REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony wielosezonowe a przepisy. Co mówi prawo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opony wielosezonowe a przepisy
Opony wielosezonowe a przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Czy każdy kierowca powinien mieć dwa komplety opon sezonowych? No właśnie nie. Dobrym rozwiązaniem mogą być opony wielosezonowe.

Opony całoroczne a przepisy w Polsce i na świecie

REKLAMA

W przypadku rynku polskiego opowiedzenie o kwestii opon całorocznych i przepisów jest dość proste. Prawo odnosi się do tematu ogumienia wyłącznie w zakresie minimalnych wymagań technicznych. To oznacza, że opony muszą mieć bieżnik o wysokości co najmniej 1,6 mm oraz nie mogą wystawać z niego elementy konstrukcji wewnętrznej. Co z sezonowością? Przepisy obowiązujące nad Wisłą nie wymagają stosowania zimówek. W żaden sposób nie regulują też zatem kwestii ogumienia wielosezonowego.

REKLAMA

Co za granicą? To zależy od kraju, do którego wybierze się kierowca. Bo np. w Austrii czy Niemczech jest nakaz stosowania ogumienia o homologacji zimowej, jeżeli warunki drogowe tego wymagają. Co oznacza zimowa homologacja? Ta jest wyrażana głównie poprzez naniesienie na ścianę boczną znaku trzech szczytów górskich i płatka śniegu - tzw. symbol alpejski, 3PMSF - ang. Three-Peak Mountain Snow Flake. I warto w tym punkcie zaznaczyć, że w zasadzie większość opon całorocznych oferowanych w Europie posiada takie oznaczenie. A to wiąże się z tym, że jadąc do Austrii czy Niemiec kierowca nie ryzykuje mandatem.

Opony wielosezonowe z homologacją zimową. Co to znaczy?

Homologacja zimowa 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake) to standard wyznaczony za pomocą rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w lipcu roku 2009. Oznacza mniej więcej tyle, że ogumienie musi być dostosowane do warunków zimowych oraz w takich warunkach powinno być przetestowane. Pojawienie się symbolu alpejskiego na ścianie bocznej opon całorocznych mówi zatem mniej więcej tyle, że sprawdzą się one także wtedy, gdy na drodze zalega śnieg lub lód i jest naprawdę ślisko. Czy homologacja zimowa jest popularna w przypadku ogumienia wielosezonowego? Tak, to dziś praktycznie rynkowy standard.

Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?

Kierowcy często poszukują odpowiedzi na pytanie "Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?". Otóż wybór taki jest najbardziej opłacalny wtedy, gdy samochód jest eksploatowany głównie w mieście lub strefie podmiejskiej - tam warunki drogowe nawet zimą nie są tak ekstremalne, a wymagania trakcyjne tak duże. Poza tym lepiej żeby ogumienie całoroczne było użytkowane na mniejszych dystansach. Jakie korzyści dają wielosezononówki? Pozwalają ograniczyć ilość kompletów opon do jednego, a do tego powodują oszczędności wynikające np. z braku sezonowej wymiany ogumienia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA