REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymontowanie szczęk hamulca bębnowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymontowanie szczęk hamulca bębnowego.
Mercedes A klasa W168 wymontowanie szczęk hamulca bębnowego.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana szczęk hamulcowych nie jest trudna i bez problemu wykonamy ją we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić szczęki hamulca bębnowego w Mercedesie klasy A W168.

Okładziny cierne hamulców bębnowych nie zużywają się tak samo szybko jak to ma miejsce w hamulcach tarczowych. Szczęki hamulców bębnowych wymieniamy parami. Nie należy podejmować się wymiany tylko i wyłącznie po jednej stronie. Zalecamy zakup szczęk dobrego producenta. Pamiętajmy, żeby dobrać odpowiednie szczęki dla naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż linek hamulca ręcznego oraz regulacja

W poradniku tym pokażemy dwie metody wymiany szczęk hamulcowych. Niezależnie od tego, którą metodę wybierzemy, zalecamy wymontować najpierw jedną stronę. W razie problemów druga strona powinna nam służyć jako wzór.

Metoda pierwsza

REKLAMA

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i przystępujemy do pracy. Na początku luzujemy śruby kół i unosimy tył samochodu. Podkładamy kliny pod przednie koła i ustawiamy „kobyłki”. Opuszczamy samochód do momentu aż oprze się na podstawkach i odkręcamy do końca śruby kół i zdejmujemy koła. Spuszczamy dźwignię hamulca ręcznego i odkręcamy śrubę zabezpieczającą, po czym zdejmujemy bęben z piasty koła.

W tym momencie możemy mieć dwa problemy. Pierwszy to odkręcenie śruby centralnej. Najczęściej należy użyć bardzo dużej siły, żeby wykręcić tą śrubę. W przypadku bębna najczęściej pomaga delikatne opukiwanie młotkiem. Jeśli takie działanie nie przynosi efektu, to najprawdopodobniej rant na bębnie jest tak duży, że nie przechodzi przez szczęki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku zaglądamy w tylną część bębna i lokalizujemy gumowy korek na tarczy nośnej hamulca. Wyjmujemy go i wkładamy w otwór śrubokręt. Dociskamy dźwignię hamulca na szczęce i zdejmujemy bęben hamulca. Odczepiamy górną sprężynę odwodzącą za pomocą śrubokręta oraz odłączamy dźwignię regulacyjną od szczęki hamulca i odczepiamy sprężynę odwodzącą tej dźwigni.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana filtra paliwa i powietrza

REKLAMA

Rozciągamy delikatnie szczęki hamulca i wyjmujemy mechanizm regulacji hamulca razem z drążkiem dociskowym. Za pomocą śrubokręta przyciskamy zapinkę sprężystą szczęki hamulca i odczepiamy zapinkę z kołka. Podczas wykonywania tej czynności należy jednocześnie przytrzymywać od tyłu kołek mocujący. Teraz wyjmujemy zapinkę sprężystą i wyciągamy kołek mocujący z tarczy nośnej hamulca. Podczas wykonywania tej pracy warto skorzystać ze szczypiec.

W identyczny sposób demontujemy drugą spinkę sprężystą. Następnie odpinamy dolną sprężynę odwodzącą. Odczepiamy linkę hamulca ręcznego z dźwigni na tylnej szczęce hamulca i zdejmujemy szczękę. Teraz nakładamy od góry sprężystą klamrę na cylinder rozpieracza tak, żeby nie wypadły z niego tłoki. Uważamy, żeby nie uszkodzić gumowych osłon przeciwpyłowych. Od tej pory nie można naciskać na pedał hamulca.

Przed zamontowaniem nowych szczęk należy wykonać szereg czynności dodatkowych. Przede wszystkim sprawdzamy stan bębnów hamulcowych. Jeśli rant jest zbyt duży to należy kupić nowe bębny lub oddać obecne do przetoczenia. Za pomocą zamoczonej szmatki w spirytusie odpylamy powierzchnię roboczą bębna oraz tarczę nośną. Nie należy wdychać pyłu, ponieważ jest on bardzo szkodliwy.

Teraz ściągamy osłony przeciwpyłowe z cylindra rozpieracza i kontrolujemy ich stan. Uszkodzone osłony należy niezwłocznie wymienić.

Przechodzimy do montażu. Na początku smarujemy dokładnie wrzeciono regulacyjne oraz oś dźwigni regulacyjnej. Następnie całkowicie wykręcamy wrzeciono regulacyjne z drążka zaciskowego. Sprawdzamy czy gwint nie jest zanieczyszczony lub uszkodzony. Zaczepiamy linkę hamulca ręcznego w tylnej szczęce hamulca i sprawdzamy czy linka jest prawidłowo osadzona.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Zakładamy dźwignię regulacyjną na oś w przedniej szczęce hamulca, a następnie zaczepiamy sprężynę odwodzącą za dźwignię regulacyjną i szczękę hamulca. Następnie zaczepiamy dolną sprężynę odwodzącą między obiema szczękami hamulca. Jeden z zaczepów sprężyny mocuje się od tyłu szczęki, w to samo miejsce co boczna sprężyna odwodząca.

Teraz montujemy szczeki hamulca na tarczy nośnej hamulca. Wsuwamy od tyłu (w otwory w szczękach hamulca) kołki mocujące poprzez tarczę nośną hamulca. Za pomocą śrubokręta nasuwamy od dołu zapinki sprężyste i blokujemy kołki. Podczas wykonywania tej czynności należy jednocześnie przytrzymać kołki od tyłu. Usuwamy z cylindrów rozpieraczy sprężyste klamry, które zabezpieczały tłoki przed wypadnięciem.

Rozpieramy u góry szczęki hamulca i montujemy mechanizm regulacyjny między szczekami. Musi być on zamontowany w taki sposób, żeby drążek dociskowy opierał się o przednią szczękę. W razie problemów należy porównać położenie mechanizmu z mechanizmem w drugim hamulcu. Teraz zaczepiamy górną sprężynę odwodzącą zaczynając od tylnej szczeki hamulca. Drugi koniec sprężyny (z dłuższym drutem) zaczepiamy za pomocą szczypie do przedniej szczęki hamulca.

Przed zamontowaniem bębna sprawdzamy dokładnie osadzenie wszystkich elementów. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to osadzamy bęben hamulca na czop piasty koła. Przykręcamy nową nakrętkę samoblokującą i przechodzimy do regulacji hamulca ręcznego.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Kiedy mamy uniesiony samochód to nakręcamy nastawnik na gwintowaną końcówkę linki hamulca tak, żeby nie było możliwe obrócenie koła. Teraz wykręcamy nastawnik z końcówki linki tak, żeby tylne koła miały możliwość poruszenia się. Następnie zaciągamy kilkakrotnie dźwignię hamulca ręcznego i dokręcamy nakrętkę blokującą. Kontrolujemy czy przy wyłączonym hamulcu ręcznym tylne koła obracają się bez oporu. Jeśli są problemy, to należy ponownie wykonać regulację.

Montujemy dolną osłonę oraz koła. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy czy bębny nie są zbyt mocno nagrzane. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania, szczęki muszą się ułożyć i dotrzeć.

Metoda druga

Druga metoda w zasadzie opiera się na metodzie pierwszej. Poniżej znajduje się zestawienie różnic jakie występują w przypadku zastosowania tej metody. Decydując się na tę metodę, należy zakupić zestaw naprawczy razem ze sprężynami odwodzącymi. Po zdjęciu bębna należy zdemontować piastę tylnego koła. Zdejmujemy pokrywę piasty podważając ją płaskim śrubokrętem i delikatnie podbijając młotkiem. Następnie zbijamy blokadę z nakrętki wieńcowej i odkręcamy ją. Należy przyłożyć duży moment, ponieważ nakrętka jest bardzo solidnie dokręcona. Teraz zdejmujemy piastę razem z podkładką dystansową.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego

Teraz zwalniamy naciąg linki hamulca ręcznego. Wykonujemy to zgodnie z opisem w poradniku dotyczącym wymiany linki hamulcowej. Demontujemy kołki mocujące i zapinki sprężyste szczęk hamulców. Następnie wyjmujemy w komplecie zestaw szczęk hamulca ze sprężynami i mechanizmem regulacyjnym. Na końcu odczepiamy linkę hamulca ręcznego od dźwigni włączającej hamulec ręczny.

Przystępujemy do montażu. Zanim zamontujemy nowe szczęki należy oczyścić dokładnie miejsca styku szczęk z powierzchnią roboczą bębna hamulcowego. Najlepiej zrobić to szmatką namoczoną w spirytusie. Po wyczyszczeniu sprawdzamy dokładnie w jakim stanie jest bęben hamulcowy. Jeśli widać wyżłobienia i czuć wyraźny rant to należy zakupić nowe bębny lub oddać obecne do przetoczenia.

Teraz sprawdzamy szczelność osłon przeciwpyłowych cylindra rozpieracza. Jeżeli znajdziemy jakiekolwiek ślady płynu hamulcowego to należy wymienić rozpieracz. Poza demontażem piasty, metoda druga różni się również tym, że należy użyć zestawu naprawczego. Po zmontowaniu nowych szczęk ze sprężynami i mechanizmem regulacyjnym należy przyłożyć całość do tarczy nośnej hamulca i zaczepić linkę hamulca ręcznego do dźwigni włączającej hamulec ręczny.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymontowanie zegarów

Kolejny krok to osadzenie na górze szczęki hamulca na tłokach rozpieracza. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić osłon przeciwpyłowych cylindra rozpieracza. Po tym rozchylamy na dole szczęki hamulca i osadzamy je w gniazdach. Teraz dociskamy szczęki hamulca do tarczy nośnej hamulca i unieruchamiamy za pomocą ścisku stolarskiego.

Wsuwamy kołki mocujące przez tarczę nośną hamulca od tyłu, w otwory w szczękach hamulca i blokujemy kołki zapinkami sprężystymi. W tym momencie należy zamontować piastę koła. Zakładamy na czop wahacza piastę koła i wkręcamy nową nakrętkę wieńcową. Zaciskamy blokadę i wciskamy pokrywę piasty i delikatnie dobijamy. Jeżeli osłona nosi ślady uszkodzeń, należy wymienić ją na nową.

Kolejny krok to zamontowanie bębna hamulca. Osadzamy go na piaście i dokręcamy nakrętkę mocującą. Następnie musimy ułożyć szczęki hamulcowe. W tym celu należy zaciągnąć kilkakrotnie hamulec ręczny. W ten sposób szczęki hamulca ułożą się samoczynnie. Teraz musimy wyregulować hamulec ręczny.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: przegląd układu hamulcowego

Po uniesieniu samochodu nakręcamy nastawnik na gwintowaną końcówkę linki hamulca tak, żeby nie było możliwe obrócenie koła. Teraz wykręcamy nastawnik z końcówki linki tak, żeby tylne koła miały możliwość poruszenia się. Następnie zaciągamy kilkakrotnie dźwignię hamulca ręcznego i dokręcamy nakrętkę blokującą. Kontrolujemy czy przy wyłączonym hamulcu ręcznym tylne koła obracają się bez oporu. Jeśli są problemy to należy ponownie wykonać regulację.

Montujemy dolną osłonę oraz koła. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy czy bębny nie są zbyt mocno nagrzane. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania, szczęki muszą się ułożyć i dotrzeć.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA