REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

1 czerwca 2021 r. sytuacja pieszych na drogach się zmieniła. I to mocno. Od tego momentu mają oni pierwszeństwo nie tylko w czasie przechodzenia przez jezdnię po przejściu dla pieszych. Oni uzyskali także pierwszeństwo wchodząc na pasy. Wyraźnie mówi o tym art. 26 ust. 1 i 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo WCHODZĄCEMU na to przejście." Zdaniem wielu te słowa zapisane w kodeksie drogowym sprawiają, że piesi stają się drogowymi świętymi krowami. Mogą wchodzić na pasy kiedy im się podoba i w sposób jaki im się podoba. Nic jednak bardziej mylnego! Bo przepisy nie ograniczają się do tego zapisu. A zapis ten nie kasuje obowiązków pieszego w pasie drogowym.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Przypadków takich można znaleźć co najmniej kilka. Otóż:

  • nie ma on pierwszeństwa na przejściu dla pieszych przed pojazdem, gdyby miał wejść na drogę bezpośrednio przed jego maskę. Mówi o tym art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie ma on pierwszeństwa podczas wchodzenia na przejście dla pieszych w sytuacji, w której jednym z jego elementów jest torowisko tramwajowe. Mówi o tym art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie ma pierwszeństwa gdy wchodzi na przejście dla pieszych, ale sugerowane. Sugerowane, czyli takie, które nie posiada oznakowania poziomego i pionowego. Mówi o tym art. 13 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Pieszy na pasach ma więcej obowiązków?

Pieszy nie może w dowolnym momencie wejść na oznakowane przejście przez jezdnię. Na tym nie koniec. Przepisy nakładają na niego także dodatkowe obowiązki. Musi pamiętać chociażby o tym, aby:

REKLAMA

  • zachować szczególną ostrożność. Mówi o tym art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • gdy przejście dla pieszych jest wyznaczone na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Mówi o tym art. 13 ust. 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie zwalniać kroku lub zatrzymywać się na pasach bez uzasadnionej potrzeby. Mówi o tym art. 14 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • nie przebiegać przez przejście dla pieszych. Mówi o tym art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • podczas przechodzenia przez pasy nie korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni. Mówi o tym art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Ile wynosi mandat dla pieszego za wymuszenie pierwszeństwa na pasach w 2024 r.?

Skoro są przypadki, w których pieszy nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych, muszą być także i takie, w których otrzyma za ewentualne wymuszenie pierwszeństwa mandat. Te sytuacje będą jednak ujęte w ramach stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To z kolei oznacza od 1020 do nawet 5000 zł mandatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA