REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

1 czerwca 2021 r. sytuacja pieszych na drogach się zmieniła. I to mocno. Od tego momentu mają oni pierwszeństwo nie tylko w czasie przechodzenia przez jezdnię po przejściu dla pieszych. Oni uzyskali także pierwszeństwo wchodząc na pasy. Wyraźnie mówi o tym art. 26 ust. 1 i 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo WCHODZĄCEMU na to przejście." Zdaniem wielu te słowa zapisane w kodeksie drogowym sprawiają, że piesi stają się drogowymi świętymi krowami. Mogą wchodzić na pasy kiedy im się podoba i w sposób jaki im się podoba. Nic jednak bardziej mylnego! Bo przepisy nie ograniczają się do tego zapisu. A zapis ten nie kasuje obowiązków pieszego w pasie drogowym.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Przypadków takich można znaleźć co najmniej kilka. Otóż:

  • nie ma on pierwszeństwa na przejściu dla pieszych przed pojazdem, gdyby miał wejść na drogę bezpośrednio przed jego maskę. Mówi o tym art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie ma on pierwszeństwa podczas wchodzenia na przejście dla pieszych w sytuacji, w której jednym z jego elementów jest torowisko tramwajowe. Mówi o tym art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie ma pierwszeństwa gdy wchodzi na przejście dla pieszych, ale sugerowane. Sugerowane, czyli takie, które nie posiada oznakowania poziomego i pionowego. Mówi o tym art. 13 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Pieszy na pasach ma więcej obowiązków?

Pieszy nie może w dowolnym momencie wejść na oznakowane przejście przez jezdnię. Na tym nie koniec. Przepisy nakładają na niego także dodatkowe obowiązki. Musi pamiętać chociażby o tym, aby:

  • zachować szczególną ostrożność. Mówi o tym art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • gdy przejście dla pieszych jest wyznaczone na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Mówi o tym art. 13 ust. 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie zwalniać kroku lub zatrzymywać się na pasach bez uzasadnionej potrzeby. Mówi o tym art. 14 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie przebiegać przez przejście dla pieszych. Mówi o tym art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • podczas przechodzenia przez pasy nie korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni. Mówi o tym art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Ile wynosi mandat dla pieszego za wymuszenie pierwszeństwa na pasach w 2024 r.?

Skoro są przypadki, w których pieszy nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych, muszą być także i takie, w których otrzyma za ewentualne wymuszenie pierwszeństwa mandat. Te sytuacje będą jednak ujęte w ramach stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To z kolei oznacza od 1020 do nawet 5000 zł mandatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA