REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?
Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?
wirestock
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie zimą to nie tylko kwestia naciśnięcia na pedał w samochodzie. To też czas reakcji, sposób hamowania, prędkość czy nawet ustawienie fotela. Sprawdźcie, o czym pamiętać wytracając prędkość podczas jazdy po ośnieżonej drodze.

Sezon zimowy w Polsce trwa. I momentami oznacza naprawdę trudne warunki drogowe. Kluczowe jest zatem przypominanie zasad bezpiecznej jazdy w czasie opadów śniegu czy marznącego deszczu. Jak kierowca powinien hamować w takich warunkach?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie oznacza bezpieczną prędkość

Hamowanie jest procesem. Ten zaczyna się od momentu dostrzeżenia zagrożenia. Kolejnym krokiem jest przeniesienie nogi na pedał hamulca i jego naciśnięcie. Czas reakcji przeciętnie wynosi od 1 do nawet 2. sekund. Wydaje się zatem krótki. Taki krótki jednak nie jest, bo w czasie jednej sekundy auto poruszające się z prędkością 50 km/h pokonuje 14 metrów. To prawie tyle, ile wynosi długość TIR-a. Przy prędkości 100 km/h dystans rośnie już do 28 metrów.

To z kolei prowadzi do dwóch wniosków. Zanim kierowca naciśnie hamulec, odległość od miejsca zagrożenia zmniejszy się drastycznie. Dodatkowo do bezpiecznego hamowania w pierwszej kolejności potrzebne jest dostosowanie prędkości do warunków drogowych.

Kierowcy często bagatelizują pozycję za kierownicą. Ta natomiast ma ogromny wpływ na jakość hamowania. Wpływa na czas reakcji i siłę, z jaką wciskamy pedał hamulca. Czego się wystrzegać? Przede wszystkim pozycji w połowie leżącej!

Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?

Prędkość ma potężne znaczenie. Liczy się nawet ustawienie fotela. Kluczem do sukcesu jest także prawidłowe rozpoczęcie hamowania. Nieprawidłowe może bowiem dodatkowo wydłużyć drogę potrzebną do zatrzymania. Na czym polega prawidłowe hamowanie?

REKLAMA

Wciąż mało który kierowca posiada umiejętność takiego hamowania. Często kierujący zapominają o wciśnięciu sprzęgła, wciskają hamulec zbyt lekko, odpuszczają hamulec w momencie włączenia się systemu ABS, a to są podstawowe błędy. Niewciśnięcie sprzęgła może pogorszyć możliwość sterowania autem oraz wydłużyć drogę hamowania. W sytuacji awaryjnej należy bezzwłocznie z maksymalną siłą wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła w przypadku skrzyni manualnej, a sam hamulec w przypadku skrzyni automatycznej, pamiętając, żeby hamulec trzymać z całej siły aż do zatrzymania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hamulec pulsuje? Nie bój się. To tylko ABS

Na śliskiej drodze zaraz po naciśnięciu pedału hamulca ten zaczyna wibrować czy też pulsować. Kierowcy często sądzą, że jest to wynik awarii lub błędu i hamulec puszczają. To jednak potężny błąd! Po pierwsze dlatego, że wydłuża drogę hamowania. Po drugie dlatego, że po ponownym wciśnięciu pedału sytuacja z pewnością się powtórzy.

Pulsowanie hamulca po jego naciśnięciu nie oznacza jednak awarii. Wynika to z włączenia się układu ABS. ABS, który próbuje sprawić, że pojazd w czasie hamowania nadal będzie sterowny. Nie dojdzie do zablokowania kół. Takiego zachowania pedału hamulca nie należy się zatem bać. Nie należy też pod żadnym pozorem zwalniać nogi z pedału.

Hamowanie na śniegu na letnich oponach

Opony letnie nie są dostosowane do pracy na mrozach. Na początek ich mieszanka gumowa staje się twarda jak kamień. Praktycznie nie pracuje na nawierzchni. Kolejny problem do listy dopisuje w miarę gładki bieżnik. Ten nie ma się nawet jak "zaczepić" na śniegu czy lodzie. A kierowcy, którzy nie zmieniają opon na zimę lub robią to zbyt późno, powinni wiedzieć o jeszcze jednym.

Jeśli spowodujemy wypadek, jadąc na letnich oponach, albo weźmiemy w nim udział, to pomimo poruszania się z prędkością dostosowaną do warunków panujących zimą na drodze, możemy ponieść konsekwencje takiego niedbalstwa i ignorowania możliwych zagrożeń. Te będą dotyczyć współudziału w zdarzeniu, mandatu czy problemów z wypłatą odszkodowania z AC – dodał Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA