REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyciągnąć łódź z wody na przyczepie podłodziowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Jeżeli nie ma żadnych urządzeń do slipowania, trzeba wepchnąć przyczepę do wody dostatecznie daleko, a następnie wciągnąć na nią łódkę i wyciągnąć obciążoną przyczepę z wody

Pierwszą czynnością jest wybór odpowiedniego miejsca na operację. Nie może to być brzeg miękki, ani piaszczysty. Najlepiej, gdy jest to betonowa pochylnia o niewielkim nachyleniu. Jeżeli nie ma w pobliżu takiego udogodnienia, trzeba znaleźć brzeg bardzo łagodnie obniżający się ku wodzie i twardy, aby przyczepa nie utknęła w nim i żeby samochód się nie zakopał.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zapobiec „wężykowaniu” przyczepy?

REKLAMA

Zwykle ciężkie łodzie mają spore zanurzenie, a więc wjechanie do wody przyczepą przypiętą do samochodu będzie niemożliwe. Trzeba ją wepchnąć ręcznie, uprzednio demontując z niej, jeżeli to możliwe, belkę z tylnymi światłami, aby uniknąć ich zamoczenia. Wcześniej jednak sprawdzić, czy do dyspozycji jest odpowiednio mocna i długa lina, która posłuży do wyciągnięcia przyczepy na suche miejsce. Linę tę należy przymocować trwale do dyszla przyczepy, najlepiej za pomocą jednego z łatwych do rozwiązania węzłów żeglarskich, np. za pomocą węzła ratowniczego. Ustawić samochód w miejscu, gdzie nie grozi mu ani zakopanie się, ani poślizg kół napędowych podczas ruszania z obciążeniem. Zamocować linę na haku bez zbędnego luzu, tak aby samochód ruszając od razu zaczął ciągnąć łódkę z przyczepą.

Brzeg, na który będzie wyciągana łódka, musi być maksymalnie równy, bez żadnych zagłębień i wykrotów, które mogą spowodować wywrócenie się przyczepy lub utrudnią jej ciągnięcie po wjechaniu w nie.

W przyczepie musi być opuszczone i zabezpieczone koło manewrowe (wsporcze). Przed rozpoczęciem wyciągania należy upewnić się, że ani przy łódce ani w pobliżu liny nie znajdują się żadne osoby. Pękająca pod obciążeniem lina może być dla nich bardzo niebezpieczna, a przyczepa po zerwaniu się holu może stoczyć się do wody, stwarzając poważne zagrożenie dla stojących za nią osób. Ruszać samochodem należy bardzo ostrożnie, nieustannie kontrolując sytuację w lusterkach wstecznych. Może się okazać konieczne przejechanie nawet kilku lub więcej metrów na tzw. półsprzęgle.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przewozić zwierzęta w samochodzie?

REKLAMA

Gdy przyczepa wyjedzie z wody i znajdzie się w miejscu, skąd na pewno się nie stoczy, można przerwać jej ciągnięcie i nie luzując liny użytej do holowania, szybko włożyć kliny lub spore kamienie pod jej koła. Dopiero wówczas można zluzować i odwiązać linę, a następnie zapiąć i zabezpieczyć przyczepę na haku samochodu. Podnieść koło manewrowe i starannie zabezpieczyć przed opadnięciem. Założyć i podłączyć belkę z tylnymi światłami i sprawdzić ich działanie. Dopiero po wykonaniu tych czynności można rozpocząć holowanie.

Po wyjechaniu na dobrą drogę należy co najmniej kilkakrotnie dość mocno przyhamować, aby osuszyć hamulce przyczepy, które mogą być po całej operacji bardzo mokre i przez to nieskuteczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA