Opel Vectra A: wymiana pompy paliwa
REKLAMA
REKLAMA
Uszkodzona pompa paliwa może skutecznie unieruchomić nasze auto. Jak się okazuje, wymiana nie jest trudna i bez problemu sobie z nią poradzimy. Zaczynamy od układu Motronic ML4.1, M2.5, M2.7. na początku należy zlokalizować pompę paliwa. Znajduje się ona pod podłogą obok zbiornika paliwa. Przed rozpoczęciem wymiany należy zapewnić sobie odpowiednie warunki pracy. Pomieszczenie musi być dostatecznie wentylowane. Wymogiem koniecznym jest brak jakiegokolwiek źródła ognia. Opary benzyny są trujące i łatwopalne.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana pompy paliwa w silniku benzynowym
REKLAMA
Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie podnosimy samochód lub wjeżdżamy nim na kanał. W ostateczności można skorzystać z tradycyjnego lewarka z podstawkami. Taki zestaw ustawiamy pod tylną część samochodu. Niezależnie od wybranego rozwiązania zachowujemy szczególną ostrożność. Teraz oznaczamy dokładnie wszystkie przewody elektryczne przy pompie. W ten sposób unikniemy pomyłki podczas montażu.
Do dalszej pracy będą nam potrzebne specjalne zaciski na elastyczne wężyki. Można zastosować praktycznie wszystko co zapobiegnie wyciekom paliwa. Zakładamy zaciski na przewód zasilający i powrotny. Zdejmujemy obydwa przewody i wycieramy wyciekające paliwo za pomocą szmatki. Następnie odkręcamy opaski zaciskowe i zdejmujemy przewody paliwowe z pompy. Pozostaje nam wykręcić śruby mocujące i zdemontować pompę paliwa z samochodu.
ML4.1 (C20E), M2.5 (C20XE) M2.7 (C20LET)
Przechodzimy do montażu. Na początku montujemy nową pompę paliwa i delikatnie ją przykręcamy. Należy zwrócić szczególną uwagę na gumową osłonę. Powinna ona sięgać aż do osadzenia na korpusie. Teraz podłączamy przewody paliwowe w taki sam sposób jak były zamocowane na starej pompie. Zdejmujemy zaciski i podpinamy przewody elektryczne w odpowiedniej kolejności.
Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana pompy paliwa
REKLAMA
Następnie podłączamy przewód masy do akumulatora i przekręcamy kluczyk na zapłon. Czekamy aż zagasną wszystkie kontrolki i uruchamiamy silnika. Kontrolujemy dokładnie wszystkie połączenia czy nie ma wycieków paliwa. Jeśli nie stwierdzamy nieprawidłowości to opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną.
Przechodzimy do układu Multec i Motronic M1.5. Zasady pracy i bezpieczeństwa pozostają bez zmian. Wymagane jest wentylowane pomieszczenie pozbawione źródeł ognia. W tych układach pompa paliwa znajduje się pod tylnym fotelem, w zbiorniku paliwa. Najlepszym rozwiązaniem będzie opróżnienie baku tak, żeby była jak najmniejsza ilość paliwa. Jeżeli nosimy się z zamiarem wymiany pompy wystarczy nie tankować. Początek jest taki sam jak w poprzednich układach – odłączamy przewód masowy od akumulatora. Teraz podnosimy siedzisko tylnego fotela i odwijamy dywanik przy widocznym wycięciu.
W podłodze znajduje się plastikowa pokrywa, którą należy wyjąć. Następnie odpinamy złącze przewodów przy zbiorniku paliwa. Warto mieć przy sobie kilka szmat, paliwo w całym obwodzie jest pod ciśnieniem i może dojść do wytryśnięcia podczas odłączania przewodu zasilającego. Teraz odkręcamy opaskę zaciskową, w przypadku problemów można ją przeciąć i zastąpić opaską śrubową.
W tym momencie odkręcamy śruby mocujące i wyjmujemy pompę paliwa. Podczas wykonywania tej czynność będzie wypływać pewna ilość paliwa. Najlepiej podstawić pod pompę puste naczynie. Rozlane paliwo wycieramy za pomocą szmatek.
Przechodzimy do montażu. Najpierw wkładamy do zbiornika paliwa pompę razem z gumową osłoną, sitkiem, przewodem elastycznym i elektrycznym.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola pompy paliwa
Kolejny krok to wkręcenie śrub mocujących. Pamiętajmy o użyciu nowych podkładek. Teraz podłączamy przewód paliwowy i elektryczny. Montujemy je w taki sam sposób jak na starej pompie. Zakładamy opaskę zabezpieczającą i skręcamy ją. Następnie podłączamy przewód masowy akumulatora i przekręcamy kluczyk na zapłon. Po zniknięciu wszystkich kontrolek uruchamiamy silnik. Sprawdzamy czy nie ma wycieków i czy silnik pracuje prawidłowo.
Jeśli nie mamy zastrzeżeń to wyłączamy silnik i zakładamy plastikową osłonę pompy. Na końcu osadzamy fotel na swoje miejsce.
W przypadku uszkodzenia pompy zalecamy zakup nowej nie są one drogie. Za około 200 złotych można zakupić pompę dobrej firmy. Odradzamy zakup używanych z racji na wiek auta. Może być tak, że używana będzie w znacznie gorszym stanie od naszej obecnej. Paliwo, które zebraliśmy podczas wykonywania tej pracy oddajemy do najbliższego punktu utylizacji.
Zobacz też: Jak wymienić pompę paliwa w Oplu Omega 2.5 TD?
REKLAMA
REKLAMA