REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zużyte opony: objawy, które powinny zwrócić uwagę

Zużyte opony objawy
Zużyte opony objawy
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jak zobaczyć czy w twoim aucie lub aucie używanym są zużyte opony? Objawy świadczące o końcu życia ogumienia omówimy w tym materiale.

Zużyte opony samochodowe, czyli jakie?

Prawo polskie dość jasno określa granicę zużycia opon samochodowych. Wskazuje, że ogumienie należy wymienić na nowe, gdy wysokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm lub gdy ściana boczna lub bieżnik noszą śladu uszkodzenia mechanicznego - np. z opon wystaje drutówka, stanowiąca element konstrukcji wzmocnienia wewnętrznego. Co oznaczają zużyte opony samochodowe? Oczywiście drastycznie ograniczoną trakcję. To jednak nie koniec, bo ogumienie do wymiany to też brak możliwości przedłużenia ważności badania technicznego, ewentualnie odebranie dowodu rejestracyjnego przez policję.

REKLAMA

Zużyty bieżnik opony - zwróć uwagę na jego wysokość!

Prawo wskazuje, że zużyty bieżnik opony to taki, który ma wysokość mniejszą niż 1,6 mm. Producenci ogumienia nie są jednak w stanie zgodzić się z taką interpretacją. Ich zdaniem granicę życia należy wyznaczyć na dużo wyższym poziomie. W przypadku opon letnich granicą są jakieś 2,5 - 3 mm. W przypadku modeli zimowych warto przyjąć nawet 3,5 - 4 mm. Poniżej tych wartości ogumienie traci właściwości trakcyjne. A to może oznaczać poślizg i np. stłuczkę. Jak sprawdzić czy bieżnik opony jest zużyty? Służą do tego specjalne testery - kosztują zaledwie kilka złotych. Do kontroli wykorzystać można też dwuzłotówkę - złote obręcz powinna się schować w bieżniku.

Czy zużyte opony hałasują? No właśnie...

Czy zużyte opony hałasują? Mogą hałasować. W jakim przypadku? W którym objawem zużycia jest ząbkowanie opon. Czym jest ząbkowanie? To krzywe ścieranie klocków bieżnika - jedna krawędź znajduje się wyżej niż druga. Ząbkowania nie da się wykorygować, a jest powodowane np. zużytym zawieszeniem albo przeciążonym lub niedociążonym pojazdem. Uszkodzenie można wykryć przejeżdżając dłonią po bieżniku - wyraźnie czuć wtedy zęby na klockach.

Zużyte opony: co z nimi zrobić?

Z utylizacją opon nie jest łatwo. Na szczęście kierowca nie musi się z nią męczyć. Jak zutylizować zużyte opony? Co z nimi zrobić? Wystarczy pojechać na wymianę do wulkanizatora i tam zostawić stary komplet.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA