REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak być kulturalnym kierowcą? 6 kluczowych zasad do zapamiętania

jak być kulturalnym kierowcą, kultura za kierownicą, zasady kulturalnej jazdy
Jak być kulturalnym kierowcą? 6 kluczowych zasad do zapamiętania
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość przepisów jest ważna. Kluczowa jest jednak również znajomość drogowej etykiety i umiejętność jej miarkowania w zależności od sytuacji. Jak być kulturalnym kierowcą? Oto 6 kluczowych zasad.

rozwiń >

Kultura jazdy autem jest niemniej ważna od przepisów ruchu

Trąbienie na "elki", pojazdy oczekujące kilka minut z włączonym kierunkowskazem na możliwość włączenia się do ruchu lub zmianę pasa czy nawet wyzwiska. To tylko kilka przypadków, które zarejestrowałem podczas ostatnich dni jazdy. I one bardzo jasno pokazują, że na polskich drogach spotykają się trzy negatywne tendencje. Po pierwsze rośnie poziom agresji drogowej. Kierowcy wyżywają na sobie frustrację nagromadzoną w domu, pracy czy generalnie życiu prywatnym.

REKLAMA

REKLAMA

Po drugie kierowcy uważają, że znajomość przepisów wystarczy do bycia dobrym kierującym. Nie wystarczy! Potrzeba też odrobiny empatii. Po trzecie kierowcy tylko uważają, że znają przepisy. W rzeczywistości o wielu zasadach nie mają zielonego pojęcia. Jak unormować sytuację. Kluczem jest kultura jazdy. Ta czasami wymaga ustępstw i przymykania oka na przepisy. Ale pamiętajcie o jednym. Dziś możecie być uprzywilejowani. Jutro jednak to wy znajdziecie się np. po drugiej stronie pasa ruchu.

Grzeczność nie utrudnia życia. Ona je ułatwia!

O przygotowanie zestawu wskazówek poprosiliśmy naszego eksperta. Mowa oczywiście o Panu Wojciechu Szajnercie – trenerze jazdy defensywnej i ekspercie bezpieczeństwa flot. Co on podpowiada?

Można wymienić wiele mniej lub bardziej ważnych wskazówek dotyczących kultury jazdy, ale tak naprawdę wszystkie je da się sprowadzić do tych sześciu głównych reguł – mówi Wojciech Szajnert.

REKLAMA

Po pierwsze pomagajmy sobie. Widzicie kierowcę, który w gęstym ruchu bezradnie czeka na zmianę pasa lub wyjechanie z drogi podporządkowanej? Wpuśćcie go zatem. Was to nie będzie wiele kosztować. Jednemu zdecydowanie ułatwi życie. Chociaż pamiętajmy tu też o miarkowaniu zachowań. Bo nasza uprzejmość nie może np. oznaczać nagłego spowolnienia ruchu na drodze wielopasmowej. To może być niebezpieczne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posługujmy się hierarchią wartości, zgodnie z którą na drodze najważniejsze jest bezpieczeństwo, w drugiej kolejności – przepisy, a kultura jazdy mieści się dopiero na trzeciej pozycji. Najczęściej grzeczność wyświadczona jednemu uczestnikowi ruchu oznacza jednak przynajmniej niewielkie utrudnienie życia komuś innemu. Dlatego starajmy się ograniczyć takie działania do sytuacji, gdy ruch jest tak intensywny, że przepisy i znaki przestają wystarczać do jego regulacji – dodaje Pan Wojciech.

Agresja drogowa niczego nie załatwia. Krzyk to nie sposób dyskusji

Nie jest tak, że agresja przenosi się tylko z pokolenia na pokolenie. Ona przenosi się także z kierowcy na kierowcę. Kontrolujmy swoje zachowania za kierownicą jednak nie tylko dlatego. Róbmy to z jeszcze jednego powodu. Zdenerwowanie sprawia, że przez dobrych kilka do kilkunastu minut staniemy się mniej uważni. Skupimy się na złości, a nie znakach drogowych, zachowaniach innych kierowców czy pieszych. To kluczowe i bardzo niebezpieczne w ruchu miejskim.

Zadbajmy, aby nie pozwalać sobie na drodze na agresję słowną, obraźliwe gesty, napastliwe manewry czy próby straszenia innych uczestników ruchu. Nasza jazda nigdy nie powinna odbywać się kosztem wygody lub samopoczucia innych osób. Nawet gdy uważamy, że robią coś źle – przypomina Wojciech Szajnert.

Nie jesteś sam na drodze. Pamiętaj o tym zawsze

Jadę z przodu? Zatem to ja dyktuję warunki. Chcę skręcić? A więc wszyscy powinni dostosować się do mojego manewru. Taki sposób myślenia jest mocno błędny. Nikt nie jest królem w ruchu drogowym. Nikt też nie może narzucać swoich warunków. Współistnienie na drodze i dbanie o płynność ruchu wymaga współpracy i komunikacji między użytkownikami drogi.

Po powrocie z zagranicznych wojaży lubimy sobie opowiadać o tym, jak dobrze jeździ się po drogach krajów Europy Zachodniej. Same drogi w naszym kraju mają już podobny standard, jak tamtejsze. Co więc powoduje, że dalej w tamtych krajach "lepiej się jeździ"? Jedną z głównych przyczyn jest bardziej partnerskie nastawienie tamtejszych kierowców. Obejmuje ono dyscyplinę w sytuacjach awaryjnych (np. tworzenie korytarza życia po wypadku), dbanie o sprawne ruszanie na zielonym świetle czy dbanie o takie ustawienie świateł, aby nikogo nie oślepiać. Jeśli chcemy, by nasze drogi upodobniły się do europejskich, powinniśmy zacząć bardziej myśleć o tym, aby ludziom wokół nas z drogi korzystało się jak najlepiej – mówi Wojciech Szajnert.

Znajomość przepisów jest konieczna nie tylko przed egzaminem

Przepisy nie są sklepem spożywczym. Nie można wybrać tych, które akurat są wygodne dla kierowcy czy przemawiają na jego korzyść, a resztę zostawić na półce. Trzeba szanować wszystkie zapisy i przede wszystkim znać wszystkie zapisy. One służą zbiorowemu bezpieczeństwu wszystkich uczestników ruchu. Stosowanie się do przepisów przynosi szereg korzyści. Jak podkreśla nasz ekspert, oznacza nie tylko niwelowanie sytuacji kolizyjnych. Te wszystkie zasady czynią z drogi bardziej przewidywalne środowisko dla każdego uczestnika ruchu drogowego.

Rowerzysta czy pieszy nie są gorsi od kierującego autem

Dbajmy o wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ale podwójnie o tych najsłabszych! Rowerzysta nie jest złem koniecznym na jezdni. Pieszy to natomiast nie szkodnik. Respektowanie ich praw sprawi, że wszystkim będzie się funkcjonowało na drodze bezpieczniej. Tym bardziej że kierowca na pierwszy rzut oka może nie zdawać sobie sprawy z wielu kwestii. Przykład? Podczas wyprzedzania od rowerzysty należy zachować metrowy odstęp, bo gdy na rower zadziała wiatr boczny, pojazd przestawi się o dobre kilkadziesiąt centymetrów. Pomyślcie o tym!

W relacji z samochodem pieszy czy rowerzysta zawsze jest stroną słabszą. Więc nawet jeśli zachowuje się nieodpowiedzialnie, kulturalny kierowca dba, aby nie przerodziło się to w tragedię. Warto zatem nauczyć się zapobiegliwego zachowania wobec takich uczestników ruchu, nawet jeśli nie zawsze nam się to podoba – zwraca uwagę Wojciech Szajnert.

Uśmiechnij się. Inni też będą się uśmiechać

Uśmiech to uniwersalny język życzliwości. Stojąc w korku, wpuśćcie przed siebie pojazd wyjeżdżający z podporządkowane i uśmiechnijcie się do jego kierującego. On odpowie tym samym i przeniesie pozytywną energię dalej. Niby drobny gest, a robi potężną różnicę.

Pomyślmy, jak miło nam się robi, gdy na drodze ktoś podziękuje nam gestem uniesionej dłoni albo się do nas uśmiechnie. Dbajmy więc o takie gesty też u siebie. W ruchu drogowym spędzamy znaczną część naszego życia i warto się postarać, by był to czas spędzony w pozytywnej atmosferze – mówi Wojciech Szajnert.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA