REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za dziurę w drodze. Czy kierowca ma na nie szansę?

Odszkodowanie za dziurę w drodze
Odszkodowanie za dziurę w drodze. Zima zaatakowała. Drogi stały się dziurawe jak ser szwajcarski
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

W czasie zimowym w jezdni kryją się cisi zabójcy. Najechanie na dziurę w drodze może uszkodzić oponę, felgę, zawieszenie czy układ kierowniczy. Czy w takim przypadku kierowcy należy się odszkodowanie? I jak się o nie starać?

Opady śniegu, mrozy i roztopy. Tak powtarzające się zmiany pogody zimą prowadzą do powstania uszkodzeń nawierzchni. Zarządca drogi powinien je naprawiać. Niestety nie zawsze szybko reaguje. Co ma zrobić kierowca, który po najechaniu na dziurę w drodze, uszkodzi w aucie oponę, felgę lub zawieszenie?

REKLAMA

REKLAMA

Jak udokumentować uszkodzenie auta po najechaniu na dziurę w jezdni?

Na początek podstawowe pytanie. Czy kierowcy, który uszkodził auto po najechaniu w ubytek nawierzchni, należy się odszkodowanie? Oczywiście, że tak. To skutek działania odpowiedzialności cywilnej. Zarządca drogi nie dochował bowiem swoich obowiązków. Z drugiej strony odszkodowanie nie jest wypłacane automatycznie. Najpierw należy udowodnić okoliczności zdarzenia. I ta akurat kwestia spoczywa już po stronie poszkodowanego. Konieczne będzie zebranie na miejscu kilku dowodów. Przydadzą się:

  • zdjęcia miejsca zdarzenia, dokumentujące zarówno uszkodzenie w nawierzchni, jak i uszkodzenie w pojeździe,
  • zeznania świadków zdarzenia, jeżeli takowi występują,
  • notatka policyjna – warto wezwać na miejsce patrol policji.

W przypadku uszkodzenia opony lub felgi, takie dowody powinny być wystarczające. Gdy dojdzie do uszkodzenia np. zawieszenia, a samochód nadal będzie jezdny, konieczna może być już np. opinia rzeczoznawcy.

Jakie koszty pokryje odszkodowanie za dziurę w drodze?

Kierowca może oczekiwać od zarządcy drogi pokrycia wszelkich kosztów związanych z uszkodzeniem. Dotyczy to zatem zarówno naprawy auta, jak i np. wydatków związanych z lawetowaniem pojazdu do warsztatu. Może oczekiwać też naprawy pozostałych szkód majątkowych. To dotyczy utraconych zarobków – bo poszkodowany był np. taksówkarzem i autem zarabiał za utrzymanie.

REKLAMA

Ciekawostka? W przypadku uszkodzenia jednej opony kierowca może oczekiwać wymiany dwóch. Ogumienie zamontowane na jednej osi pojazdu powinno spełniać takie same parametry techniczne, ale też np. dotyczące poziomu starcia bieżnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o odszkodowanie za dziurę w jezdni?

Kierowca zebrał wszystkie dowody. Może zatem wystąpić z roszczeniem. W tym celu musi jednak wykonać dwa kroki. Po pierwsze powinien ustalić właściciela lub zarządcę drogi. Może mu pomóc w tym policja lub straż miejska. Po drugie musi napisać pismo, w którym określi swoje roszczenie.

Kto jest właścicielem drogi? W przypadku:

  • drogi krajowej Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
  • drogi wojewódzkiej zarząd województwa,
  • drogi powiatowej zarząd powiatu,
  • drogi gminnej wójt, burmistrz, prezydent miasta,
  • drogi osiedlowej zarządca osiedla lub wspólnota,
  • parkingu właściciel terenu.

Jeżeli chodzi o wniosek, wystarczy napisać standardowe pismo, w którym kierowca określi swoje dane (imię, nazwisko, adres), dane pojazdu (marka, numer rejestracyjny), okoliczności oraz miejsce zdarzenia i opisze rodzaj i zakres uszkodzeń. Wniosek o odszkodowanie za dziurę w jezdni można dostarczyć osobiście, listownie, mailowo, faksem lub poprzez platformę ePUAP. Czasami zdarza się, że zarządca drogi odeśle kierowcę do swojej ubezpieczalni. W takim przypadku roszczenie zgłasza się na gotowym formularzu lub internetowo.

Czy łatwo jest dostać odszkodowanie za dziurę w drodze?

Przepisy mówią jasno. Właściciel czy też zarządca drogi ponoszą odpowiedzialność za stan dróg. Niestety praktyka jest taka, że odszkodowanie za uszkodzone auto po najechaniu na dziurę w jezdni nie jest łatwo dostać. Większość tego typu wniosków jest odrzucana. Zarówno przez zarządców, jak i ubezpieczycieli. Powód? To często wynik prostej kalkulacji. Kierowca może oczywiście iść ze sprawą do sądu. Tylko ilu tak właściwie zdecyduje się na ten krok? Wiele roszczeń kończy się zatem na etapie odrzucenia wniosku.

Warto pamiętać o dwóch rzeczach. Kierowca może starać się o pokrycie kosztów naprawy pojazdu uszkodzonego po najechaniu na dziurę w jezdni także z ubezpieczenia autocasco. Oczywiście pod warunkiem, że AC posiada. Poza tym procedura niestety może być taka, że najpierw kierowca zapłaci za naprawę pojazdu i dopiero odzyska pieniądze. Roszczenie nie zostanie rozpatrzone od razu.

Jak przejeżdżać przez dziury w jezdni?

Każda uszkodzenie, po którym przejedzie się samochodem, oznacza sytuację niekorzystną dla kół, zawieszenia i układu kierowniczego. Najlepiej zatem byłoby dziurę ominąć. Nie zawsze jednak kierowca ma taką możliwość. Co wtedy? Należy zredukować prędkość, ale przez samą dziurę kierowca powinien przejechać bez wciśniętego hamulca. Poza tym dobrym pomysłem jest wciśnięcie sprzęgła i wyprostowanie kół pojazdu. To sprawi, że energia nie uderzy w skrzynię biegów i silnik, a do tego zmniejszy przeciążenia układu kierowniczego.

W tym punkcie pewne zastrzeżenie. Bo powyższa instrukcja sprawdzi się, ale w przypadku dziur w jezdni, które kierowca jest w stanie odpowiednio wcześnie dostrzec. Czasami takiej możliwości nie ma, bo np. uszkodzenie jest zasłonięte przez śnieg, błoto pośniegowe lub wodę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA