REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co oznaczają słupki przy drodze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
słupki przy drodze, biało-czerwone słupki przy drodze, słupki pikietażowe przy drodze, słupki hektometrowe przy drodze
Co oznaczają słupki przy drodze?
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Przy drogach w Polsce stoi cały las biało-czerwonych słupków. Ich pojawienie się jest obowiązkowe czy stanowi dowolność dla drogowców? A do tego, co tak właściwie oznaczają słupki pikietażowe? Zaraz odpowiemy na te pytania.

rozwiń >

Czym są słupki pikietażowe?

REKLAMA

Słupki pikietażowe to nie jedyna nazwa, którą można spotkać w rzeczywistości motoryzacyjnej. Czasami bywają one nazywane również słupkami hektometrowymi, kilometrowymi, prowadzącymi lub prowadzącymi U-1a. Są one urządzeniami ruchu drogowego, które odpowiadają za optyczne prowadzenie ruchu. Wskazują krawędzi jezdni, szerokość drogi, pozwalają kierującemu odnaleźć się na jezdni oraz wcześniej dostrzec przebieg zakrętu lub łuku. Co ważne, szczególnie mocno realizują tą funkcję za sprawą odblasków w porze nocnej oraz przy trudnych warunkach atmosferycznych.

REKLAMA

Jak już wspominałem, na słupkach pojawiają się elementy odblaskowe. Kolor czerwony symbolizuje tylne światła samochodów jadących w tym samym kierunku co my. W efekcie słupek ten wyznacza prawą krawędź jezdni. Biały odblask z kolei imituje przednie światła samochodów nadjeżdżających z kierunku przeciwnego. W efekcie słupek tą stroną ustawia się przy lewej krawędzi jezdni.

Co oznaczają cyfry na słupkach przy drodze?

Na tym jednak rola biało-czerwonych słupków przy drogach nie kończy się. Bo orientują one kierowców nie tylko na danym fragmencie drogi. Pokazują dokładny punkt całego szlaku, w którym znajduje się pojazd. Wskazują na numer pokonywanej drogi oraz jej kilometr. Z tego właśnie punktu widzenia kluczowe znaczenie zyskują numery na nich zapisane. Jak je czytać? To w gruncie rzeczy jest niezwykle proste:

  • Na samej górze na czerwonym tle umieszczony jest numer wskazujący na numer danej drogi. Gdy jest to 17, mówimy o drodze krajowej nr 17. Gdy pojawia się np. A2, mówimy o autostradzie A2. A gdy widać napis S7, mówimy o drodze ekspresowej nr 7.
  • Środkowy numer oznacza kilometr danej drogi. Nie oznacza, że kierowca tyle kilometrów zdążył pokonać. Informuje jedynie, w jakim punkcie trasy znajduje się.
  • Numer pojawiający się na samym dole wskazuje na metr drogi, przy czym gdy pojawia się np. liczba 4, w ten sposób wyrażony jest 400-metr. Cyfrę należy przemnożyć przez 100. To precyzujące uzupełnienie informacji z poprzedniego punktu.
  • Na słupkach umieszczonych przy autostradach pokazany jest również kierunek do najbliższej kolumny alarmowej, które rozmieszczone są co 2 km. Na informację tą wskazuje strzałka, która pojawia się na zewnętrznej krawędzi.
słupki przy drodze, biało-czerwone słupki przy drodze, słupki pikietażowe przy drodze, słupki hektometrowe przy drodze

słupki przy drodze, biało-czerwone słupki przy drodze, słupki pikietażowe przy drodze, słupki hektometrowe przy drodze

Co oznaczają słupki przy drodze?

GDDKiA

Jaka jest odległość między słupkami na drodze?

REKLAMA

Odległość między poszczególnymi biało-czerwonymi słupkami wynika niejako z punktu poprzedniego. Skoro najniższą wartością wskazywaną przez nie jest metr drogi podawany z dokładnością do 100 metrów, nietrudno zgadnąć, że drogowcy muszą je ustawić właśnie co 100 metrów. Mniejszy dystans między słupkami pikietażowymi jest możliwy tylko w jednym przypadku. Wtedy gdy pojawiają się na łuku drogi. Tam ich zagęszczenie jest większe. Wskazują bowiem również na krzywiznę jezdni. Inaczej nie byłoby to możliwe.

Przepisy precyzyjnie wskazują nie tylko odległość między poszczególnymi słupkami pikietażowymi. Mówią również o konstrukcji samego słupka. Dla przykładu jego podstawa powinna mieć od 120 do 140 mm szerokości. Biały pas u górze musi mieć od 140 do 150 mm, czerwony pasek z odblaskiem 200 mm, a wysokość samego słupka (mowa o elemencie wystającym z ziemi) musi wynosić co najmniej metr. Wysokość słupków może być mniejsza tylko w jednym przypadku. Gdy zostały umieszczone przez drogowców na barierach ochronnych. Krótkie słupki są nazywane słupkami U-1b.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do czego służą słupki pikietażowe?

Wiemy już, jakie są generalne założenia postawione przed słupkami pikietażowymi. Kierowca ma zorientować się na drodze, ale także wiedzieć, w jakim dokładnie punkcie się znajduje. Z drugiej strony wiedząc, po jakiej trasie się porusza i na którym kilometrze się znajduje może:

  • poinformować służby ratunkowe gdzie konkretnie doszło do zdarzenia drogowego. Dzięki temu ratownicy będą mogli łatwiej zaplanować akcję. Będą wiedzieli np. czy w pobliżu jest gdzie posadzić helikopter. To szczególnie ważna rola na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie kierowcy może być trudno zorientować się w przestrzeni.
  • poinformować GDDKiA pod numerem 19 111 o ewentualnym zagrożeniu występującym na jezdni. Może to być uszkodzona bariera, pozostałości pokolizyjne na jezdni czy np. ładunek, który spadł z ciężarówki.
  • wezwać pomoc w razie awarii. W efekcie holownik będzie dokładnie wiedział, gdzie konkretnie czeka na niego uszkodzony pojazd.

Gdzie stawia się biało-czerwone słupki przy drodze?

Słupki prowadzące drogowcy muszą obowiązkowo ustawić przy drodze krajowej i wojewódzkiej. To oznacza, że są standardem także na autostradach i drogach ekspresowych. Dowolność pojawienia się pikietażu dotyczy natomiast dróg powiatowych oraz gminnych. Na nich muszą się pojawić tylko na ostrych zakrętach. Poza tym słupki nie muszą być montowane na obszarze zabudowanym oraz przy drogach, wzdłuż których biegnie chodnik.

Co oznaczają zielone słupki na skrzyżowaniu?

Przy drogach stawia się jednak nie tylko słupki pikietażowe. Poza biało-czerwonymi pachołkami są również spotykane takie w kolorze biało-zielonym. Są to słupki krawędziowe U-2. Za ich sprawą kierowca może dokładnie określić geometrię skrzyżowania. Kierujący wie, jak przebiegają poszczególne skręty. Co ważne, biały kolor na tych słupkach jest odblaskowy. W efekcie są one widoczne również w nocy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA