REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za dziurę w drodze. Czy kierowca ma na nie szansę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odszkodowanie za dziurę w drodze
Odszkodowanie za dziurę w drodze. Zima zaatakowała. Drogi stały się dziurawe jak ser szwajcarski
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

W czasie zimowym w jezdni kryją się cisi zabójcy. Najechanie na dziurę w drodze może uszkodzić oponę, felgę, zawieszenie czy układ kierowniczy. Czy w takim przypadku kierowcy należy się odszkodowanie? I jak się o nie starać?

Opady śniegu, mrozy i roztopy. Tak powtarzające się zmiany pogody zimą prowadzą do powstania uszkodzeń nawierzchni. Zarządca drogi powinien je naprawiać. Niestety nie zawsze szybko reaguje. Co ma zrobić kierowca, który po najechaniu na dziurę w drodze, uszkodzi w aucie oponę, felgę lub zawieszenie?

REKLAMA

Jak udokumentować uszkodzenie auta po najechaniu na dziurę w jezdni?

Na początek podstawowe pytanie. Czy kierowcy, który uszkodził auto po najechaniu w ubytek nawierzchni, należy się odszkodowanie? Oczywiście, że tak. To skutek działania odpowiedzialności cywilnej. Zarządca drogi nie dochował bowiem swoich obowiązków. Z drugiej strony odszkodowanie nie jest wypłacane automatycznie. Najpierw należy udowodnić okoliczności zdarzenia. I ta akurat kwestia spoczywa już po stronie poszkodowanego. Konieczne będzie zebranie na miejscu kilku dowodów. Przydadzą się:

  • zdjęcia miejsca zdarzenia, dokumentujące zarówno uszkodzenie w nawierzchni, jak i uszkodzenie w pojeździe,
  • zeznania świadków zdarzenia, jeżeli takowi występują,
  • notatka policyjna – warto wezwać na miejsce patrol policji.

W przypadku uszkodzenia opony lub felgi, takie dowody powinny być wystarczające. Gdy dojdzie do uszkodzenia np. zawieszenia, a samochód nadal będzie jezdny, konieczna może być już np. opinia rzeczoznawcy.

Jakie koszty pokryje odszkodowanie za dziurę w drodze?

REKLAMA

Kierowca może oczekiwać od zarządcy drogi pokrycia wszelkich kosztów związanych z uszkodzeniem. Dotyczy to zatem zarówno naprawy auta, jak i np. wydatków związanych z lawetowaniem pojazdu do warsztatu. Może oczekiwać też naprawy pozostałych szkód majątkowych. To dotyczy utraconych zarobków – bo poszkodowany był np. taksówkarzem i autem zarabiał za utrzymanie.

Ciekawostka? W przypadku uszkodzenia jednej opony kierowca może oczekiwać wymiany dwóch. Ogumienie zamontowane na jednej osi pojazdu powinno spełniać takie same parametry techniczne, ale też np. dotyczące poziomu starcia bieżnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o odszkodowanie za dziurę w jezdni?

Kierowca zebrał wszystkie dowody. Może zatem wystąpić z roszczeniem. W tym celu musi jednak wykonać dwa kroki. Po pierwsze powinien ustalić właściciela lub zarządcę drogi. Może mu pomóc w tym policja lub straż miejska. Po drugie musi napisać pismo, w którym określi swoje roszczenie.

Kto jest właścicielem drogi? W przypadku:

  • drogi krajowej Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
  • drogi wojewódzkiej zarząd województwa,
  • drogi powiatowej zarząd powiatu,
  • drogi gminnej wójt, burmistrz, prezydent miasta,
  • drogi osiedlowej zarządca osiedla lub wspólnota,
  • parkingu właściciel terenu.

Jeżeli chodzi o wniosek, wystarczy napisać standardowe pismo, w którym kierowca określi swoje dane (imię, nazwisko, adres), dane pojazdu (marka, numer rejestracyjny), okoliczności oraz miejsce zdarzenia i opisze rodzaj i zakres uszkodzeń. Wniosek o odszkodowanie za dziurę w jezdni można dostarczyć osobiście, listownie, mailowo, faksem lub poprzez platformę ePUAP. Czasami zdarza się, że zarządca drogi odeśle kierowcę do swojej ubezpieczalni. W takim przypadku roszczenie zgłasza się na gotowym formularzu lub internetowo.

Czy łatwo jest dostać odszkodowanie za dziurę w drodze?

REKLAMA

Przepisy mówią jasno. Właściciel czy też zarządca drogi ponoszą odpowiedzialność za stan dróg. Niestety praktyka jest taka, że odszkodowanie za uszkodzone auto po najechaniu na dziurę w jezdni nie jest łatwo dostać. Większość tego typu wniosków jest odrzucana. Zarówno przez zarządców, jak i ubezpieczycieli. Powód? To często wynik prostej kalkulacji. Kierowca może oczywiście iść ze sprawą do sądu. Tylko ilu tak właściwie zdecyduje się na ten krok? Wiele roszczeń kończy się zatem na etapie odrzucenia wniosku.

Warto pamiętać o dwóch rzeczach. Kierowca może starać się o pokrycie kosztów naprawy pojazdu uszkodzonego po najechaniu na dziurę w jezdni także z ubezpieczenia autocasco. Oczywiście pod warunkiem, że AC posiada. Poza tym procedura niestety może być taka, że najpierw kierowca zapłaci za naprawę pojazdu i dopiero odzyska pieniądze. Roszczenie nie zostanie rozpatrzone od razu.

Jak przejeżdżać przez dziury w jezdni?

Każda uszkodzenie, po którym przejedzie się samochodem, oznacza sytuację niekorzystną dla kół, zawieszenia i układu kierowniczego. Najlepiej zatem byłoby dziurę ominąć. Nie zawsze jednak kierowca ma taką możliwość. Co wtedy? Należy zredukować prędkość, ale przez samą dziurę kierowca powinien przejechać bez wciśniętego hamulca. Poza tym dobrym pomysłem jest wciśnięcie sprzęgła i wyprostowanie kół pojazdu. To sprawi, że energia nie uderzy w skrzynię biegów i silnik, a do tego zmniejszy przeciążenia układu kierowniczego.

W tym punkcie pewne zastrzeżenie. Bo powyższa instrukcja sprawdzi się, ale w przypadku dziur w jezdni, które kierowca jest w stanie odpowiednio wcześnie dostrzec. Czasami takiej możliwości nie ma, bo np. uszkodzenie jest zasłonięte przez śnieg, błoto pośniegowe lub wodę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA