Mercedes A klasa W168: demontaż mechanizmu i silniczka przednich wycieraczek
REKLAMA
REKLAMA
Mechanizmy wycieraczek mają to do siebie, że potrafią się zatrzeć i nagle zatrzymać. O ile silniki są bardziej wytrzymałe, z mechanizmami jest problem po kilku latach. Zanim zdemontujemy silnik, będziemy musieli wymontować mechanizm korbowy wycieraczki. Wbrew pozorom cała operacja nie jest trudna i bez problemu wykonamy ją we własnym zakresie.
REKLAMA
Pierwszy krok to wymontowanie ramion wycieraczek. Polewamy przednią szybę wodą i włączamy wycieraczki aby mogły ustawić się w skrajnym położeniu. Zaznaczamy ich położenie za pomocą taśmy klejącej (naklejamy na szybę). Teraz zdejmujemy nasadkę ochronną z osi wycieraczki tam gdzie znajduje się nakrętka mocująca. Luzujemy nakrętkę o około 2 obroty i lekkimi ruchami w obie strony luzujemy ramię na czopie osi. Odkręcamy do końca nakrętkę i zdejmujemy ramię wycieraczki z czopu. W przypadku problemów z demontażem należy podłożyć płaski klucz pod wycieraczkę i delikatnie ją podważyć.
Zobacz też: Jak tanim sposobem zredukować luzy w mechanizmach wycieraczek w starszych modelach samochodów?
REKLAMA
Wyjmujemy kluczyk ze stacyjki i odłączamy ujemną klemę akumulatora. Otwieramy przednią maskę i odkręcamy cztery śruby pokrywy wlotu powietrza. Chwytamy za nią i ciągniemy ją do góry i wyjmujemy z prowadnic. Teraz rozłączamy złącze elektryczne podgrzewania dysz spryskiwacza, a następnie otwieramy rygielek i demontujemy zbiornik płynu spryskiwaczy.
Zdejmujemy z pompki spryskiwacza elastyczny przewód odpowiedzialny za doprowadzenie płynu do dysz spryskiwacza. Następnie demontujemy rynnę wodną. W tym celu odkręcamy pięć śrub (dwie znajdują się w górnej części, natomiast trzy w dolnej). Unosimy rynnę do góry i wyjmujemy. Za pomocą śrubokręta wciskamy zatrzask kostki silnika wycieraczki i odpinamy ją.
Zobacz też: Jak zregenerować zużyte gumki wycieraczek?
Teraz odkręcamy dwie śruby i wyjmujemy z uchwytu prawy czop wycieraczki. Następnie odchylamy długie cięgło sztywne do góry, odłączając jednocześnie ramię z uchwytu po lewej stronie. Pod widoczną nakrętką znajduje się podkładka metalowa i gumowa. Odkręcamy nakrętkę i wyjmujemy podkładki. Wyjmujemy z uchwytu czop wycieraczki po lewej stronie. Pozostaje nam odkręcić dwie śruby mocujące mechanizm wycieraczek. Wyjmujemy go i przechodzimy do demontażu silnika, jeśli zachodzi taka potrzeba.
Kiedy mamy wymontowany mechanizm wycieraczek, wyciskamy cięgło sztywne i odkręcamy trzy śruby mocujące silnik. Na pierwszy rzut oka będziemy widzieć tylko dwie śruby, trzecia jest mało widoczna.
Przechodzimy do montażu, zaczynamy od silnika wycieraczek. Wkładamy na chwilę złącze elektryczne i podłączamy przewód masowy do akumulatora. Włączamy a następnie wyłączamy silnik za pomocą przełącznika wycieraczek tak, żeby zatrzymał się w skrajnym położeniu. Odpinamy złącze elektryczne i zdejmujemy ujemną klemę akumulatora. Instalujemy silnik na swoim miejscu i wstępnie dokręcamy śruby mocujące tak, żeby można było przesuwać silnik w otworach.
Zobacz też: Jakie wycieraczki wybrać na zimę?
REKLAMA
Wciskamy cięgło zwracając uwagę, żeby odstęp pomiędzy czopem kulistym ramienia a cięgłem wynosił 10.2mm. jeśli nie zachowamy tej odległości to może dojść do sytuacji gdzie wycieraczka będzie zachodziła podczas pracy na słupek. W tym momencie dokręcamy śruby mocujące i przystępujemy do zamontowania mechanizmu.
Zakładamy go na swoje miejsce i dokręcamy dwiema nakrętkami. Teraz osadzamy lewy czop wycieraczki, zakładamy dwie podkładki, metalową i gumową, po czym przykręcamy nakrętkę. Jeśli dysponujemy kluczem dynamometrycznym to ustawiamy moment 15Nm. Zakładamy w odpowiedni sposób długie cięgło sztywne na ramię i solidnie je dociskamy. Instalujemy w uchwyt prawy czop wycieraczki i przykręcamy za pomocą dwóch śrub. Na końcu podłączamy złącze elektryczne silnika wycieraczki.
Zobacz też: Czy płaskie wycieraczki są lepsze? Jak kupić odpowiednią wycieraczkę?
Kolejny krok to osadzenie rynny wodnej. Musi być tak zamocowana, żeby guma uszczelniająca przylegała do przedniej szyby a boczne gumy nakładały się. Dokręcamy rynnę za pomocą pięciu śrub i zakładamy na pompkę spryskiwacza elastyczny przewód, który doprowadza płyn do dysz . Montujemy zbiorniczek płynu spryskiwaczy. Wkładamy pokrywę wlotu powietrza w górne prowadnice i dokręcamy za pomocą czterech śrub.
Na końcu pozostaje nam zamontowanie ramion wycieraczek. Osadzamy je na czopie osi, ustawiając je w oznaczonym wcześniej położeniu. Zalecamy upewnić się, czy silnik jest w skrajnym położeniu (ustawiany wcześniej). Dokręcamy nakrętki osi i zakładamy nasadkę ochronną. Pozostaje nam podłączyć klemę akumulatora i sprawdzić działanie wycieraczek oraz spryskiwacza szyby.
REKLAMA
REKLAMA