Mercedes A klasa W168: wymiana alternatora
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku awarii alternatora nasze auto będzie jechać dalej. Należy jednak pamiętać, że z każdym kilometrem akumulator będzie coraz słabszy. Po pewnym czasie przestanie nam działać radio, światła, podświetlenie itd. Nie zalecamy kontynuowania podróży w takiej sytuacji. W przypadku podejrzenia alternatora o niedostateczny stan, warto dokonać pomiaru jego napięcia.
REKLAMA
Będzie nam do tego potrzebny woltomierz. Możemy również posłużyć się uniwersalnym miernikiem. Jest on do kupienia w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Podłączamy go pod akumulator i uruchamiamy silnik. Podczas rozruchu napięcie nie powinno się obniżyć do mniej niż 8V. Ustawiamy obroty na 3000 obr/min i sprawdzamy jaką wartość podaje miernik. Jeżeli alternator pracuje prawidłowo to powinno być około 13 – 14.5 V. Sprawdzamy również stabilność regulacji. W tym celu włączamy światła drogowe i powtarzamy pomiar przy obrotach 3000 obr/min. Napięcie nie powinno wzrosnąć o więcej niż 0.4V.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego
Jeżeli uzyskaliśmy niższą wartość to należy wymienić alternator. Cała operacja nie jest trudna i nie wymaga od nas demontażu dużej ilości podzespołów. Na początku należy odłączyć ujemną klemę akumulatora i poluzować napinacz paska wieloklinowego. Teraz odkręcamy z kadłuba silnika cztery śruby, które mocują sprężarkę klimatyzacji. Podwieszamy ją do nadwozia za pomocą drutu. Nie odłączamy przewodów. Nie mogą one również zostać zgniecione i uszkodzone.
Następnie odłączamy przewody elektryczne od zacisków alternatora i odkręcamy dwie śruby typu Torx, które trzymają alternator i wyjmujemy go do dołu. Po wymontowaniu podejmujemy decyzję jak ma przebiegać dalsza naprawa.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż mechanizmu i silniczka przednich wycieraczek
REKLAMA
Możemy wybrać zakup nowego alternatora. Na rynku jest dużo atrakcyjnych ofert różnych alternatorów. Dodatkowo mają roczną gwarancję, co dodatkowo zachęca do zakupu. Jednak w większości przypadków takim egzemplarzom jest daleko do oryginału. Zazwyczaj są to tanie chińskie zamienniki, które mają problemy z prawidłowym działaniem jeszcze przed końcem gwarancji.
Oczywiście nie jest to regułą, jednak należy mieć to na uwadze. Gwarancja również kryje kilka „pułapek”. Prawie każda gwarancja jest honorowana tylko w przypadku kiedy mamy fakturę potwierdzającą montaż w zakładzie trudniącym się alternatorami. Według nas, zakup nowego, taniego alternatora nie jest dobrym pomysłem.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana żarówek
Dobrą alternatywą okazuje się regeneracja naszego uszkodzonego alternatora. Usługa ta jest zbliżona cenowo do nowego, nieoryginalnego alternatora. Jeżeli mamy namiar na zakład, który bardzo dobrze regeneruje alternatory, to warto przemyśleć taką ofertę. Profesjonalnie zregenerowany alternator posłuży nam długi czas. Ostatni wariant to zakup używanego alternatora. Jednak musi on pochodzić z pewnego źródła.
Osadzamy alternator na swoim miejscu i dokręcamy śruby mocujące. Podłączamy przewody elektryczne i montujemy sprężarkę klimatyzacji. Na końcu zakładamy pasek wieloklinowy i podłączamy ujemną klemę akumulatora.
REKLAMA
REKLAMA