REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym można jeździć: prawo jazdy kategorii D1, D

Fot. Ferrari autobus
Fot. Ferrari autobus

REKLAMA

REKLAMA

Aby móc stać się kierowcą autobusu, należy ukończyć specjalny kurs i zdać egzamin państwowy na kategorię D lub D1. Co konkretnie dają te uprawnienia i jakie wymogi stawiają przed prowadzącym?

Prowadzenie autobusów jest zadaniem wymagającym. Kierowca bierze bowiem na siebie odpowiedzialność często za kilkudziesięciu pasażerów! Właśnie dlatego ustawodawca wprowadził oddzielną kategorię uprawnień zezwalających na jazdę tego typu środkami transportu. Konieczność zdania egzaminu państwowego i wcześniejsze ukończenie szkolenia to jednak nie jedyne ograniczenia. Aby móc starać się o tytuł kierowcy autobusu, nie wystarczy skończyć 18 lat.

REKLAMA

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D:

  • Autobus
  • Zespół pojazdów: autobus i lekka przyczepa (DMC do 750 kg)
  • Ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny oraz zespoły tych pojazdów i lekkiej przyczepy (DMC do 750 kg)
  • Pojazdy określone w kategorii AM
  • Wymagany wiek: 24 lata
  • Dodatkowe wymogi: kandydat musi ukończyć dedykowany kurs i posiadać prawo jazdy kategorii B

Zobacz również: Czym można jeździć mając prawo jazdy kategorii B?

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D+E:

  • Zespół pojazdów składający się z autobusu i przyczepy
  • Ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny oraz zespoły tych pojazdów i przyczepy
  • Wymagany wiek: 24 lata
  • Dodatkowe wymogi: kandydat musi ukończyć dedykowany kurs i posiadać prawo jazdy kategorii B i D

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D1:

  • Autobus przeznaczony do przewozu maksymalnie 17 osób łącznie z kierowcą i długości maksymalnej 8 metrów
  • Zespół pojazdów: autobus opisany powyżej i lekka przyczepa (DMC do 750 kg)
  • Ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny oraz zespoły tych pojazdów i lekkiej przyczepy (DMC do 750 kg)
  • Pojazdy określone w kategorii AM
  • Wymagany wiek: 21 lat
  • Dodatkowe wymogi: kandydat musi ukończyć dedykowany kurs i posiadać prawo jazdy kategorii B

Zobacz również: Czym można jeździć: prawo jazdy kategorii AM, A1, A2, A

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D1+E:

  • Zespół pojazdów: autobus przeznaczony do przewozu maksymalnie 17 osób łącznie z kierowcą i długości maksymalnej 8 metrów wraz z przyczepą
  • Ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny oraz zespoły tych pojazdów i przyczepy
  • Wymagany wiek: 21 lat
  • Dodatkowe wymogi: kandydat musi ukończyć dedykowany kurs i posiadać prawo jazdy kategorii B i D1

Czym można jeździć? Prawo jazdy kategorii D i D1 - warunki dodatkowe:

  • Kierowca posiadający uprawnienia B i D+E z automatu uzyskuje uprawnienia B+E
  • Osoby po kursie kwalifikacji wstępnej mają obniżone granice wiekowe: C i C+E - 18 lat, D i D+E - 21 lat
  • Kwalifikacja wstępna przyspieszona zmienia granice wiekowe: D i D+E do 23 lat, 21 lat w sytuacji, w której kierowca będzie wykonywał przewozy na regularnych liniach komunikacyjnych na trasie o maksymalnej długości 50 kilometrów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    REKLAMA