REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak są zbudowane wycieraczki samochodowe?

Łukasz Krasowski
Budowa wycieraczek samochodowych
Budowa wycieraczek samochodowych

REKLAMA

REKLAMA

Nikt ze współczesnych kierowców nie wyobraża sobie prowadzenia pojazdu niewyposażonego w wycieraczki. Towarzyszą one samochodom niemal od początku ich istnienia i poddawane są ciągłym unowocześnieniom.

Najbardziej prymitywne mechanizmy, nazywane „linią do wycierania” mają już ponad stuletnią historię. W celu oczyszczania szyby wymagały one ręcznego poruszania, za pośrednictwem układu dźwigni. Zbliżone kształtem do współczesnych, wycieraczki na ramionach, zostały wynalezione w Stanach Zjednoczonych przez polskiego artystę i konstruktora, Józefa Hofmana. Początkowo nie dbano o dobrą widoczność dla pasażerów, więc ówczesne samochody posiadały tylko jedną wycieraczkę od strony kierowcy. Napęd pionierskich rozwiązań opierał się na mechanizmach pneumatycznych, których zasadniczą wadą był spadek skuteczności wraz ze wzrostem prędkości jazdy. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak uniknąć zamarzania wycieraczek?

REKLAMA

Przełomem było zastosowanie przez Boscha silników elektrycznych, które za pośrednictwem przekładni ślimakowej i zębatej poruszał ramionami wycieraczek. Niedługo potem do seryjnego wyposażenia samochodów trafiły mechanizmy z dwoma piórami, które bez zasadniczych zmian przetrwały aż do początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Pióra wykonywano przez lata z naturalnego kauczuku oraz metalowych listewek mocowanych na zestawie metalowych ramion i przegubów.

Sporą innowacją było wykonywanie piór z dwóch rodzajów materiału: miękkiej gumy stanowiącej podstawę pióra oraz twardej gumy, służącej do zbierania wody z szyby. Często spotykanym do dzisiaj rozwiązaniem jest również pokrywanie krawędzi pióra grafitem w celu zwiększenia jej łatwości ślizgania się po szybie i zredukowania skrzypienia wydawanego podczas pracy wycieraczek. Ewoluowały również same ramiona wycieraczek. Nadawano im bardziej aerodynamiczny kształt i dodawano spojlery, aby zwiększyć siłę docisku pióra do szyby.

Zobacz też: Jak wybrać wycieraczki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązaniem dotychczasowych wad wycieraczek, takich jak nierównomierny i zbyt mały przy wyższych prędkościach docisk do szyby, czy niezbyt duża trwałość, miało być wprowadzenie tak zwanych wycieraczek bezprzegubowych. Część gumowa pozostała w ich przypadku bez zmian, znaczącym modyfikacjom poddano natomiast całą resztę pióra. W miejsce metalowej szyny trafiły dwie elastyczne listwy, a całość zatopiona została w opływowym, jednoczęściowym spojlerze. Oprócz zmniejszenia rozmiarów pióra, udało się uzyskać znaczne ograniczenie stawianych przez nią aerodynamicznych oporów, a siła docisku do szyby rozkłada się teraz bardziej równomiernie. 

Zobacz również: Jak tanim sposobem zredukować luzy w mechanizmach wycieraczek w starszych modelach samochodów?

Zmiany nie ominęły również mechanizmu uruchamiającego wycieraczki. Jednokierunkowe silniki elektryczne zostały wyparte przez tzw. silniki rewersyjne, a w odstawkę poszedł skomplikowany mechanizm dźwigniowy. Ponieważ każde z ramion ma obecnie oddzielny silnik, w celu zapewnienia bezkolizyjnej pracy, konieczne było zastosowanie czujników położenia. Dzięki niezależnym silnikom możliwe stało się mocowanie ich na przeciwległych stronach szyby i ukrycie ramion w przednich słupkach (rozwiązanie stosowane np. przez Seata). Nierzadko spotyka się również podgrzewanie miejsc spoczynkowych wycieraczek, zapobiegające ich przymarzaniu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA