REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymontowanie szczęk hamulca bębnowego

Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymontowanie szczęk hamulca bębnowego.
Mercedes A klasa W168 wymontowanie szczęk hamulca bębnowego.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana szczęk hamulcowych nie jest trudna i bez problemu wykonamy ją we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić szczęki hamulca bębnowego w Mercedesie klasy A W168.

Okładziny cierne hamulców bębnowych nie zużywają się tak samo szybko jak to ma miejsce w hamulcach tarczowych. Szczęki hamulców bębnowych wymieniamy parami. Nie należy podejmować się wymiany tylko i wyłącznie po jednej stronie. Zalecamy zakup szczęk dobrego producenta. Pamiętajmy, żeby dobrać odpowiednie szczęki dla naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż linek hamulca ręcznego oraz regulacja

W poradniku tym pokażemy dwie metody wymiany szczęk hamulcowych. Niezależnie od tego, którą metodę wybierzemy, zalecamy wymontować najpierw jedną stronę. W razie problemów druga strona powinna nam służyć jako wzór.

Metoda pierwsza

REKLAMA

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i przystępujemy do pracy. Na początku luzujemy śruby kół i unosimy tył samochodu. Podkładamy kliny pod przednie koła i ustawiamy „kobyłki”. Opuszczamy samochód do momentu aż oprze się na podstawkach i odkręcamy do końca śruby kół i zdejmujemy koła. Spuszczamy dźwignię hamulca ręcznego i odkręcamy śrubę zabezpieczającą, po czym zdejmujemy bęben z piasty koła.

W tym momencie możemy mieć dwa problemy. Pierwszy to odkręcenie śruby centralnej. Najczęściej należy użyć bardzo dużej siły, żeby wykręcić tą śrubę. W przypadku bębna najczęściej pomaga delikatne opukiwanie młotkiem. Jeśli takie działanie nie przynosi efektu, to najprawdopodobniej rant na bębnie jest tak duży, że nie przechodzi przez szczęki.

W takim przypadku zaglądamy w tylną część bębna i lokalizujemy gumowy korek na tarczy nośnej hamulca. Wyjmujemy go i wkładamy w otwór śrubokręt. Dociskamy dźwignię hamulca na szczęce i zdejmujemy bęben hamulca. Odczepiamy górną sprężynę odwodzącą za pomocą śrubokręta oraz odłączamy dźwignię regulacyjną od szczęki hamulca i odczepiamy sprężynę odwodzącą tej dźwigni.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana filtra paliwa i powietrza

REKLAMA

Rozciągamy delikatnie szczęki hamulca i wyjmujemy mechanizm regulacji hamulca razem z drążkiem dociskowym. Za pomocą śrubokręta przyciskamy zapinkę sprężystą szczęki hamulca i odczepiamy zapinkę z kołka. Podczas wykonywania tej czynności należy jednocześnie przytrzymywać od tyłu kołek mocujący. Teraz wyjmujemy zapinkę sprężystą i wyciągamy kołek mocujący z tarczy nośnej hamulca. Podczas wykonywania tej pracy warto skorzystać ze szczypiec.

W identyczny sposób demontujemy drugą spinkę sprężystą. Następnie odpinamy dolną sprężynę odwodzącą. Odczepiamy linkę hamulca ręcznego z dźwigni na tylnej szczęce hamulca i zdejmujemy szczękę. Teraz nakładamy od góry sprężystą klamrę na cylinder rozpieracza tak, żeby nie wypadły z niego tłoki. Uważamy, żeby nie uszkodzić gumowych osłon przeciwpyłowych. Od tej pory nie można naciskać na pedał hamulca.

Przed zamontowaniem nowych szczęk należy wykonać szereg czynności dodatkowych. Przede wszystkim sprawdzamy stan bębnów hamulcowych. Jeśli rant jest zbyt duży to należy kupić nowe bębny lub oddać obecne do przetoczenia. Za pomocą zamoczonej szmatki w spirytusie odpylamy powierzchnię roboczą bębna oraz tarczę nośną. Nie należy wdychać pyłu, ponieważ jest on bardzo szkodliwy.

Teraz ściągamy osłony przeciwpyłowe z cylindra rozpieracza i kontrolujemy ich stan. Uszkodzone osłony należy niezwłocznie wymienić.

Przechodzimy do montażu. Na początku smarujemy dokładnie wrzeciono regulacyjne oraz oś dźwigni regulacyjnej. Następnie całkowicie wykręcamy wrzeciono regulacyjne z drążka zaciskowego. Sprawdzamy czy gwint nie jest zanieczyszczony lub uszkodzony. Zaczepiamy linkę hamulca ręcznego w tylnej szczęce hamulca i sprawdzamy czy linka jest prawidłowo osadzona.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Zakładamy dźwignię regulacyjną na oś w przedniej szczęce hamulca, a następnie zaczepiamy sprężynę odwodzącą za dźwignię regulacyjną i szczękę hamulca. Następnie zaczepiamy dolną sprężynę odwodzącą między obiema szczękami hamulca. Jeden z zaczepów sprężyny mocuje się od tyłu szczęki, w to samo miejsce co boczna sprężyna odwodząca.

Teraz montujemy szczeki hamulca na tarczy nośnej hamulca. Wsuwamy od tyłu (w otwory w szczękach hamulca) kołki mocujące poprzez tarczę nośną hamulca. Za pomocą śrubokręta nasuwamy od dołu zapinki sprężyste i blokujemy kołki. Podczas wykonywania tej czynności należy jednocześnie przytrzymać kołki od tyłu. Usuwamy z cylindrów rozpieraczy sprężyste klamry, które zabezpieczały tłoki przed wypadnięciem.

Rozpieramy u góry szczęki hamulca i montujemy mechanizm regulacyjny między szczekami. Musi być on zamontowany w taki sposób, żeby drążek dociskowy opierał się o przednią szczękę. W razie problemów należy porównać położenie mechanizmu z mechanizmem w drugim hamulcu. Teraz zaczepiamy górną sprężynę odwodzącą zaczynając od tylnej szczeki hamulca. Drugi koniec sprężyny (z dłuższym drutem) zaczepiamy za pomocą szczypie do przedniej szczęki hamulca.

Przed zamontowaniem bębna sprawdzamy dokładnie osadzenie wszystkich elementów. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to osadzamy bęben hamulca na czop piasty koła. Przykręcamy nową nakrętkę samoblokującą i przechodzimy do regulacji hamulca ręcznego.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Kiedy mamy uniesiony samochód to nakręcamy nastawnik na gwintowaną końcówkę linki hamulca tak, żeby nie było możliwe obrócenie koła. Teraz wykręcamy nastawnik z końcówki linki tak, żeby tylne koła miały możliwość poruszenia się. Następnie zaciągamy kilkakrotnie dźwignię hamulca ręcznego i dokręcamy nakrętkę blokującą. Kontrolujemy czy przy wyłączonym hamulcu ręcznym tylne koła obracają się bez oporu. Jeśli są problemy, to należy ponownie wykonać regulację.

Montujemy dolną osłonę oraz koła. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy czy bębny nie są zbyt mocno nagrzane. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania, szczęki muszą się ułożyć i dotrzeć.

Metoda druga

Druga metoda w zasadzie opiera się na metodzie pierwszej. Poniżej znajduje się zestawienie różnic jakie występują w przypadku zastosowania tej metody. Decydując się na tę metodę, należy zakupić zestaw naprawczy razem ze sprężynami odwodzącymi. Po zdjęciu bębna należy zdemontować piastę tylnego koła. Zdejmujemy pokrywę piasty podważając ją płaskim śrubokrętem i delikatnie podbijając młotkiem. Następnie zbijamy blokadę z nakrętki wieńcowej i odkręcamy ją. Należy przyłożyć duży moment, ponieważ nakrętka jest bardzo solidnie dokręcona. Teraz zdejmujemy piastę razem z podkładką dystansową.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego

Teraz zwalniamy naciąg linki hamulca ręcznego. Wykonujemy to zgodnie z opisem w poradniku dotyczącym wymiany linki hamulcowej. Demontujemy kołki mocujące i zapinki sprężyste szczęk hamulców. Następnie wyjmujemy w komplecie zestaw szczęk hamulca ze sprężynami i mechanizmem regulacyjnym. Na końcu odczepiamy linkę hamulca ręcznego od dźwigni włączającej hamulec ręczny.

Przystępujemy do montażu. Zanim zamontujemy nowe szczęki należy oczyścić dokładnie miejsca styku szczęk z powierzchnią roboczą bębna hamulcowego. Najlepiej zrobić to szmatką namoczoną w spirytusie. Po wyczyszczeniu sprawdzamy dokładnie w jakim stanie jest bęben hamulcowy. Jeśli widać wyżłobienia i czuć wyraźny rant to należy zakupić nowe bębny lub oddać obecne do przetoczenia.

Teraz sprawdzamy szczelność osłon przeciwpyłowych cylindra rozpieracza. Jeżeli znajdziemy jakiekolwiek ślady płynu hamulcowego to należy wymienić rozpieracz. Poza demontażem piasty, metoda druga różni się również tym, że należy użyć zestawu naprawczego. Po zmontowaniu nowych szczęk ze sprężynami i mechanizmem regulacyjnym należy przyłożyć całość do tarczy nośnej hamulca i zaczepić linkę hamulca ręcznego do dźwigni włączającej hamulec ręczny.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymontowanie zegarów

Kolejny krok to osadzenie na górze szczęki hamulca na tłokach rozpieracza. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić osłon przeciwpyłowych cylindra rozpieracza. Po tym rozchylamy na dole szczęki hamulca i osadzamy je w gniazdach. Teraz dociskamy szczęki hamulca do tarczy nośnej hamulca i unieruchamiamy za pomocą ścisku stolarskiego.

Wsuwamy kołki mocujące przez tarczę nośną hamulca od tyłu, w otwory w szczękach hamulca i blokujemy kołki zapinkami sprężystymi. W tym momencie należy zamontować piastę koła. Zakładamy na czop wahacza piastę koła i wkręcamy nową nakrętkę wieńcową. Zaciskamy blokadę i wciskamy pokrywę piasty i delikatnie dobijamy. Jeżeli osłona nosi ślady uszkodzeń, należy wymienić ją na nową.

Kolejny krok to zamontowanie bębna hamulca. Osadzamy go na piaście i dokręcamy nakrętkę mocującą. Następnie musimy ułożyć szczęki hamulcowe. W tym celu należy zaciągnąć kilkakrotnie hamulec ręczny. W ten sposób szczęki hamulca ułożą się samoczynnie. Teraz musimy wyregulować hamulec ręczny.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: przegląd układu hamulcowego

Po uniesieniu samochodu nakręcamy nastawnik na gwintowaną końcówkę linki hamulca tak, żeby nie było możliwe obrócenie koła. Teraz wykręcamy nastawnik z końcówki linki tak, żeby tylne koła miały możliwość poruszenia się. Następnie zaciągamy kilkakrotnie dźwignię hamulca ręcznego i dokręcamy nakrętkę blokującą. Kontrolujemy czy przy wyłączonym hamulcu ręcznym tylne koła obracają się bez oporu. Jeśli są problemy to należy ponownie wykonać regulację.

Montujemy dolną osłonę oraz koła. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy czy bębny nie są zbyt mocno nagrzane. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania, szczęki muszą się ułożyć i dotrzeć.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    REKLAMA

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA