REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?
Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?
wirestock
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie zimą to nie tylko kwestia naciśnięcia na pedał w samochodzie. To też czas reakcji, sposób hamowania, prędkość czy nawet ustawienie fotela. Sprawdźcie, o czym pamiętać wytracając prędkość podczas jazdy po ośnieżonej drodze.

Sezon zimowy w Polsce trwa. I momentami oznacza naprawdę trudne warunki drogowe. Kluczowe jest zatem przypominanie zasad bezpiecznej jazdy w czasie opadów śniegu czy marznącego deszczu. Jak kierowca powinien hamować w takich warunkach?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie oznacza bezpieczną prędkość

Hamowanie jest procesem. Ten zaczyna się od momentu dostrzeżenia zagrożenia. Kolejnym krokiem jest przeniesienie nogi na pedał hamulca i jego naciśnięcie. Czas reakcji przeciętnie wynosi od 1 do nawet 2. sekund. Wydaje się zatem krótki. Taki krótki jednak nie jest, bo w czasie jednej sekundy auto poruszające się z prędkością 50 km/h pokonuje 14 metrów. To prawie tyle, ile wynosi długość TIR-a. Przy prędkości 100 km/h dystans rośnie już do 28 metrów.

To z kolei prowadzi do dwóch wniosków. Zanim kierowca naciśnie hamulec, odległość od miejsca zagrożenia zmniejszy się drastycznie. Dodatkowo do bezpiecznego hamowania w pierwszej kolejności potrzebne jest dostosowanie prędkości do warunków drogowych.

Kierowcy często bagatelizują pozycję za kierownicą. Ta natomiast ma ogromny wpływ na jakość hamowania. Wpływa na czas reakcji i siłę, z jaką wciskamy pedał hamulca. Czego się wystrzegać? Przede wszystkim pozycji w połowie leżącej!

Jak bezpiecznie hamować na śniegu i lodzie?

Prędkość ma potężne znaczenie. Liczy się nawet ustawienie fotela. Kluczem do sukcesu jest także prawidłowe rozpoczęcie hamowania. Nieprawidłowe może bowiem dodatkowo wydłużyć drogę potrzebną do zatrzymania. Na czym polega prawidłowe hamowanie?

REKLAMA

Wciąż mało który kierowca posiada umiejętność takiego hamowania. Często kierujący zapominają o wciśnięciu sprzęgła, wciskają hamulec zbyt lekko, odpuszczają hamulec w momencie włączenia się systemu ABS, a to są podstawowe błędy. Niewciśnięcie sprzęgła może pogorszyć możliwość sterowania autem oraz wydłużyć drogę hamowania. W sytuacji awaryjnej należy bezzwłocznie z maksymalną siłą wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła w przypadku skrzyni manualnej, a sam hamulec w przypadku skrzyni automatycznej, pamiętając, żeby hamulec trzymać z całej siły aż do zatrzymania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hamulec pulsuje? Nie bój się. To tylko ABS

Na śliskiej drodze zaraz po naciśnięciu pedału hamulca ten zaczyna wibrować czy też pulsować. Kierowcy często sądzą, że jest to wynik awarii lub błędu i hamulec puszczają. To jednak potężny błąd! Po pierwsze dlatego, że wydłuża drogę hamowania. Po drugie dlatego, że po ponownym wciśnięciu pedału sytuacja z pewnością się powtórzy.

Pulsowanie hamulca po jego naciśnięciu nie oznacza jednak awarii. Wynika to z włączenia się układu ABS. ABS, który próbuje sprawić, że pojazd w czasie hamowania nadal będzie sterowny. Nie dojdzie do zablokowania kół. Takiego zachowania pedału hamulca nie należy się zatem bać. Nie należy też pod żadnym pozorem zwalniać nogi z pedału.

Hamowanie na śniegu na letnich oponach

Opony letnie nie są dostosowane do pracy na mrozach. Na początek ich mieszanka gumowa staje się twarda jak kamień. Praktycznie nie pracuje na nawierzchni. Kolejny problem do listy dopisuje w miarę gładki bieżnik. Ten nie ma się nawet jak "zaczepić" na śniegu czy lodzie. A kierowcy, którzy nie zmieniają opon na zimę lub robią to zbyt późno, powinni wiedzieć o jeszcze jednym.

Jeśli spowodujemy wypadek, jadąc na letnich oponach, albo weźmiemy w nim udział, to pomimo poruszania się z prędkością dostosowaną do warunków panujących zimą na drodze, możemy ponieść konsekwencje takiego niedbalstwa i ignorowania możliwych zagrożeń. Te będą dotyczyć współudziału w zdarzeniu, mandatu czy problemów z wypłatą odszkodowania z AC – dodał Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA