REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym można jeździć: prawo jazdy kategorii D1, D

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fot. Ferrari autobus
Fot. Ferrari autobus

REKLAMA

REKLAMA

Aby móc stać się kierowcą autobusu, należy ukończyć specjalny kurs i zdać egzamin państwowy na kategorię D lub D1. Co konkretnie dają te uprawnienia i jakie wymogi stawiają przed prowadzącym?

Prowadzenie autobusów jest zadaniem wymagającym. Kierowca bierze bowiem na siebie odpowiedzialność często za kilkudziesięciu pasażerów! Właśnie dlatego ustawodawca wprowadził oddzielną kategorię uprawnień zezwalających na jazdę tego typu środkami transportu. Konieczność zdania egzaminu państwowego i wcześniejsze ukończenie szkolenia to jednak nie jedyne ograniczenia. Aby móc starać się o tytuł kierowcy autobusu, nie wystarczy skończyć 18 lat.

REKLAMA

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D:

  • Autobus
  • Zespół pojazdów: autobus i lekka przyczepa (DMC do 750 kg)
  • Ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny oraz zespoły tych pojazdów i lekkiej przyczepy (DMC do 750 kg)
  • Pojazdy określone w kategorii AM
  • Wymagany wiek: 24 lata
  • Dodatkowe wymogi: kandydat musi ukończyć dedykowany kurs i posiadać prawo jazdy kategorii B

Zobacz również: Czym można jeździć mając prawo jazdy kategorii B?

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D+E:

  • Zespół pojazdów składający się z autobusu i przyczepy
  • Ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny oraz zespoły tych pojazdów i przyczepy
  • Wymagany wiek: 24 lata
  • Dodatkowe wymogi: kandydat musi ukończyć dedykowany kurs i posiadać prawo jazdy kategorii B i D

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D1:

  • Autobus przeznaczony do przewozu maksymalnie 17 osób łącznie z kierowcą i długości maksymalnej 8 metrów
  • Zespół pojazdów: autobus opisany powyżej i lekka przyczepa (DMC do 750 kg)
  • Ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny oraz zespoły tych pojazdów i lekkiej przyczepy (DMC do 750 kg)
  • Pojazdy określone w kategorii AM
  • Wymagany wiek: 21 lat
  • Dodatkowe wymogi: kandydat musi ukończyć dedykowany kurs i posiadać prawo jazdy kategorii B

Zobacz również: Czym można jeździć: prawo jazdy kategorii AM, A1, A2, A

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D1+E:

  • Zespół pojazdów: autobus przeznaczony do przewozu maksymalnie 17 osób łącznie z kierowcą i długości maksymalnej 8 metrów wraz z przyczepą
  • Ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny oraz zespoły tych pojazdów i przyczepy
  • Wymagany wiek: 21 lat
  • Dodatkowe wymogi: kandydat musi ukończyć dedykowany kurs i posiadać prawo jazdy kategorii B i D1

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D i D1 - warunki dodatkowe:

  • Kierowca posiadający uprawnienia B i D+E z automatu uzyskuje uprawnienia B+E
  • Osoby po kursie kwalifikacji wstępnej mają obniżone granice wiekowe: C i C+E - 18 lat, D i D+E - 21 lat
  • Kwalifikacja wstępna przyspieszona zmienia granice wiekowe: D i D+E do 23 lat, 21 lat w sytuacji, w której kierowca będzie wykonywał przewozy na regularnych liniach komunikacyjnych na trasie o maksymalnej długości 50 kilometrów

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA