Co oznaczają słupki przy drodze?
REKLAMA
REKLAMA
- Czym są słupki pikietażowe?
- Co oznaczają cyfry na słupkach przy drodze?
- Jaka jest odległość między słupkami na drodze?
- Do czego służą słupki pikietażowe?
- Gdzie stawia się biało-czerwone słupki przy drodze?
- Co oznaczają zielone słupki na skrzyżowaniu?
Czym są słupki pikietażowe?
REKLAMA
Słupki pikietażowe to nie jedyna nazwa, którą można spotkać w rzeczywistości motoryzacyjnej. Czasami bywają one nazywane również słupkami hektometrowymi, kilometrowymi, prowadzącymi lub prowadzącymi U-1a. Są one urządzeniami ruchu drogowego, które odpowiadają za optyczne prowadzenie ruchu. Wskazują krawędzi jezdni, szerokość drogi, pozwalają kierującemu odnaleźć się na jezdni oraz wcześniej dostrzec przebieg zakrętu lub łuku. Co ważne, szczególnie mocno realizują tą funkcję za sprawą odblasków w porze nocnej oraz przy trudnych warunkach atmosferycznych.
REKLAMA
Jak już wspominałem, na słupkach pojawiają się elementy odblaskowe. Kolor czerwony symbolizuje tylne światła samochodów jadących w tym samym kierunku co my. W efekcie słupek ten wyznacza prawą krawędź jezdni. Biały odblask z kolei imituje przednie światła samochodów nadjeżdżających z kierunku przeciwnego. W efekcie słupek tą stroną ustawia się przy lewej krawędzi jezdni.
Co oznaczają cyfry na słupkach przy drodze?
Na tym jednak rola biało-czerwonych słupków przy drogach nie kończy się. Bo orientują one kierowców nie tylko na danym fragmencie drogi. Pokazują dokładny punkt całego szlaku, w którym znajduje się pojazd. Wskazują na numer pokonywanej drogi oraz jej kilometr. Z tego właśnie punktu widzenia kluczowe znaczenie zyskują numery na nich zapisane. Jak je czytać? To w gruncie rzeczy jest niezwykle proste:
- Na samej górze na czerwonym tle umieszczony jest numer wskazujący na numer danej drogi. Gdy jest to 17, mówimy o drodze krajowej nr 17. Gdy pojawia się np. A2, mówimy o autostradzie A2. A gdy widać napis S7, mówimy o drodze ekspresowej nr 7.
- Środkowy numer oznacza kilometr danej drogi. Nie oznacza, że kierowca tyle kilometrów zdążył pokonać. Informuje jedynie, w jakim punkcie trasy znajduje się.
- Numer pojawiający się na samym dole wskazuje na metr drogi, przy czym gdy pojawia się np. liczba 4, w ten sposób wyrażony jest 400-metr. Cyfrę należy przemnożyć przez 100. To precyzujące uzupełnienie informacji z poprzedniego punktu.
- Na słupkach umieszczonych przy autostradach pokazany jest również kierunek do najbliższej kolumny alarmowej, które rozmieszczone są co 2 km. Na informację tą wskazuje strzałka, która pojawia się na zewnętrznej krawędzi.
Jaka jest odległość między słupkami na drodze?
REKLAMA
Odległość między poszczególnymi biało-czerwonymi słupkami wynika niejako z punktu poprzedniego. Skoro najniższą wartością wskazywaną przez nie jest metr drogi podawany z dokładnością do 100 metrów, nietrudno zgadnąć, że drogowcy muszą je ustawić właśnie co 100 metrów. Mniejszy dystans między słupkami pikietażowymi jest możliwy tylko w jednym przypadku. Wtedy gdy pojawiają się na łuku drogi. Tam ich zagęszczenie jest większe. Wskazują bowiem również na krzywiznę jezdni. Inaczej nie byłoby to możliwe.
Przepisy precyzyjnie wskazują nie tylko odległość między poszczególnymi słupkami pikietażowymi. Mówią również o konstrukcji samego słupka. Dla przykładu jego podstawa powinna mieć od 120 do 140 mm szerokości. Biały pas u górze musi mieć od 140 do 150 mm, czerwony pasek z odblaskiem 200 mm, a wysokość samego słupka (mowa o elemencie wystającym z ziemi) musi wynosić co najmniej metr. Wysokość słupków może być mniejsza tylko w jednym przypadku. Gdy zostały umieszczone przez drogowców na barierach ochronnych. Krótkie słupki są nazywane słupkami U-1b.
Do czego służą słupki pikietażowe?
Wiemy już, jakie są generalne założenia postawione przed słupkami pikietażowymi. Kierowca ma zorientować się na drodze, ale także wiedzieć, w jakim dokładnie punkcie się znajduje. Z drugiej strony wiedząc, po jakiej trasie się porusza i na którym kilometrze się znajduje może:
- poinformować służby ratunkowe gdzie konkretnie doszło do zdarzenia drogowego. Dzięki temu ratownicy będą mogli łatwiej zaplanować akcję. Będą wiedzieli np. czy w pobliżu jest gdzie posadzić helikopter. To szczególnie ważna rola na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie kierowcy może być trudno zorientować się w przestrzeni.
- poinformować GDDKiA pod numerem 19 111 o ewentualnym zagrożeniu występującym na jezdni. Może to być uszkodzona bariera, pozostałości pokolizyjne na jezdni czy np. ładunek, który spadł z ciężarówki.
- wezwać pomoc w razie awarii. W efekcie holownik będzie dokładnie wiedział, gdzie konkretnie czeka na niego uszkodzony pojazd.
Gdzie stawia się biało-czerwone słupki przy drodze?
Słupki prowadzące drogowcy muszą obowiązkowo ustawić przy drodze krajowej i wojewódzkiej. To oznacza, że są standardem także na autostradach i drogach ekspresowych. Dowolność pojawienia się pikietażu dotyczy natomiast dróg powiatowych oraz gminnych. Na nich muszą się pojawić tylko na ostrych zakrętach. Poza tym słupki nie muszą być montowane na obszarze zabudowanym oraz przy drogach, wzdłuż których biegnie chodnik.
Co oznaczają zielone słupki na skrzyżowaniu?
Przy drogach stawia się jednak nie tylko słupki pikietażowe. Poza biało-czerwonymi pachołkami są również spotykane takie w kolorze biało-zielonym. Są to słupki krawędziowe U-2. Za ich sprawą kierowca może dokładnie określić geometrię skrzyżowania. Kierujący wie, jak przebiegają poszczególne skręty. Co ważne, biały kolor na tych słupkach jest odblaskowy. W efekcie są one widoczne również w nocy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.