REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana termostatu

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana termostatu
Opel Vectra A wymiana termostatu

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony termostat ma negatywny wpływ na wydajność układu chłodzenia. Poniżej znajduje się opis wymiany termostatu w samochodzie Opel Vectra A.

Termostat odpowiedzialny jest za otwarcie dużego obiegu układu chłodzenia jeśli silnik jest odpowiednio nagrzany. Uszkodzony termostat objawia się na dwa sposoby. Jeśli jest zamknięty to temperatura silnika jest zbyt wysoka. Można to bardzo łatwo sprawdzić, jeżeli chłodnica jest zimna w wskaźnik temperatury osiągnął już czerwone pole to możemy być pewni, że termostat się nie otwiera.

REKLAMA

Drugi przypadek to nie zamykanie się termostatu kiedy jest zimny silnik. Silnik pozostaje niedogrzany i temperatura cieczy chłodzącej rośnie bardzo powoli. Odczuwalne jest to również poprzez zmniejszenie intensywności ogrzewania wewnątrz auta.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana pompy paliwa

Zalecamy kupić oryginalny termostat lub droższy zamiennik, lepszej firmy. Tańsze odmiany zazwyczaj nie posłużą nam długo.

REKLAMA

Zaczynamy od silników OHC 1.8, 2.0 oraz 1.6 C16NZ i NZ2. Podstawiamy puste naczynie pod króciec znajdujący się przy termostacie. Luzujemy opaskę zaciskową i zdejmujemy gumowy przewód z obudowy. Zbieramy wypływającą ciecz do pustego pojemnika i odkręcamy obudowę termostatu. W tych silnikach termostat tworzy jedną część razem z obudową i nie wymienia się go oddzielnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do montażu. Przykręcamy nowy termostat wraz z obudową pamiętając o użyciu nowej uszczelki. Śruby dokręcamy momentem 15Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego wykonujemy to na wyczucie jednak niezbyt mocno. Na końcu podłączamy gumowy przewód i zabezpieczamy ko opaską zaciskową. Sprawdzamy poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku i uruchamiamy silnik.

Koleją grupą będą silnik 1.7. Zaczniemy od jednostki 1.7D. Pierwszy krok pozostaje taki sam, podkładamy puste naczynie pod obudowę termostatu. Następnie odkręcamy pokrywę termostatu od obudowy i odkładamy ją na bok, nie ma konieczności odłączania gumowego przewodu. W tym momencie możemy wyjąć termostat razem z gumowym pierścieniem.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana termostatu

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Wkładamy termostat razem z nowym pierścieniem gumowym. Należy zwrócić szczególną uwagę, żeby strzałka znajdująca się nad nim była skierowana do dołu. Teraz przykręcamy pokrywę termostatu momentem 15Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego, dokręcamy na wyczucie.

REKLAMA

W silniku 1.7TD wymiana przebiega w podobny sposób. Podstawiamy puste naczynie pod obudowę termostatu. Luzujemy opaskę zaciskową z przewodu na pokrywie termostatu i ściągamy go. Odkręcamy pokrywę termostatu i możemy wyjąć uszkodzony termostat.

Przed montażem czyścimy dokładnie miejsce styku pokrywy oraz obudowy. Instalujemy termostat w taki sposób, żeby otwór znajdujący się pomiędzy dwoma mocowaniami znalazł się na górze.

Dokręcamy pokrywę termostatu używając nowej uszczelki. W tym silniku moment dokręcania jest 2 razy większy niż w pozostałych – 30Nm. Pozostaje nam podłączyć przewód gumowy i zabezpieczyć go opaską. Na koniec sprawdzamy poziom płynu chłodniczego.

Zobacz też: Volkswagen Golf MK II: wymiana termostatu

Kolejna grupa silników to jednostki OHC 1.4 i 1.6. Tutaj czeka nas znacznie więcej pracy. Czynność tą najlepiej wykonywać z osobą mającą pewne doświadczenie w mechanice. Operacja ta wiąże się z zdemontowaniem paska rozrządu. Już na samym początku należy spuścić całą ciecz chłodzącą. Najpierw odkręcamy korek ze zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to należy to zrobić bardzo ostrożnie, żeby uniknąć poparzenia. Teraz podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie. Ściągamy przewód i czekamy aż spłynie cała ciecz. Na końcu ponownie zakładamy i zabezpieczamy przewód.

Następny krok to demontaż paska rozrządu. Odłączamy przewód masowy od akumulatora i demontujemy filtr powietrza razem z przewodem dolotowym. Kolejny krok to zdjęcie paska klinowego lub wieloklinowego. Opis demontażu został przedstawiony w oddzielnym poradniku. Teraz odpinamy klamry mocujące górną osłonę paska zębatego i demontujemy całkowicie osłonę.

W tym momencie musimy ustawić tłok pierwszego cylindra w górnym położeniu zwrotnym. Dźwignia zmiany biegów musi być w położeniu neutralnym dodatkowo zaciągamy hamulec ręczny. Zaczynamy obracać wałem korbowym. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nasadowy, który założymy na środkową śrubę koła pasowego. Obracamy go zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż nacięcie na kole pasowym wału będzie na wysokości ostrza zamocowanego na pokrywie przedniej.

Dodatkowo znak na kole zębatym wałka rozrządu musi pokryć się ze znakiem znajdującym się na osłonie. Jeżeli będzie potrzebna delikatna korekta to należy wykonać jeden obrót wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nie należy obracać wałka rozrządu za śrubę mocującą, możemy doprowadzić do zbyt dużego przeciążenia paska zębatego.

Zobacz też: Jak sprawdzić termostat?

Teraz luzujemy śruby mocujące pompę cieczy chłodzącej. Jeśli w naszym silniku nie ma automatycznego napinacza (modele do maja 1990 r.) to należy obrócić pompę cieczy chłodzącej w taki sposób, żeby poluzować pasek zębaty. Na pompie znajduje się specjalny sześciokąt służący do obracania ją. Z uwagi na bardzo słabą dostępność dla ręki i klucza płaskiego można wymontować alternator. Kiedy pasek będzie odpowiednio luźny należy go zdjąć.

W modelach wyposażonych w automatyczny napinacz należy odciągnąć do boku napinacz i zdjąć pasek. Po zdjęciu paska nie należy poruszać wałem korbowym i wałkiem rozrządu.

Kolejny krok to odkręcenie obudowy termostatu. Sam termostat umiejscowiony jest z boku bezpośrednio przy głowicy, poniżej koła zębatego wałka rozrządu. Wyjmujemy go i przystępujemy do montażu nowego. Instalujemy go używając nowej uszczelki. Należy zwrócić uwagę na prawidłowe ułożenie. Rowek w termostacie musi wejść w nacięcie na głowicy.

Zobacz też: Wysokie spalanie? A może to termostat?

Przykręcamy obudowę termostatu oraz pozostałe zdemontowane elementy. W tym momencie należy założyć pasek rozrządu. Wykonujemy wszystkie czynności w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o odpowiednim wyregulowaniu naciągu paska. Osoby bez pewnego doświadczenia mogą mieć z tą czynnością duży problem. W serwisach stosowane są specjalne narzędzia do regulacji naciągu. Na końcu należy napełnić cały układ płynem chłodniczym i odpowietrzyć go.

Uruchamiamy silnik i ustawiamy obroty na około 3500 obr/min i czekamy aż otworzy się termostat. Rozpoznajemy to poprzez dotyk dolnego przewodu chłodnicy (powinien być gorący). Pozostaje sprawdzić poziom płynu i ewentualnie uzupełniamy do odpowiedniego poziomu.

Na końcu pozostają nam wszystkie silniki szesnasto zaworowe. Odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego i podstawiamy puste naczynie pod obudowę termostatu. Odłączamy gumowy przewód od obudowy termostatu i spuszczamy niewielką ilość płynu chłodzącego. Teraz odkręcamy górną część obudowy i zdejmujemy ją razem z termostatem. Odkręcamy termostat z mocowania i wyjmujemy jednocześnie dociskając go za pomocą szczypiec.

Przechodzimy do montażu. Pierwszy krok to dokładne wyczyszczenie powierzchni styku. Następnie wkładamy nową uszczelkę i instalujemy termostat w jego mocowaniu. Dokręcamy obudowę termostatu i podłączamy gumowy przewód. Zabezpieczamy go za pomocą opaski. Na końcu pozostaje nam sprawdzić poziom płynu chłodzącego i uzupełnić ewentualne braki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja dla kierowców. Google Maps wprowadza aktualizację

Mapy Google są na bieżąco udoskonalane. Google często wprowadza nowe, przydatne funkcje, w tym wiele udogodnień dla kierowców. Tym razem na użytkowników czekają aż dwie nowości. Na czym polegają te nowe funkcje Google Maps? Dowiesz się z tego artykułu.

Ten dokument będzie mógł mieć już 17-latek. Zaskakująca propozycja ministerstwa

Posiadanie prawa jazdy to dla wielu bardzo ważna kwestia. Możliwość prowadzenia samochodu przynosi wiele korzyści, zarówno w życiu codziennym i zawodowym. Coraz częściej z wybranych kategorii prawa jazdy (takich jak AM czy B1) korzystają już 14- czy 16-latkowie. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało zmiany w dostępie do prawa jazdy kat. B. Czego one dotyczą? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

KGP: 103 519 interwencji, 401 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała dane z ostatniego tygodnia dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci od poniedziałku do niedzieli przeprowadzili 103 519 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 375 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowco, uważaj na to! Nowe przepisy przewidują konfiskatę pojazdu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zaostrzenie kar za wjazd do lasu w miejscach niedozwolonych. Nowe przepisy znacząco zwiększyłyby kary za tego typu wykroczenia. Na co warto uważać, by uniknąć kłopotów i wysokiego mandatu? Kiedy kierowca mógłby stracić pojazd?

REKLAMA

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy? Wszystko na to wskazuje, bo ministerstwo infrastruktury poinformowało, że jest już gotowy projekt zmian pozwalający uzyskać prawo jazdy siedemnastolatkom.

Pierwszy przepadek pojazdu. Zapadł prawomocny wyrok

W Skierniewicach zapadł pierwszy w kraju prawomocny wyrok orzekający przepadek pojazdu, którego kierowca miał ponad 1,5 promila alkoholu w organizmie. Chodzi o przepisy, które weszły w życie 14 marca 2024 r. Kierująca miała ponad 2 promile.

Rozszerzenie strefy płatnego parkowania w Warszawie 3 lutego 2025 r.? Radni zadecydują już w najbliższy czwartek

W czwartek, 29 sierpnia warszawscy radni mają zadecydować, czy strefa płatnego parkowania niestrzeżonego w Warszawie zostanie rozszerzona. Zgodnie z projektem ustawy, rozszerzenie granic strefy płatnego parkowania niestrzeżonego ma nastąpić 3 lutego 2025 r. 

QUIZ Dopasuj model do marki samochodu. 12/12 tylko dla fanów motoryzacji
Dopasujesz poprawnie model do marki? Pytania dotyczą także modeli i marek, które już nie są produkowane.

REKLAMA

10 września 2024 r. wielkie zmiany dla kierowców. Chodzi o prawo jazdy

10 września 2024 r. wejdą w życie wielkie zmiany dla kierowców. Chodzi o zatrzymanie prawa jazdy. Czego konkretnie będą dotyczyły zmiany? Jakie rozwiązania wejdą w życie w pierwszej połowie września? Sprawdź szczegóły.

Konfiskata samochodu i mandat za brak OC. Na to muszą uważać kierowcy

Kierowcy muszą uważać na szereg przepisów drogowych. Wysokość mandatów znacząco wzrosła już od 2022 roku. Jednak to nie wszystko. Bowiem w 2024 roku zostały wprowadzone kolejne ważne zmiany. W niektórych sytuacjach sąd może podjąć decyzję o przepadku auta. Na co należy uważać, by nie dopuścić do takiej sytuacji?

REKLAMA