REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony wielosezonowe a przepisy. Co mówi prawo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opony wielosezonowe a przepisy
Opony wielosezonowe a przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Czy każdy kierowca powinien mieć dwa komplety opon sezonowych? No właśnie nie. Dobrym rozwiązaniem mogą być opony wielosezonowe.

Opony całoroczne a przepisy w Polsce i na świecie

W przypadku rynku polskiego opowiedzenie o kwestii opon całorocznych i przepisów jest dość proste. Prawo odnosi się do tematu ogumienia wyłącznie w zakresie minimalnych wymagań technicznych. To oznacza, że opony muszą mieć bieżnik o wysokości co najmniej 1,6 mm oraz nie mogą wystawać z niego elementy konstrukcji wewnętrznej. Co z sezonowością? Przepisy obowiązujące nad Wisłą nie wymagają stosowania zimówek. W żaden sposób nie regulują też zatem kwestii ogumienia wielosezonowego.

REKLAMA

REKLAMA

Co za granicą? To zależy od kraju, do którego wybierze się kierowca. Bo np. w Austrii czy Niemczech jest nakaz stosowania ogumienia o homologacji zimowej, jeżeli warunki drogowe tego wymagają. Co oznacza zimowa homologacja? Ta jest wyrażana głównie poprzez naniesienie na ścianę boczną znaku trzech szczytów górskich i płatka śniegu - tzw. symbol alpejski, 3PMSF - ang. Three-Peak Mountain Snow Flake. I warto w tym punkcie zaznaczyć, że w zasadzie większość opon całorocznych oferowanych w Europie posiada takie oznaczenie. A to wiąże się z tym, że jadąc do Austrii czy Niemiec kierowca nie ryzykuje mandatem.

Opony wielosezonowe z homologacją zimową. Co to znaczy?

Homologacja zimowa 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake) to standard wyznaczony za pomocą rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w lipcu roku 2009. Oznacza mniej więcej tyle, że ogumienie musi być dostosowane do warunków zimowych oraz w takich warunkach powinno być przetestowane. Pojawienie się symbolu alpejskiego na ścianie bocznej opon całorocznych mówi zatem mniej więcej tyle, że sprawdzą się one także wtedy, gdy na drodze zalega śnieg lub lód i jest naprawdę ślisko. Czy homologacja zimowa jest popularna w przypadku ogumienia wielosezonowego? Tak, to dziś praktycznie rynkowy standard.

Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?

Kierowcy często poszukują odpowiedzi na pytanie "Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?". Otóż wybór taki jest najbardziej opłacalny wtedy, gdy samochód jest eksploatowany głównie w mieście lub strefie podmiejskiej - tam warunki drogowe nawet zimą nie są tak ekstremalne, a wymagania trakcyjne tak duże. Poza tym lepiej żeby ogumienie całoroczne było użytkowane na mniejszych dystansach. Jakie korzyści dają wielosezononówki? Pozwalają ograniczyć ilość kompletów opon do jednego, a do tego powodują oszczędności wynikające np. z braku sezonowej wymiany ogumienia.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA