REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak są zbudowane wycieraczki samochodowe?

Łukasz Krasowski
Budowa wycieraczek samochodowych
Budowa wycieraczek samochodowych

REKLAMA

REKLAMA

Nikt ze współczesnych kierowców nie wyobraża sobie prowadzenia pojazdu niewyposażonego w wycieraczki. Towarzyszą one samochodom niemal od początku ich istnienia i poddawane są ciągłym unowocześnieniom.

Najbardziej prymitywne mechanizmy, nazywane „linią do wycierania” mają już ponad stuletnią historię. W celu oczyszczania szyby wymagały one ręcznego poruszania, za pośrednictwem układu dźwigni. Zbliżone kształtem do współczesnych, wycieraczki na ramionach, zostały wynalezione w Stanach Zjednoczonych przez polskiego artystę i konstruktora, Józefa Hofmana. Początkowo nie dbano o dobrą widoczność dla pasażerów, więc ówczesne samochody posiadały tylko jedną wycieraczkę od strony kierowcy. Napęd pionierskich rozwiązań opierał się na mechanizmach pneumatycznych, których zasadniczą wadą był spadek skuteczności wraz ze wzrostem prędkości jazdy. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak uniknąć zamarzania wycieraczek?

REKLAMA

Przełomem było zastosowanie przez Boscha silników elektrycznych, które za pośrednictwem przekładni ślimakowej i zębatej poruszał ramionami wycieraczek. Niedługo potem do seryjnego wyposażenia samochodów trafiły mechanizmy z dwoma piórami, które bez zasadniczych zmian przetrwały aż do początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Pióra wykonywano przez lata z naturalnego kauczuku oraz metalowych listewek mocowanych na zestawie metalowych ramion i przegubów.

Sporą innowacją było wykonywanie piór z dwóch rodzajów materiału: miękkiej gumy stanowiącej podstawę pióra oraz twardej gumy, służącej do zbierania wody z szyby. Często spotykanym do dzisiaj rozwiązaniem jest również pokrywanie krawędzi pióra grafitem w celu zwiększenia jej łatwości ślizgania się po szybie i zredukowania skrzypienia wydawanego podczas pracy wycieraczek. Ewoluowały również same ramiona wycieraczek. Nadawano im bardziej aerodynamiczny kształt i dodawano spojlery, aby zwiększyć siłę docisku pióra do szyby.

Zobacz też: Jak wybrać wycieraczki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązaniem dotychczasowych wad wycieraczek, takich jak nierównomierny i zbyt mały przy wyższych prędkościach docisk do szyby, czy niezbyt duża trwałość, miało być wprowadzenie tak zwanych wycieraczek bezprzegubowych. Część gumowa pozostała w ich przypadku bez zmian, znaczącym modyfikacjom poddano natomiast całą resztę pióra. W miejsce metalowej szyny trafiły dwie elastyczne listwy, a całość zatopiona została w opływowym, jednoczęściowym spojlerze. Oprócz zmniejszenia rozmiarów pióra, udało się uzyskać znaczne ograniczenie stawianych przez nią aerodynamicznych oporów, a siła docisku do szyby rozkłada się teraz bardziej równomiernie. 

Zobacz również: Jak tanim sposobem zredukować luzy w mechanizmach wycieraczek w starszych modelach samochodów?

Zmiany nie ominęły również mechanizmu uruchamiającego wycieraczki. Jednokierunkowe silniki elektryczne zostały wyparte przez tzw. silniki rewersyjne, a w odstawkę poszedł skomplikowany mechanizm dźwigniowy. Ponieważ każde z ramion ma obecnie oddzielny silnik, w celu zapewnienia bezkolizyjnej pracy, konieczne było zastosowanie czujników położenia. Dzięki niezależnym silnikom możliwe stało się mocowanie ich na przeciwległych stronach szyby i ukrycie ramion w przednich słupkach (rozwiązanie stosowane np. przez Seata). Nierzadko spotyka się również podgrzewanie miejsc spoczynkowych wycieraczek, zapobiegające ich przymarzaniu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA