REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

1 czerwca 2021 r. sytuacja pieszych na drogach się zmieniła. I to mocno. Od tego momentu mają oni pierwszeństwo nie tylko w czasie przechodzenia przez jezdnię po przejściu dla pieszych. Oni uzyskali także pierwszeństwo wchodząc na pasy. Wyraźnie mówi o tym art. 26 ust. 1 i 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo WCHODZĄCEMU na to przejście." Zdaniem wielu te słowa zapisane w kodeksie drogowym sprawiają, że piesi stają się drogowymi świętymi krowami. Mogą wchodzić na pasy kiedy im się podoba i w sposób jaki im się podoba. Nic jednak bardziej mylnego! Bo przepisy nie ograniczają się do tego zapisu. A zapis ten nie kasuje obowiązków pieszego w pasie drogowym.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Przypadków takich można znaleźć co najmniej kilka. Otóż:

  • nie ma on pierwszeństwa na przejściu dla pieszych przed pojazdem, gdyby miał wejść na drogę bezpośrednio przed jego maskę. Mówi o tym art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie ma on pierwszeństwa podczas wchodzenia na przejście dla pieszych w sytuacji, w której jednym z jego elementów jest torowisko tramwajowe. Mówi o tym art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie ma pierwszeństwa gdy wchodzi na przejście dla pieszych, ale sugerowane. Sugerowane, czyli takie, które nie posiada oznakowania poziomego i pionowego. Mówi o tym art. 13 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Pieszy na pasach ma więcej obowiązków?

Pieszy nie może w dowolnym momencie wejść na oznakowane przejście przez jezdnię. Na tym nie koniec. Przepisy nakładają na niego także dodatkowe obowiązki. Musi pamiętać chociażby o tym, aby:

REKLAMA

  • zachować szczególną ostrożność. Mówi o tym art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • gdy przejście dla pieszych jest wyznaczone na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Mówi o tym art. 13 ust. 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie zwalniać kroku lub zatrzymywać się na pasach bez uzasadnionej potrzeby. Mówi o tym art. 14 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie przebiegać przez przejście dla pieszych. Mówi o tym art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • podczas przechodzenia przez pasy nie korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni. Mówi o tym art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Ile wynosi mandat dla pieszego za wymuszenie pierwszeństwa na pasach w 2024 r.?

Skoro są przypadki, w których pieszy nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych, muszą być także i takie, w których otrzyma za ewentualne wymuszenie pierwszeństwa mandat. Te sytuacje będą jednak ujęte w ramach stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To z kolei oznacza od 1020 do nawet 5000 zł mandatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA