REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymontowanie szczęk hamulca bębnowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymontowanie szczęk hamulca bębnowego.
Mercedes A klasa W168 wymontowanie szczęk hamulca bębnowego.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana szczęk hamulcowych nie jest trudna i bez problemu wykonamy ją we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić szczęki hamulca bębnowego w Mercedesie klasy A W168.

Okładziny cierne hamulców bębnowych nie zużywają się tak samo szybko jak to ma miejsce w hamulcach tarczowych. Szczęki hamulców bębnowych wymieniamy parami. Nie należy podejmować się wymiany tylko i wyłącznie po jednej stronie. Zalecamy zakup szczęk dobrego producenta. Pamiętajmy, żeby dobrać odpowiednie szczęki dla naszego auta.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż linek hamulca ręcznego oraz regulacja

W poradniku tym pokażemy dwie metody wymiany szczęk hamulcowych. Niezależnie od tego, którą metodę wybierzemy, zalecamy wymontować najpierw jedną stronę. W razie problemów druga strona powinna nam służyć jako wzór.

Metoda pierwsza

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i przystępujemy do pracy. Na początku luzujemy śruby kół i unosimy tył samochodu. Podkładamy kliny pod przednie koła i ustawiamy „kobyłki”. Opuszczamy samochód do momentu aż oprze się na podstawkach i odkręcamy do końca śruby kół i zdejmujemy koła. Spuszczamy dźwignię hamulca ręcznego i odkręcamy śrubę zabezpieczającą, po czym zdejmujemy bęben z piasty koła.

REKLAMA

W tym momencie możemy mieć dwa problemy. Pierwszy to odkręcenie śruby centralnej. Najczęściej należy użyć bardzo dużej siły, żeby wykręcić tą śrubę. W przypadku bębna najczęściej pomaga delikatne opukiwanie młotkiem. Jeśli takie działanie nie przynosi efektu, to najprawdopodobniej rant na bębnie jest tak duży, że nie przechodzi przez szczęki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku zaglądamy w tylną część bębna i lokalizujemy gumowy korek na tarczy nośnej hamulca. Wyjmujemy go i wkładamy w otwór śrubokręt. Dociskamy dźwignię hamulca na szczęce i zdejmujemy bęben hamulca. Odczepiamy górną sprężynę odwodzącą za pomocą śrubokręta oraz odłączamy dźwignię regulacyjną od szczęki hamulca i odczepiamy sprężynę odwodzącą tej dźwigni.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana filtra paliwa i powietrza

Rozciągamy delikatnie szczęki hamulca i wyjmujemy mechanizm regulacji hamulca razem z drążkiem dociskowym. Za pomocą śrubokręta przyciskamy zapinkę sprężystą szczęki hamulca i odczepiamy zapinkę z kołka. Podczas wykonywania tej czynności należy jednocześnie przytrzymywać od tyłu kołek mocujący. Teraz wyjmujemy zapinkę sprężystą i wyciągamy kołek mocujący z tarczy nośnej hamulca. Podczas wykonywania tej pracy warto skorzystać ze szczypiec.

W identyczny sposób demontujemy drugą spinkę sprężystą. Następnie odpinamy dolną sprężynę odwodzącą. Odczepiamy linkę hamulca ręcznego z dźwigni na tylnej szczęce hamulca i zdejmujemy szczękę. Teraz nakładamy od góry sprężystą klamrę na cylinder rozpieracza tak, żeby nie wypadły z niego tłoki. Uważamy, żeby nie uszkodzić gumowych osłon przeciwpyłowych. Od tej pory nie można naciskać na pedał hamulca.

Przed zamontowaniem nowych szczęk należy wykonać szereg czynności dodatkowych. Przede wszystkim sprawdzamy stan bębnów hamulcowych. Jeśli rant jest zbyt duży to należy kupić nowe bębny lub oddać obecne do przetoczenia. Za pomocą zamoczonej szmatki w spirytusie odpylamy powierzchnię roboczą bębna oraz tarczę nośną. Nie należy wdychać pyłu, ponieważ jest on bardzo szkodliwy.

Teraz ściągamy osłony przeciwpyłowe z cylindra rozpieracza i kontrolujemy ich stan. Uszkodzone osłony należy niezwłocznie wymienić.

Przechodzimy do montażu. Na początku smarujemy dokładnie wrzeciono regulacyjne oraz oś dźwigni regulacyjnej. Następnie całkowicie wykręcamy wrzeciono regulacyjne z drążka zaciskowego. Sprawdzamy czy gwint nie jest zanieczyszczony lub uszkodzony. Zaczepiamy linkę hamulca ręcznego w tylnej szczęce hamulca i sprawdzamy czy linka jest prawidłowo osadzona.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Zakładamy dźwignię regulacyjną na oś w przedniej szczęce hamulca, a następnie zaczepiamy sprężynę odwodzącą za dźwignię regulacyjną i szczękę hamulca. Następnie zaczepiamy dolną sprężynę odwodzącą między obiema szczękami hamulca. Jeden z zaczepów sprężyny mocuje się od tyłu szczęki, w to samo miejsce co boczna sprężyna odwodząca.

Teraz montujemy szczeki hamulca na tarczy nośnej hamulca. Wsuwamy od tyłu (w otwory w szczękach hamulca) kołki mocujące poprzez tarczę nośną hamulca. Za pomocą śrubokręta nasuwamy od dołu zapinki sprężyste i blokujemy kołki. Podczas wykonywania tej czynności należy jednocześnie przytrzymać kołki od tyłu. Usuwamy z cylindrów rozpieraczy sprężyste klamry, które zabezpieczały tłoki przed wypadnięciem.

Rozpieramy u góry szczęki hamulca i montujemy mechanizm regulacyjny między szczekami. Musi być on zamontowany w taki sposób, żeby drążek dociskowy opierał się o przednią szczękę. W razie problemów należy porównać położenie mechanizmu z mechanizmem w drugim hamulcu. Teraz zaczepiamy górną sprężynę odwodzącą zaczynając od tylnej szczeki hamulca. Drugi koniec sprężyny (z dłuższym drutem) zaczepiamy za pomocą szczypie do przedniej szczęki hamulca.

Przed zamontowaniem bębna sprawdzamy dokładnie osadzenie wszystkich elementów. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to osadzamy bęben hamulca na czop piasty koła. Przykręcamy nową nakrętkę samoblokującą i przechodzimy do regulacji hamulca ręcznego.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Kiedy mamy uniesiony samochód to nakręcamy nastawnik na gwintowaną końcówkę linki hamulca tak, żeby nie było możliwe obrócenie koła. Teraz wykręcamy nastawnik z końcówki linki tak, żeby tylne koła miały możliwość poruszenia się. Następnie zaciągamy kilkakrotnie dźwignię hamulca ręcznego i dokręcamy nakrętkę blokującą. Kontrolujemy czy przy wyłączonym hamulcu ręcznym tylne koła obracają się bez oporu. Jeśli są problemy, to należy ponownie wykonać regulację.

Montujemy dolną osłonę oraz koła. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy czy bębny nie są zbyt mocno nagrzane. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania, szczęki muszą się ułożyć i dotrzeć.

Metoda druga

Druga metoda w zasadzie opiera się na metodzie pierwszej. Poniżej znajduje się zestawienie różnic jakie występują w przypadku zastosowania tej metody. Decydując się na tę metodę, należy zakupić zestaw naprawczy razem ze sprężynami odwodzącymi. Po zdjęciu bębna należy zdemontować piastę tylnego koła. Zdejmujemy pokrywę piasty podważając ją płaskim śrubokrętem i delikatnie podbijając młotkiem. Następnie zbijamy blokadę z nakrętki wieńcowej i odkręcamy ją. Należy przyłożyć duży moment, ponieważ nakrętka jest bardzo solidnie dokręcona. Teraz zdejmujemy piastę razem z podkładką dystansową.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego

Teraz zwalniamy naciąg linki hamulca ręcznego. Wykonujemy to zgodnie z opisem w poradniku dotyczącym wymiany linki hamulcowej. Demontujemy kołki mocujące i zapinki sprężyste szczęk hamulców. Następnie wyjmujemy w komplecie zestaw szczęk hamulca ze sprężynami i mechanizmem regulacyjnym. Na końcu odczepiamy linkę hamulca ręcznego od dźwigni włączającej hamulec ręczny.

Przystępujemy do montażu. Zanim zamontujemy nowe szczęki należy oczyścić dokładnie miejsca styku szczęk z powierzchnią roboczą bębna hamulcowego. Najlepiej zrobić to szmatką namoczoną w spirytusie. Po wyczyszczeniu sprawdzamy dokładnie w jakim stanie jest bęben hamulcowy. Jeśli widać wyżłobienia i czuć wyraźny rant to należy zakupić nowe bębny lub oddać obecne do przetoczenia.

Teraz sprawdzamy szczelność osłon przeciwpyłowych cylindra rozpieracza. Jeżeli znajdziemy jakiekolwiek ślady płynu hamulcowego to należy wymienić rozpieracz. Poza demontażem piasty, metoda druga różni się również tym, że należy użyć zestawu naprawczego. Po zmontowaniu nowych szczęk ze sprężynami i mechanizmem regulacyjnym należy przyłożyć całość do tarczy nośnej hamulca i zaczepić linkę hamulca ręcznego do dźwigni włączającej hamulec ręczny.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymontowanie zegarów

Kolejny krok to osadzenie na górze szczęki hamulca na tłokach rozpieracza. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić osłon przeciwpyłowych cylindra rozpieracza. Po tym rozchylamy na dole szczęki hamulca i osadzamy je w gniazdach. Teraz dociskamy szczęki hamulca do tarczy nośnej hamulca i unieruchamiamy za pomocą ścisku stolarskiego.

Wsuwamy kołki mocujące przez tarczę nośną hamulca od tyłu, w otwory w szczękach hamulca i blokujemy kołki zapinkami sprężystymi. W tym momencie należy zamontować piastę koła. Zakładamy na czop wahacza piastę koła i wkręcamy nową nakrętkę wieńcową. Zaciskamy blokadę i wciskamy pokrywę piasty i delikatnie dobijamy. Jeżeli osłona nosi ślady uszkodzeń, należy wymienić ją na nową.

Kolejny krok to zamontowanie bębna hamulca. Osadzamy go na piaście i dokręcamy nakrętkę mocującą. Następnie musimy ułożyć szczęki hamulcowe. W tym celu należy zaciągnąć kilkakrotnie hamulec ręczny. W ten sposób szczęki hamulca ułożą się samoczynnie. Teraz musimy wyregulować hamulec ręczny.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: przegląd układu hamulcowego

Po uniesieniu samochodu nakręcamy nastawnik na gwintowaną końcówkę linki hamulca tak, żeby nie było możliwe obrócenie koła. Teraz wykręcamy nastawnik z końcówki linki tak, żeby tylne koła miały możliwość poruszenia się. Następnie zaciągamy kilkakrotnie dźwignię hamulca ręcznego i dokręcamy nakrętkę blokującą. Kontrolujemy czy przy wyłączonym hamulcu ręcznym tylne koła obracają się bez oporu. Jeśli są problemy to należy ponownie wykonać regulację.

Montujemy dolną osłonę oraz koła. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy czy bębny nie są zbyt mocno nagrzane. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania, szczęki muszą się ułożyć i dotrzeć.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA