REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego auto nie odpala? Czyli mrozy wróciły, a wraz z nimi zimowe problemy kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dlaczego auto nie odpala zimą, problem z rozruchem silnika zimą, mrozy problem z rozruchem silnika
Dlaczego auto nie odpala? Czyli mrozy wróciły, a wraz z nimi zimowe problemy kierowców
wirestock
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca po mroźnej nocy schodzi do samochodu. Otwiera drzwi, wkłada kluczyk do stacyjki, przekręca go i niewiele się dzieje. Dlaczego auto nie odpala? W czasie mrozów powodów takiej sytuacji może być wiele.

Temperatury w Polsce wyraźnie spadły poniżej zera. A to dopiero początek siarczystych mrozów. Ich pojawienie się być może jest naturalne zimą, jednak oznacza też poważne problemy dla kierowców. Bo w takich warunkach samochód parkowany nocą pod blokiem może o poranku nie odpalić.

REKLAMA

REKLAMA

Auto nie odpala na mrozie. To często wynik "braku prądu"

Samochód z silnikiem diesla i benzynowym do rozruchu potrzebuje prądu. To on zasila rozrusznik, ale także np. świece żarowe czy zapłonowe. Brak prądu lub niska jego wartość oznacza problem z odpaleniem auta. Problem w tym przypadku może dotyczyć tak naprawdę kilku kwestii. Mowa o:

  • zużytym lub za słabo naładowanym akumulatorem. Ten podczas działania mrozów ukrywa część swojego potencjału, co tylko pogarsza położenie kierowcy.
  • słabym ładowaniu w wyniku zużycia alternatora.
  • problemach wygenerowanych przez kierowcę. To np. pozostawienie pojazdu na noc na światłach.

Skąd kierowca ma wiedzieć, że auto nie odpala na mrozie z uwagi na problemy z brakiem prądu? Po przekręceniu stacyjki kontrolki na tablicy zegarów mogą przygasać. Poza tym praca rozrusznika będzie powolna, a czasami urządzenie nie zaskoczy wcale.

Akumulator jest sprawny, a auto nie odpala?

Akumulator jest sprawny, a silnik w samochodzie mimo wszystko odpalić nie chce. Co to oznacza? Tu pole do popisu jest większe. Problem może bowiem oznaczać zużycie świec zapłonowych, kłopoty z układem paliwowym, ale także klemami akumulatora. Może się bowiem okazać, że jedna z klem jest poluzowana lub zaśniedziała. W takim przypadku nie charakteryzuje się wystarczającym przewodnictwem prądu. Źródła usterki bywają zatem naprawdę mało znaczące.

REKLAMA

Problemy z rozruchem zimą a paliwo. Diesel i benzyna

Może się zdarzyć, że auto nie odpali na mrozie z uwagi na zamarznięte paliwo. Stanie się tak w trzech przypadkach. Po pierwsze wtedy, gdy samochód będzie rzadko eksploatowany i będzie miał w baku jeszcze paliwo letnie. Po drugie wtedy, gdy kierowca zatankuje chrzczone paliwo. Zamarznie w nim woda. Po trzecie wtedy, gdy kierowca tankuje paliwo w małych ilościach. Wtedy będzie ono rozcieńczane przez wilgoć zebraną w zbiorniku. W przypadku benzyny to oznacza wytrącenie się kryształków lodu, które zatkają przewody paliwowe. Z oleju napędowego wytrącić się może natomiast parafina. Ona również zatka przepływ paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy to paliwo jest winne brakowi rozruchu silnika, kierowca po przekręceniu kluczyka usłyszy normalną pracę rozrusznika. Silnik mimo wszystko nie odpali. Objaw będzie wyglądał trochę tak, jakby benzyny czy oleju napędowego w baku nie było wcale.

Jak uruchomić silnik samochodu zimą?

Podczas porannego rozruchu silnika w czasie silnych mrozów warto pamiętać o całej procedurze odpalania motoru. To ułatwi mu start i sprawi, że ten będzie minimalnie obciążający. Poniżej kilka kluczowych punktów.

  • Przed przekręceniem kluczyka w stacyjce wyłącz wszystkie zbędne odbiorniki prądu, a więc ogrzewanie, światła czy radio. Niech prąd zebrany w akumulatorze skumuje się na układzie rozruchowym.
  • Przekręć klucz na drugą pozycję stacyjki i poczekaj chwilę. Możesz nawet powtórzyć procedurę dwukrotnie. W dieslu to pozwoli jeszcze lepiej nagrzać komorę spalania. W benzyniaku sprawi, że do komory trafi większa dawka benzyny.
  • Nie kręć rozrusznikiem dłużej, niż przez 10 sekund. Próbę powtórz trzy, może cztery razy. Gdy silnik nie odpali, odpuść.
  • Po rozruchu silnika odczekaj kilkanaście sekund i rusz z miejsca. Delikatnie i z wyczuciem. Nie rozgrzewaj silnika na postoju. To nie ma większego sensu.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA