REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

1 czerwca 2021 r. sytuacja pieszych na drogach się zmieniła. I to mocno. Od tego momentu mają oni pierwszeństwo nie tylko w czasie przechodzenia przez jezdnię po przejściu dla pieszych. Oni uzyskali także pierwszeństwo wchodząc na pasy. Wyraźnie mówi o tym art. 26 ust. 1 i 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo WCHODZĄCEMU na to przejście." Zdaniem wielu te słowa zapisane w kodeksie drogowym sprawiają, że piesi stają się drogowymi świętymi krowami. Mogą wchodzić na pasy kiedy im się podoba i w sposób jaki im się podoba. Nic jednak bardziej mylnego! Bo przepisy nie ograniczają się do tego zapisu. A zapis ten nie kasuje obowiązków pieszego w pasie drogowym.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Przypadków takich można znaleźć co najmniej kilka. Otóż:

  • nie ma on pierwszeństwa na przejściu dla pieszych przed pojazdem, gdyby miał wejść na drogę bezpośrednio przed jego maskę. Mówi o tym art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie ma on pierwszeństwa podczas wchodzenia na przejście dla pieszych w sytuacji, w której jednym z jego elementów jest torowisko tramwajowe. Mówi o tym art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie ma pierwszeństwa gdy wchodzi na przejście dla pieszych, ale sugerowane. Sugerowane, czyli takie, które nie posiada oznakowania poziomego i pionowego. Mówi o tym art. 13 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Pieszy na pasach ma więcej obowiązków?

Pieszy nie może w dowolnym momencie wejść na oznakowane przejście przez jezdnię. Na tym nie koniec. Przepisy nakładają na niego także dodatkowe obowiązki. Musi pamiętać chociażby o tym, aby:

  • zachować szczególną ostrożność. Mówi o tym art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • gdy przejście dla pieszych jest wyznaczone na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Mówi o tym art. 13 ust. 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie zwalniać kroku lub zatrzymywać się na pasach bez uzasadnionej potrzeby. Mówi o tym art. 14 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie przebiegać przez przejście dla pieszych. Mówi o tym art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • podczas przechodzenia przez pasy nie korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni. Mówi o tym art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Ile wynosi mandat dla pieszego za wymuszenie pierwszeństwa na pasach w 2024 r.?

Skoro są przypadki, w których pieszy nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych, muszą być także i takie, w których otrzyma za ewentualne wymuszenie pierwszeństwa mandat. Te sytuacje będą jednak ujęte w ramach stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To z kolei oznacza od 1020 do nawet 5000 zł mandatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA