Głośność opon: czy kierowca ma na nią wpływ?
REKLAMA
REKLAMA
Głośność opon ogranicza… komfort?
Komfort jazdy samochodem to nie tylko kwestia wygodnych foteli i dobrze wygłuszonej kabiny pasażerskiej tłumiącej dźwięki silnika. To w dużej mierze też sprawa głośności opon. I można się o tym przekonać chociażby w przypadku samochodów elektrycznych. Ich silnik nie generuje dźwięków, mimo wszystko podczas szybszej jazdy szum panujący w kabinie jest taki sam jak w spalinowcach. Powód? Tym są właśnie opony.
REKLAMA
Głośność opon: w jaki sposób powstaje hałas?
REKLAMA
W jaki sposób powstaje hałas podczas pracy opon. Ten wynika przede wszystkim z siły tarcia, ale też w dużej mierze z drgań (i ogumienia, i otaczającego go powietrza). Oczywiście głośność opon przede wszystkim powinna być regulowana na etapie konstrukcyjnym. Producenci mogą ją zmieniać za sprawą konstrukcji bieżnika czy składu mieszanki gumowej. Na tym jednak możliwości nie kończą się. Bo są też czynniki, na które firmy oponiarskie wpływu nie mają.
Kierowca kupując komplet nowych opon ma do dyspozycji europejską etykietę. Na niej określona jest wartość emisji hałasu. Na etykiecie obowiązującej od maja 2021 roku pojawiają się dwa wskaźniki: głośność opony wyrażona w dB oraz klasa głośności (A, B, C - im niższa, tym lepiej).
Głośność opon: to często błąd kierowcy!
Głośność opon może być potęgowana m.in. przez zły stan nawierzchni czy nieodpowiedni materiał użyty do jej wykończenia. Poza tym na głośność opon wpływ mają też sami kierowcy. Hałas generują głównie ich zaniedbania eksploatacyjne. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze i o 4 metry wydłużają drogę hamowania - tłumaczy Artur Posłuszny, przedstawiciel marki Yokohama w Polsce.
Głośność opon: jak ją redukować?
Co zatem może zrobić kierowca, aby redukować głośność opon? Tak naprawdę ma dwa zadania do wykonania:
- powinien regularnie - np. raz w tygodniu - sprawdzać ciśnienie powietrza w kołach,
- prawidłowy poziom ciśnienia w kołach można znaleźć np. na specjalnej wlepce umieszczonej w pojeździe,
- głośność opon potęgują uszkodzenia (chociażby ząbkowanie bieżnika) - ogumienie warto zatem kontrolować pod kątem ich występowania.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.