REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
słupki przy drodze, biało-czerwone słupki przy drodze, słupki pikietażowe przy drodze, słupki hektometrowe przy drodze
Co oznaczają słupki przy drodze?
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Przy drogach w Polsce stoi cały las biało-czerwonych słupków. Ich pojawienie się jest obowiązkowe czy stanowi dowolność dla drogowców? A do tego, co tak właściwie oznaczają słupki pikietażowe? Zaraz odpowiemy na te pytania.

rozwiń >

Czym są słupki pikietażowe?

Słupki pikietażowe to nie jedyna nazwa, którą można spotkać w rzeczywistości motoryzacyjnej. Czasami bywają one nazywane również słupkami hektometrowymi, kilometrowymi, prowadzącymi lub prowadzącymi U-1a. Są one urządzeniami ruchu drogowego, które odpowiadają za optyczne prowadzenie ruchu. Wskazują krawędzi jezdni, szerokość drogi, pozwalają kierującemu odnaleźć się na jezdni oraz wcześniej dostrzec przebieg zakrętu lub łuku. Co ważne, szczególnie mocno realizują tą funkcję za sprawą odblasków w porze nocnej oraz przy trudnych warunkach atmosferycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Jak już wspominałem, na słupkach pojawiają się elementy odblaskowe. Kolor czerwony symbolizuje tylne światła samochodów jadących w tym samym kierunku co my. W efekcie słupek ten wyznacza prawą krawędź jezdni. Biały odblask z kolei imituje przednie światła samochodów nadjeżdżających z kierunku przeciwnego. W efekcie słupek tą stroną ustawia się przy lewej krawędzi jezdni.

Co oznaczają cyfry na słupkach przy drodze?

Na tym jednak rola biało-czerwonych słupków przy drogach nie kończy się. Bo orientują one kierowców nie tylko na danym fragmencie drogi. Pokazują dokładny punkt całego szlaku, w którym znajduje się pojazd. Wskazują na numer pokonywanej drogi oraz jej kilometr. Z tego właśnie punktu widzenia kluczowe znaczenie zyskują numery na nich zapisane. Jak je czytać? To w gruncie rzeczy jest niezwykle proste:

  • Na samej górze na czerwonym tle umieszczony jest numer wskazujący na numer danej drogi. Gdy jest to 17, mówimy o drodze krajowej nr 17. Gdy pojawia się np. A2, mówimy o autostradzie A2. A gdy widać napis S7, mówimy o drodze ekspresowej nr 7.
  • Środkowy numer oznacza kilometr danej drogi. Nie oznacza, że kierowca tyle kilometrów zdążył pokonać. Informuje jedynie, w jakim punkcie trasy znajduje się.
  • Numer pojawiający się na samym dole wskazuje na metr drogi, przy czym gdy pojawia się np. liczba 4, w ten sposób wyrażony jest 400-metr. Cyfrę należy przemnożyć przez 100. To precyzujące uzupełnienie informacji z poprzedniego punktu.
  • Na słupkach umieszczonych przy autostradach pokazany jest również kierunek do najbliższej kolumny alarmowej, które rozmieszczone są co 2 km. Na informację tą wskazuje strzałka, która pojawia się na zewnętrznej krawędzi.

słupki przy drodze, biało-czerwone słupki przy drodze, słupki pikietażowe przy drodze, słupki hektometrowe przy drodze

Co oznaczają słupki przy drodze?

GDDKiA

Jaka jest odległość między słupkami na drodze?

Odległość między poszczególnymi biało-czerwonymi słupkami wynika niejako z punktu poprzedniego. Skoro najniższą wartością wskazywaną przez nie jest metr drogi podawany z dokładnością do 100 metrów, nietrudno zgadnąć, że drogowcy muszą je ustawić właśnie co 100 metrów. Mniejszy dystans między słupkami pikietażowymi jest możliwy tylko w jednym przypadku. Wtedy gdy pojawiają się na łuku drogi. Tam ich zagęszczenie jest większe. Wskazują bowiem również na krzywiznę jezdni. Inaczej nie byłoby to możliwe.

REKLAMA

Przepisy precyzyjnie wskazują nie tylko odległość między poszczególnymi słupkami pikietażowymi. Mówią również o konstrukcji samego słupka. Dla przykładu jego podstawa powinna mieć od 120 do 140 mm szerokości. Biały pas u górze musi mieć od 140 do 150 mm, czerwony pasek z odblaskiem 200 mm, a wysokość samego słupka (mowa o elemencie wystającym z ziemi) musi wynosić co najmniej metr. Wysokość słupków może być mniejsza tylko w jednym przypadku. Gdy zostały umieszczone przez drogowców na barierach ochronnych. Krótkie słupki są nazywane słupkami U-1b.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do czego służą słupki pikietażowe?

Wiemy już, jakie są generalne założenia postawione przed słupkami pikietażowymi. Kierowca ma zorientować się na drodze, ale także wiedzieć, w jakim dokładnie punkcie się znajduje. Z drugiej strony wiedząc, po jakiej trasie się porusza i na którym kilometrze się znajduje może:

  • poinformować służby ratunkowe gdzie konkretnie doszło do zdarzenia drogowego. Dzięki temu ratownicy będą mogli łatwiej zaplanować akcję. Będą wiedzieli np. czy w pobliżu jest gdzie posadzić helikopter. To szczególnie ważna rola na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie kierowcy może być trudno zorientować się w przestrzeni.
  • poinformować GDDKiA pod numerem 19 111 o ewentualnym zagrożeniu występującym na jezdni. Może to być uszkodzona bariera, pozostałości pokolizyjne na jezdni czy np. ładunek, który spadł z ciężarówki.
  • wezwać pomoc w razie awarii. W efekcie holownik będzie dokładnie wiedział, gdzie konkretnie czeka na niego uszkodzony pojazd.

Gdzie stawia się biało-czerwone słupki przy drodze?

Słupki prowadzące drogowcy muszą obowiązkowo ustawić przy drodze krajowej i wojewódzkiej. To oznacza, że są standardem także na autostradach i drogach ekspresowych. Dowolność pojawienia się pikietażu dotyczy natomiast dróg powiatowych oraz gminnych. Na nich muszą się pojawić tylko na ostrych zakrętach. Poza tym słupki nie muszą być montowane na obszarze zabudowanym oraz przy drogach, wzdłuż których biegnie chodnik.

Co oznaczają zielone słupki na skrzyżowaniu?

Przy drogach stawia się jednak nie tylko słupki pikietażowe. Poza biało-czerwonymi pachołkami są również spotykane takie w kolorze biało-zielonym. Są to słupki krawędziowe U-2. Za ich sprawą kierowca może dokładnie określić geometrię skrzyżowania. Kierujący wie, jak przebiegają poszczególne skręty. Co ważne, biały kolor na tych słupkach jest odblaskowy. W efekcie są one widoczne również w nocy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA