REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana termostatu

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana termostatu
Opel Vectra A wymiana termostatu

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony termostat ma negatywny wpływ na wydajność układu chłodzenia. Poniżej znajduje się opis wymiany termostatu w samochodzie Opel Vectra A.

Termostat odpowiedzialny jest za otwarcie dużego obiegu układu chłodzenia jeśli silnik jest odpowiednio nagrzany. Uszkodzony termostat objawia się na dwa sposoby. Jeśli jest zamknięty to temperatura silnika jest zbyt wysoka. Można to bardzo łatwo sprawdzić, jeżeli chłodnica jest zimna w wskaźnik temperatury osiągnął już czerwone pole to możemy być pewni, że termostat się nie otwiera.

REKLAMA

REKLAMA

Drugi przypadek to nie zamykanie się termostatu kiedy jest zimny silnik. Silnik pozostaje niedogrzany i temperatura cieczy chłodzącej rośnie bardzo powoli. Odczuwalne jest to również poprzez zmniejszenie intensywności ogrzewania wewnątrz auta.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana pompy paliwa

Zalecamy kupić oryginalny termostat lub droższy zamiennik, lepszej firmy. Tańsze odmiany zazwyczaj nie posłużą nam długo.

REKLAMA

Zaczynamy od silników OHC 1.8, 2.0 oraz 1.6 C16NZ i NZ2. Podstawiamy puste naczynie pod króciec znajdujący się przy termostacie. Luzujemy opaskę zaciskową i zdejmujemy gumowy przewód z obudowy. Zbieramy wypływającą ciecz do pustego pojemnika i odkręcamy obudowę termostatu. W tych silnikach termostat tworzy jedną część razem z obudową i nie wymienia się go oddzielnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do montażu. Przykręcamy nowy termostat wraz z obudową pamiętając o użyciu nowej uszczelki. Śruby dokręcamy momentem 15Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego wykonujemy to na wyczucie jednak niezbyt mocno. Na końcu podłączamy gumowy przewód i zabezpieczamy ko opaską zaciskową. Sprawdzamy poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku i uruchamiamy silnik.

Koleją grupą będą silnik 1.7. Zaczniemy od jednostki 1.7D. Pierwszy krok pozostaje taki sam, podkładamy puste naczynie pod obudowę termostatu. Następnie odkręcamy pokrywę termostatu od obudowy i odkładamy ją na bok, nie ma konieczności odłączania gumowego przewodu. W tym momencie możemy wyjąć termostat razem z gumowym pierścieniem.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana termostatu

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Wkładamy termostat razem z nowym pierścieniem gumowym. Należy zwrócić szczególną uwagę, żeby strzałka znajdująca się nad nim była skierowana do dołu. Teraz przykręcamy pokrywę termostatu momentem 15Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego, dokręcamy na wyczucie.

W silniku 1.7TD wymiana przebiega w podobny sposób. Podstawiamy puste naczynie pod obudowę termostatu. Luzujemy opaskę zaciskową z przewodu na pokrywie termostatu i ściągamy go. Odkręcamy pokrywę termostatu i możemy wyjąć uszkodzony termostat.

Przed montażem czyścimy dokładnie miejsce styku pokrywy oraz obudowy. Instalujemy termostat w taki sposób, żeby otwór znajdujący się pomiędzy dwoma mocowaniami znalazł się na górze.

Dokręcamy pokrywę termostatu używając nowej uszczelki. W tym silniku moment dokręcania jest 2 razy większy niż w pozostałych – 30Nm. Pozostaje nam podłączyć przewód gumowy i zabezpieczyć go opaską. Na koniec sprawdzamy poziom płynu chłodniczego.

Zobacz też: Volkswagen Golf MK II: wymiana termostatu

Kolejna grupa silników to jednostki OHC 1.4 i 1.6. Tutaj czeka nas znacznie więcej pracy. Czynność tą najlepiej wykonywać z osobą mającą pewne doświadczenie w mechanice. Operacja ta wiąże się z zdemontowaniem paska rozrządu. Już na samym początku należy spuścić całą ciecz chłodzącą. Najpierw odkręcamy korek ze zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to należy to zrobić bardzo ostrożnie, żeby uniknąć poparzenia. Teraz podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie. Ściągamy przewód i czekamy aż spłynie cała ciecz. Na końcu ponownie zakładamy i zabezpieczamy przewód.

Następny krok to demontaż paska rozrządu. Odłączamy przewód masowy od akumulatora i demontujemy filtr powietrza razem z przewodem dolotowym. Kolejny krok to zdjęcie paska klinowego lub wieloklinowego. Opis demontażu został przedstawiony w oddzielnym poradniku. Teraz odpinamy klamry mocujące górną osłonę paska zębatego i demontujemy całkowicie osłonę.

W tym momencie musimy ustawić tłok pierwszego cylindra w górnym położeniu zwrotnym. Dźwignia zmiany biegów musi być w położeniu neutralnym dodatkowo zaciągamy hamulec ręczny. Zaczynamy obracać wałem korbowym. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nasadowy, który założymy na środkową śrubę koła pasowego. Obracamy go zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż nacięcie na kole pasowym wału będzie na wysokości ostrza zamocowanego na pokrywie przedniej.

Dodatkowo znak na kole zębatym wałka rozrządu musi pokryć się ze znakiem znajdującym się na osłonie. Jeżeli będzie potrzebna delikatna korekta to należy wykonać jeden obrót wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nie należy obracać wałka rozrządu za śrubę mocującą, możemy doprowadzić do zbyt dużego przeciążenia paska zębatego.

Zobacz też: Jak sprawdzić termostat?

Teraz luzujemy śruby mocujące pompę cieczy chłodzącej. Jeśli w naszym silniku nie ma automatycznego napinacza (modele do maja 1990 r.) to należy obrócić pompę cieczy chłodzącej w taki sposób, żeby poluzować pasek zębaty. Na pompie znajduje się specjalny sześciokąt służący do obracania ją. Z uwagi na bardzo słabą dostępność dla ręki i klucza płaskiego można wymontować alternator. Kiedy pasek będzie odpowiednio luźny należy go zdjąć.

W modelach wyposażonych w automatyczny napinacz należy odciągnąć do boku napinacz i zdjąć pasek. Po zdjęciu paska nie należy poruszać wałem korbowym i wałkiem rozrządu.

Kolejny krok to odkręcenie obudowy termostatu. Sam termostat umiejscowiony jest z boku bezpośrednio przy głowicy, poniżej koła zębatego wałka rozrządu. Wyjmujemy go i przystępujemy do montażu nowego. Instalujemy go używając nowej uszczelki. Należy zwrócić uwagę na prawidłowe ułożenie. Rowek w termostacie musi wejść w nacięcie na głowicy.

Zobacz też: Wysokie spalanie? A może to termostat?

Przykręcamy obudowę termostatu oraz pozostałe zdemontowane elementy. W tym momencie należy założyć pasek rozrządu. Wykonujemy wszystkie czynności w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o odpowiednim wyregulowaniu naciągu paska. Osoby bez pewnego doświadczenia mogą mieć z tą czynnością duży problem. W serwisach stosowane są specjalne narzędzia do regulacji naciągu. Na końcu należy napełnić cały układ płynem chłodniczym i odpowietrzyć go.

Uruchamiamy silnik i ustawiamy obroty na około 3500 obr/min i czekamy aż otworzy się termostat. Rozpoznajemy to poprzez dotyk dolnego przewodu chłodnicy (powinien być gorący). Pozostaje sprawdzić poziom płynu i ewentualnie uzupełniamy do odpowiedniego poziomu.

Na końcu pozostają nam wszystkie silniki szesnasto zaworowe. Odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego i podstawiamy puste naczynie pod obudowę termostatu. Odłączamy gumowy przewód od obudowy termostatu i spuszczamy niewielką ilość płynu chłodzącego. Teraz odkręcamy górną część obudowy i zdejmujemy ją razem z termostatem. Odkręcamy termostat z mocowania i wyjmujemy jednocześnie dociskając go za pomocą szczypiec.

Przechodzimy do montażu. Pierwszy krok to dokładne wyczyszczenie powierzchni styku. Następnie wkładamy nową uszczelkę i instalujemy termostat w jego mocowaniu. Dokręcamy obudowę termostatu i podłączamy gumowy przewód. Zabezpieczamy go za pomocą opaski. Na końcu pozostaje nam sprawdzić poziom płynu chłodzącego i uzupełnić ewentualne braki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA