Opel Vectra A: demontaż pompy cieczy chłodzącej
REKLAMA
REKLAMA
Demontaż pompy cieczy chłodzącej przebiega w taki sam sposób dla każdej wersji silnikowej z wyjątkiem jednostki wysokoprężnej 1.7. Wszystkie dodatkowe czynności, które należy wykonać zostaną przedstawione w tym poradniku. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie należy spuścić całą ciecz chłodzącą.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Vectra A: kontrola i wymiana płynu w układzie chłodzenia
REKLAMA
Odkręcamy korek ze zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to należy to zrobić bardzo ostrożnie, żeby uniknąć poparzenia. Teraz podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie. Ściągamy przewód i czekamy aż spłynie cała ciecz i przykręcamy ponownie opaskę.
Kolejny krok to demontaż paska klinowego lub wieloklinowego. Wszystko zależy od wyposażenia i modelu naszego auta. Następnie musimy wymontować przednią osłonę paska zębatego. Teraz czeka nas znacznie trudniejsze zadanie zdjęcie paska rozrządu. Kolejny krok to zdjęcie paska klinowego lub wieloklinowego.
W tym momencie musimy ustawić tłok pierwszego cylindra w górnym położeniu zwrotnym. Dźwignia zmiany biegów musi być w położeniu neutralnym dodatkowo zaciągamy hamulec ręczny. Zaczynamy obracać wałem korbowym. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nasadowy, który założymy na środkową śrubę koła pasowego. Obracamy go zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż nacięcie na kole pasowym wału będzie na wysokości ostrza zamocowanego na pokrywie przedniej.
Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtru powietrza i paliwa
REKLAMA
Dodatkowo znak na kole zębatym wałka rozrządu musi pokryć się ze znakiem znajdującym się na osłonie. Jeżeli będzie potrzebna delikatna korekta to należy wykonać jeden obrót wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nie należy obracać wałka rozrządu za śrubę mocującą, możemy doprowadzić do zbyt dużego przeciążenia paska zębatego.
Teraz luzujemy śruby mocujące pompę cieczy chłodzącej. Jeśli w naszym silniku nie ma automatycznego napinacza to należy obrócić pompę cieczy chłodzącej w taki sposób, żeby poluzować pasek zębaty. Na pompie znajduje się specjalny sześciokąt służący do obracania ją. Z uwagi na bardzo słabą dostępność dla ręki i klucza płaskiego można wymontować alternator. Kiedy pasek będzie odpowiednio luźny należy go zdjąć.
Zobacz też: Jak wymienić pompę paliwa w Alfa Romeo 166?
W modelach wyposażonych w automatyczny napinacz należy odciągnąć do boku napinacz i zdjąć pasek. Po zdjęciu paska nie należy poruszać wałem korbowym i wałkiem rozrządu. Pozostaje nam odkręcić i wyjąć pompę cieczy chłodzącej.
Przed montażem czyścimy dokładnie powierzchnię styku. Pompę mocujemy używając nowego uszczelniacza. Na końcu należy poprawnie wyregulować naciąg paska zębatego. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
REKLAMA