy w Polsce trwa. I momentami oznacza naprawdę trudne warunki drogowe. Kluczowe jest zatem przypominanie zasad bezpiecznej jazdy w czasie opadów śniegu czy marznącego deszczu. Jak kierowca powinien hamować w takich warunkach?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie oznacza bezpieczną prędkość

Hamowanie jest procesem. Ten zaczyna się od momentu dostrzeżenia zagrożenia. Kolejnym krokiem jest przeniesienie nogi na pedał hamulca i jego naciśnięcie. Czas reakcji przeciętnie wynosi od 1 do nawet 2. sekund. Wydaje się zatem krótki. Taki krótki jednak nie jest, bo w czasie jednej sekundy auto poruszające się z prędkością 50 km/h pokonuje 14 metrów. To prawie tyle, ile wynosi długość TIR-a. Przy prędkości 100 km/h dystans rośnie już do 28 metrów.

To z kolei prowadzi do dwóch wniosków. Zanim kierowca naciśnie hamulec, odległość od miejsca zagrożenia zmniejszy się drastycznie. Dodatkowo do bezpiecznego hamowania w pierwszej kolejności potrzebne jest dostosowanie prędkości do warunków drogowych.

Kierowcy często bagatelizują pozycję za kierownicą. Ta natomiast ma ogromny wpływ na jakość hamowania. Wpływa na czas reakcji i siłę, z jaką wciskamy pedał hamulca. Czego się wystrzegać? Przede wszystkim pozycji w połowie leżącej!

Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?

Prędkość ma potężne znaczenie. Liczy się nawet ustawienie fotela. Kluczem do sukcesu jest także prawidłowe rozpoczęcie hamowania. Nieprawidłowe może bowiem dodatkowo wydłużyć drogę potrzebną do zatrzymania. Na czym polega prawidłowe hamowanie?

REKLAMA

Wciąż mało który kierowca posiada umiejętność takiego hamowania. Często kierujący zapominają o wciśnięciu sprzęgła, wciskają hamulec zbyt lekko, odpuszczają hamulec w momencie włączenia się systemu ABS, a to są podstawowe błędy. Niewciśnięcie sprzęgła może pogorszyć możliwość sterowania autem oraz wydłużyć drogę hamowania. W sytuacji awaryjnej należy bezzwłocznie z maksymalną siłą wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła w przypadku skrzyni manualnej, a sam hamulec w przypadku skrzyni automatycznej, pamiętając, żeby hamulec trzymać z całej siły aż do zatrzymania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hamulec pulsuje? Nie bój się. To tylko ABS

Na śliskiej drodze zaraz po naciśnięciu pedału hamulca ten zaczyna wibrować czy też pulsować. Kierowcy często sądzą, że jest to wynik awarii lub błędu i hamulec puszczają. To jednak potężny błąd! Po pierwsze dlatego, że wydłuża drogę hamowania. Po drugie dlatego, że po ponownym wciśnięciu pedału sytuacja z pewnością się powtórzy.

Pulsowanie hamulca po jego naciśnięciu nie oznacza jednak awarii. Wynika to z włączenia się układu ABS. ABS, który próbuje sprawić, że pojazd w czasie hamowania nadal będzie sterowny. Nie dojdzie do zablokowania kół. Takiego zachowania pedału hamulca nie należy się zatem bać. Nie należy też pod żadnym pozorem zwalniać nogi z pedału.

Hamowanie na śniegu na letnich oponach

Opony letnie nie są dostosowane do pracy na mrozach. Na początek ich mieszanka gumowa staje się twarda jak kamień. Praktycznie nie pracuje na nawierzchni. Kolejny problem do listy dopisuje w miarę gładki bieżnik. Ten nie ma się nawet jak "zaczepić" na śniegu czy lodzie. A kierowcy, którzy nie zmieniają opon na zimę lub robią to zbyt późno, powinni wiedzieć o jeszcze jednym.

Jeśli spowodujemy wypadek, jadąc na letnich oponach, albo weźmiemy w nim udział, to pomimo poruszania się z prędkością dostosowaną do warunków panujących zimą na drodze, możemy ponieść konsekwencje takiego niedbalstwa i ignorowania możliwych zagrożeń. Te będą dotyczyć współudziału w zdarzeniu, mandatu czy problemów z wypłatą odszkodowania z AC – dodał Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA