REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opony wielosezonowe a przepisy
Opony wielosezonowe a przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Czy każdy kierowca powinien mieć dwa komplety opon sezonowych? No właśnie nie. Dobrym rozwiązaniem mogą być opony wielosezonowe.

Opony całoroczne a przepisy w Polsce i na świecie

W przypadku rynku polskiego opowiedzenie o kwestii opon całorocznych i przepisów jest dość proste. Prawo odnosi się do tematu ogumienia wyłącznie w zakresie minimalnych wymagań technicznych. To oznacza, że opony muszą mieć bieżnik o wysokości co najmniej 1,6 mm oraz nie mogą wystawać z niego elementy konstrukcji wewnętrznej. Co z sezonowością? Przepisy obowiązujące nad Wisłą nie wymagają stosowania zimówek. W żaden sposób nie regulują też zatem kwestii ogumienia wielosezonowego.

REKLAMA

REKLAMA

Co za granicą? To zależy od kraju, do którego wybierze się kierowca. Bo np. w Austrii czy Niemczech jest nakaz stosowania ogumienia o homologacji zimowej, jeżeli warunki drogowe tego wymagają. Co oznacza zimowa homologacja? Ta jest wyrażana głównie poprzez naniesienie na ścianę boczną znaku trzech szczytów górskich i płatka śniegu - tzw. symbol alpejski, 3PMSF - ang. Three-Peak Mountain Snow Flake. I warto w tym punkcie zaznaczyć, że w zasadzie większość opon całorocznych oferowanych w Europie posiada takie oznaczenie. A to wiąże się z tym, że jadąc do Austrii czy Niemiec kierowca nie ryzykuje mandatem.

Opony wielosezonowe z homologacją zimową. Co to znaczy?

Homologacja zimowa 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake) to standard wyznaczony za pomocą rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w lipcu roku 2009. Oznacza mniej więcej tyle, że ogumienie musi być dostosowane do warunków zimowych oraz w takich warunkach powinno być przetestowane. Pojawienie się symbolu alpejskiego na ścianie bocznej opon całorocznych mówi zatem mniej więcej tyle, że sprawdzą się one także wtedy, gdy na drodze zalega śnieg lub lód i jest naprawdę ślisko. Czy homologacja zimowa jest popularna w przypadku ogumienia wielosezonowego? Tak, to dziś praktycznie rynkowy standard.

Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?

Kierowcy często poszukują odpowiedzi na pytanie "Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?". Otóż wybór taki jest najbardziej opłacalny wtedy, gdy samochód jest eksploatowany głównie w mieście lub strefie podmiejskiej - tam warunki drogowe nawet zimą nie są tak ekstremalne, a wymagania trakcyjne tak duże. Poza tym lepiej żeby ogumienie całoroczne było użytkowane na mniejszych dystansach. Jakie korzyści dają wielosezononówki? Pozwalają ograniczyć ilość kompletów opon do jednego, a do tego powodują oszczędności wynikające np. z braku sezonowej wymiany ogumienia.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA