REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak być kulturalnym kierowcą? 6 kluczowych zasad do zapamiętania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
jak być kulturalnym kierowcą, kultura za kierownicą, zasady kulturalnej jazdy
Jak być kulturalnym kierowcą? 6 kluczowych zasad do zapamiętania
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość przepisów jest ważna. Kluczowa jest jednak również znajomość drogowej etykiety i umiejętność jej miarkowania w zależności od sytuacji. Jak być kulturalnym kierowcą? Oto 6 kluczowych zasad.

rozwiń >

Kultura jazdy autem jest niemniej ważna od przepisów ruchu

REKLAMA

Trąbienie na "elki", pojazdy oczekujące kilka minut z włączonym kierunkowskazem na możliwość włączenia się do ruchu lub zmianę pasa czy nawet wyzwiska. To tylko kilka przypadków, które zarejestrowałem podczas ostatnich dni jazdy. I one bardzo jasno pokazują, że na polskich drogach spotykają się trzy negatywne tendencje. Po pierwsze rośnie poziom agresji drogowej. Kierowcy wyżywają na sobie frustrację nagromadzoną w domu, pracy czy generalnie życiu prywatnym.

REKLAMA

Po drugie kierowcy uważają, że znajomość przepisów wystarczy do bycia dobrym kierującym. Nie wystarczy! Potrzeba też odrobiny empatii. Po trzecie kierowcy tylko uważają, że znają przepisy. W rzeczywistości o wielu zasadach nie mają zielonego pojęcia. Jak unormować sytuację. Kluczem jest kultura jazdy. Ta czasami wymaga ustępstw i przymykania oka na przepisy. Ale pamiętajcie o jednym. Dziś możecie być uprzywilejowani. Jutro jednak to wy znajdziecie się np. po drugiej stronie pasa ruchu.

Grzeczność nie utrudnia życia. Ona je ułatwia!

O przygotowanie zestawu wskazówek poprosiliśmy naszego eksperta. Mowa oczywiście o Panu Wojciechu Szajnercie – trenerze jazdy defensywnej i ekspercie bezpieczeństwa flot. Co on podpowiada?

Można wymienić wiele mniej lub bardziej ważnych wskazówek dotyczących kultury jazdy, ale tak naprawdę wszystkie je da się sprowadzić do tych sześciu głównych reguł – mówi Wojciech Szajnert.

REKLAMA

Po pierwsze pomagajmy sobie. Widzicie kierowcę, który w gęstym ruchu bezradnie czeka na zmianę pasa lub wyjechanie z drogi podporządkowanej? Wpuśćcie go zatem. Was to nie będzie wiele kosztować. Jednemu zdecydowanie ułatwi życie. Chociaż pamiętajmy tu też o miarkowaniu zachowań. Bo nasza uprzejmość nie może np. oznaczać nagłego spowolnienia ruchu na drodze wielopasmowej. To może być niebezpieczne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posługujmy się hierarchią wartości, zgodnie z którą na drodze najważniejsze jest bezpieczeństwo, w drugiej kolejności – przepisy, a kultura jazdy mieści się dopiero na trzeciej pozycji. Najczęściej grzeczność wyświadczona jednemu uczestnikowi ruchu oznacza jednak przynajmniej niewielkie utrudnienie życia komuś innemu. Dlatego starajmy się ograniczyć takie działania do sytuacji, gdy ruch jest tak intensywny, że przepisy i znaki przestają wystarczać do jego regulacji – dodaje Pan Wojciech.

Agresja drogowa niczego nie załatwia. Krzyk to nie sposób dyskusji

Nie jest tak, że agresja przenosi się tylko z pokolenia na pokolenie. Ona przenosi się także z kierowcy na kierowcę. Kontrolujmy swoje zachowania za kierownicą jednak nie tylko dlatego. Róbmy to z jeszcze jednego powodu. Zdenerwowanie sprawia, że przez dobrych kilka do kilkunastu minut staniemy się mniej uważni. Skupimy się na złości, a nie znakach drogowych, zachowaniach innych kierowców czy pieszych. To kluczowe i bardzo niebezpieczne w ruchu miejskim.

Zadbajmy, aby nie pozwalać sobie na drodze na agresję słowną, obraźliwe gesty, napastliwe manewry czy próby straszenia innych uczestników ruchu. Nasza jazda nigdy nie powinna odbywać się kosztem wygody lub samopoczucia innych osób. Nawet gdy uważamy, że robią coś źle – przypomina Wojciech Szajnert.

Nie jesteś sam na drodze. Pamiętaj o tym zawsze

Jadę z przodu? Zatem to ja dyktuję warunki. Chcę skręcić? A więc wszyscy powinni dostosować się do mojego manewru. Taki sposób myślenia jest mocno błędny. Nikt nie jest królem w ruchu drogowym. Nikt też nie może narzucać swoich warunków. Współistnienie na drodze i dbanie o płynność ruchu wymaga współpracy i komunikacji między użytkownikami drogi.

Po powrocie z zagranicznych wojaży lubimy sobie opowiadać o tym, jak dobrze jeździ się po drogach krajów Europy Zachodniej. Same drogi w naszym kraju mają już podobny standard, jak tamtejsze. Co więc powoduje, że dalej w tamtych krajach "lepiej się jeździ"? Jedną z głównych przyczyn jest bardziej partnerskie nastawienie tamtejszych kierowców. Obejmuje ono dyscyplinę w sytuacjach awaryjnych (np. tworzenie korytarza życia po wypadku), dbanie o sprawne ruszanie na zielonym świetle czy dbanie o takie ustawienie świateł, aby nikogo nie oślepiać. Jeśli chcemy, by nasze drogi upodobniły się do europejskich, powinniśmy zacząć bardziej myśleć o tym, aby ludziom wokół nas z drogi korzystało się jak najlepiej – mówi Wojciech Szajnert.

Znajomość przepisów jest konieczna nie tylko przed egzaminem

Przepisy nie są sklepem spożywczym. Nie można wybrać tych, które akurat są wygodne dla kierowcy czy przemawiają na jego korzyść, a resztę zostawić na półce. Trzeba szanować wszystkie zapisy i przede wszystkim znać wszystkie zapisy. One służą zbiorowemu bezpieczeństwu wszystkich uczestników ruchu. Stosowanie się do przepisów przynosi szereg korzyści. Jak podkreśla nasz ekspert, oznacza nie tylko niwelowanie sytuacji kolizyjnych. Te wszystkie zasady czynią z drogi bardziej przewidywalne środowisko dla każdego uczestnika ruchu drogowego.

Rowerzysta czy pieszy nie są gorsi od kierującego autem

Dbajmy o wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ale podwójnie o tych najsłabszych! Rowerzysta nie jest złem koniecznym na jezdni. Pieszy to natomiast nie szkodnik. Respektowanie ich praw sprawi, że wszystkim będzie się funkcjonowało na drodze bezpieczniej. Tym bardziej że kierowca na pierwszy rzut oka może nie zdawać sobie sprawy z wielu kwestii. Przykład? Podczas wyprzedzania od rowerzysty należy zachować metrowy odstęp, bo gdy na rower zadziała wiatr boczny, pojazd przestawi się o dobre kilkadziesiąt centymetrów. Pomyślcie o tym!

W relacji z samochodem pieszy czy rowerzysta zawsze jest stroną słabszą. Więc nawet jeśli zachowuje się nieodpowiedzialnie, kulturalny kierowca dba, aby nie przerodziło się to w tragedię. Warto zatem nauczyć się zapobiegliwego zachowania wobec takich uczestników ruchu, nawet jeśli nie zawsze nam się to podoba – zwraca uwagę Wojciech Szajnert.

Uśmiechnij się. Inni też będą się uśmiechać

Uśmiech to uniwersalny język życzliwości. Stojąc w korku, wpuśćcie przed siebie pojazd wyjeżdżający z podporządkowane i uśmiechnijcie się do jego kierującego. On odpowie tym samym i przeniesie pozytywną energię dalej. Niby drobny gest, a robi potężną różnicę.

Pomyślmy, jak miło nam się robi, gdy na drodze ktoś podziękuje nam gestem uniesionej dłoni albo się do nas uśmiechnie. Dbajmy więc o takie gesty też u siebie. W ruchu drogowym spędzamy znaczną część naszego życia i warto się postarać, by był to czas spędzony w pozytywnej atmosferze – mówi Wojciech Szajnert.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA