REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za dziurę w drodze. Czy kierowca ma na nie szansę?

Odszkodowanie za dziurę w drodze
Odszkodowanie za dziurę w drodze. Zima zaatakowała. Drogi stały się dziurawe jak ser szwajcarski
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

W czasie zimowym w jezdni kryją się cisi zabójcy. Najechanie na dziurę w drodze może uszkodzić oponę, felgę, zawieszenie czy układ kierowniczy. Czy w takim przypadku kierowcy należy się odszkodowanie? I jak się o nie starać?

Opady śniegu, mrozy i roztopy. Tak powtarzające się zmiany pogody zimą prowadzą do powstania uszkodzeń nawierzchni. Zarządca drogi powinien je naprawiać. Niestety nie zawsze szybko reaguje. Co ma zrobić kierowca, który po najechaniu na dziurę w drodze, uszkodzi w aucie oponę, felgę lub zawieszenie?

REKLAMA

REKLAMA

Jak udokumentować uszkodzenie auta po najechaniu na dziurę w jezdni?

Na początek podstawowe pytanie. Czy kierowcy, który uszkodził auto po najechaniu w ubytek nawierzchni, należy się odszkodowanie? Oczywiście, że tak. To skutek działania odpowiedzialności cywilnej. Zarządca drogi nie dochował bowiem swoich obowiązków. Z drugiej strony odszkodowanie nie jest wypłacane automatycznie. Najpierw należy udowodnić okoliczności zdarzenia. I ta akurat kwestia spoczywa już po stronie poszkodowanego. Konieczne będzie zebranie na miejscu kilku dowodów. Przydadzą się:

  • zdjęcia miejsca zdarzenia, dokumentujące zarówno uszkodzenie w nawierzchni, jak i uszkodzenie w pojeździe,
  • zeznania świadków zdarzenia, jeżeli takowi występują,
  • notatka policyjna – warto wezwać na miejsce patrol policji.

W przypadku uszkodzenia opony lub felgi, takie dowody powinny być wystarczające. Gdy dojdzie do uszkodzenia np. zawieszenia, a samochód nadal będzie jezdny, konieczna może być już np. opinia rzeczoznawcy.

Jakie koszty pokryje odszkodowanie za dziurę w drodze?

Kierowca może oczekiwać od zarządcy drogi pokrycia wszelkich kosztów związanych z uszkodzeniem. Dotyczy to zatem zarówno naprawy auta, jak i np. wydatków związanych z lawetowaniem pojazdu do warsztatu. Może oczekiwać też naprawy pozostałych szkód majątkowych. To dotyczy utraconych zarobków – bo poszkodowany był np. taksówkarzem i autem zarabiał za utrzymanie.

REKLAMA

Ciekawostka? W przypadku uszkodzenia jednej opony kierowca może oczekiwać wymiany dwóch. Ogumienie zamontowane na jednej osi pojazdu powinno spełniać takie same parametry techniczne, ale też np. dotyczące poziomu starcia bieżnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o odszkodowanie za dziurę w jezdni?

Kierowca zebrał wszystkie dowody. Może zatem wystąpić z roszczeniem. W tym celu musi jednak wykonać dwa kroki. Po pierwsze powinien ustalić właściciela lub zarządcę drogi. Może mu pomóc w tym policja lub straż miejska. Po drugie musi napisać pismo, w którym określi swoje roszczenie.

Kto jest właścicielem drogi? W przypadku:

  • drogi krajowej Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
  • drogi wojewódzkiej zarząd województwa,
  • drogi powiatowej zarząd powiatu,
  • drogi gminnej wójt, burmistrz, prezydent miasta,
  • drogi osiedlowej zarządca osiedla lub wspólnota,
  • parkingu właściciel terenu.

Jeżeli chodzi o wniosek, wystarczy napisać standardowe pismo, w którym kierowca określi swoje dane (imię, nazwisko, adres), dane pojazdu (marka, numer rejestracyjny), okoliczności oraz miejsce zdarzenia i opisze rodzaj i zakres uszkodzeń. Wniosek o odszkodowanie za dziurę w jezdni można dostarczyć osobiście, listownie, mailowo, faksem lub poprzez platformę ePUAP. Czasami zdarza się, że zarządca drogi odeśle kierowcę do swojej ubezpieczalni. W takim przypadku roszczenie zgłasza się na gotowym formularzu lub internetowo.

Czy łatwo jest dostać odszkodowanie za dziurę w drodze?

Przepisy mówią jasno. Właściciel czy też zarządca drogi ponoszą odpowiedzialność za stan dróg. Niestety praktyka jest taka, że odszkodowanie za uszkodzone auto po najechaniu na dziurę w jezdni nie jest łatwo dostać. Większość tego typu wniosków jest odrzucana. Zarówno przez zarządców, jak i ubezpieczycieli. Powód? To często wynik prostej kalkulacji. Kierowca może oczywiście iść ze sprawą do sądu. Tylko ilu tak właściwie zdecyduje się na ten krok? Wiele roszczeń kończy się zatem na etapie odrzucenia wniosku.

Warto pamiętać o dwóch rzeczach. Kierowca może starać się o pokrycie kosztów naprawy pojazdu uszkodzonego po najechaniu na dziurę w jezdni także z ubezpieczenia autocasco. Oczywiście pod warunkiem, że AC posiada. Poza tym procedura niestety może być taka, że najpierw kierowca zapłaci za naprawę pojazdu i dopiero odzyska pieniądze. Roszczenie nie zostanie rozpatrzone od razu.

Jak przejeżdżać przez dziury w jezdni?

Każda uszkodzenie, po którym przejedzie się samochodem, oznacza sytuację niekorzystną dla kół, zawieszenia i układu kierowniczego. Najlepiej zatem byłoby dziurę ominąć. Nie zawsze jednak kierowca ma taką możliwość. Co wtedy? Należy zredukować prędkość, ale przez samą dziurę kierowca powinien przejechać bez wciśniętego hamulca. Poza tym dobrym pomysłem jest wciśnięcie sprzęgła i wyprostowanie kół pojazdu. To sprawi, że energia nie uderzy w skrzynię biegów i silnik, a do tego zmniejszy przeciążenia układu kierowniczego.

W tym punkcie pewne zastrzeżenie. Bo powyższa instrukcja sprawdzi się, ale w przypadku dziur w jezdni, które kierowca jest w stanie odpowiednio wcześnie dostrzec. Czasami takiej możliwości nie ma, bo np. uszkodzenie jest zasłonięte przez śnieg, błoto pośniegowe lub wodę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA