REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak być kulturalnym kierowcą? 6 kluczowych zasad do zapamiętania

jak być kulturalnym kierowcą, kultura za kierownicą, zasady kulturalnej jazdy
Jak być kulturalnym kierowcą? 6 kluczowych zasad do zapamiętania
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość przepisów jest ważna. Kluczowa jest jednak również znajomość drogowej etykiety i umiejętność jej miarkowania w zależności od sytuacji. Jak być kulturalnym kierowcą? Oto 6 kluczowych zasad.

rozwiń >

Kultura jazdy autem jest niemniej ważna od przepisów ruchu

Trąbienie na "elki", pojazdy oczekujące kilka minut z włączonym kierunkowskazem na możliwość włączenia się do ruchu lub zmianę pasa czy nawet wyzwiska. To tylko kilka przypadków, które zarejestrowałem podczas ostatnich dni jazdy. I one bardzo jasno pokazują, że na polskich drogach spotykają się trzy negatywne tendencje. Po pierwsze rośnie poziom agresji drogowej. Kierowcy wyżywają na sobie frustrację nagromadzoną w domu, pracy czy generalnie życiu prywatnym.

REKLAMA

REKLAMA

Po drugie kierowcy uważają, że znajomość przepisów wystarczy do bycia dobrym kierującym. Nie wystarczy! Potrzeba też odrobiny empatii. Po trzecie kierowcy tylko uważają, że znają przepisy. W rzeczywistości o wielu zasadach nie mają zielonego pojęcia. Jak unormować sytuację. Kluczem jest kultura jazdy. Ta czasami wymaga ustępstw i przymykania oka na przepisy. Ale pamiętajcie o jednym. Dziś możecie być uprzywilejowani. Jutro jednak to wy znajdziecie się np. po drugiej stronie pasa ruchu.

Grzeczność nie utrudnia życia. Ona je ułatwia!

O przygotowanie zestawu wskazówek poprosiliśmy naszego eksperta. Mowa oczywiście o Panu Wojciechu Szajnercie – trenerze jazdy defensywnej i ekspercie bezpieczeństwa flot. Co on podpowiada?

Można wymienić wiele mniej lub bardziej ważnych wskazówek dotyczących kultury jazdy, ale tak naprawdę wszystkie je da się sprowadzić do tych sześciu głównych reguł – mówi Wojciech Szajnert.

REKLAMA

Po pierwsze pomagajmy sobie. Widzicie kierowcę, który w gęstym ruchu bezradnie czeka na zmianę pasa lub wyjechanie z drogi podporządkowanej? Wpuśćcie go zatem. Was to nie będzie wiele kosztować. Jednemu zdecydowanie ułatwi życie. Chociaż pamiętajmy tu też o miarkowaniu zachowań. Bo nasza uprzejmość nie może np. oznaczać nagłego spowolnienia ruchu na drodze wielopasmowej. To może być niebezpieczne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posługujmy się hierarchią wartości, zgodnie z którą na drodze najważniejsze jest bezpieczeństwo, w drugiej kolejności – przepisy, a kultura jazdy mieści się dopiero na trzeciej pozycji. Najczęściej grzeczność wyświadczona jednemu uczestnikowi ruchu oznacza jednak przynajmniej niewielkie utrudnienie życia komuś innemu. Dlatego starajmy się ograniczyć takie działania do sytuacji, gdy ruch jest tak intensywny, że przepisy i znaki przestają wystarczać do jego regulacji – dodaje Pan Wojciech.

Agresja drogowa niczego nie załatwia. Krzyk to nie sposób dyskusji

Nie jest tak, że agresja przenosi się tylko z pokolenia na pokolenie. Ona przenosi się także z kierowcy na kierowcę. Kontrolujmy swoje zachowania za kierownicą jednak nie tylko dlatego. Róbmy to z jeszcze jednego powodu. Zdenerwowanie sprawia, że przez dobrych kilka do kilkunastu minut staniemy się mniej uważni. Skupimy się na złości, a nie znakach drogowych, zachowaniach innych kierowców czy pieszych. To kluczowe i bardzo niebezpieczne w ruchu miejskim.

Zadbajmy, aby nie pozwalać sobie na drodze na agresję słowną, obraźliwe gesty, napastliwe manewry czy próby straszenia innych uczestników ruchu. Nasza jazda nigdy nie powinna odbywać się kosztem wygody lub samopoczucia innych osób. Nawet gdy uważamy, że robią coś źle – przypomina Wojciech Szajnert.

Nie jesteś sam na drodze. Pamiętaj o tym zawsze

Jadę z przodu? Zatem to ja dyktuję warunki. Chcę skręcić? A więc wszyscy powinni dostosować się do mojego manewru. Taki sposób myślenia jest mocno błędny. Nikt nie jest królem w ruchu drogowym. Nikt też nie może narzucać swoich warunków. Współistnienie na drodze i dbanie o płynność ruchu wymaga współpracy i komunikacji między użytkownikami drogi.

Po powrocie z zagranicznych wojaży lubimy sobie opowiadać o tym, jak dobrze jeździ się po drogach krajów Europy Zachodniej. Same drogi w naszym kraju mają już podobny standard, jak tamtejsze. Co więc powoduje, że dalej w tamtych krajach "lepiej się jeździ"? Jedną z głównych przyczyn jest bardziej partnerskie nastawienie tamtejszych kierowców. Obejmuje ono dyscyplinę w sytuacjach awaryjnych (np. tworzenie korytarza życia po wypadku), dbanie o sprawne ruszanie na zielonym świetle czy dbanie o takie ustawienie świateł, aby nikogo nie oślepiać. Jeśli chcemy, by nasze drogi upodobniły się do europejskich, powinniśmy zacząć bardziej myśleć o tym, aby ludziom wokół nas z drogi korzystało się jak najlepiej – mówi Wojciech Szajnert.

Znajomość przepisów jest konieczna nie tylko przed egzaminem

Przepisy nie są sklepem spożywczym. Nie można wybrać tych, które akurat są wygodne dla kierowcy czy przemawiają na jego korzyść, a resztę zostawić na półce. Trzeba szanować wszystkie zapisy i przede wszystkim znać wszystkie zapisy. One służą zbiorowemu bezpieczeństwu wszystkich uczestników ruchu. Stosowanie się do przepisów przynosi szereg korzyści. Jak podkreśla nasz ekspert, oznacza nie tylko niwelowanie sytuacji kolizyjnych. Te wszystkie zasady czynią z drogi bardziej przewidywalne środowisko dla każdego uczestnika ruchu drogowego.

Rowerzysta czy pieszy nie są gorsi od kierującego autem

Dbajmy o wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ale podwójnie o tych najsłabszych! Rowerzysta nie jest złem koniecznym na jezdni. Pieszy to natomiast nie szkodnik. Respektowanie ich praw sprawi, że wszystkim będzie się funkcjonowało na drodze bezpieczniej. Tym bardziej że kierowca na pierwszy rzut oka może nie zdawać sobie sprawy z wielu kwestii. Przykład? Podczas wyprzedzania od rowerzysty należy zachować metrowy odstęp, bo gdy na rower zadziała wiatr boczny, pojazd przestawi się o dobre kilkadziesiąt centymetrów. Pomyślcie o tym!

W relacji z samochodem pieszy czy rowerzysta zawsze jest stroną słabszą. Więc nawet jeśli zachowuje się nieodpowiedzialnie, kulturalny kierowca dba, aby nie przerodziło się to w tragedię. Warto zatem nauczyć się zapobiegliwego zachowania wobec takich uczestników ruchu, nawet jeśli nie zawsze nam się to podoba – zwraca uwagę Wojciech Szajnert.

Uśmiechnij się. Inni też będą się uśmiechać

Uśmiech to uniwersalny język życzliwości. Stojąc w korku, wpuśćcie przed siebie pojazd wyjeżdżający z podporządkowane i uśmiechnijcie się do jego kierującego. On odpowie tym samym i przeniesie pozytywną energię dalej. Niby drobny gest, a robi potężną różnicę.

Pomyślmy, jak miło nam się robi, gdy na drodze ktoś podziękuje nam gestem uniesionej dłoni albo się do nas uśmiechnie. Dbajmy więc o takie gesty też u siebie. W ruchu drogowym spędzamy znaczną część naszego życia i warto się postarać, by był to czas spędzony w pozytywnej atmosferze – mówi Wojciech Szajnert.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA