Jak założyć wyząbkowane opony? Czy się da?
REKLAMA
REKLAMA
Ząbkowanie opon: skąd się bierze i co oznacza?
Ząbkowanie opon to nic innego jak krzywe ścieranie bieżnika. Pod wpływem uszkodzeń zawieszenia, ewentualnie zaburzeń geometrii czy obciążenia pojazdu klocki bieżnika są podcierane w taki sposób, że krawędź natarcia ma mniejszą wysokość od krawędzi spływu. Skutek? Ogumienie zaczyna hałasować w czasie jazdy - przy większych prędkościach w kabinie pasażerskiej pojawia się wyraźnie słyszalne terkotanie. Problem z ząbkowaniem opon jest na tyle duży, że uszkodzenie ciężko jest skorygować. Bieżnik należy w tym celu zetrzeć do momentu, w którym wysokość krawędzi wyrówna się.
REKLAMA
Zobacz również: Ząbkowanie opon
Jak założyć wyząbkowane opony?
Oczywiście może się okazać, że kierowca nie będzie chciał podejmować reakcji w razie pojawienia się ząbkowania opon. Jak zatem założyć wyząbkowane opony? Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta i brzmi: dokładnie tak samo jak ogumienie, w którym bieżnik zachowuje prawidłowe parametry wytarcia. Ząbkowanie niczego nie zmienia w czasie montażu. I powiem więcej, nie ma też zasadniczego wpływu na właściwości trakcyjne ogumienia - nadal oferuje ono niemalże takie same parametry jak model z prawidłowo wytartym bieżnikiem.
Jak zakładać opony, aby uniknąć ząbkowania?
Dużo lepszym pytanie jest zatem "Jak zakładać opony żeby unikać ząbkowania bieżnika?". I jedną z odpowiedzi może się stać rotacja. W jaki sposób rotować ogumienie podczas sezonowego montażu? To zależy od rodzaju napędu i rodzaju zastosowanej technologii budowy opon.
- Bieżnik asymetryczny:
- Napęd na przednią oś:
- tylne prawe koło w miejsce lewego przodu,
- tylne lewe koło w miejsce prawego przodu,
- prawy przód na prawy tył, lewy przód na lewy tył.
- Napęd na tylną oś:
- przednie prawe koło w miejsce lewego tyłu,
- przednie lewe koło w miejsce prawego tyłu,
- prawy tył na prawy przód, lewy tył na lewy przód,
- Napęd na przednią oś:
- Bieżnik symetryczny:
- prawy przód na prawy tył i odwrotnie,
- lewy przód na lewy tył i odwrotnie.
- Napęd na cztery koła:
- wymiana na krzyż,
- prawy tył na lewy przód i odwrotnie,
- lewy tył na prawy przód i odwrotnie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.