REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak być kulturalnym kierowcą? 6 kluczowych zasad do zapamiętania

jak być kulturalnym kierowcą, kultura za kierownicą, zasady kulturalnej jazdy
Jak być kulturalnym kierowcą? 6 kluczowych zasad do zapamiętania
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość przepisów jest ważna. Kluczowa jest jednak również znajomość drogowej etykiety i umiejętność jej miarkowania w zależności od sytuacji. Jak być kulturalnym kierowcą? Oto 6 kluczowych zasad.

rozwiń >

Kultura jazdy autem jest niemniej ważna od przepisów ruchu

Trąbienie na "elki", pojazdy oczekujące kilka minut z włączonym kierunkowskazem na możliwość włączenia się do ruchu lub zmianę pasa czy nawet wyzwiska. To tylko kilka przypadków, które zarejestrowałem podczas ostatnich dni jazdy. I one bardzo jasno pokazują, że na polskich drogach spotykają się trzy negatywne tendencje. Po pierwsze rośnie poziom agresji drogowej. Kierowcy wyżywają na sobie frustrację nagromadzoną w domu, pracy czy generalnie życiu prywatnym.

REKLAMA

REKLAMA

Po drugie kierowcy uważają, że znajomość przepisów wystarczy do bycia dobrym kierującym. Nie wystarczy! Potrzeba też odrobiny empatii. Po trzecie kierowcy tylko uważają, że znają przepisy. W rzeczywistości o wielu zasadach nie mają zielonego pojęcia. Jak unormować sytuację. Kluczem jest kultura jazdy. Ta czasami wymaga ustępstw i przymykania oka na przepisy. Ale pamiętajcie o jednym. Dziś możecie być uprzywilejowani. Jutro jednak to wy znajdziecie się np. po drugiej stronie pasa ruchu.

Grzeczność nie utrudnia życia. Ona je ułatwia!

O przygotowanie zestawu wskazówek poprosiliśmy naszego eksperta. Mowa oczywiście o Panu Wojciechu Szajnercie – trenerze jazdy defensywnej i ekspercie bezpieczeństwa flot. Co on podpowiada?

Można wymienić wiele mniej lub bardziej ważnych wskazówek dotyczących kultury jazdy, ale tak naprawdę wszystkie je da się sprowadzić do tych sześciu głównych reguł – mówi Wojciech Szajnert.

REKLAMA

Po pierwsze pomagajmy sobie. Widzicie kierowcę, który w gęstym ruchu bezradnie czeka na zmianę pasa lub wyjechanie z drogi podporządkowanej? Wpuśćcie go zatem. Was to nie będzie wiele kosztować. Jednemu zdecydowanie ułatwi życie. Chociaż pamiętajmy tu też o miarkowaniu zachowań. Bo nasza uprzejmość nie może np. oznaczać nagłego spowolnienia ruchu na drodze wielopasmowej. To może być niebezpieczne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posługujmy się hierarchią wartości, zgodnie z którą na drodze najważniejsze jest bezpieczeństwo, w drugiej kolejności – przepisy, a kultura jazdy mieści się dopiero na trzeciej pozycji. Najczęściej grzeczność wyświadczona jednemu uczestnikowi ruchu oznacza jednak przynajmniej niewielkie utrudnienie życia komuś innemu. Dlatego starajmy się ograniczyć takie działania do sytuacji, gdy ruch jest tak intensywny, że przepisy i znaki przestają wystarczać do jego regulacji – dodaje Pan Wojciech.

Agresja drogowa niczego nie załatwia. Krzyk to nie sposób dyskusji

Nie jest tak, że agresja przenosi się tylko z pokolenia na pokolenie. Ona przenosi się także z kierowcy na kierowcę. Kontrolujmy swoje zachowania za kierownicą jednak nie tylko dlatego. Róbmy to z jeszcze jednego powodu. Zdenerwowanie sprawia, że przez dobrych kilka do kilkunastu minut staniemy się mniej uważni. Skupimy się na złości, a nie znakach drogowych, zachowaniach innych kierowców czy pieszych. To kluczowe i bardzo niebezpieczne w ruchu miejskim.

Zadbajmy, aby nie pozwalać sobie na drodze na agresję słowną, obraźliwe gesty, napastliwe manewry czy próby straszenia innych uczestników ruchu. Nasza jazda nigdy nie powinna odbywać się kosztem wygody lub samopoczucia innych osób. Nawet gdy uważamy, że robią coś źle – przypomina Wojciech Szajnert.

Nie jesteś sam na drodze. Pamiętaj o tym zawsze

Jadę z przodu? Zatem to ja dyktuję warunki. Chcę skręcić? A więc wszyscy powinni dostosować się do mojego manewru. Taki sposób myślenia jest mocno błędny. Nikt nie jest królem w ruchu drogowym. Nikt też nie może narzucać swoich warunków. Współistnienie na drodze i dbanie o płynność ruchu wymaga współpracy i komunikacji między użytkownikami drogi.

Po powrocie z zagranicznych wojaży lubimy sobie opowiadać o tym, jak dobrze jeździ się po drogach krajów Europy Zachodniej. Same drogi w naszym kraju mają już podobny standard, jak tamtejsze. Co więc powoduje, że dalej w tamtych krajach "lepiej się jeździ"? Jedną z głównych przyczyn jest bardziej partnerskie nastawienie tamtejszych kierowców. Obejmuje ono dyscyplinę w sytuacjach awaryjnych (np. tworzenie korytarza życia po wypadku), dbanie o sprawne ruszanie na zielonym świetle czy dbanie o takie ustawienie świateł, aby nikogo nie oślepiać. Jeśli chcemy, by nasze drogi upodobniły się do europejskich, powinniśmy zacząć bardziej myśleć o tym, aby ludziom wokół nas z drogi korzystało się jak najlepiej – mówi Wojciech Szajnert.

Znajomość przepisów jest konieczna nie tylko przed egzaminem

Przepisy nie są sklepem spożywczym. Nie można wybrać tych, które akurat są wygodne dla kierowcy czy przemawiają na jego korzyść, a resztę zostawić na półce. Trzeba szanować wszystkie zapisy i przede wszystkim znać wszystkie zapisy. One służą zbiorowemu bezpieczeństwu wszystkich uczestników ruchu. Stosowanie się do przepisów przynosi szereg korzyści. Jak podkreśla nasz ekspert, oznacza nie tylko niwelowanie sytuacji kolizyjnych. Te wszystkie zasady czynią z drogi bardziej przewidywalne środowisko dla każdego uczestnika ruchu drogowego.

Rowerzysta czy pieszy nie są gorsi od kierującego autem

Dbajmy o wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ale podwójnie o tych najsłabszych! Rowerzysta nie jest złem koniecznym na jezdni. Pieszy to natomiast nie szkodnik. Respektowanie ich praw sprawi, że wszystkim będzie się funkcjonowało na drodze bezpieczniej. Tym bardziej że kierowca na pierwszy rzut oka może nie zdawać sobie sprawy z wielu kwestii. Przykład? Podczas wyprzedzania od rowerzysty należy zachować metrowy odstęp, bo gdy na rower zadziała wiatr boczny, pojazd przestawi się o dobre kilkadziesiąt centymetrów. Pomyślcie o tym!

W relacji z samochodem pieszy czy rowerzysta zawsze jest stroną słabszą. Więc nawet jeśli zachowuje się nieodpowiedzialnie, kulturalny kierowca dba, aby nie przerodziło się to w tragedię. Warto zatem nauczyć się zapobiegliwego zachowania wobec takich uczestników ruchu, nawet jeśli nie zawsze nam się to podoba – zwraca uwagę Wojciech Szajnert.

Uśmiechnij się. Inni też będą się uśmiechać

Uśmiech to uniwersalny język życzliwości. Stojąc w korku, wpuśćcie przed siebie pojazd wyjeżdżający z podporządkowane i uśmiechnijcie się do jego kierującego. On odpowie tym samym i przeniesie pozytywną energię dalej. Niby drobny gest, a robi potężną różnicę.

Pomyślmy, jak miło nam się robi, gdy na drodze ktoś podziękuje nam gestem uniesionej dłoni albo się do nas uśmiechnie. Dbajmy więc o takie gesty też u siebie. W ruchu drogowym spędzamy znaczną część naszego życia i warto się postarać, by był to czas spędzony w pozytywnej atmosferze – mówi Wojciech Szajnert.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA